Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Dragracing: Achter de rookgordijnen van de European Finals
10 september 2019 Pagina 1 van 1
kop

Met de European Finals op Santa Pod Raceway kwam er afgelopen weekend een einde aan een mooi FIA Europees Kampioenschap Drag Racing 2019. Hoe de titels werden verdeeld en de laatste wedstrijd van het seizoen verliep, is elders op AUTOSPORT.nl te lezen. Hier nog een kleine terugblik op wat zaken die in de pits of op de baan de aandacht trokken.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Voor de laatste keer dit seizoen uitpakken en opbouwen
opbouw

uitladen2

We gaan dragracen en we nemen mee......
uitladen5

Vele handen maken licht werk, behalve als je een tent van deze omvang bij windkracht 6 probeert op te zetten
tent

De donderdag voor de eerste kwalificatie. Alle voorbereidingen en het weer in perfecte conditie brengen van de auto's
bouwen

Anita Mäkelä had nog wat bandjes extra meegenomen.
banden

Silvio Strauch maakte op vrijdag al een flinke wheelie en dat had een waarschuwing moeten zijn. Op zaterdag kwam de Top Methanol dragster van de Duitser nog hoger van de grond om vervolgens hij het neerkomen door de voorwielen te klappen. Met wat hulp van chassisbouwer LG Eriksson was alles voor de eliminaties van zondag weer gerepareerd
strauch

Sascha Pretzsch reed op Hockenheim zijn eerste licentierun met zijn in Canada gekochte Monte Carlo Top Methanol Funny Car. Op Santa Pod lukte het nog niet om de volledige licentieprocedure af te ronden waardoor de Zwitser niet aan de wedstrijd kon deelnemen
pretzsch2

pretzsch

Een van de mooie dingen van het dragracen, een vrij toegankelijke pits. Kinderen kunnen kijken, vragen en met hun neus er bovenop staan. Fans forever
kinderen

Problemen bij de Top Fueler van Maja Udtian op vrijdag waardoor de winnaar van de wedstrijd op Tierp op de eerste kwalificatiedag niet in actie kon komen. Bij het opstarten van de motor verdween de hele pits in een grote rookwolk van verbrande olie
udtian2

Ondanks lang zoeken werd de oorzaak niet direct gevonden
udtian1

Op zaterdag was het euvel opgelost en snelde Udtian tot grote vreugde van de crew naar een nieuw Europees record van 3,806 seconden en de eerste kwalificatiepositie
udtian3

udtian3 spef19 q2

udtiancrew

Ronald Huis maakt een onbedoeld hoge wheelie met zijn House Bros Chevrolet Handyman. Daar vindt het woord huizenhoog dus zijn oorsprong!
huis

Maar ook met een Super Pro ET Funny Car kun je te hoge wheelies maken
wheelie2

Net als een wheelie kun je ook een burn out overdrijven
rook

Mag het een litertje meer zijn?
olie

Tikkie naar rechts graag. Die pleister op de neus hoeft niet op de fotograaf zijn lens te komen
linkstooren

Filippos Papafilippou had met zijn 5,662 en 5,663 seconden runs bijna een wereldrecord te pakken. De Griek klokte hiermee de 2de en 3de snelste tijden ooit op een Top Fuel Bike gereden. Alleen de Amerikaan Larry McBride was in 2017 met 5,61 seconden nog een fractie sneller.
papa1

Tot grote vreugde van de crew, waaronder de Nederlander Marius van der Zijden, voor een aanzienlijk deel bedenker en bouwer van de motor en die ook voor het onderhoud zorgt
papa2

Onderhuids ook bij een Top Fuel dragster veel elektronica
techniek2

techniek1

Liam Jones had zeker niet zijn beste seizoen, maar sloot het met een runner-up positie in de wedstrijd en een derde plaats in het kampioenschap toch nog goed af
jones

Jndia Erbacher had duidelijk zin in weer wat snelle runs. De Zwitserse eindigde uiteindelijk als vierde in het kampioenschap
erbacher2
 
Mama Susanne Callin, zelf al in raceoveral omdat er zo gekwalificeerd moet worden, komt even een kijkje nemen bij de verrichtingen van dochters Lara en Jacqueline, allebei actief in de Junior Dragsters
callin

Papa Paul Ingar Udtian helpt met het vouwen van de parachutes zodat hij in ieder geval zeker weet dan zijn dochter na weer een recordrun op tijd tot stilstand komt
chutes

De fans van Marck Harteveld en Voodoo Hemi Racing zijn niet te missen, Voodoo Hemi green haarcoupe
harteveld

De Fuel Funny Cars waren weer niet zo funny en maakten er een potje van met na iedere run een oildown en dus wachttijd
funnycar

De Nostalgia Funny Cars deden het wat dat betreft heel wat beter
nostalgia

Koppelingsplaten van een Top Fueler sorteren en bij elkaar zoeken
koppelingsplaten

Dat ging dus bijna mis
scheef

Robin Norén en crewlid. Die kant moet je op!
noren1

Dus die kant?
noren2

Over belangstelling had Anita Mäkelä weer niet te klagen
makela

De T-shirts hadden er al voor Hockenheim moeten zijn, maar waren 'verdwaald' en in Engeland eindelijk terecht. De openingsverkoop van de merchandise werd daarmee meteen een end of season sale
tshirst

Als eigenaren van een kippenfarm komt de kip ook op de dragstrip bij Anita Mäkelä regelmatig terug. Zowel groot en staand
kip1

als klein en vliegend
kip2

Zouden Wakker Dier en Partij voor de Dieren dit wel goed vinden? Dit zijn duidelijk teveel kippen per vierkante meter
kip3

Tyreshake doet ook de baan geen goed. Met name de Top Fuelers trekken op Santa Pod (bijna) het rubber van het beton
baan

Eindelijk even rust
erbacher4

udtian5

Coureur zijn is best vermoeiend zo af en toe
mari

Mari Udtian had de nodige problemen met haar dragster en het lukte maar niet om de zo begeerde 8,49 seconden te rijden. Op zondag mocht de Noorse nog een testrun doen en stond er tot grote vreugde van haar ouders opeens een 8,39 seconden op het scorebord. De 8,4 was gewoon overgeslagen. Eind goed al goed en tevreden de veel te lange winter in
mari1

mari2

Nitro power mengen
nitro

En de blower die de rest van het werk doet om tot meer dan 8.000 pk te komen
blowers

De hoogste luchtsprong van het seizoen, de crew van Robin Norén na het winnen van de Pro Stock finale
jump

En nu maar weer wachten tot mei 2020
slot2
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie