Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Fascinatie BMW M1 na 40 jaar nog steeds even groot
11 juli 2019 Pagina 1 van 1
2019 Regazzoni Jones
39 jaar na dato reden er weer M1's op de Norisring

De DTM-races boden genoeg spektakel, maar voor velen van de geschatte 130.000 bezoekers op de Norisring in Neurenberg was afgelopen weekeinde het optreden van 14 originele BMW M1's in het kader van de BMW M1 Procar Revival het absolute hoogtepunt. Optisch en akoestisch was het een waar genot om de spectaculaire sportwagens van destijds in actie te zien, en dat op een circuit waar in 1980 ook al een keer een M1-race van het Procar-kampioenschap plaatsvond. Met Hans-Joachim Stuck, Jan Lammers en Marc Surer was de volledige top drie van destijds afgelopen weekeinde ook weer op de Norisring aanwezig, evenals Harald Grohs, die in 1983 met een M1 de titel in de 'Rennsport-Trophäe', een aparte divisie van de Deutsche Rennsport-Meisterschaft, op zijn naam schreef. Ook Jochen Neerpasch, voormalig sportchef van BMW en de geestelijk vader van de Procar-serie, was erbij. AUTOSPORT.NL was er ook en haalt herinneringen op.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

Kunt u het zich voorstellen? Dat Sebastian Vettel, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Charles Leclerc en Daniel Ricciardo komende zaterdagmiddag na afloop van de Formule 1-kwalificatie op Silverstone in, pak 'm beet, een Lamborghini Huracán stappen en het daarmee in een spectaculaire merkenrace opnemen tegen erkende GT3-specialisten? Vandaag de dag absoluut ondenkbaar, al was het alleen al vanwege de politieke belangen van conflicterende sponsors en contracten. Om over het volgepakte tijdschema van coureurs met 'briefings', 'debriefings' en 'round tables' maar te zwijgen.

2019 40 Jaar Procar
Het 40-jarig jubileum van de Procar-serie was aanleiding voor een feestje

Toch gebeurde zoiets in de jaren 1979 en 1980 met grote regelmaat, want de BMW M1 Procar-serie was destijds een vast programma-onderdeel op de zaterdagmiddag tijdens Europese Formule 1-Grand Prix-weekeinden. De vijf snelste rijders uit de Formule 1-kwalificatie namen het met identieke BMW M1's op tegen 14 reguliere rijders, doorgaans erkende toer- en sportwagenspecialisten. Alleen de Formule 1-rijders van Renault en Ferrari mochten niet, omdat hun teams destijds met Michelinbanden reden en de M1-Procar-auto's van Goodyears waren voorzien. Politiek, ook toen al. Een beetje. Maar gelukkig bleef er nog genoeg speelruimte over.

2019 Lammers Stuck Neerpasch Surer
Jan Lammers, Hans-Joachim Stuck, Jochen Neerpasch en Marc Surer (vlnr) halen herinneringen op

Leuke bijverdienste
De Formule 1-coureurs ruimden graag tijd in om een beetje plezier met de BMW-sportwagens te kunnen beleven en tegelijkertijd een aardig centje bij te verdienen, want de prijzenpot was goed gevuld. Reguliere rijders in de serie waren er natuurlijk ook op gebrand om goed te scoren en zo wellicht de aandacht van fabrikanten of teams op zich te vestigen. "Rijders als Stuck en ik hadden in de Formule 1 bepaald niet het beste materiaal, terwijl we in de Procar-serie uitkwamen tegen rijders als Reutemann, Piquet of Jones, die in de Formule 1 met de auto's reden waar wij graag in hadden willen zitten", zegt Jan Lammers. "In de Procar konden we echt met dat soort rijders de strijd aangaan, dat was natuurlijk geweldig!"

2019 Neerpasch
Jochen Neerpasch, met origineel lederen BMW M-teamjack, was er ook

De Procar-serie werd eigenlijk uit nood geboren. Het oorspronkelijke plan van BMW was om de in 1978 gepresenteerde M1 als sportwagen volgens het toenmalige Groep 4-reglement te laten homologeren. Dat ging echter niet door, omdat Lamborghini, waar de auto's gebouwd hadden moeten worden, door financiële problemen met toeleveranciers bij lange na niet de gestelde deadline kon halen om de voor homologatie benodigde 400 auto's te produceren. Daarop besloot Jochen Neerpasch, destijds sportdirecteur bij BMW, samen met Max Mosley van het March-Formule 1-team en Formule 1-promotor Bernie Ecclestone, de M1 in te zetten in het kader van een merkencup tijdens de Europese Formule 1-weekeinden. Voor Neerpasch een goede mogelijkheid om de al gebouwde auto's toch ergens in te zetten en volop publiciteit te genereren, voor Ecclestone een kans om op zaterdagen meer toeschouwers naar de Formule 1-circuits te lokken.

2019 Lammers
Jan Lammers reed op de Norisring in Jägermeister-kleuren


2019 Jan Jochen
Jan Lammers en Jochen Neerpasch

"Ze hebben dat idee destijds bedacht bij een glasje wijn, of waarschijnlijk wel een paar glaasjes wijn, en de volgende ochtend vonden ze het nog steeds een goed idee, dus toen hebben ze het gewoon gedaan", zegt Lammers terugblikkend.2019 Cocpit Jan
Lammers had het in de M1 zeer naar zijn zin

Nu heeft de BMW M1 een legendarische status. Hoe was dat destijds? "Nou, dat idee had ik toen helemaal niet zo. In 1980 testte ik op een donderdag een keer met de Formule 1 in Zolder. De andere Procar-rijders waren op dat moment al op Donington, waar dat weekeinde een race was, maar ik was dus nog met de ATS op Zolder, waar we heel veel problemen hadden, dat liep allemaal niet lekker. De balans was niet goed, hij stuurde niet lekker, allemaal narigheid. Op vrijdag stapte ik op Donigton voor het eerst in de Procar, ik kom na een eerste run binnen en zeg tegen die jongens: 'Nou, ik dacht dat die ATS slecht was gisteren, maar dit was echt verschrikkelijk: hij remt niet, hij stuurt niet, hij trekt niet, noem maar op... En toen keken ze me een beetje glazig aan, dus ik zei: 'Wat is er?' Nou ja, ik reed 13,1, terwijl de snelste tijd 12,9 was, en ik reed nog op oude banden ook, dus met nieuwe banden reed ik inderdaad 10. Ik pakte daar de pole-position en de race heb ik met een straatlengte voorsprong gewonnen, dus dat ging super! In Monaco hadden we ook pole-position, dus het was een auto die me goed lag."

2019 Procar demorun 1
Ook nu nog fascineert de M1

Ook nu nog fascineert de M1. "Het is echt indrukwekkend: we rijden tijden die ongeveer gelijk zijn aan die van de Porsche Carrera Cup. En dat met auto's van 40 jaar oud", zegt Lammers. Officieel stonden de M1's op de Norisring als 'BMW M1 Procar Revival' met 'high-speed demonstration laps' op het programma. "Het was de bedoeling dat we een soort gelijkmatigheidswedstrijd zouden doen, met een rondetijd als richttijd die je dan daarna moest benaderen, met strafpunten en weet ik veel wat nog meer allemaal, maar dat is niks voor mij", lacht Hans-Joachim Stuck. "Ik ben hier om te rijden en om plezier te hebben,verder geen gezeur!"

2019 Grohs
Harald Grohs in het groen van Gösser Bier

Beroemde kleuren
En plezier hadden ze. De coureurs, maar zeker ook de toeschouwers. Beroemde kleurenschema's als het oranje van Jägermeister, het groen van Gösser Bier, het rood-wit van Marlboro, het rood-wit-zwart met cirkels van BASF, de auto's met Uher of Buler erop en natuurlijk de M-kleuren van BMW Motorsport. "Geweldig om al die auto's hier weer te zien", zo genoot ook Jochen Neerpasch zichtbaar. De oud-coureur had zijn lederen BMW M-teamjack van destijds meegenomen en verheugde zich over de populariteit die zijn geesteskind ook vandaag de dag nog geniet. "Het is mooi hoe de huidige eigenaren hun auto's koesteren, maar ook de coureurs van destijds de kans geven om er weer in te rijden." En dat deden ze maar wat graag. "Natuurlijk, je beseft wel dat je in een museumstuk rijdt dat zomaar een miljoen of meer waard is, maar het rijdt gewoon prima", aldus Jan Lammers.

2019 Harald Origineel
Onze fotograaf Willem J. Staat was er ook al bij toen de auto's destijds echt raceten, zoals hier Grohs op Hockenheim

Bijzondere betekenis
Voor de Zwitser Marc Surer had de Procar-race in 1980 op de Norisring een bijzondere betekenis. "Dat was mijn eerste race nadat ik vier maanden uitgeschakeld was, omdat ik bij een crash in de Formule 1 op Kyalami mijn voeten gebroken had", zegt Surer. "Ik kwam net uit het ziekenhuis en was er natuurlijk op gebrand om te laten zien dat ik weer helemaal de oude was. Peter Sauber had de auto geprepareerd, als altijd tip-top, en ik behaalde inderdaad de pole-position! In de race deden mijn voeten echter zoveel pijn, dat ik Stuck en Lammers voor moest laten. Ik ben nog als derde geëindigd, dus daarmee stond ik in ieder geval nog op het podium, dat was tenminste iets."

2019 Surer Lauda Wagner

Surer heeft een bijzondere band met de Procars: "Ik heb destijds heel veel van het testwerk met de auto voor BMW gedaan. Ik geloof dat ik wel een goede afstelling heb gevonden, want de auto is relatief gemakkelijk te rijden, ook voor amateurs. Je kunt er snel hard mee gaan, maar als je de vleugel laag zet, dan is hij zelfs voor professionals best listig. Het is natuurlijk vanwege zijn middenmotor geen karakteristieke toerwagen, die toch altijd wat meer onderstuurd zijn." Tot vorig jaar bezat Surer zelf een M1 in straatuitvoering, zo vertelt hij. "Die heb ik toen al gekocht, een van de laatste geproduceerde M1's, en die heb ik al die jaren in bezit gehad, maar ik ben vorig jaar verhuisd en de parkeergarage in de kelder heeft zo'n steile afrit, dat de M1 daar niet in kon. Dat was voor mij het teken dat ik de auto maar moest verkopen. Ik geloof ook dat ik hem nog net op het goede moment verkocht heb, want de prijzen dalen weer een beetje, althans voor straatauto's. Auto's met racehistorie zijn nog steeds erg gezocht."

2019 Surer Origineel
Zo reed Marc Surer in de Procar-serie


2019 Handtekeningensessie
Handtekeningen van Stuck en Lammers zijn gevraagd

Harald Grohs komt ook even langs voor een kort gesprek. De 75-jarige veteraan heeft een druk weekeinde, want naast de Procars rijdt hij op de Norisring ook in de Tourenwagen Classics. "Ik spring soms van de ene auto in de andere, maar dat geeft niks, want dat houdt me jong", lacht Grohs. Naast de Procar-kampioenen Lauda en Piquet won ook Grohs een titel met de M1: nadat er aan het Procar-avontuur geen voortzetting werd gegeven, creëerden de organisatoren van de Deutsche Rennsport-Meisterschaft onder de aanduiding 'Rennsport-Trophäe' een speciaal klassement voor rijders die met een M1 aan de start kwamen. Hierin werd Grohs in 1983 kampioen. "Ik rijd al sinds 1972 op de Norisring, maar die GT-races met de M1, tegen rijders als Stuck en Quester en al die anderen, behoren zeker tot de hoogtepunten", stelt hij.

2019 Feierabend

Ook Grohs heeft natuurlijk goede herinneringen aan de M1, die na zijn eerste indrukken op vrijdag op de Norisring weer kwamen bovendrijven. "Nadat ik gisteren voor het eerst weer eens 25 ronden had gereden, stapte ik badend in het zweet uit. De middenmotor, de waanzinnig hoge temperaturen in de cockpit, rijden zonder stuurbekrachtiging: ik moet zeggen, wij waren toch wel heel goed destijds, dat we daar allemaal mee geracet hebben", zegt de rijder uit Essen met een knipoog in de richting van Jan Lammers, die Grohs onmiddellijk gelijk geeft.

2019 Procar Demorun 2

Vier keer in actie

De rijders met de M1's komen op de Norisring in totaal vier keer in actie: één keer als training en drie keer tijdens sessies waarin de tijden geregistreerd worden. De Duitser Ulli Mang sloot twee van de drie sessies als beste af, Michael Kammermann was eenmaal de regelmatigste en Jan Lammers kon één tweede plaats laten noteren. Maar dat was eigenlijk allemaal van geen enkel belang. Het plezier stond voorop. "Er is geen twijfel over mogelijk", aldus Hans-Joachim Stuck. "De Procar was de coolste merkencup aller tijden. De snelsten uit de Formule 1 tegen de beste toer- en sportwagencoureurs. Dat is daarvoor nooit gebeurd en daarna ook nooit meer. Ik ben blij dat ik dat heb meegemaakt!"

2019 Hottinger
De auto van Markus Höttinger anno 2019

Een vraag bleef op de Norisring onbeantwoord, namelijk wie er nu het meest genoten heeft: de coureurs, die met de M1's van destijds op het 2,3 kilometer korte parcours in actie konden komen, of de toeschouwers, die genoten van de aanblik en het onovertroffen geluid van de schitterende auto's. BMW kan terugzien op een geweldig geslaagd evenement. We kijken nu al uit naar het 50-jarig jubileum...

2019 Hottinger origineel
...en destijds op Hockenheim


2019 Achterkant

Project Four Racing van Ron Dennis zette in de Procar een M1 voor Niki Lauda in.

2019 Lauda

2019 Pet Niki

De oud-Procar-kampioen blijft onvergeten.

2019 BMW Logo

Jan Lammers had 'BMW Nederland' op de auto, net als in 1980.

2019 BMW M1 Jagermeister 1

2019 Dame Jagermeister

De bedoelingen van deze dame bleven onduidelijk.

2019 Burger

Ook een talent dat niet oud werd: Hans-Georg Bürger.

2019 Goodyear banden

De M1's reden op Goodyear, waardoor de Ferrari- en Renault-F1-rijders er niet in mochten stappen vanwege conflicterende belangen van Michelin.

2019 Introfoto

M1's klaar voor hun sessie in de pitstraat.

2019 Jan Stuck Pitlane

Stuck in de auto, Lammers er naast.

2019 Jan Team

Lammers met de mensen van het Wagner-team dat de inzet van zijn Jägermeister-M1 verzorgde.


2019 KH Tibor

Karl-Heinz Tibor van Goodyear liet zich het historische evenement natuurlijk ook niet ontgaan!

2019 Lammers 2

Jan Lammers met Eckhard Schimpf, die verantwoordelijk was voor de verdeling van het sponsorbudget van Jägermeister en het erfgoed van het kruidendrankje in de autosport levend houdt.

2019 Marlboro Livery

Prachtige kleuren en auto's in de ondergaande zomeravondzon.

2019 Maurer desgin

Walter Maurer tekende voor de beroemde 'Nürburgring'-uitmonstering op een van de M1's.

2019 Mededeling stuur

Aanwijzingen op het stuur over de aan te houden toerentallen.

2019 P4

Transporters in stijl zie je in de historische autosport ook steeds meer.

2019 Pitlane

2019 Procar

2019 Procar Neerpasch

2019 Project 4 Procar

2019 Stadion


2019 Stuck

Hans-Joachim Stuck in actie met de Uher-Cassani-BMW.

2019 Stuck 3

2019 Stuck Neerpasch

Stuck en Neerpasch halen herinneringen op aan mooie tijden.

2019 Wagner Lammers

Jan Lammers met M1-eigenaar Wagner.

Wagner Procar Team

De mensen van het Wagner-team aan de pitmuur.

2019 Procar demo Norisring zondag

Het was een mooi spektakel, waarvan we zeer hebben genoten!

Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie