Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Indy Lights: Rinus VeeKay wil scoren in de 'Streets of Toronto'
10 juli 2019 Pagina 1 van 1
rvk-portret

Dat Rinus van Kalmthout in Amerika bijzonder verdienstelijk presteert valt ook in Nederland steeds meer op. Zo was hij al te gast bij RTL GP Magazine en afgelopen zondag was Rinus VeeKay te zien in Hart van Nederland op SBS6. De hoogste tijd dus voor een interview met de (nu nog) nummer twee in het Indy Lights-klassement.

Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: PR

Je bent nu precies halverwege het Indy Lights seizoen. Ben je tevreden hoe het gaat?
Heel tevreden. Het seizoen begon goed met een overwinning op St. Pete. Daarna hadden we het wat moeilijk omdat Juncos niet voldoende info van vorige seizoenen had om de afstelling van de auto goed te krijgen. Maar dat is nu in orde en we kunnen nu weer strijden om de winst, zoals ik de laatste races heb laten zien.

44814287-049f-40a0-9535-b97d0bc9b566

Wat zijn de verschillen met de Pro Mazda van vorig seizoen?
In de eerste plaats het vermogen, dat was 275 PK en is nu 450 PK. De Pro Mazda heeft een atmosferische motor en de Indy Light een turbo motor, dus dat was ook even wennen. Daarnaast is de auto ook veel groter en breder.

oa-rvk
Niet voor het eerst dat deze foto van de titelstrijd gemaakt is.

Je staat nu tweede op drie punten achter Oliver Askew. Dat is beter dan vorig seizoen om deze tijd.
Dat klopt, vorig jaar stond ik 43 punten achter Parker Thompson en toen won ik uiteindelijk met een marge van 67 punten. Het zou mooi zijn als ik vanaf nu ook weer zo goed scoor. Oliver en ik zijn al jarenlang concurrenten en we zijn echt aan elkaar gewaagd. We kunnen onszelf allebei snel aanpassen aan een circuit, daar zit ook onze kracht. Ik moet zorgen dat ik voor Oliver kom en er dan gewoon steeds voor blijven.

4fca6280-1a2d-427c-9e35-b387e7f01540

Is het moeilijk om te moeten strijden tegen drie Andretti-rijders?
Mijn teamgenoot Dalton Kellett heeft veel ervaring in de Indy Lights en we zijn wel goed op elkaar ingespeeld. Ik leer wel van zijn data, maar in de races ga ik mijn eigen weg. Onze achterstand op de Andretti-auto's hebben we nu wel bijna ingelopen, dus ik zie de komende races met vertrouwen tegemoet.


298e5c25-0e71-483d-ba1e-04bcea7c4549

Hoe is de sfeer bij Juncos Racing?
Heel erg goed, we zijn echt een geoliede machine geworden. Ik heb erg goede monteurs waarmee ik prima samenwerk. We zijn allemaal super gefocust om voor de titel te strijden.

Op Road America kreeg je een drive through penalty voor een vergrijp waar Vettel in Canada 5 seconden kreeg. Heb je het gevoel dat het wel allemaal eerlijk gaat?
Natuurlijk zie ik dat Oliver in een vergelijkbare situatie één plekje kwijt raakte, mijn straf kostte me 37 seconden en wierp me terug naar de achterhoede. Maar het heeft niet veel zin om daarmee bezig te zijn, ik kan er toch niets aan veranderen. Gewoon dit soort fouten niet meer maken, dan kunnen ze me ook niet bestraffen.

cda3e97c-1040-41f3-bc15-17b50fbac91d

Vorig seizoen won je beide races in de Streets of Toronto, het circuit waar je komend weekend rijdt. Is dit je favoriete circuit?
Eén van mijn favorieten wel ja. Het is een heel ander weekend dan de andere races. Leuke stad en het circuit ligt mij goed.

Een nieuw circuit voor jou wordt dit seizoen Laguna Seca met de beroemde cork screw. Heb je dit circuit al geprobeerd op de simulator?
Zeker, een erg gave baan en die cork screw is niet eens de moeilijkste bocht. Wat ook mooi is, is dat Juncos nog nooit verloren heeft op Laguna Seca. Ik kijk daar erg naar uit.

85720142-755e-44f0-a223-6ce94f876ae7

Wanneer is dit seizoen voor jou geslaagd?
Als ik kampioen word. Ik wil volgend jaar door naar de Indy Cars en dat lukt alleen als ik de titel pak. De Indy Car-teams houden ons goed in de gaten, dus wil je echt de beste zijn om volgend seizoen ook bij een goed team terecht te komen.

Je besteedt veel tijd aan krachttraining. Hoe belangrijk is dit voor autosport?
Heel erg belangrijk, daarmee kun je het verschil maken. Ik train niet alleen tussen de races veel, maar ook tijdens een raceweekend. Mijn personal trainer Raun Grobben is er dan ook altijd bij en dat is geweldig. Hij traint me niet alleen, hij let ook op mijn voeding en is mijn fysio. Dat doet hij trouwens voor het hele team, zelfs Arie Luyendijk ligt af en toe bij Raun op de massagetafel.

rvk-st-pete-al1

Ben je er al helemaal aan gewend dat ze je in Amerika VeeKay noemen?
Ja, voor mij klinkt dat al heel normaal en in de Amerikaanse autosport ben ik inmiddels ook wel bekend. Ze gunnen me ook het succes wel heb ik de indruk, het is niet zo dat omdat ik geen Amerikaan ben ik niet populair ben.

Je bent steeds vaker te zien op TV, vind je dat leuk om te doen?
Heel leuk, vaak worden er eerst opnamen gemaakt en het is natuurlijk prima promotie. Mooi om te merken dat wat ik in Amerika doe nu ook in Nederland bekend wordt. Vaak word ik dan vergeleken met Max Verstappen en dat vind ik prima. Hij is het absolute toptalent, mooi toch om daarmee vergeleken te worden?

54516641 1254724244681865 8215413379364290560 n

Wat is je favoriete moment tijdens een raceweekend?
Dat is toch echt de start van de eerste race. Vroeger, met name in karting, was ik dan altijd wel nerveus. Nu is het alleen maar genieten, ik ben dan heel ontspannen omdat ik doe wat ik het aller leukste vind. Ik vind persoonlijk de rollende start erg fijn, veel veiliger ook.

Reis je na elke race terug naar Nederland?
Dat hangt af van mijn programma. Nu ga ik voor 55 dagen naar Amerika, na de races in Toronto ga ik door naar Mid-Ohio. Maar er is ook van alles te doen, testen etc.. Ik heb nu een atleten visum en daarmee kan ik onbeperkt in Amerika blijven. Dat is prettig, eerder had ik een toeristen visum en kon ik maar beperkt blijven.

052de62e-740f-4546-beed-15c89f322021
Rinus samen met zijn trotse ouders Evelien en Marijn.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie