Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Dragracing: Europese titels voor Mäkelä, Bellio, Ericsson en Ålund
10 september 2019 Pagina 1 van 1
makela tf champ19p

Anita Mäkelä heeft op Santa Pod Raceway haar Europese Top Fuel titel met een jaar verlengd. De Finse pakte haar inmiddels vierde titel in stijl door de laatste wedstrijd van het kampioenschap in winst om te zetten. Jan Ericsson veroverde in Engeland zijn eerste FIA EK Pro Modified titel en zette dit extra luister bij met een zege. Sandro Bellio veroverde de titel in de klasse Top Methanol en is daarmee de eerste Belg die een FIA Europees Kampioenschap in het dragracen op zijn naam weet te schrijven. In de klasse Pro Stock had Jimmy Ålund op Tierp de titel al voortijdig veiliggesteld, zijn elfde in deze klasse en de twaalfde in totaal.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Met de European Finals op Santa Pod Raceway is het FIA Europees Kampioenschap in stijl afgesloten. Tijdens de zesde en laatste wedstrijd van het seizoen werden weer zeer snelle tijden op de klokken gezet, met bij de auto's een nieuw Europees record in de Top Fuel klasse voor Maja Udtian als hoogtepunt. Maar met in de kwalificatie zeven rijders onder de 6 seconden en zelfs twee rijders in de 5,7 seconden en talloze persoonlijke records was met name Pro Modified van ongekend niveau. Bij de motoren sneuvelden zelfs vier Europese records, waarbij de 5,662 seconden in de Top Fuel Bike klasse van Filippos Papafilippou het hoogtepunt vormde.

makela team
Anita Mäkelä en haar team

Titelprolongatie voor Anita Mäkelä
In de Top Fuel klasse viel de eerste kwalificatiedag tegen. Daarbij hielp bepaald niet mee dat de organisatie opnieuw had bedacht om één kwalificatiesessie aan het begin van de avond te laten verrijden. En voor het derde jaar op rij draaide dit op een mislukking uit omdat de Top Fuelers op de inmiddels koud geworden baan geen grip meer konden vinden.

makela tf champ19a
Anita Mäkelä

In de twee sessies lukte het alleen Anita Mäkelä om met 3,90 seconden een snelle tijd op het scorebord te zetten. De totaal niet representatieve 6,49 seconden van Stig Neergaard was nota bene goed voor de tweede positie. Twee van drie Rune Fjeld Motorsport auto's (Maja Udtian en Liam Jones) kwamen op de eerste dag zelfs helemaal niet in actie.

callin
Susanne Callin

udtian2 spef19 q2
Maja Udtian

De zaterdag maakte echter veel goed. In haar tweede run van de dag snelde Udtian, winnaar van de laatste race op Tierp, naar 3,806 seconden (315,52 mph) en verbeterde daarmee haar eigen twee weken oude Europees record van 3,816 seconden. Jndia Erbacher verbeterde zich tot 3,88 seconden (313,52 mph) en pakte de tweede kwalificatiepositie. Omdat Mäkelä zich niet wist te verbeteren, zakte de Finse naar plek drie, maar dat was ruim voldoende om voor het tweede jaar op rij de Top Fuel titel voortijdig veilig te stellen.

erbacher1
Jndia Erbacher

Met Udtian, Erbacher en Mäkelä werd de volledige top drie in de kwalificatie bezet door vrouwelijke rijders. Op vier Tethys die met 4,08 seconden niet onder de vier seconden wist te komen, op vijf gevolgd door Patrik Pers (5,04 seconden).

neergaard
Stig Neergaard

Neergaard wist zijn 6,4 seconden van dag één niet te verbeteren en zakte van de tweede naar de zesde plaats. Susanne Callin en Liam Jones kenden de nodige problemen en bleven steken op de plaatsen zeven en acht.

jones
Liam Jones

De eerste eliminatieronde, waarin de RF Motorsport-rijders Udtian en Jones het tegen elkaar moesten opnemen, leverde meteen een grote verrassing op. Bij de start verloor de Europees recordhouder alle grip en zag Jones naar de overwinning rijden. In de halve finale had Jones Pers moeten treffen, maar de Zweed had in de eerste ronde bij zijn winst op Tethys zoveel schade opgelopen dat hij niet meer aan de start kon komen waardoor Jones via een bye run naar de finale doorschoof.

tf halvefinale
De halve finale met Jndia Erbacher en Anita Mäkelä

Aan de andere kant van de eliminatieladder bewees Mäkelä voor de zoveelste keer dit seizoen dat het Finse team snelheid en betrouwbaarheid aan elkaar weet te koppelen, de juiste ingrediënten voor het winnen van kampioenschappen. In de eerste ronde schakelde Mäkelä in 3,90 seconden Neergaard (4,06 seconden) uit en stuitte daarmee in de halve finale op Erbacher, die in de eerste ronde Callin in 4,10 seconden klop had gegeven. Terwijl Erbacher al snel in de problemen kwam, verbeterde Mäkelä zich tot 3,82 seconden en plaatste zich opnieuw voor de finale.

tf spef19 final1
De finale met Anita Mäkelä en Liam Jones

Ook daarin was de strijd snel beslist want in 3,85 seconden liet Mäkelä Jones (4,97 seconden) kansloos. De Finse pakte daarmee haar vierde zege van dit seizoen uit zes wedstrijden.

spef podium tf
Het Top Fuel podium

Udtian sloot haar eerste Top Fuel seizoen af met vier finaleplaatsen, een overwinning, het Europees record en de tweede plaats in het kampioenschap. Door zijn finaleplaats behield Jones zijn derde plaats in het kampioenschap, met Erbacher op vier. Daarmee dus drie dames in de top vier van de eindstand van de hoogste klasse van het FIA EK.

bellio p spef19
Sandro Bellio

Eerste dragrace-titel voor België
In de klasse Top Methanol werd de titelstrijd ook al in de kwalificaties beslist. Als eerste rijder uit België slaagde Sandro Bellio erin om een FIA EK titel in het dragracen op zijn naam te schrijven. Bellio liet er in de kwalificatie ook geen twijfel over bestaan en pakte in een uitstekende 5,49 seconden de eerste kwalificatiepositie.

lagg spef19 q2
Jonny Lagg

Jonny Lagg kende de nodige problemen maar besloot de kwalificatie toch op plek twee, gevolgd door Monty Bugeja die op vrijdag aan de kant bleef, maar door een in allerhaast ingevlogen onderdeel voor de motor op zaterdag toch nog in actie kon komen.

bugeja spef19
Monty Bugeja

Silvio Strauch besloot de kwalificatie op plek vier.

bellio spef19 q2
Sandro Bellio

Omdat Bellio in de eerste eliminatieronde (en meteen halve finale) Strauch ruim achter zich liet en Bugeja Lagg met problemen zag afhaken, moest de nieuwe kampioen het in de finale opnemen tegen de snelle man uit Malta.

tm spef19 final
De finale met Sandro Bellio en Monty Bugeja

Beide rijders wachten extreem lang met het in 'stage' gaan. Bellio reageerde beter op de lichten maar raakte uit het rechte spoor en dat was voldoende voor Bugeja om de Belg te achterhalen en in 5,30 seconden naar de runner-up positie te verwijzen. Met drie overwinningen en in totaal vier finaleplaatsen pakte Bellio zeer overtuigend de titel, op twee gevolgd door Lagg en op drie Bugeja.

ericsson2
Jan Ericsson

Open strijd
In de Pro Modified klasse lag de titelstrijd nog volledig open. Het verschil tussen Michael Gullqvist en Jan Ericsson bedroeg voor aanvang van de European Finals slechts vier punten, terwijl op drie en vier Jimmy Ålund en David Vegter ook nog niet kansloos waren.

alund pm spef19 q2
Jimmy Ålund

In de kwalificatie ging het met name op de zaterdag extreem hard waarbij vele persoonlijke records sneuvelden. Ålund snelde naar een nieuw persoonlijk record van 5,780 seconden, zijn eerste 5,7 en goed voor de eerste kwalificatiepositie. Ericsson bleef daar met een nieuw persoonlijk record (en ook eerste 5,7) met 5,789 seconden maar een fractie bij achter.

vegter1
David Vegter

In een sterke 5,817 seconden nestelde Vegter zich op plek drie, op vier gevolgd door Mats Eriksson in 5,89 seconden. Roger Johansson (5,92 seconden) en Kim Kristiansen (5,96 seconden) waren de volgende rijders die onder de 6 seconden doken, terwijl de Rus Dmitry Samorukov dit met 5,99 seconden zelfs voor het eerst deed.

tebenham
John Tebenham

Met dikke persoonlijke record van 6,02 en 6,03 seconden maakten John Tebenham en Bobby Wallace de top negen vol. Pas op plek tien Gullqvist die het maar niet lukte om in de buurt van zijn normale tijden te komen. In tegenstelling tot Vegter verging het de twee andere Nederlanders in het veld minder goed.

tooren2
Michel Tooren

Michel Tooren bleef door technische problemen steken op plek 16 en plaatste zich daarmee als laatste voor de eliminaties.

harteveld
Marck Harteveld

Marck Harteveld kreeg het vermogen ook niet goed op de baan, moest genoegen nemen met plek 17 en stond daarmee naast de eliminaties.

gullqvist
Michael Gullqvist

Met zijn in de kwalificatie verdiende punten had Ericsson voor aanvang van de eliminaties de eerste plaats in het kampioenschap overgenomen van Gullqvist. In de eerste eliminatieronde was de verrassing compleet toen Gullqvist (6,06 seconden) werd uitgeschakeld voor Samorukov (5,98 seconden). De volgende verrassing leek ophanden toen Tooren Ålund bij het verspringen van de lichten op een flinke achterstand zette, maar vervolgens in de tweede versnelling geen vermogen vond, waardoor de Zweed alsnog de winst naar zich toe kon trekken. Ericsson liet zich niet verrassen en plaatste zich in 5,89 seconden ten koste van Nick Davies voor de tweede ronde.

ericsson p  spef19
Jan Ericsson

Met een overwinning in de kwartfinale tegen Samorukov zou Ericsson in het kampioenschap ook buiten bereik komen van Ålund en Vegter. Ericsson snelde naar 5,80 seconden en pakte daarmee de winst en de titel, zijn eerste FIA EK kampioenschap.vegter4
David Vegter

Vegter deed met winst tegen Kev Slyfield (5,82 seconden) en Kristiansen ook goede zaken en stond in de halve finale tegenover Ericsson.

dulamon
Jean Dulamon

In de andere halve finale stuitte Ålund op de verrassing van de dag, Jean Dulamon. De Fransman klokte in de kwartfinale met 5,99 seconden zijn eerste 5 en liet een veel te traag op de lampen reagerende Eriksson in het stof bijten. In de halve finale was Ålund het volgende slachtoffer van Dulamon, want de Zweed trok een voor hem ongebruikelijk rood licht en was uitgeschakeld, terwijl de Fransman voor het eerst in zijn carrière doorschoof naar de finale van een FIA EK wedstrijd.

pm halvefinale
De halve finale met David Vegter en Jan Ericsson

Met winst in de andere halve finale zou Vegter ten koste van Ålund opklimmen naar de derde plaats in het kampioenschap. De Nederlander trok echter ook een rood licht waardoor Vegter ondanks een keurige 5,84 seconden de finaleplaats naar Ericsson zag gaan.

pm spef19 final
De finale met Jan Ericsson en Jean Dulamon

In de finale was het de beurt aan Dulamon om een rood licht te trekken, waardoor Ericsson zijn titel extra glans gaf met een overwinning. In het kampioenschap eindigde Gullqvist op plek twee, gevolgd door Ålund en Vegter.

alund p spef19
Jimmy Ålund

Titel nummer elf
Jimmy Ålund had bij de voorlaatste wedstrijd van het seizoen in Tierp de titel in de Pro Stock klasse al veiliggesteld. De Zweed heeft nu in totaal twaalf FIA EK titels op zijn naam staan, elf in de Pro Stock klasse en één (2018) in de klasse Pro Modified.

alund ps champ19 q1
Jimmy Ålund

Ålund eiste ook op Santa Pod met een snelle 6,55 seconden de eerste kwalificatiepositie voor zich op, gevolgd door Robin Norén die zich tegen het eind van het seizoen steeds nadrukkelijker in de voorste gelederen meldt.

noren spef19 q2
Robin Norén

Michael Malmgren kwam tot 6,60 seconden, goed voor plek drie, terwijl 2018 kampioen Bengt Ljungdahl bleef steken op plek vier met 6,61 seconden. Simon Gustafsson had het hele weekend te kampen met problemen en kreeg geen acceptabele tijd op de klokken.

ljungdahl1
Bengt Ljungdahl

In de eerste eliminatieronde klokte Ljungdahl opeens ook een 6,55 seconden en was Malmgren te snel af. Dat opende de deur voor Norén om richting de tweede plek in het kampioenschap te gaan. De Zweed liet die kans niet onbenut, zeker toen hij Gustafsson met een probleem zag afhaken. In de halve finale verbeterde Norén zich tot 6,56 seconden en plaatste zich voor de finale.

ps spef final
De finale met Robin Norén en Jimmy Ålund

Niet geheel verrassend heette Ålund daarin zijn tegenstander. De Zweed klokte in de eerste ronde in een bye run een snelle 6,54 seconden om vervolgens in de halve finale in 6,55 tegen 6,58 seconden Ljungdahl het nakijken te geven. Ålund was daarmee de grote favoriet voor de finale, maar de kampioen liet zich aan de lampen verrassen door Norén. Met 0,047 tegen 0,102 seconden was Norén eerder weg, terwijl Ålund met 6,550 tegen 6,586 seconden de snellere tijd op de klokken zette. Daarmee bedroeg het verschil op de eindstreep 0,019 seconden in het voordeel van Noren, die na Tierp zijn tweede opeenvolgende overwinning boekte.

ps podium spef19
Het Pro Stock podium

Achter Ålund legde Noren in het kampioenschap beslag op plek twee, gevolgd door Malmgren en Ljungdahl.

papafilippou2
Filippos Papafilippou

Motoren
Bij de motoren was de European Finals de laatste ronde van het FIM Europe European Drag Bike Championship. In de Top Fuel Bike klasse schreef Filippos Papafilippou geschiedenis door in de kwalificatie twee keer op rij een 5,66 seconden op de klokken te zetten, waarbij de 5,662 seconden als nieuw Europees record de boeken in gaat. Met 5,96 seconden bleef Rikard Gustafsson op gepaste afstand ook onder de 6 seconden.

berg1
Rene van den Berg

Rene van den Berg was de enige Nederlander in het veld, maar hij bleef door de nodige problemen steken op plek tien en plaatste zich niet voor de eliminaties. Papafilippou schoof probleemloos door naar de finale en omdat zijn tegenstander Al Smith na schade in de halve finale niet meer aan de start kon verschijnen, pakte de Griek probleemloos de zege nadat hij eerder al voortijdig de titel had veiliggesteld.

venables
Steve Venables

In de Super Street Bike klasse ging het ook weer zeer snel waarbij met name Steve Venables ongekende tijden liet noteren. De Brit klokte in de kwalificatie 6,806 seconden om dit in de finale aan te scherpen tot 6,804 seconden, een nieuw Europees record. Met 216,99 mph zette Venables ook het snelheidsrecord op zijn naam. Bijna vanzelfsprekend won Venables in de finale van Mogens Lund en pakte de Europese titel.

schmidt
Margot Schmidt

Margot Schmidt sloot de kwalificatie als 13de af maar werd in de eerste eliminatieronde uitgeschakeld.

christiansen1
Markus Christiansen

In de Super Twin Bike klasse verlengde Markus Christiansen zijn Europese titel. De Deen klokte in de kwalificatie met 6,299 seconden een nieuw Europees record en met afstand de snelste tijd, op twee gevolgd door Martijn de Haas, terwijl Gert-Jan Laseur als tweede Nederlander in het veld de top drie completeerde.

boer
Marc van den Boer

Marc van den Boer zette met 6,91 seconden een uitstekende tijd op de klokken en daarmee sloot de Belgische rijder de kwalificatie als vierde af. Helaas was het European Finals avontuur voor het Nederlands Belgische drietal in de eerste eliminatieronde over. Van den Boer werd op reactietijd uitgeschakeld terwijl De Haas en Laseur door technische dan wel gripproblemen hun run verloren.

haas1
Martijn de Haas

In de eliminaties was Christiansen opnieuw een klasse apart, klokte in de halve finale met 6,23 seconden opnieuw een persoonlijk record, maar omdat de Deen geen tweede tijd binnen 1% van deze score wist te noteren, bleef het record staan op 6,299 seconden.

laseur1
Gert-Jan Laseur

Het behoeft verder geen uitleg dat Christiansen ook de wedstrijd op zijn naam schreef. In het kampioenschap legde Laseur achter Christiansen beslag op plek twee,

fredlund
Fredrik Fredlund

In de Pro Stock klasse (waarin geen Nederlanders actief zijn) ging de snelste tijd in de kwalificatie in 7,04 seconden naar Fredrik Fredlund. Omdat Janne Koskinen in de eerste eliminatieronde werd uitgeschakeld, ging de titel meteen naar Fredlund.

psb finale
De finale met Martin Newbury en Fredrik Fredlund

De Fin liet zich in de finale op reactietijd verrassen door Martin Newbury die daarmee de laatste wedstrijd van het seizoen op zijn naam schreef.

talbot
Meg Talbot

In de Junior Drag Bike klasse pakte Meg Talbot de eerste kwalificatiepositie. Na een bye run in de eerste ronde werd de Nederlandse in de halve finale uitgeschakeld. In het kampioenschap eindigde Talbot op plek twee.

gerristsen3
John Gerritsen

Sportsman
In het programma van de European Finals kwamen ook weer diverse Sportsman klassen aan de start voor punten voor het Engels kampioenschap. Onder de vele deelnemers slechts drie Nederlanders. In de klasse Super Pro ET kwam John Gerritsen in actie. De Nederlander klokte in het 35 auto's tellende veld in de kwalificatie de 15de tijd. Gerritsen overleefde de eerste eliminatieronde maar werd in de tweede ronde uitgeschakeld voor de latere winnaar Tom Atkinson.

bos
Eddy van den Bos

In de klasse Super Gas onder de elf deelnemers met Eddy van den Bos en Ronald Huis twee landgenoten. Van den Bos moest al op de eerste kwalificatiedag de strijd staken met een kapotte versnellingsbak. Huis klokte de vierde kwalificatietijd en schopte het tot de halve finales.

huis
Ronald Huis

Huis kwam als enige Nederlander ook aan de start in de klasse Super Comp. In het tien deelnemers tellende veld zette Huis de zevende tijd op de klokken om vervolgens in de tweede eliminatieronde te worden uitgeschakeld.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie