Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Geslaagde 43e Historic Zandvoort Trophy
15 mei 2019 Pagina 1 van 1
1

Op wat zondagse buitjes na was het een zonnig maar fris weekend. De races verliepen zonder grote problemen, de rijders in de vijf raceklassen hadden het erg naar hun zin. Kortom, de 43e editie van de HZT was zeer geslaagd!

Tekst: Jan-Bart Broertjes en Eric van den Heuvel
Foto's: Erik van der Schaaff en Eric van den Heuvel

2

3

De Monoposto rijders uit de UK verzorgden drie leuke races. Dan Clowes won de eerste wedstrijd in het kleinste autootje van het veld, de Jedi Mk. 6 met motorfietsmotor. Mark Harrisson in een Dallara F302 was de snelste van de achtervolgers in een race die maar 7 ronden duurde door een ongeval. In de tweede race maakte Harrisson het een stuk spannender, op de finishlijn had hij nog slechts 0,7 seconde achterstand op Clowes en zijn snelste ronde was maar 3/10 langzamer dan die van Clowes.

4

De rest van het veld werd door dit duo op grote achterstand gereden, derde man Bryn Tootell had na 9 ronden ruim een minuut achterstand in zijn Van Diemen. In race 3 bleken de meeste rijders de baan nog verder onder de knie te hebben en gingen de rondetijden verder naar beneden. Clowes was opnieuw de winnaar, voor Harrisson op 2,2 seconden. De derde plaats ging naar de tweede Jedi-rijder, Nigel Davers.


5

De Legendary Circuits Series bracht een aantal zeer uiteenlopende racers bij elkaar. Alexander Schlüchter nam de leiding van race 1 in zijn Lotus Elan, maar dat duurde maar kort. Malte Müller-Wrede nam het stokje over in zijn Marcos. Om de tweede plaats werd gevochten door een bont gezelschap: Jan Willem Dontje in een Alfa Romeo Squadra, Joost Deen in een BMW E36, John Hutchinson in een Lotus Seven S2 en Alexander Laidlaw in een Morgan. Deen en Hutchinson veroverden na een leuke strijd de laatste twee podiumplaatsen achter Müller-Wrede.

6

7

Steven Atkinson was de snelste van de kleine autootjes, hij stuurde zijn Austin-Healey Sprite naar plaats 7. Race 2 werd van start tot finish geleid door Malte Müller-Wrede. Joost Deen nam al gauw de tweede plaats over van Alexander Laidlaw, die nog wel de snelste ronde wist te zetten. Atkinson was opnieuw de snelste dwerg. Op zondag scoorde Müller-Wrede drie uit drie. De Laidlaw's maakten er een familiefeestje van, want Kelvin werd derde in een Morgan +8. Ben Kap wist Steven Atkinson te verschalken en werd mooi vijfde algemeen in zijn MG Midget.


8

De eerste race om het State of Art NK GTTC moest opnieuw gestart worden nadat Paul Engel's Innocenti een voorwiel verloor. Vanachter de safety car was het Rolf Myggan Nilsson die de leiding nam in zijn Ford Escort.


2

Polesitter Hans de Graaf had een matige start gehad in zijn Porsche en moest eerst Freddy van Sprundel en Marcel Frijlink in hun Escorts RS1600 voorbij voor hij de Zweed in zijn 2-liter Ford kon aanvallen. De Graaf won de race, voor Nilsson en Frijlink. Timo Span was ongenaakbaar in de kleine klasse in zijn Mini Clubman, nadat concurrent Jeroen Feijten zijn Simca al bij de start met een probleem moest parkeren.


9

Een regenbui vlak voor de start zorgde voor spektakel in race 2. Polesitter Hans de Graaf remde te laat en viel ver terug. Rallycross legende Rolf Nilsson pakte de kop en liet zien dat ervaring op onverhard op een gladde baan goud waard is. Over ervaring gesproken, Ad van der Kroft rukte in zijn Morgan +8 op naar de tweede plaats, hij wist lange tijd de toch ook niet bepaald onervaren Marcel Frijlink in zijn Escort achter zich te houden. Toen het droger werd ging Frijlink de Morgan voorbij een haakte aan bij Nilsson, maar hij kwam op de streep 0,2 seconde te kort. Geert Boels werd vierde in zijn Escort voor de snelste Porsche-rijder, Nick Drogtrop. Timo Span en Roger Ebdon lieten met hun Mini's in de nattigheid vele sterkere concurrenten achter zich. Jeroen Feijten kwam ook sterk naar voren met zijn Simca en wist Ebdon te achterhalen, maar kwam op Span 2,2 seconde te kort.


10

In de derde race nam Frijlink de leiding, maar de Graaf nam in ronde 6 de koppositie over om deze niet meer af te staan. Freddy van Sprundel en Rolf Myggan Nilsson knokten om de tweede plaats en het was de Zweed die uiteindelijk 0,4 seconde eerder bij de finishvlag was. Jeroen Feijten en Timo Span waren weer het snelste in de kleine klasse, maar geen van beiden haalde de finish en dus ging die winst naar Roger Ebdon (Mini Cooper), voor Michael Nooij in de Fiat 128 3P.

11

IMG 0012
Wie niet waagt die niet wint, maar wie teveel waagt gaat door het grint...

12


In het Toyo Tires NK HARC NK82-90 was Pieter Bikker in de eerste race iedereen weer te snel af in zijn BMW. Ruben de Bruijn in de Vauxhall Astra en Herman Vendeloo in de VW Corrado G60 waren zijn voornaamste achtervolgers. De Bruijn moest helaas na 8 ronden opgeven. Bikker en Vendeloo werden zodoende op het podium vergezeld door Jan de Jong die een fraaie BMW M3 E30 in Jägermeister kleuren bestuurt. David Koh was de snelste van de Mazda's Mx-5, voor Wim Blom en Koen van Dulmen terwijl de standaard BMW-klasse ten prooi viel aan Colin Caresani, die Don Wolfrat en Michel Groen ruim voorbleef.


IMG 0009

Deze Toyota Starlet bracht bij menigeen herinneringen boven aan de volle startvelden met deze kleine stadsautootjes alweer zo'n dertig jaar geleden waarbij tijdens de spectaculaire races menig deurkruk en spiegel sneuvelde door het gretige gedrag van de fanatieke coureurs destijds. Jan-Wim Stals deed het een stukje rustiger aan dan de jonge honden van weleer en hield het plaatwerk gelukkig heel.


13

In de tweede race was Koen Aberkrom (BMW M3) de voornaamste concurrent van Bikker. Aan de finish bedroeg zijn achterstand slechts 1,7 seconde. Vendeloo was nu derde, Ruben de Bruijn kwam van achteraf naar plaats 4. Bij de Mazda's was de volgorde Koh, Blom en Jereon Eijsten, in de T22 klasse won Colin Caresani opnieuw voor Wolfrat en Groen.

14

Pieter Bikker won ook de derde race, voor de BMW van de familie Aberkrom. Ruben de Bruijn sloot zijn weekend af met een mooie podiumplaats, hij stuurde zijn Vauxhall naar p3. Koh en Blom waren wederom de snelle mannen in de Mazda's, deze keer met Kramer als derde, terwijl de klasse voor licht gemodificeerde auto's het bekende plaatje te zien gaf: Colin Caresani, Don Wolfrat en Michel Groen.

15

De eerste race om het Catawiki NK HTGT werd verreden op een opdrogende baan. Het was Andy Newall die iedereen het nakijken gaf, maar zijn E-type zou na de race afgekeurd worden. Jonathan Lewis wist de wegligging van zijn Mini Cooper ten volle te benutten en haalde in de eerste ronde Hans Hugenholtz in, met een AC Cobra op zijn thuiscircuit toch niet de minste tegenstander. Rondenlang pakte Hugenholtz de leiding op het rechte stuk om vervolgens weer door de Mini uitgeremd te worden. In de laatste ronde was de baan droog genoeg en trapte Hugenholtz het gas vol in, hij passeerde de Mini net voor start-finish en won met 0,3 seconde. Bob Stevens was derde in zijn Lotus Elan. Martin Bijleveld werd zevende algemeen en tweede bij de toerwagens (achter Lewis) in zijn Ford Falcon. Om p3 bij de toerwagens werd de gehele race gestreden door Jasper Izaks en Rob Rappange in de rode en de witte Mini. Rappange pakte uiteindelijk de winst.

16

In race 2 ontbrak Hugenholtz, de motor van de Cobra had de geest gegeven. Op een droge baan was Bob Stevens heer en meester, hij kogelde er vandoor in zijn Lotus. Lewis vocht voor wat hij waard was, maar kwam op het droge snelheid tekort tegen de grotere auto's. Roger Grouwels in de Iso Rivolta en Jaap van der Ende in de Ford Falcon waren snel weg bij de start, maar het was Malte Müller-Wrede in de Marcos die de tweede plaats pakte en vasthield. Grouwels lag op koers voor de laatste podiumplaats, maar de Zweed Kaj Dahlbacka had andere plannen. Vanaf p. 17 kwam hij naar voren in zijn Corvette Grand Sport en pikte op de streep de derde plaats van Grouwels af met slechts 4/1000 verschil.IMG 0015
Dennis Bron moest zijn MGA Twin Cam Coupé in de tiende ronde met een gebroken steekas aan de kant zetten.


17
Norbert Gross (Ford Falcon) wist Jaap van der Ende te passeren voor de winst bij de toerwagens.

Klik hier voor alle resultaten

Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie