Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Peter Auto: Weinig Nederlandse aanwezigheid op GP de l’Age d’Or op Dijon
11 juni 2019 Pagina 1 van 1
PHOTOCLASSICRACING-CER1-1470

Terwijl op Donington Park een Brits-Nederlands gezelschap actief was, zat de andere helft van de internationale historische autosport van Europa in de Bourgogne voor de Grand Prix de l'Age d'Or – of eigenlijk meer dan de helft, want meer dan 300 auto's verschenen er op Dijon aan de start. Floris-Jan Hekker was de enige Nederlander in de hele paddock: in de Formule Junior-gastrace finishte hij als 18e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

De CER1-race baarde opzien doordat de Porsche 917 van Claudio Roddaro en de Ferrari 512M van Carlos Monteverde/Gary Pearson het eindelijk eens volhielden tot aan het einde. Sterker nog, ze raceten historisch accuraat naar de eerste en tweede plaats, vóór de doorgaans strak geprepareerde en watervlugge Chevron B19's van Alex Furiani, Maurizio Bianco en John Emberson/Bill Wykeman. Het mocht daadwerkelijk in de krant. De GT1-klassezege draaide uit op een strijd tussen de De Tomaso Pantera van Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners en de Porsche 911 RSR van Emmanuel Brigand/Sébastien Crubilé. De Duitsers wonnen met twee seconden voorsprong.

PHOTOCLASSICRACING-CER1-8275

Monteverde en Pearson finishten wél eerste in de tweede race van The Greatest's Trophy: hun E-type versloeg de winnaar van zaterdag, Guillermo Fierro in zijn Maserati Birdcage. Vincent Gaye veroverde een tweede en derde plaats met zijn Ferrari 275 GTB/C, Carlo Vögele reed op zaterdag naar de derde stek met zijn Alfa TZ. Jan Gijzen was ditmaal niet van de partij.

PHOTOCLASSICRACING-CER2-7741

In CER2 racete de Lola T600 van Philippe Scemama naar opnieuw een afgetekende overwinning, deze keer met Nigel Greensall als vaardige secondant. Beat Eggimann verraste door met zijn Cheetah G601 de tweede plaats te veroveren, voor regerend kampioen en landgenoot Philip Bruehwiler in zijn Chevron B21. 'Mr John of B'/Soheil Ayari versloegen met hun Ligier JS2 de Lancia Beta Montecarlo van Franco Meiners om de GT2-klasseoverwinning de hunne te maken.

PHOTOCLASSICRACING-CER2-3268

Met 60 auto's was de Sixties Endurance-race wederom zeer goed gevuld. Voor een keer ging de overwinning niet naar een Cobra: Jon Minshaw rekende in zijn E-type af met vijf exemplaren van de Amerikaanse slang, aangevoerd door Philipp Oetli.

PHOTOCLASSICRACING-SIXTIES-0280

De Heritage Touring Cup liep uit op een 1-2-3 van BMW 3.0 CSL's. De Zwitser Christian Traber was de 'usual suspect' op het hoogste treetje, de Belgen Christophe van Riet en Eric Mestdagh stonden naast hem. Armand Adriaans was er deze keer niet bij met zijn 635 CSi.

PHOTOCLASSICRACING-HTC-3514

Olly Bryant en Andrew Smith waren de gebruikelijke winnaars in de 2.0L Cup voor de eerste generatie Porsche 911's. Ze versloegen de duo's Sandy Watson/Andrew Kirkaldy en Mark Sumpter/Andrew Jordan. De vaste Nederlandse gezichten Erwin van Lieshout en Michiel van Duijvendijk/Pascal Pandelaar traden niet aan, zodat de teller op nul bleef steken voor het aantal Nederlanders op de Peter Auto-grids op Dijon.

PHOTOCLASSICRACING-20LCUP-8563

Toch was er één landgenoot aanwezig op het Bourgondische circuit – en wel in de gastrace voor de Formule Juniors. Floris-Jan Hekker reed in zijn Rayberg naar een 18e plaats algemeen en een derde plaats in de B2-klasse van de FIA Lurani Trophy.

PHOTOCLASSICRACING-LURANI-9638

De andere gastrace was de Trophée Legende voor GT's uit de jaren zestig. Dankzij de inspanningen van Andy Newall schreef de E-type van Georg Nolte die met groot gemak op zijn naam.

PHOTOCLASSICRACING-SIXTIES-3061
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie