Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Groeten van de 47e AvD Oldtimer Grand Prix
14 augustus 2019 Pagina 1 van 1
ogp2019-fri-14

De startvelden waren weer iets minder vol dan vorig jaar, maar over toeschouwers heeft de Oldtimer Grand Prix niet te klagen – daar zit grappig genoeg juist een stijgende lijn in! De volgepakte paddocks waren gezellig en sfeervol, zoals AUTOSPORT.NL mocht ontdekken na een vierdaags bezoek, en de actie mocht er doorgaans ook wezen. Al zette een akelig ongeluk aan het einde van het weekend wel een domper op de vreugde.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

ogp2019-thu-40

Eerst maar eens brandstof tanken?

ogp2019-thu-8

Donderdag was een testdag voor alle raceklassen die op de Oldtimer GP aan de start verschenen. Hier staan de Juniors klaar voor hun actie, met voorop de unieke Wainer van Richard Smeeton.

ogp2019-thu-28

Sharknose.

ogp2019-thu-27

En terug in het Junior-kamp. Waar men nog rustig een schilderijtje aan de muur hangt.

ogp2019-thu-10

In de garages wacht de Merzario van Bruno Ferrari op zijn beurt.

ogp2019-thu-22

Zo is-ie nog best mooi...

ogp2019-thu-23

En als we wat verder kijken, zien we monteur Juan van Forza Historic bezig aan een van zijn laatste werkdagen. De Bask vertrekt naar de WRC-wereld.

ogp2019-thu-11

Ook de Theodore N183 van Georg Hallau is nog een gekooid beest.

ogp2019-thu-9

Faster Pussycat.

ogp2019-thu-26

Een van de bruutste achtersten uit de geschiedenis van het raceauto-ontwerp.

ogp2019-thu-2

De Lotus 18 van Nick Taylor is een van de mooiste 18's die we kennen.

ogp2019-thu-1

Een 18 die heel wat heeft meegemaakt...

ogp2019-thu-32

Al mag een fabrieks-18 er ook zijn.



ogp2019-thu-3

Nou zeg, zo zouden we een Cooper T45 niet willen betitelen!

ogp2019-thu-18

Leg alvast maar klaar. Je weet nooit of we weer wat bij het Restmühl moeten gooien.

ogp2019-thu-21

Dat niemand denkt: kom, ik neem er eens eentje mee...

ogp2019-thu-19

Mooi rood is niet lelijk. Met de zegen van boven van Signore Mimmo Dei van Scuderia Centro Sud.

ogp2019-thu-33

Nog meer mooi rood.

ogp2019-thu-34

Al blijft de 250F van de Halusa's toch ook heel bijzonder – in de kleuren van Monaco, van die ene keer in 1958 dat André Testut de auto deelde met Monegask Louis Chiron en zich met ermee probeerde te kwalificeren voor de GP van Monaco.

ogp2019-thu-36

Nog een Halusa-beauty: de Alfa Romeo 33TT3 waarmee ze zich hadden ingeschreven voor de FIA Masters Historic Sports Car.

ogp2019-sat-14

En zo ziet dat er in actie uit.

ogp2019-thu-24

Geen woorden.

ogp2019-thu-5

Girl power bij Scott Sport. Wat ziet dat er trouwens modern uit, zult u zeggen – dat kan, want dit zijn de wielen voor de ORECA-Nissan 03 van Keith Frieser. Uit 2012.

ogp2019-thu-25

Daar horen ook deze moderne tankinstallaties bij.

ogp2019-thu-6

Nog iets behoorlijk nieuws. Of past een 458 GTE toch al in een museum voor moderne kunst?

ogp2019-thu-7

De eigenaar van deze Corvette wist in ieder geval hoe hij de organisatoren van de Masters Endurance Legends gunstig moest stemmen. Missie geslaagd!



ogp2019-thu-39

Hap, zei de Corvette.

ogp2019-thu-12

Een nieuw gezicht in de Endurance Legends: een Norma M2000, uit de tijd dat LMP1 nog LMP900 heette. Dat voelt toch al wel als geschiedenis aan.

ogp2019-thu-13

Draaiknopjes en dipswitches – zó veel verder dan de jaren zestig zijn we trouwens ook weer niet gekomen.

ogp2019-thu-14

En hier hoort dat stuurtje bij. Uit de tijd dat Jos Verstappen nog coureur was. Historisch!

ogp2019-thu-37

Collega's uit de endurance-wereld kunnen hier ook al nostalgisch van worden. Want GT1's, dát waren pas echte GTauto's, toch?

ogp2019-thu-35

Zuiderbuur Marc Devis had zich intussen een Porsche aangeschaft.

ogp2019-fri-5

En die voegt best iets toe aan zo'n lege chicane.

ogp2019-thu-15

En herinnert u zich deze nog? Ook het Pescarolo-merk wist ooit de Gulf-kleuren te bemachtigen, dankzij OAK-opperhoofd Jacques Nicolet, die met zijn bedrijf Onroak Automotive ook Morgan en Ligier herintroduceerde op Le Mans.

ogp2019-fri-9

Terug naar Super Touring-tijden. Of is ook dat nog te recent voor u?

ogp2019-fri-2

Hier de Beierse rivaal uit de Super Touring-jaren.

ogp2019-fri-1

Generation game.

ogp2019-fri-10

De revolutionaire nieuwe zitpositie van Michael Gans in zijn Cooper T79.



ogp2019-fri-11

Neerlands hoop in bange dagen: de Ferrari 250 GTO/64 van Roelofs Engineering. Bij gebrek aan een Italiaans circuit op de Masters-kalender van 2019 hadden Piet en Anouk Roelofs toch maar weer voor de Nürburgring gekozen naast hun vaste verschijning op de Historic Grand Prix.

ogp2019-fri-12

Monteur Marcel Vossers lijkt zelfs meer focus te hebben dan coureur Nicky Pastorelli!

ogp2019-sat-17

Minder gelukkig waren Roelofs en Pastorelli met de 365 GTB/4 Daytona.

ogp2019-fri-13

Nog een blik op oneindig: die van Julian Thomas.

ogp2019-fri-15

Klaar voor de kwalificatie.

ogp2019-fri-17

En daar gaat die Aston Martin Project 214 van Wolfgang Friedrichs.

ogp2019-fri-21

Leo Voyazides hoekt 'm om de tweede bocht.

ogp2019-fri-18

De eerste tekening in de lucht was al te zien.

ogp2019-fri-23

Studie in goud en rood: Harald Becker in zijn Arrows A3 bereidt zich met zijn team voor op de HF1-kwalificatie.

ogp2019-fri-24

Oeh, kon hij er maar weer in overall en helm in zitten... De kampioen van 2018, Nick Padmore, kwam dit jaar in de HF1 alleen nog als coach en teammanager van Forza in actie.

ogp2019-fri-25

De gordels van Jamie Constable worden aangesnoerd.

ogp2019-fri-27

En daar rijdt hij naar buiten, de regen in.

ogp2019-fri-28

Als je maar hard genoeg gaat, zie je de regen niet meer...



ogp2019-fri-34

Martin Stretton was de koning van de HF1, maar niet de kampioen. Het wordt tijd dat hij weer eens een vol seizoen meedraait.

ogp2019-thu-4

Op vrijdagavond hadden diverse teams een barbecue gepland, maar door de stortbuien bleven dit de enige Webers die die dag in actie kwamen...

ogp2019-sat-1

Schuif gezellig aan!

ogp2019-sat-18

De volgende dag alweer een drukte van belang in het parc fermé, met op de keuringsgarage die enorm veelzeggende slogan van de TÜV Rheinland.

ogp2019-sat-2

Chevy-kanonnen van Cooper en McLaren, van toen het nog 1966 moest worden.

ogp2019-sat-4

Bijdragen van Porsche en Ford.

ogp2019-sat-6

Wachten op het groene licht.

ogp2019-sat-9

Hongerig om naar buiten te gaan.

ogp2019-sat-12

Henry Fletcher trekt nog even de handschoenen wat vaster.

ogp2019-sat-20

In vogelvlucht bij de chicane.

ogp2019-sat-22

Een schoonheid van een CSL.

ogp2019-sat-29

Die verdient nog een extra sfeerplaatje.

ogp2019-sat-23

Peter Mücke deed met zijn Zakspeed Capri gewoon aan de DRM Revival én de Tourenwagen Classics mee.



ogp2019-sat-24

Terug naar de achterste paddock: Astra DTM van Rudi Schöllhorn in achtervolging op de E46 WTCC van Jörg Koslowski.

ogp2019-sat-25

Die weer de CLK DTM van Yannick Trautwein op de hielen heeft.

ogp2019-sat-27

Hier nog omringd door vrolijke gezichten: een dag later zou Harry Bryzmann een hartaanval krijgen achter het stuur van zijn Alfa 156. Het extrication team had lange tijd nodig om de Fransman veilig uit zijn auto te bevrijden. Bryzmann overleefde de klap én de hartaanval, maar ligt nog wel in zorgelijke toestand in het ziekenhuis.

ogp2019-sat-28

Een Argentijns tintje in de paddock.

ogp2019-sat-30

Intussen in de afgezette Mercedes Arena: Porsche had weer enorm uitgepakt voor zijn autoclubs. 911's zo ver het oog kon reiken, het waren er dit jaar meer dan ooit.

ogp2019-sat-32

Vele bezoekers kwamen daarom niet verder dan de royale Porsche-hospitality.

ogp2019-sat-31

Naar de races kijken? Nee joh, we klimmen op zo'n vat om nog meer Porsches op de foto te krijgen!

ogp2019-sat-33

Al liet dat andere merk uit Stuttgart aan de randen van al dat moois nog steeds weten dat er ook een andere keus is...

ogp2019-sat-34

Alfa en Skoda waren de andere twee merken die hun clubs hadden uitgenodigd. En op die oproep waren ook landgenoten afgekomen.

ogp2019-sat-36

Schoenendoos op wielen.

ogp2019-sat-37

Toch een knappe prestatie: de Duitsers wisten werkelijk in elke bocht hun bergings- en reddingsmateriaal zo te posteren dat de mooiste zichtlijnen voor de fotografen werden verpest.

ogp2019-sat-41

De zon keerde in het weekend zelf gelukkig terug.

ogp2019-sat-43

Martin O'Connell heeft het naar zijn zin naast zijn jonge coureur Henry Fletcher, die afgelopen weekend de nieuwe pre-78-kampioen in de historische F1 werd.



ogp2019-sat-46

Het ziet er niet helemaal 'period correct' uit – en dan hebben we het niet over de (te lage) rolbeugel – maar zo kun je ook als dwarslaesiepatiënt van je Bentley genieten. Geweldig.

ogp2019-sat-47

Kevin Abbring bij een A4 Super Tourer die hij niet zou besturen. De auto die hij zou racen, stond al buiten onder een hoes en rook naar barbecue. In de kwalificatie vatte de A4 vlam, wat leidde tot een enorm rookwolk over het rechte stuk. Zo kwam het toerwagenavontuur van Abbring vroetijdig ten einde. Maar op de Historic Grand Prix is hij er weer bij, dan teamgenoot van René de Vries in diens Mini Cooper S!

ogp2019-sat-48

De avondrace was een genoegen om te aanschouwen.

ogp2019-sat-54

Al duurde het vijf ronden voordat deze vlammende Mercedes goed kon worden vastgelegd... En intussen die zon maar verder zakken!

ogp2019-sun-4

En het Historisches Fahrerlager, gebeurde daar nog wat? Deze retro-agent regelde in ieder geval met veel show het verkeer.

ogp2019-sun-3

Het mooiste beeld uit het oude rennerskwartier: de transporter van Scuderia Serenissima – een heuse Büssing – met daarachter een fraaie 328.

ogp2019-sun-1

Ook goed verzorgd: de mediashuttle voor de pre-wars was een stuk leuker dan de Kodiaqs die aan 'de andere kant' werden ingezet.

ogp2019-thu-30

En toen kwam er een grote tent met een Junior-slurf en die blies het hele verhaaltje uit. Het was leuke Oldtimer Grand Prix, waarvoor tegenwoordig het motto 'klein maar fijn' moet gelden.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie