Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Sportscars: Chevrolet presenteert raceversie nieuwe Corvette
10 oktober 2019 Pagina 1 van 1
191010 IMSA Corvette presentatiw
Presentatie van de raceversie van de nieuwe Corvette op Road Atlanta

Op het circuit van Road Atlanta, waar dit weekeinde de 10-uursrace Petit Le Mans als seizoensfinale van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship verreden wordt, stelde Corvette Racing de wedstrijdversie van de nieuwe Corvette C8.R voor. Chevrolet maakt hiermee de overstap van front- naar middenmotor. De auto is de eerste raceauto van Corvette sinds de C5.R uit 1999 die volledig nieuw werd ontworpen. Het wedstrijddebuut vindt plaats tijdens de Rolex 24 at Daytona, het begin van het IMSA-seizoen 2020.

Tekst: René de Boer (vanuit Braselton, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, PR (1)

Corvette pakt op Road Atlanta flink uit met een grote promotiestand op het circuit, waar ondermeer de voorgaande racegeneraties C5.R, C6.R en C7.R staan opgesteld, plus een enorm 'Corvette Coral', waar Corvette-eigenaren hun auto kunnen parkeren. De nieuwe Corvette, waarvoor de historische naam Stingray werd afgestoft, is een belangrijke mijlpaal in de historie van het merk.

191010 IMSA Corvette C8 Display
De nieuwe Corvette is op Road Atlanta te bewonderen in de paddock

"De raceauto werd parallel met de productieversie ontwikkeld, zodat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van de voordelen die het nieuwe pakket biedt", zei Ed Piatek, hoofdingenieur van Corvette, tijdens de presentatie in het nieuwe hoofdgebouw van het circuit van Road Atlanta. "Hierdoor is dit het model met het hoogste percentage gemeenschappelijke onderdelen tussen de race- en de straatversie in de historie van Corvette in de sportwagenracerij."

191010 IMSA Corvette Diffusor
Meer ruimte voor de flinke diffusor aan de achterzijde door de compacte Xtrac-versnellingsbak

De C8.R wordt aangedreven door een 5,5-liter V8-motor, die goed is voor een vermogen van rond de 500 pk. "We hebben uiteraard wel gekeken naar een turbomotor, maar we hebben er toch voor gekozen om vast te houden aan een atmosferische motor, omdat we daarin nog voldoende potentieel zien", benadrukte Doug Fehan, competitiemanager van Corvette. De kracht wordt overgebracht door een nieuw ontwikkelde sequentiële zesversnellingsbak van Xtrac. Door de compacte uitvoering ontstond aan de achterkant van de raceauto meer ruimte voor de diffusor.

191010 IMSA Corvette designs
Twee verschillende kleurenschema's: geel met zilvergrijs en zilvergrijs met geel

Corvette koos voor twee verschillende kleurenschema's voor zijn beide auto's in het IMSA-kampioenschap van volgend jaar: de nummer 4-auto, zoals die tijdens de presentatie op Road Atlanta werd getoond, is uitgevoerd in zilver met gele kleuraccenten. De nummer 3-auto is overwegend geel, traditioneel de racekleur van Corvette, voorzien van zilverkleurige accenten. Het zilver is een verwijzing naar vroegere Corvette-studiemodellen als de Aerovette uit 1973 en de Stingray Racer uit 1959.

Naast de deelname aan het IMSA-kampioenschap wil Corvette volgend jaar ook in Le Mans weer van de partij zijn, zo verklaarde Doug Fehan. "We zijn momenteel in onderhandeling met de ACO over de homologatie van de auto." Daarnaast is het idee om opnieuw in geselecteerde races van het FIA WEC uit te komen. "Sebring is uiteraard een voor de hand liggende optie, want daar zijn we vanwege IMSA toch al", aldus Fehan. "Maar wellicht dat we nog één of twee races rijden."

Over de rijdersbezetting bij Corvette van volgend jaar werden nog geen mededelingen gedaan, maar het is inmiddels een publiek geheim dat afscheid genomen wordt van oudgediende Jan Magnussen, en dat diens plaats binnen het team zal worden ingenomen door Jordan Taylor, momenteel de teamgenoot van Renger van der Zande in de Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi in de IMSA-serie.

191010 IMSA Corvette C05
Chevrolet toont op Road Atlanta ook de historische race-Corvettes, van de C5...

191010 IMSA Corvette C6
...via de C6...

191010 IMSA Corvette display C7
...tot aan de huidige C7, die  dit weekeinde zijn afscheidswedstrijd beleeft.


Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2019
Bekijk de desktopversie