Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Sportscars: Stand van zaken na vier uur in Le Mans
15 juni 2019 Pagina 1 van 1
190618 Start
Le départ: Start van de 87e editie van de 24 Heures du Mans

Vooraan het veld gaven de eerste vier uur van de race in Le Mans weining spectaculaire actie te zien, maar wie even verder kijkt dan de verwachte hegemonie van de Toyota's kan genieten van mooie strijd in de andere klassen. Daarbij vervulde een jong Nederlands talent een hoofdrol: Job van Uitert reed een driedubbele stint van uitzonderlijke klasse en bracht de G-Drive-Aurus aan de leiding in de LMP2-klasse. De manier waarop hij een tijdstraf van tien seconden goedmaakte, routinier Lapierre passeerde en zelfs André Lotterer in de Rebellion-LMP1 een tijdlang achter zich wist te houden, dwong ronduit bewondering af. In de GTE-Pro-klasse is de strijd spannend als vanouds, met de eerste vier auto's (Corvette, Ferrari en twee Porsches) binnen 1,2 seconden! In GTE-Am rijdt de Keating Motorsports-Ford met onder andere Jeroen Bleekemolen aan de leiding.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf

Om 15.00 uur precies passeerde het veld achter de 'leading car', bestuurd door 'Grand Marshal' Hurley Haywood, na één opwarmronde de startlijn, waar prinses Charlène van Monaco de Franse driekleur zwaaide en daarmee het ceremoniële startsein voor de 87e editie van de 24 Uur van Le Mans gaf. Volgens verwachting domineerden de beide Toyota's vooraan de gang van zaken, met Mike Conway als startrijder in de nummer 7 en Sébastien Buemi in de nummer 8. De Zwitser verloor in de openingsronde heel even de tweede plaats aan Gustavo Menezes in de nummer 3-Rebellion, maar herstelde nog in de eerste ronde de oorspronkelijke rangorde en zo bleef de situatie sindsdien. In het tweede uur verloor de nummer 8 wat tijd met een reeks langzamere ronden.

190615 4u Zande
Flink tijdverlies in de beginfase voor DragonSpeed

Na vier uur in de wedstrijd rijdt de nummer 3-Rebellion op de derde plaats, met al bijna een ronde achterstand op de beide Toyota's, gevolgd door de beide SMP-BR1's, waarbij met name Stoffel Vandoorne in de nummer 11 een zeer sterke indruk maakt. De nummer 1-Rebellion ging eenmaal in de rondte en verloor daardoor de nodige tijd. Voor het DragonSpeed-team met ondermeer Renger van der Zande hielden de problemen ook in de race aan: veel rook uit de auto wees op een defect en in de pits verloor het team in totaal al acht ronden op de leiders.

190615 Na 4 uur Gdrive

In de LMP2-klasse zit de kop van het veld dichtbij elkaar, waarbij de G-Drive-Aurus van Roman Rusinov, Job van Uitert en Jean-Eric Vergne (foto boven) de leiding in handen heeft. Dat was vooral te danken aan een geweldig sterk optreden van Van Uitert in het vierde uur, die tijdens zijn driedubbele stint de auto aan de leiding van de klasse wist te brengen. Het verschil met de Signatech-Alpine op de tweede plaats en de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca als derde blijft echter vrij klein, daarachter rijden Dragonspeed en TDS.

190615 4u RTN

Giedo van der Garde nam de start in de Racing Team Nederland-Dallara voor zijn rekening en klom vrij vlot op naar het voorste deel van het veld, waar na de rijderswissel ook Nyck de Vries zich keurig wist te handhaven. Een klapband rechts achter zorgde echter voor het nodige tijdverlies, waardoor het team uiteindelijk twee ronden achterstand opliep. Na vier uur rijdt de geel-zwarte auto op de 16e plaats in de klasse.

In GTE-Pro voerde na vier uur de nummer 63 Corvette het veld aan, voor de nummer 93-Porsche en de nummer 51-Ferrari, maar in het vijfde uur nam Laurens Vanthoor in de nummer 92-Porsche dankzij een sterke stint de leiding over door een iets kortere pitstop dan Daniel Serra in de Ferrari. De BMW's acteren in de achterhoede, beide op een ronde.

190615 4u Bleekemolen
De Keating-Ford met ondermeer Jeroen Bleekemolen voert het GTE-Am-veld aan

In GTE-Am bepalen de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche van Matt Campbell, Christian Ried en Julien Andlauer en de nummer 85-Keating Motorsports-Ford van Ben Keating, Jeroen Bleekemolen en Felipe Fraga het tempo. De pole-winnende auto, de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche, verloor al in het eerste uur veel terrein doordat de Japanner Hoshino het presteerde om maar liefst drie keer in de rondte te gaan, waarna een langere pitstop nodig was.

190615 4u 88
De nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche startte vanaf pole in GTE-Am, maar verloor veel tijd doordat Hoshino maar liefst drie keer spinde
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie