Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Dragracing: Anita Mäkelä en Jimmy Ålund op herhaling, David Vegter runner-up op Tierp
11 juni 2019 Pagina 1 van 1
makela5

Anita Mäkelä (Top Fuel) en Jimmy Ålund (Pro Stock) hebben hun ongeslagen status van dit seizoen met een tweede opeenvolgende zege weten te behouden. Tijdens de Tierp Internationals op Tierp Arena, de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing, zat de concurrentie dit tweetal echter dicht op de hielen. In de Pro Modified klasse ging de winst naar Jan Ericsson en was er een fraaie runner-up positie weggelegd voor David Vegter. Jonny Lagg pakte de winst in de Top Methanol klasse. Bij de motoren telde de wedstrijd mee voor het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship en het FIM Europe European Drag Bike Championship en veroverde Gert-Jan Laseur in de Super Twin Motorcycle klasse een keurige runner-up positie.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Nauwelijks twee weken na de openingsronde op Santa Pod mochten de deelnemers aan het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing aan de bak op de fraaie baan van Tierp Arena voor ronde twee van de titelstrijd. Zoals gebruikelijk werden er op de Zweedse baan weer zeer snelle tijden op de klokken gezet, al bleven records bij de autoklassen dit keer uit. De onderlinge verschillen waren echter vaak minimaal waardoor de strijd in bijna alle klassen tot het eind boeiend bleef. Daarbij maakten de omstandigheden het voor de tuners niet makkelijk. Na twee zeer warme en zonnige kwalificatiedagen was het tijdens de eliminaties tien graden koeler met in de middag zelfs regenbuien waardoor zowel baan- als luchtomstandigheden flink veranderden.

jones1
Liam Jones

Liam Jones naar snelste tijd
In de Top Fuel klasse toonde Liam Jones op de eerste kwalificatie-dag opnieuw zijn snelheid aan. In de CBD Asylum Rune Fjeld Motorsport dragster noteerde de Engelsman meteen een tijd van 3,891 seconden en bleef daarmee ook na de tweede kwalificatie-dag op poleposition staan.

makela3 ti19 q2
Anita Mäkelä

Anita Mäkelä deed daar met 3,91 seconden nauwelijks voor onder en pakte de tweede positie. Maja Udtian reed op vrijdag met 3,98 seconden voor het eerst onder de vier seconden en verbeterde zich op zaterdag tot 3,96 seconden, waarmee de 21-jarige Noorse de derde plaats veroverde. Na een flinke motorschade op vrijdag, pakte Tethys in de vierde run zijn laatste kans en klokte een tijd van 4,15 seconden, achter Stig Neergaard goed voor de vijfde positie.

erbacher
Jndia Erbacher

Daarmee duwde de Engelman zijn teamgenote Jndia Erbacher (4,76 seconden) naar de negende positie en dus buiten de eliminaties. Achter Tethys pakten Timo Lehtimäki (4,16 seconden), Patrik Pers (4,27 seconden) en Micke Kågered (4,32 seconden) de plaatsen vijf tot en met acht. Naast Erbacher vielen ook Björn Mårtensson en Dennis Nilsson buiten de eliminatieboot.

makela4
Anita Mäkelä

Mäkelä blijft ongeslagen
De eerste eliminatieronde leverde meteen een daverende verrassing op. De dit seizoen zo constante Jones verloor in zijn run tegen Kågered grip, ging dwars en belandde zelfs in de baan van Kågered. De Zweed was de Engelsman gelukkig al gepasseerd en pakte de winst.

tethys3
Tethys

Ook Tethys zorgde voor een verrassing door Neergaard uit te schakelen, waardoor de Engelsman het in de halve finale mocht opnemen tegen thuisfavoriet Kågered. De Zweed lijkt na een moeizaam begin van het seizoen steeds dichter bij de juiste afstellingen te komen, want na de 4,10 seconden uit ronde één volgde nu een tijd van 4,00 seconden, genoeg om ten koste van Tethys (4,35 seconden) tot de finale door te dringen.

udtian1
Maja Udtian

Aan de andere kant van de eliminatieladder verbeterde Udtian zich opnieuw met de Lerøy RF Motorsport dragster en bleef met haar tijd en snelheid van 3,849 seconden en 507,5 km/u maar een fractie van de Europese records verwijderd (3,842 seconden en 509,2 km/u). Uiteraard was dat voldoende om ten koste van Lehtimäki de halve finale te bereiken. In de andere kwartfinale had Mäkelä het moeten opnemen tegen Pers, maar vond toen de dragster van de Zweed niet wilde starten opeens invaller Erbacher in de andere baan. De Finse snelde echter naar een tijd van 3,92 seconden en liet de Zwitserse kansloos.

tf halvefinale
De halve finale

Daarmee aan deze kant van de eliminatieladder met Mäkelä tegen Udtian een herhaling van de finale van twee weken geleden op Santa Pod. De jonge Noorse kreeg echter geen revanche want vrijwel direct trad tyreshake op en moest Udtian van het gas, terwijl Mäkelä zich juist verbeterde tot 3,85 seconden.

tffinal ti19 el
De finale

De finale bracht dus de zoveelste confrontatie tussen Mäkelä en Kågered, een tweestrijd die al teruggaat tot de tijd dat het tweetal actief was in de Top Methanol klasse. Even leek het een spannend gevecht te worden, maar toen Kågered in de problemen kwam, was de strijd gestreden en ging de winst in 4,0 seconden naar Mäkelä. Voor de Finse regerend Europees kampioen was het daarmee de tweede zege van het seizoen en met vorig jaar meegerekend zelfs de vierde opeenvolgede overwinning.

tfpodium
Podium

arthursson
Andreas Arthursson

Wisselend succes
In de Pro Modified klasse zette Europees recordhouder Andreas Arthursson op vrijdag al met 5,84 seconden de snelste kwalificatietijd op de klokken. Veel rijders hadden op de eerste dag nog problemen om de baan goed in te schatten waardoor slechts twee combinaties onder de zes seconden doken.

vegter1
David Vegter

Die tweede rijder was David Vegter die met 5,94 seconden na dag één de tweede positie bezette. De PedalToTheMetal-rijder verbeterde zich op zaterdag tot 5,90 seconden, maar zakte toch naar de vierde kwalificatiepositie. Op zaterdag gingen de tijden namelijk rap omlaag waardoor uiteindelijk acht rijders onder de 6-secondengrens doken.

gullqvist
Michael Gullqvist

Jan Ericsson zette met 5,86 seconden de tweede tijd op de klokken, gevolgd door Michael Gullqvist. De Zweedse winnaar van Santa Pod stond na de eerste dag op plek twaalf, maar verbeterde zich tot 5,88 seconden, goed voor de derde positie.

alundpm
Jimmy Ålund

Nog groter waren de problemen voor Jimmy Ålund. De regerend kampioen stond na vier runs nog steeds buiten de top zestien, maar klokte in zijn laatste poging 5,908 seconden, goed voor de vijfde kwalificatiepositie.

rantaniemi
Jere Rantaniemi

Mats Eriksson (5,96 seconden), Åke Persson (5,98 seconden) en de verrassend snelle Finse Pro Mod-rookie Jere Rantaniemi (5,99 seconden) waren de nummers vijf tot en met acht die onder de zes seconden doken.

tooren2
Michel Tooren

Na zijn goede optreden op Santa Pod wilde het op Tierp bij Michel Tooren niet lukken. Diverse problemen hielden de Pro Dutch Racing-piloot van een goede tijd af en als de Nederlander op weg leek, trok de Cuda naar de rand van de baan en moest Tooren van het gas. Met een 20ste plaats wist de Nederlander zich dan ook niet voor de eliminaties te plaatsen.

vegter2
David Vegter

Finaleplaats David Vegter
Met zijn vierde kwalificatiepositie moest Vegter het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Kim Kristiansen. De Nederlander verbeterde zich tot 5,86 seconden en liet daarmee de Deen kansloos. Regerend kampioen Ålund had in de kwartfinale de volgende tegenstander van Vegter moeten zijn, maar de Zweed had in de eerste ronde schade opgelopen die niet meer zo snel te herstellen was en daarmee had de Nederlander een bye-run richting de halve finale. Daarin wachtte de confrontatie met Arthursson die in de kwartfinale met 5,78 seconden zijn snelste tijd van het weekend had laten noteren. Bij de start had Vegter de Zweed echter al te pakken en snelde naar een winnende 5,83 seconden waarbij de Nederlander met 398,8 km/u dicht tegen de 400 km/u grens aankroop.

ericsson ti19 el
Jan Ericsson

Aan de andere kant van de ladder maakte Ericsson geen fouten. De Zweed klopte in de kwartfinale Roger Johansson om vervolgens in de halve finale in 5,84 seconden af te rekenen met Mats Eriksson, die in de ronde daarvoor uiterst verrassend de in de run veel snellere Gullqvist (5,91 tegen 6,05 seconden) op reactietijd voortijdig naar huis had gestuurd.

pmfinal ti19 el
De finale

Op basis van de in de halve finale gereden tijden (Vegter 5,83 seconden en Ericsson 5,84 seconden) leek een spannende finale aanstaande. Vegter pakte met een reactietijd van 0,04 seconden meteen een voorsprong en leek op weg naar de winst. Halverwege de run kreeg de Nederlander echter technische problemen en ook nog eens last van tyreshake waardoor hij van het gas moest en Ericsson in 5,83 seconden naar de overwinning zag rijden.

jedborn
Daniel Jedborn

Dragsters hebben de overhand
In de Top Methanol klasse pakte debutant Daniel Jedborn verrassend de eerste kwalificatiepositie. Nadat de Zweed op vrijdag nog zijn laatste licentierun met goed gevolg had afgelegd, snelde hij in zijn laatste run naar een tijd van 5,34 seconden. Daarmee bleef Jedborn voormalig kampioen Jonny Lagg (5,35 seconden) een fractie voor.

bellio
Sandro Bellio

Sandro Bellio zag diverse runs verloren gaan door tyreshake, maar pakte uiteindelijk toch de derde kwalificatiepositie. Op plek vier met Silvio Strauch nog een debutant. In de ex Peter Schöfer Racing dragster deed de Duitser het meer dan uitstekend, verbeterde zich bijna iedere run om uiteindelijk uit te komen op een tijd van 5,46 seconden.

strauch1
Silvio Strauch

Met helaas slechts vier deelnemers was de Top Methanol klasse in de eliminaties meteen toe aan de halve finales. Strauch moest het daarbij opnemen tegen Jedborn, en terwijl de Duitser weer een solide 5,56 seconden liet noteren, kwam de Zweed direct na de start in de problemen waardoor Strauch verrassend doorging naar de finale.

lagg
Jonny Lagg

Bellio had in zijn run grote koppelingsproblemen en omdat Lagg met 5,36 seconden geen fouten maakte, was de Zweedse race voor het Belgische team over.

tmfinal ti19 el
De finale

Met Lagg en Strauch een tweetal dragsters in de finale. Uiterst verrassend zette Strauch met 5,48 tegen 5,53 seconden de snellere tijd op de klokken, maar omdat de Duitser uiterst traag had gereageerd op het verspringen van de lichten (0,08 voor Lagg en 0,30 seconden voor Strauch) passeerde de Zweed toch als eerste de finish en pakte de winst.

alund1
Jimmy Ålund

Wel winst voor Jimmy Ålund in Pro Stock
In de Pro Stock klasse waren de verschillen in de kwalificatie weer minimaal, waarbij in de laatste run de snelste tijden op de klokken werden gezet. Toch wel enigszins verrassend pakte Michael Malmgren met een tijd van 6,55 seconden de eerste kwalificatiepositie af van Jimmy Ålund (6,56 seconden).

ljungdahl2
Bengt Ljungdahl

Direct daarachter met 6,57 seconden regerend kampioen Bengt Ljungdahl, terwijl Stefan Ernryd met 6,61 seconden goed in het spoor van de top drie bleef. Met 6,644 en 6,649 seconden was het verschil tussen Thomas Lindström en Robin Norén op de plaatsen vijf en zes nog kleiner.

ernryd1
Stefan Ernryd

En omdat Christian Sagelv als nummer zeven ook nog een tijd van 6,65 seconden liet aantekenen, stond de gehele top zeven binnen 0,1 seconde van elkaar. Simon Gustafsson was met 6,74 seconden de achtste en laatste rijder die zich voor de eliminaties wist te plaatsen.

malmgren1
Michael Malmgren

Malmgren maakte in de eliminaties geen fouten en plaatste zich ten koste van Gustafsson en Ernryd voor de finale.

noren
Robin Norén

Datzelfde gold voor Ålund die eerst Sagelv het nakijken gaf en vervolgens in de halve finale op Norén stuitte, die uiterst verrassend in de kwartfinale Ljungdahl op reactietijd naar huis had gestuurd. Ook in de halve finale was Norén eerder weg, maar dit keer was het niet genoeg om de snellere Ålund te verrassen.

psfinal ti19 el
De finale

In de finale nam Ålund bij de start met een betere reactietijd direct al een kleine voorsprong en omdat de 10-voudig Europees Pro Stock kampioen met 6,60 tegen 6,62 seconden ook in de run sneller was, ging de winst net als twee weken geleden op Santa Pod naar Ålund .

papafil ti19 q2
Filippos Papafilippou

Motoren
De Tierp Internationals telde bij de motoren mee voor het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship en het FIM Europe European Drag Bike Championship (exclusief de Super Street Bikes).

gustafsson1
Rikard Gustafsson

In de Top Fuel Motorcycle klasse ging de strijd zoals verwacht tussen Filippos Papafilippou en Rikard Gustafsson, waarbij dit tweetal ongehoord snelle tijden op de klokken zette. In de kwalificatie pakte Papafilippou met 5,786 seconden de eerste positie, gevolgd door Gustafsson met 5,85 seconden. In de eliminaties werd het nog gekker toen Papafilippou in de kwartfinale zelfs 5,725 seconden op het scorebord zette. Daarop liet de Griek in de halve finale een 5,783 seconden volgen, goed voor een nieuw Europees record. Gustafsson verbeterde zich in zijn halve finale tot 5,81 seconden en daarmee leek de finale een absolute kraker te worden.

tfm ti19 final
De finale

Dat werd het ook, maar dan in onverwachte zin. Papafilippou verloor bij de start direct grip en daarmee leek Gustafsson op weg naar de winst. De Zweed kwam echter halverwege de run in de problemen en omdat de Griek inmiddels het gas weer volledig open had gedraaid, passeerde Papafilippou net voor de finish zijn opponent en pakte met 6,63 tegen 6,70 seconden toch nog de winst.

been
Willem Been

Willem Been was de enige Nederlandse vertegenwoordiger in de Top Fuel Motorcycle klasse. Met een tijd van 7,18 seconden kwalificeerde Been zich op plek zes, maar werd in de kwartfinales uitgeschakeld.

christiansen ti19 q2
Marcus Christiansen

In de klasse Super Twin Motorcycle met Martijn de Haas en Gert-Jan Laseur twee Nederlanders aan het vertrek. De eerste kwalificatiepositie ging in 6,42 seconden naar Marcus Christiansen, gevolgd door de Amerikaan Tommy Grimes (6,46 seconden).

grimes
Tommy Grimes

Nadat hij de eerste runs door gripproblemen verloren had zien gaan, pakte Laseur op zaterdag met 6,72 seconden de derde kwalificatiepositie, terwijl De Haas zich op plek zeven voor de eliminaties plaatste.

haas
Martijn de Haas

De Haas moest het in de kwartfinale afleggen tegen een ontketende Grimes, die met 6,19 seconden de met afstand snelste run van het weekend op de klokken zette.

laseur
Gert-Jan Laseur

Laseur verging het beter. Na winst tegen Rolfstad zag de Nederlander in de halve finale Grimes meteen na de start in de problemen komen en plaatste zich zo voor de finale. Daarin moest Laseur het opnemen tegen Christiansen die aan de andere kant van de ladder geen fouten had gemaakt, al was het verschil in de halve finale tegen Samu Kemppainen met 6,53 tegen 6,54 seconden wel minimaal.

stm ti19 final
De finale

In de finale was het echter de beurt aan Laseur om tegen een probleem aan te lopen waardoor de winst in 6,48 seconden naar Christiansen ging. Met een runner-up positie mocht Laseur echter meer dan tevreden zijn.

lyren
Kalle Lyrén

De Pro Stock Motorcycle klasse leverde een fraaie tweestrijd op tussen Kalle Lyrén en Fredrik Fredlund. Na al een keer van positie te hebben gewisseld, pakte Lyrén in 6,977 seconden de eerste kwalificatiepositie, gevolg door Fredlund met 7,01 seconden.

fredlund
Fredrik Fredlund

Nadat Lyrén in de kwalificatie al het Europees snelheidsrecord voor de klasse had aangescherpt tot 311,78 km/u, was in de halve finale een 6,969 seconden voldoende om ook het Europees record in tijd in bezit te krijgen.

psm ti19 el
De finale

Niet geheel verrassend ging de finale tussen Lyrén en Fredlund, waarbij Lyrén met 6,98 seconden opnieuw onder de zeven seconden dook en de winst pakte nadat Fredlund halverwege de run in de problemen kwam.

ruhanen ti19
Vesa Ruhanen

In de Super Street Bike klasse (alleen meetellend voor het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship) doorbrak Mathias Bohlin in de kwalificatie met een uiterst scherpe 6,95 seconden de 7-secondengrens en pakte de eerste positie, gevolg door Ida Zetterström met een nieuw persoonlijk record van 7,11 seconden.

zetterstrom
Ida Zetterström

Bohlin kreeg het vermogen echter naar mate het weekend vorderde steeds slechter op de baan en werd in de eerste ronde al uitgeschakeld, en datzelfde overkwam Zetterström in de halve finale. Uiteindelijk plaatsten Vesa Ruhanen en Anders Blanck zich voor de finale, maar omdat Blanck in de burn out al technische problemen kreeg, ging de winst eenvoudig naar Ruhanen.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie