Home | Nieuwsarchief | Kalender
Div: In Memoriam Rudi Eggenberger
12 februari 2018 Pagina 1 van 1
Eind vorige week overleed onverwachts de voormalige Zwitsere Motorentuner Rudi Eggenberger. In de zeventiger en tachtiger jaren kon je in de toerwagenracerij niet om Eggenberger heen. Met BMW en Ford behaalde Eggenberger talloze successen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's archief Willem J. Staat

Eggenberger 1
Zoals we Rudi Eggenberger herinneren. Betrokken bij zijn auto's. Niet aan de commandostand maar betrokkenheid bij zijn auto's. De man met de lichtgevende jas die bij de cockpit staat.


In Memoriam Rudi Eggenberger
Afgelopen week is er een icoon van ons heengegaan. Twee dagen voor zijn 80e verjaardag overleed teameigenaar en motorentuner Rudi Eggenberger na een kortstondige ziekte. Eind zeventiger jaren behaalde het team van Eggenberger met drie verschillende BMW-modellen drie titels (320, 635, 538). Na BMW volgde de overstap naar Volvo in 1985. Met de combinatie Brancatelli/Lindström kon Eggenberger met de Volvo 240 Turbo een volgende titel op zijn CV bijschrijven.

Maar de introductie van het WK Toerwagens maakte Eggenberger met de Ford Sierra Cosworth eigenlijk legendarisch. Door successen met de fameuze Cosworth RS 500 maakte Eggenberger zich onsterfelijk. Successen in 24U Nürburgring en 24U Spa Francorchamps droegen daartoe bij. In feite was Eggenberger het Ford-fabrieksteam, dat met de combinatie Schneider/Biela/Percy in 1989 op Spa met de fameuze Bastos-steun historie schreef.

Na de teloorgang van het EK/WK Toerwagens eind tachtiger/begin negentiger jaren was het team van Eggenberger met de Ford Mondeo actief in de ADAC STW Cup. Maar de Mondeo was gewoon niet competitief genoeg om in de voetsporen van de Sierra te treden. Zelfs een magische tuner als Eggenberger kon daar weinig verandering in brengen.

Ook in de DTM was Eggenberger met Ford actief. Klaus Niedzwiedz eindigde in 1989 als tweede in de eindstand van het kampioenschap. Nadat Ford door een reglementsverandering uit de DTM verbannen werd, keerde Eggenberger het Duitse kampioenschap definitief de rug toe. Voor het Zwitserse Nationale Kampioenschap concentreerde zich Eggenberger medio negentiger jaren op de Peugeot 405 Mi 16.Na het Ford Mondeo-debakel concentreerde Eggenberger zich op zijn eigen firma EGMO, die in 2008 werd opgericht.
De bescheiden Zwitser, die uw redakteur vele malen aan de pitmuur in actie zag, was er bepaald niet vies van om zelf vaak het gereedschap ter hand te nemen.Grote namen als Bernd Schneider, Johnny Cecotto, Christian Danner, Thierry Boutsen, Klaus Ludwig en Steve Soper behoorden in de tachtiger jaren tot de Eggenberger-gelederen.

2018 Eggenberger Volvo 1
Niet alleen met BMW en Ford, maar ook met Volvo behaalde Eggenberger het EK en talloze overwinningen.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2018
Bekijk de desktopversie