Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Dragracing: Op en rond de Tierp Internationals
11 juni 2019 Pagina 1 van 1
spiegel

Met de Tierp Internationals op het fraaie Tierp Arena kreeg het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing afgelopen weekend in Zweden het vervolg van de titelstrijd die twee weken geleden op Santa Pod begon. Ook nu weer mooie en spannende wedstrijden met veel actie. Hoe de punten werden verdeeld is elders op AUTOSPORT.nl te lezen, hier nog een korte terugblik op wat andere zaken die in de pits of op de baan de aandacht trokken.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Nog geen twee weken na Santa Pod was het alweer uitladen op Tierp Arena
uitladen

Een aardig voorbeeld van tyreshake, een totaal vervormde band
tyreshake

In handen van Peter Schöfer wilde deze Top Methanol dragster de voorwielen al aardig de lucht in gooien, bij de nieuwe eigenaar en rijder Silvio Strauch is het niet minder
strauch

Pas in de vijfde en laatste kwalificatiepoging slaagde regerend Pro Modified kampioen Jimmy Ålund erin om zich voor de eliminaties te plaatsen
alund1

Dit tot grote opluchting en blijdschap van de crew
alund2

Maar er werd meer gejuicht. Zoals bij het team van David Vegter na de gewonnen halve finale tegen Andreas Arthursson en de daarbij gereden tijd en snelheid van 5,83 seconden en 398,92 km/u
vegter1

vegter2

En bij de crew van Maja Udtian bij de kwartfinale run waarin de Noorse met 3,849 seconden en 507,5 km/u twee Europese records benaderde
maja0

En zeker ook blijdschap bij de 21-jarige Noorse zelf
maja1

Afgelopen winter brandde de werkplaats van Fredrik Fagerström voor een groot deel af en het was maar de vraag of de populaire Zweed dit seizoen kon racen. In Engeland was hij er alweer bij en uiteraard op Tierp ook 
fagerstrom3

Nu heeft het team van Fagerström eigenlijk geen enkele reden nodig om een flink feestje te bouwen, maar dit keer was er een gegronde reden. In de kwartfinale doorbrak Fagerström voor het eerst in zijn carrière met 5,95 seconden de 6-secondengrens. En dat met een auto met de luchtweerstand van een strandhuisje!
fagerstrom2

Strafwerk?
strafwerk

Liam Jones is altijd al goed in het verknallen van een fotomoment, en als dan ook Alex Hope nog in de buurt is, kun je een goed fotomoment zeker vergeten
joneshope

Lerøy was tijdens de Tierp Internationals hoofdsponsor van Maja Udtian en dus moesten er op de avond voor de kwalificatie nog wat stickers geplakt worden. De Noorse gigant op het gebied van zeevoedsel sponsort onder andere ook de Noorse schaatsploeg
leroy2

Micke Kågered Racing is ook actief in het Scandinavische TCR kampioenschap en had voor de thuisrace van het EK Drag Racing de VIP-trailer meegenomen. Met een runner-up positie voor Kågered konden de genodigden tevreden huiswaarts keren
vip

Na de crash op Santa Pod waren er weinig mensen die Marcus Perman een kans gaven voor deelname op Tierp. Dit was de aanblik op donderdagochtend, maar nauwelijks 24 uur later was de auto weer raceklaar en stond de Zweed aan de start van de kwalificaties
perman

De een zegt dat het concentratie is en de ander geeft gewoon toe dat het uitstekend slapen is in een dragrace-auto als je toch maar staat te wachten
tethys
Tethys

noren
Robin Norén

majaslaap
en Maja Udtian

kagered
bij Micke Kågered blijft het een vraagteken

Bij de eerste licentierun van Daniel Jedborn ging het nog even mis toen de parachutes bij het terugrijden van de burn out uit de vergrendeling schoten
jedborn1

De Zweed revancheerde zich door even later naar een tijd van 5.44 seconden te snellen
jedborn2

Ook bij de Rus Dmitry Samurokov gingen de chutes vroegtijdig open. En dat bij de eerste run na meer dan een week werk om de bij de crash op Santa Pod opgelopen schade te herstellen
samuchute

Het kenteken van de crewauto van de Rus zegt voldoende over de gemoedstoestand
kenteken

Jndia Erbacher houdt van haar dragster en haar sponsors die het allemaal mogelijk maken dat ze dit kan doen
erbacher

De trouwste bezoeker van Tierp was ook weer aanwezig. Hoezo gaan autosport en natuur niet samen
vogel

Vrije toegang tot de pits en dus kan iedereen de rijders benaderen voor een handtekening. Zoals op je T-shirt een krabbel van Anita Mäkelä
handteknmakela

of op een poster van Jndia Erbacher
handtekerbacher

Een Super Street Bike is bepaald niet de makkelijkste motor om op te rijden. Veel vermogen, geen slicks en geen wheeliebar die het achteroverslaan moet voorkomen.
zetterstrom3

Als de helm afgaat kijken de meeste mensen dan ook vreemd op als daar deze persoon achter schuilgaat, Ida Zetterström. De Finse scherpte in de kwalificatie haar persoonlijk record aan tot 7,11 seconden
zetterstrom

Thomas Nataas, voormalig FIA Europees Top Fuel kampioen, kwam in Tierp een kijkje nemen en was uiteraard geïnteresseerd in de verrichtingen van landgenote Maja Udtian. Zijn dochter Julie Nataas maakt momenteel furore in Amerika in de Top Alcohol Dragster klasse waar de Noorse al een aantal wedstrijden op haar naam heeft geschreven
nataas

Naast het vouwen van de parachutes een van de dingen die de rijder zelf doet, nitro tanken. Hier Maja Udtian met haar vader en zelf voormalig Top Methanol Dragster piloot Paul Ingar Udtian
tanken

Hoe moest het nou ook alweer allemaal in elkaar?
weetniet1

Hij weet het ook niet!
weetniet2

Bij Anita Mäkelä leerde de kip weer vliegen. Het ging het beestje niet zo goed af
kip1

In de finale had het team van Anita Mäkelä een andere kip meegenomen. Voor de duidelijkheid, Anita Mäkelä en haar man runnen in Finland een enorme kippenfarm
kip2

Roger Lyrén, vader van Pro Stock Motorcycle rijder Kalle Lyrén, krijgt wat tuninghulp van zijn kleindochter. De kleine heeft talent want Kalle Lyrén verbeterde twee Europese record
lyren

De versnellingsbak van een Pro Stock auto
bak

En, hebben we alweer zin in race nummer drie, Kauhava Finland? Ik dacht het wel
majaduim
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie