Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Formule E: Mercedes bevestigt Nyck de Vries als fabrieksrijder voor de Formule E
11 september 2019 Pagina 1 van 1
190911 FE Mercedes
Dit wordt de nieuwe auto van Nyck de Vries en Stoffel Vandoorne

Met Robin Frijns bij Envision Virgin Racing en Nyck de Vries bij het nieuwe Mercedes EQ Formula E-team zijn er komend seizoen twee Nederlanders in het ABB FIA Formule E-kampioenschap actief! Nyck de Vries werd vanmiddag tijdens een presentatie op de Internationale Automobil-Ausstellung in Frankfurt bevestigd als de tweede coureur bij Mercedes, naast de al vaststaande Stoffel Vandoorne. Dat wordt dus de eerste volledige Benelux-rijdersbezetting in de Formule E.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De naam van Nyck de Vries als mogelijke fabrieksrijder voor Mercedes in de Formule E zong al enkele weken rond en werd vanmiddag tijdens de teampresentatie dan ook officieel bevestigd. Een mooie stap voor de jonge Nederlandse rijder, die daarmee na Patrick Huisman, Christijan Albers en Renger van der Zande in de DTM de volgende landgenoot wordt die voor Mercedes in de autosport actief wordt. Naar verluidt liet De Vries bij tests met Mercedes een goede indruk achter, waarmee hij de voorkeur kreeg boven een aantal andere rijders.

190911 FE De Vries 340
Nyck de Vries wordt de vierde Nederlandse fabrieksrijder bij Mercedes

De Vries' stap naar Mercedes is ook interessant, omdat hij op het moment riant op weg lijkt om de kampioenstitel in de Formule 2 binnen te halen. De logica zou dan zijn om naar de Formule 1 door te stromen, maar omdat daar nauwelijks interessante zitjes beschikbaar zijn en je als rijder bovendien veel geld mee moet nemen, lijkt de keuze voor een betaalde positie als fabrieksrijder in de Formule E bij een prominent merk als Mercedes zeer verstandig.

Opmerkelijk: Nyck de Vries testte al een aantal malen in de Formule E voor Audi, maar daar kwam het nooit tot een rijdersplaats. Nu gaat hij dus bij Mercedes aan de slag, dat naast de al aanwezige merken Audi en BMW en het eveneens komend seizoen debuterende Porsche de vierde Duitse fabrikant in de Formule E wordt. "De Formule E-auto is wel heel anders dan alle auto's waarmee ik tot dusver heb gereden", benadrukt hij. "Het is een enorme uitdaging en het niveau is heel erg hoog. Er zijn veel sterke en prominente coureurs in het kampioenschap actief, de auto's lijken relatief veel op elkaar, maar daarentegen heb je als team wel weer meer vrijheid dan bijvoorbeeld in de Formule 2. Dat alles maakt het tot een uitermate spannende raceserie."

Nyck de Vries kent de komende weken een druk programma, want komende maand staat in Valencia de officiële driedaagse Formule E-test met alle rijders en teams gepland. Daarnaast zijn er over twee weken nog de Formule 2-races op het circuit van Sotsji in Rusland. De seizoensstart van de Formule E is op 23 november in Ad Diriyah in Saoedi-Arabië. Een week later vindt de Formule 2-seizoensfinale in Aboe Dhabi plaats.

Herinnering René de Boer: 11 september in Frankfurt
De bevestiging van Nyck de Vries als fabriekscoureur voor Mercedes is niet het eerste Nederlandse autosportnieuws dat op een elfde september tijdens de IAA in Frankfurt wordt aangekondigd. 18 jaar geleden, op die bewuste elfde september, was ik ook in Frankfurt, waar toen ondermeer Spyker de deelname aan de 24 Uur van Le Mans in her daaropvolgende jaar aankondigde. Ik belde even later de sportredactie van 'De Telegraaf', waarvoor ik toen ook werkzaam was, om het nieuws te melden en te vragen hoeveel ruimte ik daarvoor de volgende ochtend in de krant zou krijgen. Ik weet niet meer zeker wie de dienstdoende redacteur was, die toen op de sportredactie de telefoon opnam, maar ik meen me te herinneren dat het Henk Evenblij was. Het antwoord evenwel zal ik nooit vergeten: "Ik denk dat er morgen wel wat anders in de krant staat." Van het nieuws uit New York was ik nog niet op de hoogte, ik had de hele ochtend op de beurs rondgelopen en smartphones waren er uiteraard toen nog niet. "Ga maar eens op zoek naar een televisiescherm", kreeg ik als antwoord op mijn vraag wat er dan was gebeurd.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie