Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Sportscars: Ook in Le Mans volledige eerste startrij voor Toyota
13 juni 2019 Pagina 1 van 1
190613 Pole winners
Toyota bezet de volledige eerste startrij in Le Mans met geheel rechts polewinnaar Kobayashi

De nummer 7-Toyota van Kamui Kobayashi, Mike Conway en José María López start vanaf de pole-position voor de 87e editie van de 24 Uur van Le Mans. Aan het begin van de avond reed Kobayashi, die gisteren al de voorlopige pole veroverde, een tijd van 3:15,497 minuten, waar in het verdere verloop van de beide kwalificaties van vanavond niemand meer onder kwam. Daarmee start voor het derde jaar op rij een Toyota op de pole-position, en voor de tweede keer na 2017 was het Kobayashi die de snelste tijd voor zijn rekening nam.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Rebocar

Geheel volgens verwachting is de volledige startrij in handen van Toyota, want Kazuki Nakajima reed in de nummer 8 een tijd van 3:15,908 minuten, 0,411 seconden achter de pole-winnende zusterauto. De verwachting is echter wel dat de nummer 8 met naast Nakajima ook Sébastien Buemi en vooral Fernando Alonso aan boord de favorietenrol voor de race inneemt. Eerdere races hebben ook al laten zien dat Toyota er niet voor terugdeinst om wat intern 'de juiste auto' genoemd wordt, naar voren te helpen.

Positief is het gegeven dat, in ieder geval in de kwalificatie, de voorsprong op de non-hybride-LMP1-auto's minder groot is dan tot dusver het geval was. Egor Orudzhev reed met de nummer 17-SMP-BR1 een tijd van 3:16,159 minuten, waarmee hij de nummer 8-Toyota tot op twee tienden benaderde. Gustavo Menezes kwalificeerde de nummer 3-Rebellion als vierde, voor de andere SMP-BR1 met Stoffel Vandoorne. Daarachter start de nummer 1-Rebellion als zesde. Deze auto viel in de slotsessie stil met een motordefect.

De DragonSpeed-BR1 met Renger van der Zande en zijn teamgenoten start als zevende. "We hebben best een heftig dagje achter de rug qua sleutelen", lachte Van der Zande na de kwalificatie. "We hebben nog steeds veel problemen gehad met het aansturen van de versnellingsbak, het elektronische deel aan de achterkant. Ik denk dat we wel een oplossing hebben gevonden, waardoor we het laatste gedeelte van de kwalificatie nog hebben kunnen rijden, al beschouwen we het meer als training. We hebben allemaal onze ronden in het donker kunnen rijden, want dat was nog wel kritisch, maar dat is gelukt. De auto is niet verkeerd, de snelheid is oké, maar niet op het niveau van de andere LMP1's. Ik denk ook dat dat niet ons doel moet zijn. Ons doel moet zijn om de finish te halen en dat op zich wordt al best lastig, omdat we zoveel in de box staan. Het gevoel is een beetje dat we op een eilandje zitten in onze eigen klasse. Ik denk meer dat we voor een goed gemiddelde moeten gaan dan voor ultieme snelheid."

190614 Pole LMP2

In LMP2 is Graff Racing het snelst: Tristan Gommendy, Vincent Capillaire en Jonathan Hirschi kwalificeerden zich als negende algemeen en als beste in de klasse dankzij Gommendy's tijd van 3:25,073 minuten, die hij donderdagavond al vroeg in de afsluitende sessie reed. Loïc Duval klom met de nummer 28-TDS-Oreca op naar de tweede plaats in de klasse, hij deelt de auto met François Perrodo en Mathieu Vaxivière. De DragonSpeed-Oreca van Roberto Gonzalez, Pastor Maldonado en Anthony Davidson, die na de kwalificatie op woensdag en na de eerste sessie op donderdag nog bovenaan stond, viel door de verbeteringen van de beide Franse teams terug naar de derde positie in de klasse, voor de Signatech-Alpine. De G-Drive-Aurus met Job van Uitert, Jean-Eric Vergne en Roman Rusinov start vanaf de zesde plaats in de klasse, twee plaatsen voor de snelste van de beide Jackie Chan DC Racing-Oreca's, de nummer 38 met Ho Pin Tung, Stéphane Richelmi en Gabriele Aubry.

Job van Uitert zei: "Voor ons was het een redelijk goede kwalificatie. In Q1 en Q2 hebben we moeite gehad om de banden goed te laten functioneren en ook hebben we vooral gefocust op de longruns. In Q3 zijn we echt voor een qualirun gegaaan. Uiteindelijk hebben we een prima ronde neergezet, goed voor P6. Een prima startpositie voor de 24 Uur. De eerste stint zal heel belangrijk zijn om voor onze teamgenoten te komen, zodat we niet in de knoei komen met de pitstops. Voor de rest vind ik het echt heel vet, het rijden in de nacht is heel cool en gaat ook heel erg goed. We verheugen ons op de race, mijn eerste 24 uur, dus ik ben benieuwd hoe dat allemaal gaat met slapen en wakker worden, maar het team begeleidt me heel goed, dus ik denk dat dat allemaal wel goed gaat komen!"

190614 Quali RTN

Als negende vertrekt de Racing Team Nederland-Dallara van Frits van Eerd, Nyck de Vries en Giedo van der Garde. "Ik denk dat we redelijk tevreden kunnen zijn", zei Giedo van der Garde. "Dit keer was de beurt aan Nyck, dus die heeft de kwalificatie voor zijn rekening genomen. Dat heeft hij heel netjes gedaan. Misschien had er ergens nog één, twee tienden ingezeten, maar we weten dat we met de kwalificatie niet de allersnelsten zijn. Voor ons geldt dat de auto pas een beetje tot leven komt als de race begint. Plek negen is een goede startpositie. Frits ging ook goed, ik ging goed en we hebben ook aan de afstelling voor de race kunnen werken. Dat voelde allemaal heel goed aan. Morgen is er de parade in de stad, altijd leuk met alle fans, en dan gaat het echte werk beginnen! We kijken erg uit naar de race."

190614 Quali Aston Martin

Aston Martin viert dit jaar het 60-jarig jubileum van de overwinning in 1959 en doet dat in stijl met de pole-position in de GTE-Pro-klasse dankzij Marco Sørensen, die in de nummer 95-Vantage exact 3:48,000 minuten reed. De Deen deelt de auto met zijn landgenoot Nicky Thiim en de Brit Darren Turner. Op 0,112 seconden achter de Aston Martin start de nummer 67-Ford als tweede dankzij een sterk slotakkoord van Harry Tincknell. Met de nummer 63-Corvette van Jan Magnussen, Antonio Garcia en Mike Rockenfeller op de derde plaats, de nummer 93-Porsche van Patrick Pilet, Earl Bamber en Nick Tandy als vierde en de nummer 82-BMW van Augusto Farfus, António Félix da Costa en Jesse Krohn als vijfde starten er vijf verschillende merken op de eerste vijf plaatsen.

190614 Kwali Catsburg

Minder fortuinlijk was Nicky Catsburg, die de nummer 81-BMW in de Ford-bochten in de bandenstapels parkeerde. Deze BMW, die aardig wat schade aan de voorzijde opliep, start daarmee als 16e en voorlaatste in de klasse. "Dat is natuurlijk niet wat je wilt net voor de race", gaf Catsburg te kennen. "Ik maakte een fout waardoor er een eind kwam aan onze kwalificatie. De ronde waar ik mee bezig was, zou goed geweest zijn voor een top-vijf-resultaat, wat beter was dan we hadden verwacht. In de race moeten we flink aan de bak, maar dat kan dit team wel!"

190614 Quali GTE Am

De nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche van Satoshi Hoshino, Giorgio Roda en Matteo Cairoli start vanaf de pole-position in de GTE-Am-klasse. Daarachter volgt de zusterauto met het startnummer 77 van Matt Campbell, Christian Ried en Julien Andlauer, terwijl fabrieksjunior Thomas Preining er in de nummer 86-Gulf Racing-Porsche een volledige top drie voor Porsche van maakte. De beste niet-Porsche is de JMW-Motorsport-Ferrari van Jeff Segal, Rodrigo Baptista en Wei Lu op de vierde startplaats. De Keating Motorsports-Ford GT van Ben Keating, Jeroen Bleekemolen en Felipe Fraga start als negende in de klasse. "Een prima tweede dag gehad", verklaarde Bleekemolen. "Zelf heb ik vandaag maar twee rondjes gereden, maar daarin zette ik wel de derde tijd neer. We hadden geen enkel probleem, Felipe was ook snel onderweg en Ben was volgens mij de snelste brons-rijder, waarmee we goed voor de dag kunnen komen. Voor de race gaat er nog een andere motor in en dan zijn we er helemaal klaar voor! We gaan ons best doen en we hebben er veel zin in!"

UPD (7.00 uur): Het Graff-team is zijn pole in de LMP2 kwijt. Vincent Capillaire stopte om 23.36 uur tijdens de derde kwalificatie niet voor het licht van de technische keuring om de auto te laten wegen, waarop de sportcommissarissen alle tot dan toe gereden tijden ongeldig verklaarden. De pole in de klasse gaat daarmee naar TDS.

190613 24h Le Mans uitslag kwalificatie 1-3


Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie