Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Sportscars: Renger van der Zande: “Ik zou IMSA zo nog tien jaar willen doen”
14 mei 2019 Pagina 1 van 1
ammel-elms-monza2019-fri-67

Wie een veelzijdig sportscar-coureur zoekt die over de hele wereld inzetbaar is, moet tegenwoordig het nummer van Renger van der Zande in zijn telefoon hebben staan. De Nederlander is inmiddels een vaste waarde in de sportscar-wereld en rijdt in Europa, Amerika, Azië en Australië. Van der Zande sprak op Monza met AUTOSPORT.NL over moeilijk nee kunnen zeggen, geen dag- en nachtritme meer hebben en de entertainmentfactor van autosport in de States.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Van de Laguna Seca 8 Hours in een Honda NSX GT3, een glorieuze overwinning op Daytona voor Cadillac in de DPI-V.R naar zijn eerste WEC-optreden van 2019 in de BR1 LMP1 van DragonSpeed op Spa en een week later op Monza in de ORECA-Gibson 07 LMP2 van hetzelfde Amerikaanse team – Van der Zande ziet alle hoeken van de aardbol. Maar waar racet hij het liefste? "In IMSA met Cadillac, dat is duidelijk. Die eisen ook echt van mij dat dat mijn hoofdprogramma is. Als er iets clasht, krijgt Cadillac prioriteit. Dat is ook terecht, het is mooiste programma dat ik rij. Ik blijf daar de komende tien jaar graag aan de bak."

Wat is er zo leuk aan racen in Amerika? "De manier van racen is anders. Andere regels natuurlijk, maar ook minder regels. De wedstrijdleider houdt het simpel. Hij doet niet moeilijk over track limits en als je elkaar raakt, los je dat onderling maar op. En je kúnt het ook bij de rijders leggen: iedereen rijdt met respect voor elkaar. Daardoor kunnen we het onder elkaar regelen. En dan heb je de safety cars nog, die houden het altijd spannend tot het eind van de wedstrijd."

ammel-elms-monza2019-fri-65

Van der Zande kan het verschil met rijden in Europa kort samenvatten. "In Amerika is het entertainment en daar komt een race bij. In Europa heb je een race en daar doen ze wat entertainment naast. Hier in Monza is het een gewoon racepaddock, meer niet. Maar dáár is zelfs de race zelf entertainment! De fans kunnen heel dichtbij komen, alles is open. Ze zouden zelfs de pitstraat in kunnen wandelen als ze dat willen, alleen doen ze dat niet."

Het ene weekend in Amerika, het volgende in Europa – is dat pendelen wel een beetje vol te houden? "Ja, het blijft een ding, jetlag... Straks in juni race ik over de hele wereld: Amerika, Europa, Azië. Dan heb ik écht geen ritme meer, je slaapt op de raarste tijdstippen. Het vliegen is nog niet eens zo erg, maar wel dat je op gekke momenten moe wordt of juist wakker bent. Daar komt nog bij dat ik tegenwoordig twee kindjes heb, dan ben je thuis 's nachts ook nog bezig! Of ik in de auto weleens in slaap val? Vanochtend nog! Voorafgaand aan de vrije training ben ik in tien minuten twee keer in slaap gevallen. Ik weet nog hoe op Mosport Park Jeroen Bleekemolen naar mijn auto liep. Hij zwaaide, riep toen hallo, tikte me aan, maar ik reageerde nog niet. Pas toen hij aan mijn arm trok, werd ik wakker..."

ammel-elms-monza2019-fri-53

De verschillen tussen Amerika en Europa liggen volgens Van der Zande vooral in de cultuur, want het technische verschil tussen een LMP2 en een DPI is eigenlijk niet zo groot, zo vertelt hij. "Ook daar rijden Gibson-motoren rond, net als hier. Het snelheidsverschil met mijn Cadillac is misschien twee seconden, meer niet. Twee dingen zijn wél anders: de dempers en de motoren zijn vrij. De driveability van de Cadillac is echt veel beter, en dat je de dempers mag aanpassen, is vooral op Sebring heel fijn."

Op Daytona had Van der Zande opeens een wereldberoemde teamgenoot. Hoe heeft hij het ervaren dat er opeens iemand zijn wereld kwam binnenwandelen en die wereld meteen op z'n kop zette? "Je hebt supertalenten, echte talenten en coureurs die er hun brood mee verdienen. Zonder arrogant over te komen, alle jongens met wie ik in de F3 zat en die nu F1 rijden, kan ik aan. Maar je hebt er een paar die uitmuntend zijn, die iets extra's hebben. 1% van alle coureurs heeft dat – en daar zit hij bij. Het was onvoorstelbaar: meteen feedback die spot-on was, gelijk naar de limiet en hij wist dat tempo vol te houden zonder de auto of de banden schade te doen."

ammel-elms-monza2019-sat-29

Van der Zande is inmiddels een gevestigde naam in de sportscars. Is hij van plan om het net als Jeroen Bleekemolen tot zijn vijftigste vol te houden? "Er wordt me vaak gevraagd: rij je niet te veel? Dan zeg ik: ik kan 't ook niet helpen, ik vind 't moeilijk om nee te zeggen. En ik moet wel steeds vaker nee zeggen. De kalender past niet altijd en ik heb natuurlijk familie thuis met wie ik ook tijd wil doorbrengen. Maar het spelletje is nu eenmaal het allerleukst om te doen."

Ambieert hij nog een positie als fabriekscoureur in het WEC? "Nee, al rij ik natuurlijk de LMP1 van DragonSpeed in het WEC. Maar als ik moest kiezen, dan koos ik 100% voor IMSA. WEC heeft toch net niet zo'n leuke sfeer, de paddock is minder gezellig. En vergeet niet, ik rij in Amerika óók voor een fabrikant! Wat ik al zei, ik zou IMSA zo nog tien jaar willen doen. Maar het is natuurlijk een terechte vraag, want wij in Europa kijken natuurlijk als eerste naar het WEC. En toch, IMSA is een veel interessanter kampioenschap, vind ik. Hier heb je alleen Toyota, daar rij ik tegen Mazda, Acura en Nissan."

De sportscar-wereld is volop in beweging, waar ziet Van der Zande de toekomst heengaan? "Er valt niet aan te ontkomen dat het op een of andere manier elektrisch wordt, ook in Amerika. Wie weet hoe het er over tien jaar uitziet. Je ziet hoe hard het nu gaat met de Formule E. Er komen nieuwe reglementen aan in 2021, ook in IMSA. Maar het seizoensbudget is daar 7 miljoen, terwijl je in het WEC zo 30 miljoen spendeert. Waarom zou 't zo veel geld moeten kosten als het niets toevoegt aan het entertainment? Zo staan de Amerikanen erin. Dus ik denk dat ze naar een standaard hybrid-systeem gaan, dan hou je het voor iedereen simpel."
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie