Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Glibberen en glijden tijdens de Motors Cup op Dijon
08 oktober 2019 Pagina 1 van 1
Een grote Nederlandse afvaardiging was afgereisd naar Dijon, waar HVM weer de Motors Cup organiseerde, een evenement waar de deelnemers altijd bijzonder hartelijk ontvangen worden. De temperatuur was aangenaam, de mist zorgde dit jaar niet voor problemen, maar vochtig was het wel, met slechts een paar droge uurtjes gedurende het gehele weekend.

Tekst: Bart-Jan Broertjes
Foto's: Senten Images en PR

F2 foto Senten Images


De top serie op het evenement was de HSCC International Historic Formula 2 met een prachtig veld van 32 auto's. De eerste race was nat, de tweede erg nat! Matthew Watts was de winnaar op zaterdag in zijn Martini Mk19, voor Martin Stretton en Andrew Smith in Marches. Op zondag won Smith in zijn March 742 voor Wolfgang Kaufmann (March) en Matthew Wrigley (Chevron).


YTCC foto ytcc

De PK monsters van de Youngtimer Touring Car Challenge hadden het moeilijk op het gladde Franse asfalt. Op een vochtige maar opdrogende baan waren lokale held Alain Derognat (BMW 323) en Christian Nowak (CN Cobra) een klasse apart in de eerste YTCC race. Ed van Heusden (Porsche 944) en Samuel Benz (TVR Tuscan) volgden op gepaste afstand. Om de vijfde plaats werd de hele race lang gestreden door een wisselende groep rijders. Uiteindelijk wist Patrick Andriessen in de Alpine Renault deze plek te veroveren na een mooie opmars, voor Porsche rijders Ryan Mone en Dimitri Galanidis. Achtste algemeen en eerste in de 70-ies klasse was Ulrich Anderson in de Ford Escort, voor Harm van der Laan in de Saab 99. De tweede race op zaterdagmiddag was zowaar droog. Helaas moest Derognat na enkele ronden opgeven, waarna Nowak zijn Cobra replica eenvoudig naar de winst kon sturen. De achteraan gestarte Walter Hoffmann rukte in zijn McLaren M1C nog op naar p. 2, maar Nowak viel niet te achterhalen. Van de grote V8 kanonnen was het uiteindelijk Christian Marx die in zijn IMSA Triumph TR8 de derde podiumplaats pakte, nadat Roger Bolliger zijn Pontiac Trans-Am met pech moest parkeren. Benz werd vierde in zijn TVR, voor de sterk naar voren gekomen Amanda Hennessey in haar Corvette. Snelste Porsche rijder en eerste Nederlander aan de finish was Jeroen Veldhuis in zijn Porsche 911, op de achtste plaats. Op de vroege zondagmorgen was de baan kletsnat en kwam een wat kleiner veld van dappere rijders in actie. Nowak was ook in het nat een klasse apart in zijn Cobra, Benz was opnieuw tweede in de TVR, maar Patrick Andriessen maakte indruk door vanaf de één na laatste plaats koers te zetten naar het podium. Anderson in zijn Escort wist Mone rondelang achter zich te houden, maar liet zich uiteindelijk toch tot een foutje verleiden zodat de Brit de vierde plaats pakte in zijn Porsche 944. Harm van der Laan was als allerlaatste vertrokken in zijn Saab 99 en kwam op de meet maar 1/10e tekort om de zesde plaats af te pakken van Christian Marx in zijn IMSA TR8.


Triumph Comp


Een flinke delegatie Nederlandse MG rijders startte in de Triumph Competitions & British HTGT. Philippe Vermast was in de eerste race ongenaakbaar in zijn TVR Vixen 2500. Paul Conway in de Morgan en Urs Müller in de Lotus Elan deden hun best, maar ze kwamen er niet bij en konden evenmin profiteren van een safety car tijdens de pitstop periode. Net buiten de top 3 reden de snelste mannen van de MG Competitions, maar in deze club waren er de nodige uitvallers, waaronder de leidende MGA van Kees Rozema. Na 45 minuten waren het Melle en Albert van der Wal die de topposities bezetten, op ruime afstand gevolgd door René Grüter, allen op MGB. Het venijn zat in de staart van de tweede all-British race. Andy Newall bouwde een grote voorsprong op in de Jaguar E-type. Op de gladde baan was Kees Rozema de enige die het tempo enigszins kon volgen in zijn MGA. Na de pitstop nam Rhea Sautter het stuur van Newall over en begon direct met een spin. Rozema profiteerde, pakte de leiding en begon te bouwen aan een grote voorsprong. Inmiddels stonden er her en der wat auto's in het grind en werd de gedurende enkele ronden de safety car ingezet. Hierdoor konden de mannen op de plaatsen 3 t/m 5, Philippe Vermast in de TVR en Melle en Albert van der wal in hun MGB's terrein goed maken, al zaten er flink wat achterblijvers tussen. Met nog enkele ronden te gaan hadden ze Sautter binnengehengeld en wisten haar te passeren, waarna Melle en Albert ook Vermast in zijn TVR inpakten. Maar het was nog niet voorbij, de strijd om de tweede plaats ging er heftig aan toe, op de gladde baan pakte Albert van der Wal de tweede plaats en kwam Sautter terug naar P3, voor Vermast en Melle van der Wal. De zesde plaats was voor Marcus Weidenbach in zijn Triumph TR6.


NK HTGT kampioen Erwin v Lieshout foto Senten Images


In het Catawiki NK HTGT zou de titelstrijd beslist gaan worden. Erwin van Lieshout (Porsche 911) had de beste papieren, maar een uitvalbeurt zou roet in het eten kunnen gooien. Twee keer aankomen was daarom het devies. De eerste race vond plat op een opdrogende baan, zodat de pk's eindelijk ingezet konden worden, mits je als piloot je rechtervoet onder controle hield natuurlijk. Martin Bijleveld nam de leiding in zijn Ford Falcon, maar al snel was het Michiel Campagne die passeerde en begon weg te lopen in de Corvette Grand Sport. Alexander Schlüchter en Bob Stevens vochten om de tweede plaats in hun Lotus Elans. In de tweede helft van de 40-minuten race nam Campagne gas terug en konden de Elanrijders het gat dichten. Bob Stevens deed een ultieme inhaalpoging, maar spinde bij het opkomen van het rechte stuk, daarmee de tweede plaats cadeau doend aan Schlüchter. Martin Bijleveld drifte zijn Falcon naar een overwinning in de grote toerwagenklasse, ondanks een klein rallycross intermezzo halverwege. Erwin van Lieshout eindigde op een sterke vijfde plaats algemeen en bouwde zijn puntenvoorsprong verder uit. Frans van Maarschalkerwaart was de winnaar in de GTS12 klasse in zijn Shelby Mustang, Rob Rappange won de kleine toerwagenklasse in zijn Mini, nog voor de winnaar in de 2-literklasse, René Wallner een Lotus Cortina.

De zondagse race kende volop actie op de wederom erg glibberige baan. Alexander Schlüchter nam de leiding voor Michiel Campagne, maar even later was het Andy Newall in de Jaguar die een staaltje wagenbeheersing van de bovenste plank liet zien. Helaas begon na enkele ronden de motor in te houden. Michiel Campagne nam de leiding in de Corvette Grand Sport, met Bob Stevens en Schlüchter in de achtervolging. Een drive through wierp hem terug naar de derde plaats, maar hij leek terug te kunnen komen. Helaas moest ook Campagne even later opgeven met een technisch probleem. Bob Stevens wist Schlüchter voor te brlijven en pakte de winst. Om derde plaats inde wedstrijd en de tweede plaats in het kampioenschap werd gestreden door Jaap van der Ende en Norbert Gross in hun Ford Falcons. Good old Jaap van der Ende wist Gross op de streep met 43/1000e voor te blijven! Vijfde algemeen was Rob Rappange in de Cooper S, die duidelijk goed uit de voeten kon op de gladde baan. Hetzelfde gold voor Erwin van Lieshout in zijn Porsche 911, die in grootse stijl de zoveelste klasse-overwinning en de titel binnenhaalde. René Wallner was opnieuw de winnaar in CT08 en Nigel Winchester won de strijd der Ginettas.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie