Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Dayvtec introduceert supersnelle BMW voor DRDO
12 maart 2019 Pagina 1 van 1
M240i 04

Met de introductie van een nieuwe, zeer snelle en toch betaalbare BMW komt Dayvtec tegemoet aan de vraag vanuit de DRDO om met een goede opvolger van de BMW 130i te komen. "Wij hebben als basis de BMW 240i genomen en deze volledig omgebouwd van een straatauto naar een echte racer. Ons doel was een auto die op Circuit Zandvoort een rondetijd van 1:50 zou kunnen rijden. Tijdens de uitgebreide testen bleek echter zelfs 1:46 haalbaar en daarmee is deze BMW net zo snel als een GT4. En dat voor een kwart van de prijs van een GT4", vertelt Davy Lemmens van Dayvtec vol trots over zijn nieuwste project.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

M240i 22


De BMW 130i voldoet op de circuits al sinds 2006 prima, maar is inmiddels wel aan vervanging toe. Toen vanuit diverse DRDO-rijders de vraag kwam om te kijken naar een goede opvolger, kwam Dayvtec uit bij de BMW 240i. "De M3 is inmiddels ook al wat verouderd, de M2 veel te duur en de M240i heeft eigenlijk alles wat we zochten", vertelt Lemmens. "De auto is betaalbaar, heeft een nieuw type motor, is onderhoudsvriendelijk en uitgerust met paddleshift."

M240i 37

Dayvtec bouwde de auto op met een gelaste rolkooi volgens de FIA regels en gecertificeerd door de KNAF. Door ondermeer het plaatwerk van de auto te vervangen door lichtgewicht polyester componenten werd het gewicht van de auto teruggebracht van 1480 naar 1300 kg. De versnellingsbaksoftware is zo herschreven dat de paddles binnen enkele milliseconden reageren. De paardenkrachten zijn opgevoerd van 340 naar 410 en om deze power goed op het asfalt te kunnen overbrengen werd gekozen voor brede 280/660R18 Hankook banden.

M240i 32

Toen het prototype klaar was moesten testen op Circuit Zandvoort uitwijzen of de aangepaste BMW 240i inderdaad in staat was om een ronde van 1:50 te rijden. Jan Lammers, Christiaan Frankenhout en Danny van Dongen namen plaats in de nieuwe BMW-racer en wisten de verwachtingen niet alleen waar te maken, maar met een snelste rondetijd van 1:46 zelfs te overtreffen.

M240i 08

Inmiddels heeft BMW Nederland nog vier BMW 240i's bij Dayvtec geleverd en over twee weken volgen er nog zes, waarmee Dayvtec voor aanvang van het DRDO-seizoen in april de beschikking heeft over elf nieuwe auto's. Deze auto's zullen allemaal identiek worden opgeleverd, waarbij Dayvtec er voor zorgt dat de auto geschikt is voor gentleman-drivers.

M240i 16

De BMW 240i wordt door Dayvtec aangeboden voor een bedrag van € 55.000,00 ex BTW om aan de DRDO deel te nemen. De onderhoudskosten zullen beperkt blijven, aangezien de versnellingsbak standaard is gebleven. Door het lage gewicht van de auto is ook de slijtage minimaal. Tijdens de testen bleken de remblokken zelfs na 2000 km racen nog niet versleten en op één set banden kon een hele dag gereden worden.

Dayvtec heeft met vijf teams een licentieovereenkomst gesloten. Daarin is vastgelegd dat de auto exact gelijk moet blijven zoals hij door Dayvtec geleverd is, zodat de rijder het verschil moet maken.

M240i 38

Er is vanuit verschillende raceklassen al veel interesse getoond voor de nieuwe BMW 240i. De eerste elf auto's zullen klaar zijn voor deelname aan de eerste DRDO-race op woensdag 24 april. Insteek is dat aan het einde van het seizoen 30 BMW 240i's beschikbaar zijn.

De ontwikkeling van de auto is tot stand gekomen in samenwerking met BMW Nederland, Guus de Koster Race Hardware, AST Suspension, Rica Engineering, Autoschade 071, Fangio, Drexle, Leasebenefit en Hankook.

M240i 23

Voor meer informatie over de BMW 240i racer kunt u contact opnemen met Davy Lemmens van Dayvtec, bereikbaar via info@dayvtec.com.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie