Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Sportscars: Stand van zaken na acht uur in Le Mans
15 juni 2019 Pagina 1 van 1
Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-24
Flinke schade voor Thomas Laurent in de nummer 3-Rebellion

Van het vijfde tot en met het achtste uur in Le Mans was er duidelijk meer actie dan in de eerste vier uur van de wedstrijd. Er waren enkele forse incidenten, zoals de crash van Thomas Laurent in de nummer 3-Rebellion, die bij het aanremmen van de tweede chicane op de Hunaudières zwaar crashte en waarbij ook Mikhail Aleshin in de nummer 11-SMP-BR1 schade opliep door brokstukken. Vijf ronden eerder was Marcel Fässler in de nummer 64-Corvette, die eerder de GTE-Pro-klasse aanvoerde, bij de Porsche-bochten zwaar gecrasht na een aanrijding met de Japanner Hoshino in de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche uit de GTE-Am-klasse. Ook was er even sprake van lichte regenval, maar dat leidde niet tot al te ernstige consequenties.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf

Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-21
De safety-car voert het veld aan

Nadat eerdere incidenten via 'full course yellows' opgelost werden, was er rond 20.20 uur sprake van de eerste safety-car-fase, nadat de Italiaan Castellacci in de nummer 54-Spirit of Race-Ferrari in de Porsche-bochten op hoge snelheid in de grindbak beland was. De auto kon vrij vlot weer geborgen worden. De neutralisatie hielp de nummer 8-Toyota, die de achterstand van bijna een ronde kon reduceren tot iets meer dan een minuut. In de 94e ronde volgde de volgende safety-car na de genoemde aanrijding tussen Fässler en Hoshino. De Zwitser raakte met zijn Corvette tweemaal hard de afgrenzing van de baan en moest voor nadere controle naar het ziekenhuis. Later wezen de sportcommissarissen Fässler als schuldige voor het ongeval aan en legden een straf van 7.000 Euro op. Tevens krijgt Fässler zes strafpunten op zijn licentie.

Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-7

Vooraan het veld gaat de strijd tussen de beide Toyota's onverminderd voort, waarbij de beide auto's in het zesde en zevende uur een paar keer van positie wisselden, nadat Fernando Alonso in de nummer 8 snel het nog resterende gat naar de zusterauto dichtgereden had. In de nummer 7 raakte José María López tot twee keer toe geheel zelfs geheel zelfstandig en onnodig van de baan. Het blijkt keer op keer dat de Argentijn, wiens positie intern bij Toyota ook niet onomstreden is, toch behoorlijk wat fouten maakt.

Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-18
De DragonSpeed-BR1 stond lang in de pits

Achter de beide Toyota's rijden de SMP-BR1's op de plaatsen drie en vier, met daar weer achter de beide Rebellions. De nummer 3 werd na de crash van Laurent binnen vier minuten in de pits weer gerepareerd en kon de race daarop weer hervatten. De DragonSpeed-BR1 daarentegen heeft na acht uur een achterstand van 55 ronden op de leidende Toyota. "Er was sprake van een probleem met de elektronica, waardoor het schakelen steeds lastiger ging", verklaarde Renger van der Zande. "Daardoor ging vervolgens de versnellingsbak kapot." Het euvel werd gerepareerd, maar het tijdverlies was enorm.

Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-26

In LMP2 leidt nog steeds de G-Drive-Auris met Job van Uitert, Jean-Eric Vergne en Roman Rusinov. "We hebben niks te klagen", zei Van Uitert. "Het gaat goed: we werken rustig ons plan af en zien dan wel hoe het gaat. Ik heb een mooi gevecht om de eerste plek gehad, twee keer de leiding gepakt en ik ben gewoon heel tevreden." De Signatech-Alpine blijft op de tweede plaats en volgt strak het pitstopritme van de G-Drive-Auris. De derde plaats is in handen van de DragonSpeed-Oreca, gevolgd door de beide Oreca's van Jackie Chan DC Racing. De Dallara van Racing Team Nederland rijdt met zes ronden achterstand op de laatste plaats in de klasse. "Die klapband veroorzaakte nogal wat schade, dus daarmee verloren we ook flink wat posities", stelde teammanager Mark Koense. "Daarna hadden we een koppelingsprobleem dat we weliswaar ook weer vrij snel verholpen hebben, maar daardoor zijn we ook weer plaatsen kwijtgeraakt."

Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-13

De nummer 92-Porsche met Kévin Estre, Michael Christensen en Laurens Vanthoor, die vorig jaar de klasse in Le Mans wonnen, voert na een derde van de race de GTE-Pro-klasse aan, op 11,4 seconden voor de enige nog resterende Corvette van Mike Rockenfeller, Jan Magnussen en Antonio Garcia. Nog eens acht seconden daarachter volgt de nummer 51-AF Corse-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra, waarbij laatstgenoemde twee stints lang een geweldig gevecht uitvocht met Laurens Vanthoor in de Porsche. De nummer 67-Ford van Harry Tincknell, Andy Priaulx en Jonathan Bomarito volgt op de vierde plaats. De nummer 81-BMW van Nicky Catsburg, Philipp Eng en Martin Tomczyk stond een tijdlang in de pits vanwege problemen met de ophanging. "De radio was er al na een uur mee opgehouden, dus we doen het zonder radioverbinding met de pits, wat vooral erg lastig is met de full-course yellows en de safety-cars", aldus Catsburg. "Het dubbelstinten van de banden is ook moeilijk, maar met mijn eigen dubbele stint ben ik wel tevreden."

Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-3

In GTE-Am blijft de Keating-Ford met Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga het goed doen en rijdt na acht uur aan de leiding, 19 seconden voor de JMW Motorsport-Ferrari van Segal/Batista/Lu en 1:27 minuten voor de Project 1-Porsche van Jörg Bergmeister, Egidio Perfetti en Patrick Lindsey. Hier zijn de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche, die drie keer spinde en betrokken raakte bij de aanrijding met Fässler, en de nummer 98-Aston Martin van Pedro Lamy, Paul Dalla Lana en Mathias Lauda inmiddels uit de wedstrijd.

Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-22


Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-30
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie