Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Liveblog 87ième 24 Heures du Mans
16 juni 2019 Pagina 1 van 1
Liveblog Opening

Wat er verder dit weekeinde ook nog aan autosportactiviteiten waar dan ook ter wereld op het programma staat, er is geen twijfel over mogelijk dat de 87e editie van de 24 Uur van Le Mans verreweg het belangrijkste evenement van deze week is. Goed, dat Toyota gaat winnen, staat nagenoeg vast, en dat Porsche als constructeur de wereldtitel in de GTE-Pro-klasse alvast binnen heeft, weten we ook al, maar voor de rest is er genoeg om voor de strijden op het circuit aan de Sarthe. AUTOSPORT.NL is ter plekke en heeft de regenkleding meegenomen, want de verwachting voor de rest van de week is behoorlijk wisselvallig, zoals dit ook tijdens de technische keuringen zondag en maandag al het geval was. We doen net als in de afgelopen twee jaar verslag via dit liveblog, waarbij vragen en opmerkingen als altijd graag welkom zijn via de commentaarfunctie.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Bob van der Wolf, Rebocar/R. de Boer, ACO/Alexis Goure

20.15 uur: Inmiddels zijn alle foto's verwerkt en hebben we met alle Nederlandse rijders die finishten gesproken en is ook ons uitgebreide verslag van de 24 Uur van Le Mans online. Het artikel is hier te vinden. Daarmee sluiten we ook onze berichtgeving vanuit Le Mans af. Dank voor het lezen en de talrijke reacties, het was een inspannende, maar prachtige week!1900616 Toyota

15.30 uur:
Voor het tweede jaar op rij heeft Toyota de 24 Uur van Le Mans gewonnen. Na 385 ronden reed Kazuki Nakajima de Toyota TS050 Hybrid met het startnummer 8 als winnaar over de eindstreep en herhaalde daarmee het succes van vorig jaar voor zichzelf en teamgenoten Fernando Alonso en Sébastien Buemi. De drie zijn daarmee ook zeker van de wereldtitel in het FIA WEC Superseason 2018-2019.

Op 18,972 seconden eindigde de andere Toyota met Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López op de tweede plaats na een lekke band in de slotfase. De derde plaats was voor de nummer 11-SMP-BR1 met Stoffel Vandoorne, Vitaly Petrov en Mikhail Aleshin, waarmee er voor het eerst in 18 jaar weer een Belg op het algehele podium in Le Mans stond.

De winst in de LMP2 was voor Signatech Alpine Matmut met rijders Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thieriet, die daarmee tevens de wereldtitel in deze klasse veiligstelden, Daarachter eindigde de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung, Stéphane Richelmi en Gabriele Aubry. Tung was daarmee onze best geklasseerde landgenoot. De TDS-Oreca van François Perrodo, Mathieu Vaxivière en Loïc Duval eindigde op de derde plaats. De G-Drive-Aurus met Job van Uitert, Roman Rusinov en Jean-Eric Vergne werd als zesde geklasseerd. De Racing Team Nederland-Dallara haalde na een reparatie met Frits van Eerd achter het stuur als 27e algemeen en 15e in de klasse de eindstreep, waarmee het team zijn 100-procent-finishscore vasthoudt.

In GTE-Pro ging de racewinst naar de AF Corse-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra, terwijl Porsche met Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Fred Makowiecki in de nummer 91 en Patrick Pilet, Earl Bamber en Nick Tandy in de nummer 93 de overige podiumplaatsen binnenhaalden. De tiende plaats in de klasse voor Michael Christensen en Kévin Estre was genoeg voor het binnenhalen van de wereldtitel bij de rijders in de klasse. In Le Mans reed het duo samen met Laurens Vanthoor in de nummer 92, de combinatie waarmee de drie vorig jaar de klasse in de Franse klassieker wisten te winnen. De nummer 81-BMW van Philipp Eng, Nicky Catsburg en Martin Tomczyk stond in de slotfase ruim een uur op de baan stil, maar Eng wist de auto na een geïmproveerde reparatie toch weer rijdend te krijgen en over de finish te brengen, zij het slechts als 14e in de klasse.

In GTE-Am was er een Nederlandse klassezege dankzij Jeroen Bleekemolen, die de Ford GT van Keating Motorsports deelde met Ben Keating en Felipe Fraga, Hij reed de auto in Wynn's-Kleuren met 44,943 seconden voorsprong op Jörg Bergmeister in de Project 1-Porsche als winnaar over de eindstreep. Bleekemolen stond daarmee elf jaar na zijn klassezege met de Van Merksteijn-Porsche RS Spyder in Le Mans in 2008 weer eens als klassewinnaar op het podium. De rijders naast Jörg Bergmeister van de als tweede geklasseerde Project 1-Porsche waren Patrick Lindsey en Egidio Perfetti. De derde plaats was voor de JMW-Ferrari van Jeff Segal, Rodrigo Baptista en Wei Lu.

Later meer

14.20 uur: Ook voor de leidende Keating Motorsports-Ford GT in de GTE-Am-klasse werd het nog even spannend, want vanwege vermeend wielspin bij het wegrijden na een pitstop kreeg het team een drive-through-penalty opgelegd, waardoor de behoorlijke voorsprong vrijwel volledig teniet werd gedaan. Bij de laatste rijderswissel nam Jeroen Bleekemolen het stuurwiel over van Ben Keating, wat betekent dat onze landgenoot de race zal uitrijden. Bij het verlaten van de pits reed de Ford nog 3,307 seconden voor Jörg Bergmeister in de Project1-Porsche, maar Bleekemolen breidde deze voorsprong gestaag weer uit.

190616 14h 7

14.00 uur: Lekke band voor de leidende Toyota: "#7 slow on track between 2 chicanes" verschijnt er als melding op het beeldscherm van de tijdwaarneming. Seconden later komt de auto in beeld en wordt duidelijk dat José María López in langzaam tempo rijdt. "Puncture" is de niet mis te verstane mededeling op het dashboard. En op het moment dat López de pitstraat in stuurt, rijdt Kazuki Nakajima in de nummer 8-Toyota voorbij en neemt de leiding over. Er gaan al meteen verhalen dat dit expres is gedaan om Alonso te laten winnen, maar op de televisiebeelden was duidelijk te zien hoe López moest uitwijken voor twee langzamere auto's, daardoor over het vuile gedeelte van de baan reed en de lekke band opliep. Positief nieuws komt er ondertussen van Racing Team Nederland: na reparatie is de Dallara terug in de race. Dát is de "Spirit of Le Mans"!190616 RTN

11.20 uur: Problemen voor Racing Team Nederland: Bij Indianapolis raakte Nyck de Vries van de baan. De exacte oorzaak is nog niet bekend, maar gezien de manier waarop hij plotseling afboog duidt wellicht op een technisch defect. Wonderwel wist De Vries de zwaar gehavende auto nog terug te brengen naar de pits, waar het team aan het werk kan om de schade de analyseren.

9.30 uur: En zo snel kan het gaan: de G-Drive-Auris, die de leiding van de LMP2-klasse in handen had, sprong even na 9.00 uur niet aan na een pitstop. De auto werd achterwaarts de pits in geduwd voor reparatie, waarbij zo'n twaalf minuten verloren gingen. Het team viel daarmee terug naar de zevende plaats in de klasse.

9.00 uur: Er is natuurlijk nog een erg lange weg te gaan in Le Mans, maar voorlopig ziet het er voor twee Nederlanders wel heel goed uit: de nummer 26 G-Drive-Aurus met Job van Uitert rijdt vrij comfortabel op kop in de LMP2-klasse en de nummer 85-Keating Motorsports-Ford met Jeroen Bleekemolen heeft de eerste plaats in de GTE-Am-klasse in handen. Na drie kwart van de race leidt de nummer 7-Toyota algemeen, de kop in de GTE-Pro-klasse is in handen van de AF Corse-Ferrari voor de enige nog resterende Corvette en de beide Porsches met de nummers 93 en 91.
Een uitgebreid verslag is hier te vinden.

Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-11

zondag 0.30 uur:
Drama voor Aston Martin: nadat eerst al de Vantage van Paul Dalla Lana, Mathias Lauda en Pedro Lamy uit de GTE-Am-klasse was uitgevallen in wat de laatste race voor de beproefde vorige versie van de Vantage was, crashten binnen een half uur van elkaar ook de beide Vantage GTE's uit de Pro-klasse. Eerst was het Alex Lynn die in de nummer 97-Aston Martin crashte, maar de Brit kon in ieder geval nog op eigen kracht de pits bereiken en daarmee na reparatie de race voortzetten. Dat gold niet voor Marco Sørensen, die op donderdagavond de nummer 95-Aston (foto) pole in de klasse zette, maar tegen half één in de nacht crashte bij Indianapolis en hard zijwaarts in de bandenstapel sloeg. De Deen kwam met de schrik vrij, maar de auto is uit de wedstrijd en om de berging veilog mogelijk te maken, werd weer een relatief korte safety-car-fase uitgeroepen.

23.30 uur: Van het vijfde tot en met het achtste uur in Le Mans was er duidelijk meer actie dan in de eerste vier uur van de wedstrijd. Er waren enkele forse incidenten, zoals de crash van Thomas Laurent in de nummer 3-Rebellion, die bij het aanremmen van de tweede chicane op de Hunaudières zwaar crashte en waarbij ook Mikhail Aleshin in de nummer 11-SMP-BR1 schade opliep door brokstukken. Vijf ronden eerder was Marcel Fässler in de nummer 64-Corvette, die eerder de GTE-Pro-klasse aanvoerde, bij de Porsche-bochten zwaar gecrasht na een aanrijding met de Japanner Hoshino in de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche uit de GTE-Am-klasse. Ook was er even sprake van lichte regenval, maar dat leidde niet tot al te ernstige consequenties.
Een uitgebreider bericht is hier te vinden.

20.30 uur: Een lichte regenbui valt, die volgens de informatie van de wedstrijdleiding tot 20.38 uur duurt.

190615 Na 4 uur Gdrive

19.00 uur: Vooraan het veld gaven de eerste vier uur van de race in Le Mans weining spectaculaire actie te zien, maar wie even verder kijkt dan de verwachte hegemonie van de Toyota's kan genieten van mooie strijd in de andere klassen. Daarbij vervulde een jong Nederlands talent een hoofdrol: Job van Uitert reed een driedubbele stint van uitzonderlijke klasse en bracht de G-Drive-Aurus aan de leiding in de LMP2-klasse. De manier waarop hij een tijdstraf van tien seconden goedmaakte, routinier Lapierre passeerde en zelfs André Lotterer in de Rebellion-LMP1 een tijdlang achter zich wist te houden, dwong ronduit bewondering af. In de GTE-Pro-klasse is de strijd spannend als vanouds, met de eerste vier auto's (Corvette, Ferrari en twee Porsches) binnen 1,2 seconden! In GTE-Am rijdt de Keating Motorsports-Ford met onder andere Jeroen Bleekemolen aan de leiding.

Een uitgebreider verslag is hier te vinden.

15.15 uur: Het eerste historische feit van deze wedstrijd staat al in de boeken, want in de vierde raceronde reed Mike Conway in de nummer 7-Toyota een tijd van 3;17,297 minuten, de snelste ooit in de race gereden rondetijd in Le Mans. De Brit reed daarmee het oude record van André Lotterer uit de boeken: de Duitser reed in 2015 met de Audi R18 e-tron quattro in de race een tijd van 2:17,475 minuten.

190618 Start

15.00 uur:
Et c'est parti! Met het zwaaien van de startvlag door prinses Charlène van Monaco is de 87e editie van de 24 Heures du Mans officieel onderweg. Vooraan leek Gustavo Menezes in de nummer 3-Rebellion even een aanval te plaatsen op Buemi in de nummer 8-Toyota, maar de Zwitser hield in de Dunlop-chicane langer het gas erop en verdedigde de tweede plaats, achter Mike Conway in de nummer 7-auto.

190615 Prinses

13.00 uur:
De Fransman François Kirmann en de Duitser Laurents Hörr, in het dagelijks leven werkzaam op de testredactie van Auto Motor und Sport, hebben met hun Norma LMP3 van het Luxemburgse team DKR Engineering de tweede Road to Le Mans-race gewonnen. Aan het eind van de wedstrijd over een uur hadden ze een voorsprong van 4,876 seconden op de beide Britten Michael Benham en Duncan Tappy in de Norma van Lanan Racing. De winnaars van de race van donderdag, Adrien Chila en Nicolas Schatz, werden ditmaal als derde geklasseerd. De Nederlanders Bob Herber en Rob Kamphues sloten de race in de Jumbo-Ligier van DKR Engineering als 17e af.

De winst in de GT3-klasse was voor de Deens/Franse combinatie Mikkel Mac/Fabien Lavergne in de Ferrari van Luzich Racing, die het Britse duo Andrew Howard/Ross Gunn in de Beechdean-AMR Aston Martin 1,272 seconden voorbleven. Valentin Pierburg en Tom Onslow-Cole reden hun SPS-Mercedes naar de derde plaats. Jan Lammers, die samen met de Zuid-Afrikaan Greg Mills met een Bentley Continental GT3 van Team Africa Le Mans reed, werd in de GT-divisie als 16e geklasseerd.


11.00 uur: De Brit Adam Carroll heeft de race van de Ferrari Chalenge gewonnen. In de wedstrijd over acht ronden vocht hij een aantrekkelijk duel uit met de Italiaan Louis Prette, die vanmiddag ook in de 24-uursrace start. Carroll besliste de strijd met een marge van een halve seconde in zijn voordeel. Achter Prette eindigde de Brit Sam Smeeth als derde. Met Fons Scheltema, uitkomend voor het Zwitserse Kessel Racing, was er één Nederlander actief. Die eindigde als tweede in de S-klasse.

9.50 uur:
56 van de 61 auto's die vanmiddag tijdens de race van start gaan, reden vanmorgen in de warm-up van drie kwartier tenminste één geklokte ronde. De snelste tijd was voor Kamui Kobayashi in de pole-winnende nummer 7-Toyota met 3:19,647 minuten. De Japanner was de einige die onder de 3:20 bleef, want zijn Zwitserse merkgenoot Sébastien Buemi was in de nummer 8 ruim een seconde langzamer.

De snelste tijd in LMP2 was voor de G-Drive-Aurus in handen van Roman Rusinov, voor de TDS-Oreca en de Signatech-Alpine. In GTE-Pro eindigde de nummer 92-Porsche bovenaan, voor de nummer 67-Ford en de nummer 71-Ferrari. Ook in GTE-Am eindigde een Porsche bovenaan, de Gulf Racing-911, voor de Project 1-Porsche en de nummer 60-Kessel Racing-Ferrari.

Afgezien van een paar rijders die hun rempunten misten en Tom Dillmann die in de slotminuten in de chicane voor de Dunlop-brug even door de grindbak schoot, was het enige noemenswaardige incident een plastic afgrenzingselement dat op de baan lag. Daarvoor riep wedstrijdleider Edoardo Freitas met nog tien minuten te gaan een kortstondige 'full course yellow' uit, zodat het object door een baanpost kon worden verwijderd.

190615 Paddock

zaterdag 8.00 uur: Goedemorgen vanuit Le Mans, waar het racedag is, en om een Duitse collega te citeren: racedagen zijn feestdagen! Nadat we gisteren vooral druk waren met alleerlei perspresentaties en gesprekken over de zin en onzin van het nieuwe hypercar-reglement - en natuurlijk de traditionele rijdersparade, waar collega Bob van der Wolf actief was en waarvan we later de resultaten tonen - gaat het vandaag weer gewoon om de actualiteit in de vorm van de warm-up en de race.



7.00 uur: Het Graff-team is zijn pole in de LMP2 kwijt. Vincent Capillaire stopte om 23.36 uur tijdens de derde kwalificatie niet voor het licht van de technische keuring om de auto te laten wegen, waarop de sportcommissarissen alle tot dan toe gereden tijden ongeldig verklaarden. De pole in de klasse gaat daarmee naar TDS.

190613 Pole winners

vrijdag, 0.20 uur: De nummer 7-Toyota van Kamui Kobayashi, Mike Conway en José María López start vanaf de pole-position voor de 87e editie van de 24 Uur van Le Mans. Aan het begin van de avond reed Kobayashi, die gisteren al de voorlopige pole veroverde, een tijd van 3:15,497 minuten, waar in het verdere verloop van de beide kwalificaties van vanavond niemand meer onder kwam. Daarmee start voor het derde jaar op rij een Toyota op de pole-position, en voor de tweede keer na 2017 was het Kobayashi die de snelste tijd voor zijn rekening nam.
Het volledige verslag van de kwalificatie is hier te vinden.

190613 24h Le Mans uitslag kwalificatie 1-3

190612 Liveblog 7

21.15 uur:
Al vroeg in de tweede kwalificatie reed Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota een tiujd van 3:15,497 minuten, waarmee hij bijna twee seconden sneller was dan zijn voorlopige pole-winnende tijd van woensdagavond. Ook voor de nummer 8-Toyota, gisteren slechts vierde, was er sprake van een verbetering tot 3:15,908 minuten, waarmee de beide Toyota's dus weer zoals gebruikelijk op de eerste twee plaatsen staan.

De sessie werd voor een klein halfuur onderbroken, nadat Thomas Laurent aan het eind van het rechte stuk van Hunaudières met de nummer 3-Rebellion stilgevallen was als gevolg van een motordefect.

Mikhail Aleshin reed met de nummer 11-SMP-BR1 een tijd van 3:16,953 minuten, waarmee hij opklom naar de derde plaats. De nummer 1-Rebellion, waarvan zoals gemeld gisteren alle tijden geschrapt werden vanwege een niet werkende 'fuel flow meter' werd nu als vierde geklasseerd.

In LMP2 verbeterde Pastor Maldonado de tijd van de DragonSpeed-Oreca van gisteren met 0,3 seconden. De nummer 38-Jackie Chan DC-Oreca klom op naar de tweede plaats in de klasse. De Racing Team Nederland-Dallara sloot de sessie als vijfde af.

In GTE-Pro reed Michael Christensen in de nummer 92-Porsche kort voor het einde een tijd van 3:49,388 minuten, waarmee hij de nummer 67-Ford van de voorlopige pole verdrong. Ook de nummer 63-Corvette plaatste zich voor de Ford dankzij een snelle ronde van Antonio Garcia. De enige klasse waarin de voorlopig pole-winnende tijd van gisteren nog staat, is GTE-Am, waarin de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche derhalve nog steeds de ranglijst aanvoert. Hier was er een probleem voor de Keating Motorsports-Ford, waar eigenaar Ben Keating de auto in de bandenstapels parkeerde. Eerder was het team opgeklommen naar de zesde plaats in de klasse.

Verwacht wordt dat de derde en afsluitende kwalificatiesessie van 22.00 uur tot middernacht bij dalende temperaturen nog wel de nodige verbeteringen te zien zal geven.

190613 Liveblog Krohn
Meer gaan we dit weekeinde niet van de groene Dempsey-Proton-Porsche van Tracy Krohn zien...

20.30 uur: De gifgroene Dempsey-Proton Racing-Porsche 911 RSR met het startnummer 99 van Patrick Long, Tracy Krohn en Niclas Jönsson is definitief teruggetrokken voor de 24 Uur van Le Mans. Dat maakte het team bekend naar aanleiding van een beslissing van de wedstrijdleiding. Omdat Tracy Krohn na zijn zware ongeval op het rechte stuk van Hundaudières in de traning van gisteren door de medisch verantwoordelijke in Le Mans niet fit werd geacht om te racen en er geen andere rijder met 'brons'-status beschikbaar was, werd besloten de inschrijving terug te trekken. Het team had al wel een reservechassis opgebouwd.

Krohn had in Le Mans voor de 14e keer samen met Niclas Jönsson willen rijden, wat een nieuw record voor een rijderscombinatie zou hebben betekend. Dat gaat nu echter niet door. De 64-jarige Amerikaan kondigde al aan, volgend jaar weer van de partij te willen zijn...

18.45 uur: Zoals zovaak werd er nauwelijks echt geracet in de eerste van de beide 'Road to Le Mans'-wedstrijden van dit weekeinde. Diverse incidenten zorgden ervoor dat de safety-car het grootste deel van de race het veld aanvoerde. De overwinning ging uiteindelijk naar het Franse duo Adrien Chila en Nicolas Schatz in de nummer 39-Graff-Norma. Rob Kamphues en Bob Herber, die met een door het Luxemburgse DKR Engineering ingezette Ligier in Jumbo-kleuren aan de start verschenen, eindigden als 39e algemeen en 25e in de LMP3-klasse. Jan Lammers deelde de Bentley GT3 van het Zuid-Afrikaanse Team Africa Le Mans met de Zuid-Afrikaan Greg Mills. Na tecnische problemen in de vorm van gebroken aandrijfassen in de kwalificatie eindigde het duo in de race als 42e algemeen en 15e in de GT3-klasse.


17.00 uur: De FIA-sportcommissarissen onder leiding van Jean-François Veroux (de overigen zijn de Belg Yves Bacquelaine, de Amerikaan Tim Mayer, de Duitser Michael Schwägerl, de Japanner Kazuo Hioki en Jean-Pierre Baudriller als vertegenwoordiger van de nationale ASN, in dit geval de FFSA), legden na bestudering van videobeelden en telemetriegegevens een voorwaardelijke 'stop-and-hold'-straf van drie minuten op aan Mike Conway in de nummer 7-Toyota. Daarmee werd de Brit als schuldige aangewezen voor de aanrijding met Roberto Gonzalez in de DragonSpeed-LMP2 tijdens het laatste uur van de kwalificatie van gisteravond, ondanks dat Gonzalez de schuld op zich nam. Volgens de sportcommissarissen had Conway ondanks gele vlaggen en de waarschuwing via het cockpitsysteem niet voldoende verlangzaamd om de aanrijding te vermijden. Als hij zich tijdens het evenement nog een keer aan een soortgelijk vergrijp schuldig maakt, dan treedt de genoemde straf in werking.

Van de nummer 1-Rebellion, aanvankelijk zesde in de kwalificatie, werden alle gereden tijden geschrapt omdat bij de nacontrole werd vastgesteld dat de 'fuel flow meter' niet naar behoren gefunctioneerd had.

donderdag 0.30 uur: De nummer 7-Toyota was goed voor de snelste tijd in de eerste kwalificatie en staat daarmee op de voorlopige pole-position in Le Mans, maar zorgde ook voor een van de zwaarste incidenten in de twee uur durende kwalificatie. Kamui Kobayashi reed al na een kwartier een tijd van 3:17,161 minuten, waar niemand van de concurrentie uiteindelijk meer onder kwam.

Het uitgebreidere verslag van de eerste kwalificatie is hier te vinden.


190612 24h Le Mans uitslag kwalificatie 1

190612 24h Le Mans kwalificatie 1 snelste tijd per rijder



20.20 uur: Inmiddels hebben we ook de officiële uitslag van de training en de snelste tijd per rijder als PDF-document. Zie hieronder:

190612 24h Le Mans uitslag vrije training

190612 24h Le Mans Vrije training snelste tijd per rijder


190612 Liveblog vrije training Toyo 7
De nummer 7-Toyota eindigde bovenaan in de vrije training

20.05 uur: Niet in de laatste plaats vanwege een behoorlijke regenbui waren er na de onderbreking vanwege de crash van Tracy Krohn aanvankelijk weinig tijdverbeteringen. Een aantal teams koos er zelfs voor om in de vrije training helemaal niet meer naar buiten te gaan en de tijd te benutten voor de voorbereiding op de kwalificatie van later vanavond.

Een significante verbetering was er echter wel met nog 20 minuten te gaan door Stoffel Vandoorne, die de SMP-BR1 naar een tijd van 3:19,931 minuten reed. Daarmee bleef hij lange tijd bovenaan, maar in de allerlaatste minuten slaagde Kamui Kobayashi er in de nummer 7-Toyota nog in om 3:18,091 op de klokken te zetten, waarmee Vandoorne als tweede eindigde. De derde tijd was voor Gustavo Menezes in de snelste van de beide Rebellions, gevolgd door de Toyota met het nummer 8. In de slotminuten had Menezes nog te maken met een technisch probleem, waardoor de Rebellion in langzaam tempo vanaf Mulsanne terugreed naar de pits.

Nakajima leek ook nog op weg naar een snellere tijd in de nummer 8, maar dat kwam er niet meer van nadat Erwin Creed in de nummer 50-Larbre-Ligier in de Porsche-bochten in de grindbak belandde. Daarmee was de uitslag definitief.

Frits van Eerd had in de Racing Team Nederland-Dallara twee keer een spannend moment toen hij op de opdrogende baan in de rondte ging, maar gelukkig zonder noemenswaardige schade. Onderdeel van het leerproces, zullen we maar zeggen, want natuurlijk gebruikte het team de sessie om Van Eerd zoveel mogelijk 'track time' te geven.

Paul Loup Chatin reed in de nummer 28-IDEC Sport-Oreca de snelste tijd in LMP2. De snelste GTE-Pro-tijd was voor de nummer 92-Porsche in handen van Michael Christensen, terwijl Mathieu Jaminet er in de nummer 94 een 1-2 voor Porsche van maakte. Na alle eerdere ellende was er voor Dempsey-Proton Racing ook nog iets positiefs in de vorm van de snelste tijd in GTE-Am door Matt Campbell in de nummer 77-Porsche in 3:55,304 minuten.

18.24 uur: De sessie wordt hervat met nog een uur en 36 minuten op de klok.

17.45 uur: Na een uur en 35 minuten is er een rode vlag in de vrije training nadat Tracey Krohn in de nummer 99-Dempsey-Proton-Porsche van de baan geraakt is bij baanpost 15, kort voor de tweede chicane op de Hunaudières. Het is al het tweede incident waarbij een Dempesy-Proton-Porsche betrokken is, want eerder al raakte de nummer 88-Porsche met de Japanner Hoshino van de baan en moest met een bergingsvoertuig uit de grindbak worden gehaald. Ook bij Toyota loopt niet alles probleemloos: Kamui Kobayashi reed eerder rechtuit de bandenstapels in.

190612 Beeldscherm

De tijden zeggen in de vrije training uiteraard nog weinig, maar bij Racing Team Nederland was men heel tevreden met het optreden van Frits van Eerd, die aardig wat kilometers kon maken. Aan het begin van de sessie stond het team zelfs even op de derde plaats algemeen achter de beide Toyota's, en we konden het niet laten om daar toch even een fotootje van te maken... Volgens de wedstrijdleiding wordt de sessie om 18.15 uur weer hervat, het regent inmiddels weer behoorlijk.

190612 Dunlopbrug

15.15 uur: Na een fikse regenbui aan het begin van de middag is het inmiddels weer droog in Le Mans, waar om 16.00 uur de vrije training begint, maar rond een uur of vijf wordt er opnieuw regen verwacht. Een noviteit dit jaar is de Dunlopbrug, die een flinke opknapbeurt gehad heeft en er daarmee een stuk moderner uitziet. De oorspronkelijke variant aan het einde van het rechte stuk van start en finish werd in 1932 geïnstalleerd en onderging in de loop der jaren natuurlijk al de nodige aanpassingen, maar blijft hoe dan ook een van de belangrijkste kenmerken van het circuit in Le Mans.

Dunlop is nog steeds het merk met de meeste algehele overwinningen in Le Mans, 34 in getal - tegen 27 vaqn Michelin - maar de laatste dateert uit 1991, toen de beroemde Mazda met Wankelmotor zegevierde. Tegenwoordig is Dunlop alleen nog in de LMP2-klasse actief, waar negen auto's met banden van het Britse merk starten. Gisteren werd aangekondigd, dat vanaf het komend seizoen in het WEC de betrokkenheid van Dunlop in de LMP2-klasse plaats maakt voor Goodyear (dat tot hetzelfde concern behoort, dus het gaat alleen om een naamswijziging). Dunlop blijft daarentegen actief in de LMP2-klasse van de European Le Mans Series.   

Truck
De gekantelde vrachtauto waarin de Ferrari-safety-car vervoerd werd (foto: Gendarmerie Indre-et-Loire)

8.30 uur: Via de site van de Franse zender France Bleu vonden we het bericht dat Ferrari op zoek moet naar een andere safety-car voor de race van de Ferrari Challenge, die aanstaande zaterdag in het voorprogramma van de 24-uursrace verreden wordt. Een truck met gesloten oplegger, waarin de safety-car naar Le Mans vervoerd werd, kantelde gisterochtend op de Franse snelweg A10 bij een tolstation in de buurt van Tours, omdat de chauffeur in slaap gevallen was.
 Spotterguide

woensdag 8.15 uur: Goedemorgen vanuit La Chartre-sur-le-Loir, waar we nog tot morgen verblijven in het onvolprezen Hotel de France, een historische plaats voor raceliefhebbers. Vandaag eindelijk actie in Le Mans in de vorm van de vrije training van 16.00 tot 20.00 uur, gevolgd door de vrije training voor de Road to Le Mans-race van 20.30 tot 21.30 uur, en dan de eerste kwalificatie van 22.00 uur tot middernacht. Voor wie de actie goed wil volgen adviseren we de uitstekende Spotter-Guides, met ondersteuning van WeatherTech gemaakt door de Brit Andy Blackmore, die ook verantwoordelijk is voor een heel aantal speciale kleurenschema's op de diverse raceauto's in het veld. De spotterguides zijn voor download in diverse formaten beschikbaar door te klikken op deze link.


IMG 0038

Dinsdag 19.00 uur: vanmiddag stond in de pitstraat de traditionele handtekeningsessie op het programma, waarbij het ondanks het wisselvallige weer (het regende af en toe tussendoor flink) nog drukker was dan in afgelopen jaren.


IMG 0003

BMW-coureur Nicky Catsburg zet heel geconcentreerd zijn handtekening, teamgenoot Philipp Eng kijkt wat zorgelijk toe.
IMG 6253 2

Overigens behoort Eng tot het selecte gezelschap van coureurs die afgelopen zondag nog in de DTM op Misano in actie kwamen en direct op zondagavond vanuit het nabijgelegen Rimini naar Le Mans vlogen. Hier op de foto de coureurs voor vertrek vanuit Misano, vlnr Loïc Duval, Paul Di Resta, Mike Rockenfeller en Philipp Eng, plus Côme Lédogar, die op Misano in de Franse Porsche Carrera Cup reed en ook mee vloog naar Le Mans. Uw verslaggever volgde een dag later, maar wel gewoon per lijnvlucht van Bologna naar Parijs en verder per huurauto naar Le Mans. Verschil moet er zijn...


IMG 0009

Job van Uitert komt in actie voor het G-Drive-team, waarmee hij begin mei in Spa samen met zijn teamgenoten de LMP2-klasse wist te winnen. Ook in Le Mans behoort het team zeker tot de kanshebbers op een goede klassering.


IMG 0021

Renger van der Zande en zijn DragonSpeed-teamgenoten rijden in de klassieke kleuren van oliemerk Gulf, dat dit jaar het 50-jarig jubileum van de overwinning met de Ford GT40 door Jacky Ickx en Jackie Oliver viert.


IMG 0025

Ook bij Racing Team Nederland zetten rijders Frits van Eerd, Nykc de Vries en Giedo van der Garde (vlnr) heel wat handtekeningen, met onvervalste Nederlandse muziek op de achtergrond.


IMG 0031

Paars wat de klok slaat bij Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten, maar Ben Keating heeft blijkbaar zijn Wynn's-cap al weggegeven. En juist die zou van de drie een hoofddeksel het best kunnen gebruiken...


IMG 9999

De langste rij stond voor de pitbox van Fernando Alonso, die dit weekeinde vooralsnog zijn laatste WEC-race rijdt. Morgen zijn we terug voor meer impressies vanaf het circuit.


Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie