Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Sportscars: Job van Uitert: “Dit jaar Le Mans winnen is mijn doel”
15 mei 2019 Pagina 1 van 1
ammel-elms-monza2019-sat-5

Twee jaar geleden reed Job van Uitert nog Formule 4, nu zit hij bij hét topteam in de ELMS en heeft hij ook net zijn WEC-debuut achter de rug. Op Monza schoof Van Uitert even aan bij AUTOSPORT.NL om te vertellen over zijn snelle progressie in de sportscars. Waarna zijn auto twee dagen later winnend over de streep ging, mede dankzij het ronderecord dat Van Uitert in zijn sterke middenstint verbrak.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Van 2015 tot en met 2017 was Van Uitert te vinden in het Duitse en daarna Italiaanse Formule 4-kampioenschap, wat in 2016 resulteerde in een vierde plaats in de Italiaanse eindstand en een jaar later een tweede plaats in hetzelfde kampioenschap. Er volgde geen opstap naar de GP3 of Formule 3, maar in plaats daarvan zagen we de Nederlander terug bij RLR MSport in de ELMS, waar hij in 2018 direct LMP3-kampioen werd. Dat legde de basis voor het contact met G-Drive, dat hem voor 2019 in zijn LMP2-team plaatste, naast Roman Rusinov en Norman Nato. In het WEC, waarin Van Uitert vorige week debuteerde, zat Jean-Eric Vergne op de stoel van Nato.

"Ja, het is hard gegaan", zegt Van Uitert, "maar twee jaar is nog vrij geleidelijk. Het is genoeg tijd om te beseffen wat er is gebeurd. Het is bijzonder. Je moet eraan wennen, maar je moet ook door. Het is een droom die je moet accepteren, maar er zijn ergere dromen!"

ammel-elms-monza2019-fri-60

De naam Van Uitert is traditiegetrouw aan formuleauto's verbonden, wat de vraag doet rijzen waarom hij al zo 'vroeg' voor de sportscars koos. Van Uitert is daar heel reëel over. "In sportscars heb je een veel langere toekomst. Mijn wens is ook altijd geweest om Le Mans te winnen, niet om wereldkampioen in de F1 te worden. Van jongs af aan besefte ik dat ik sowieso nooit de 10 miljoen zal hebben om in de Formule 1 te komen. Er is heel veel voor nodig om daar te komen, en niet alleen talent."

Toch ziet Van Uitert wel de waarde van zijn jaren in de monoposto's. "Ik ben blij met mijn Formule 4-ervaring. Vorig jaar hebben we bij sommige jonge coureurs gezien dat het niet altijd werkt om meteen LMP3 te doen. In de F4 heb ik alle lessen geleerd die ik moest leren, die ervaring is onbetaalbaar. Je racet daar zo op het scherp van de snede, het maakt niet uit of de auto snel is of niet. Ook je racevaardigheid wordt er beter van: het zijn altijd spannende races waarin je slim moet zijn."

Wat heeft Van Uitert meegenomen uit de F4 dat nu in sportscars van pas komt? "Het hard rijden, haha! Maar ook: als je in de F4 een actie doet, dan móét je 'm doen. Veel rijders in de ELMS zijn daar niet tegen opgewassen. Die hebben vaak toch de langeafstands-spirit, dus dat verrast ze. En je doet 21 starts in het jaar in plaats van zes. Dan leer je het spelletje wel. Elke keer oefen je weer. En ik moet zeggen: de LMP3 lag me ook goed, ik ben een coureur die veel momentum meeneemt de bocht in en dat kan bij de LMP3."

ammel-elms-monza2019-sat-3

Van F4 naar LMP3 naar LMP2 – het zijn grote stappen voor Van Uitert. Wat zijn de grootste verschillen die hij nu ervaart tussen LMP3 en LMP2? "Vooral het verkeer was wennen. Je zit opeens in de snelste auto op het circuit. Het snelheidsverschil is heel hoog, maar je moet echt geluk hebben, want je kunt er niet doorheen. Pas na de bocht kun je erlangs. De LMP2 is veel meer een raceauto: de stuurbekrachtiging is beter, de feedback die je van de auto terugkrijgt is preciezer. Hij is ook meer af te stellen, dus je kunt 'm echt béter maken. De LMP3 is meer een veredelde GT, voelt een beetje log aan en hangt in de veren. De LMP2 is strak, veel meer een formuleauto. Alleen de traction control was wel nieuw voor me. En hij is sneller, ja, maar op het rechte stuk merk je dat niet. Het is even van: okee, zo hard gaat het dus, en daarna is het gewoon zo."

Als LMP3-kampioen de opstap maken naar LMP2 is wellicht logisch, maar G-Drive is meteen bepaald niet het minste LMP2-team. Hoe kwam het contact met G-Drive tot stand? "De week voor Portimao kreeg ik een mailtje... We willen je graag testen, je krijgt één setje banden. Belangstelling? Twee andere coureurs reden de hele dag, ik werd er een beetje tussengevrot. Maar ik ging meteen sneller dan iedereen! Er zijn uiteindelijk 11 zilveren rijders in het hele proces getest. Twee daarvan werden vervolgens uitgenodigd om naar Sebring te komen en daar bleek ik de snelste."

ammel-elms-monza2019-sat-4

En hoe ligt hij inmiddels bij zijn teamgenoten? "Het klikt erg goed. Rusinov heeft een eigen karakter waar je bij moet passen, maar ik heb laten zien dat ik er goed tussen pas. Ook buiten het racen om hebben we veel plezier met elkaar – en op het circuit gaan we hard! Er is eigenlijk weinig strijd onderling. In tijd ben ik ongeveer gelijk aan Nato en Vergne, wat me de snelste zilveren rijder van het veld maakt. Ja, klopt, dat maakt mij een héél prettige zilveren rijder! En als ik daardoor van zilver naar goud ga, dan zien we dan wel weer. Uiteindelijk wil je toch platinum worden, dus wat maakt het uit?"

Van Uitert is duidelijk over de doelen die hij zichzelf dit jaar heeft gesteld in een team dat vorig jaar de LMP2-klasse op Le Mans won, maar daarna werd gediskwalificeerd. "Le Mans winnen! De ELMS-titel binnenhalen zou ook leuk zijn, het team is tenslotte regerend kampioen en wil dat natuurlijk evenaren. Maar zeker Le Mans, want daar heeft het team nog iets goed te maken..."
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie