Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Speed & Design 1999 - Hoog bezoek op de Autosport.nl-stand
11 februari 2020 Pagina 1 van 1
speed-design-1999-7

Autosport.nl gaat dit jaar zijn 23ste seizoen in. Wij nemen de gelegenheid om even terug te kijken hoe het allemaal toen begon. We blikken terug op de beurs van Speed& Design die op 8 december 1999 zijn deuren opende. Wij zijn met onze voltallige redactie ter plaatse om de laatste nieuwtjes door te nemen. Leuk om te kijken welke plannen er allemaal zijn gerealiseerd en welke helaas nooit van de grond zijn gekomen.

Tekst en foto's: archief Autosport.nl

15Tom Coronel zoekt rust bij Fast Company

Tom Coronel
is een hype op Speed & Design. Iedereen is super enthousiast en feliciteert de Nederlander met zijn recent behaalde Formule Nippon titel. Op de stand van zijn Fanclub (waar ook zijn Formule Nippon van vorig jaar stond) bleek de belangstelling voor de nieuwe sponsorplannen rond de Nederlander enorm. Velen vulden hun gegevens in, op het informatieformulier, waarin nadere uitleg werd gegeven over de BV The Racing Dutchman. De vennootschap, die de exploitatie van Tom Coronel in de Formule 1 ter hand neemt. Via het uitzetten van aandelen wil men een vermogen genereren, waarmee de volgende stappen in de racecarriere van Coronel gezet kunnen worden.


speed-design-1999-2


De bedragen die daar mee gemoeid zijn, zijn nu eenmaal enorm. Dat weet iedereen en vandaar dat er nu op deze, toch wel unieke manier, gewerkt wordt aan deze nieuwe opties. De informatieformulieren gingen als de bekende warme broodjes over de toonbank. "Tom Coronel in de Formule 1" leeft in Nederland, dat is duidelijk. Waar en wanneer dit verhaal een vervolg krijgt weet iedereen. Op de Fanclub stand in Hal 7 kunt u tijdens Speed & Design in ieder geval alle informatie krijgen.

18Coen Vink wil door, maar dan groter

Na zijn debuutseizoen in de Renault Clio Sport Trophy heeft Coen Vink de smaak duidelijk te pakken. Ook volgend jaar zal de rijder uit Hoorn met zijn eigen team V-Sports in de klasse vertegenwoordigd zijn. "Dan echter wel met meerdere auto's in het team", zo geeft hij te kennen. Vink meldt "bijna rond" te zijn met een tweede rijder, die een eigen auto inbrengt en onder de vlag van V-Sports aan de start zal verschijnen, terwijl een derde auto nog beschikbaar is. Volgend jaar worden de Clio's iets aangepast, vooral op het gebied van rijgedrag. "Dan wordt hij iets makkelijker te rijden, want het was natuurlijk een behoorlijk lastige auto", zegt Vink. Hij wil echter toch weer iets meer dan alleen Clio's: "Ik wil toch ook wel weer een paar leuke rally's gaan rijden", aldus Vink. Het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan.




11Wout van Reenen heeft alle vertrouwen in Marcos Challenge 2000

Alhoewel de belangstelling voor de Marcos Challenge in het afgelopen seizoen nog wat te wensen over liet, kijkt men inmiddels vol vertrouwen uit naar het seizoen 2000. Daartoe heeft de organisatie achter de klasse, middels Wim Noorman -directeur van Eurotech (en nieuwe hoofdsponsor van de Marcos Challenge)- een duidelijk statement bij de NAV afgegeven. Komend seizoen staan er zeker tenminste 20 auto's aan de start. Waarbij hij een aantal met 10 of nog meer auto¹s niet uitsluit. Basis van deze verwachting, ligt in de betere afstemming van de verschillende internationale kalenders, waar binnen de Marcossen actief zijn. Niet alleen in Nederland, maar ook in Belgie en Engeland. Een van de meest succesvolle teams, dat van het Mobil 1 Team met Wout van Reenen en Eugene de la Croix, heeft inmiddels de stal uitgebreid met een Moritz auto. "We hadden al even staan, maar hij is nu te huur of voor een echte liefhebber natuurlijk ook te koop. Maar dat geldt niet alleen voor ons. Er zijn ook andere teams, die gaan uitbreiden met een extra auto", aldus Van Reenen. Zijn team heeft nog een tweede investering gedaan in de vorm van een nieuwe volledig geequipeerde- racetrailer. Onderdeel van het volledige hospitality-programma, waarmee de Haagse ondernemers hun raceplannen omgeven.






speed-design-1999-6
Een fraaie stand van Historic Monoposto Racing op de beurs


20Rob Karst in impasse

"Eigenlijk zit ik in een impasse", verklaart Rob Karst, die zijn zinnen heeft gezet op deelname aan de Deutsche Tourenwagen Challenge (DTC). "Ik kan zo instappen bij een gerenommeerd team, de Belgische stal PSI, die volgend jaar met twee Honda Integra's aan het DTC gaat deelnemen. Ik hoef alleen maar 'ja' te zeggen en het geld te storten, maar daar zit natuurlijk het probleem. Ik zie op dit moment gewoon niet hoe ik het geld bij elkaar moet krijgen. Nou ja, misschien rijd ik dan wel niet. Ik ga geen privégeld meer investeren, en als privérijder in het DTCC is voor mij ook geen optie meer. Ik vind dat de DTCC-organisatie de belangen van privérijders absoluut onvoldoende behartigt. Als je niet in een groot team zit, kom je er gewoon niet aan te pas. Naar buiten toe mag het allemaal wel mooi lijken, maar de organisatie is gewoon niet toegerust op de professionaliteit van een dergelijk kampioenschap. Daarom wil ik, als ik ga rijden, naar het buitenland. Dus als iemand nog een sponsor weet..."

Ferry bij Bleekemolen

Ferry Somogy
uit de bekende tv serie 'Goede Tijden, Slechte Tijden' treedt in 2000 toe tot het coureursgilde van de Marlboro Renault Megane Trophy. De TV-ster blijkt volgens een doorgaans goed geinformeerde society fotograaf getekend te hebben bij het team van Bleekemolen. Ferry liep het racevirus op tijdens zijn deelname aan de Sterrenraces van Jeroen van Inkel op Circuit Park Zandvoort.

4
Vincent Broertjes: drie keer moet scheepsrecht worden
"Het afgelopen seizoen heb ik veel pech gehad, desondanks werd ik vierde in de eindstand. Volgend jaar moet ik in de top drie kunnen rijden."Vincent komt, als bekend, uit voor het team van voorheen de MTS Autotechniek in Apeldoorn. Tegenwoordig heet deze school ROC (regionaal Opleidings Centrum) Aventus.

Op onze vraag of de overige studenten aan de MTS het sportstuurtje niet een keer over willen nemen, geeft Broertjes het verrassende antwoord dat er geen kandidaten zijn. "Sommige van mijn mede-studenten vinden het wel aardig om een paar rondjes te rijden, maar echt racen willen ze niet." Vincent plakt er daarom nog een jaar bij aan. Zoals het een school-team beaamt, is het doel van het team het laten kennismaken van de leerlingen met de wondere wereld van de techniek in de autosport. "We hebben bij ons in het team enige leerlingen die volgend jaar voor het derde jaar op rij sleutelen aan onze auto, tevens krijgen we volgend jaar enkele eerstejaars bij ons in het team. Deze laatste groep wordt door de meer ervaren jongens wegwijs gemaakt in de autosport en in de techniek van onze Formula Arcobaleno."

arcobaleno
Veel belangstelling voor de Formula Arcobaleno op de beurs.


17Formule Arcobaleno kampioen kiest voor Italiaanse Formule Renault

Ron van Toren, de kersverse Naderlands en Italiaans Formule Arcobaleno kampioen, zet volgend jaar een belangrijke nieuwe stap in zijn nog jonge racecarriere. "Ik ga Formule Renault rijden in het Italiaans kampioenschap. Dat zijn we afgelopen week met het team van Firewake overeengekomen. Zij werken daarin voortaan samen met Gardi Autosport. Uiteraard gaan we voor de titel en om dat te kunnen bereiken, beginnen we op het moment dat de auto beschikbaar is, met testen. Mijn keus voor Italie is ingegeven door het feit dat ik daar voor niks kan rijden. Aan de andere kant denk ik ook dat het veiliger is. Het EK is natuurlijk schitterend om in te stappen, maar ik denk dat het ook een grote stap is. Om daar toch een beetje aan te wennen gaan we naast de Italiaanse kampioenschapsraces ook een viertal EK races (waaronder die op Zandvoort) rijden. Inmiddels zijn we naarstig op zoek naar nieuwe sponsors voor het komend seizoen. Als dat allemaal op z'n plek valt, ga ik mij volgend jaar volledig op het races focussen" , aldus de ambitieuze 19-jarige coureur. Hij staat op Speed & Design om de Formule Arcobaleno te promoten, de regenboogklasse die hem in de afgelopen periode een stuk verder heeft gebracht. En die volgend seizoen in een nog grotere belangstelling mag verheugen.








23Rijbewijs voor Jeroen Bleekemolen

Jeroen Bleekemolen was een van de gastsprekers tijdens de persconferentie voorafgaande aan 'Speed & Design'. De jongste telg van de familie Bleekemolen is (zoals bekend) bezig met de Formule 3. "Ik rijd in 2000 in het Duits Formule 3 kampioenschap", aldus de net 18-jarige Jeroen. Hij heeft inmiddels al bij Van Amersfoort Racing getest; op korte termijn hoopt hij wereldkundig te kunnen maken bij welk team hij zijn handtekening heeft gezet.
Jeroen had ook nog een echte primeur. "Ik heb vorige week mijn rijbewijs gehaald", onthulde de scholier. Op de vraag of hij zich als een heer in het verkeer gedraagt, antwoordde hij veelbetekend: 'toen ik mijn rijbewijs net had, wel."

14Vele opties voor Duncan Huisman

Duncan Huisman wil in 2000 in de Porsche Super Cup uitkomen, dat is een publiek geheim. Huisman is op dit gebied positief. "Afgelopen weekeinde vond het grote Porsche feest plaats, daar heb ik twee buitengewoon interessante gesprekken gehad met evenzoveel teams in de Porsche Super Cup", aldus Duncan. "Volgende week ga ik opnieuw met deze teams praten."

Huisman gaat wellicht zowel de Porsche Super Cup als de Carrera Cup rijden. "Dat betekent dat ik twintig races in een seizoen rijd, dus dat betekent veel kilometers maken en ervaring opdoen", meent de coureur die afgelopen seizoen al enkele races in de Porsche Super Cup reed.

Of toch DTCC?
Duncan Huisman houdt de deur naar het Libertel DTCC wel open. "Het Libertel DTCC is een goede, competitieve klasse", zo meent hij. "In 1997 was ik weliswaar kampioen, maar ik wil graag nog eens laten zien dat dat geen toevalstreffer was."
Mocht Duncan wederom in het Libertel DTCC uitkomen, dan is het nog niet bekend bij welk team. "Het is op het moment de vraag, of er een BMW Dealer Team komt. Zo ja, dan is het de vraag met welk team ze in zee gaan." Overigens heeft hij het erg naar zijn zin bij JJ Motorsport. "Het is een goed team, met veel uitstraling. Helaas kregen we de auto niet competitief."
Naast het bovenstaande, heeft Huisman onder meer een gesprek gehad voor deelname aan het FIA GT. Met al deze opties, hoopt Duncan snel een overeenkomst met een team te kunnen sluiten. "Ik hoop dat ik 98% van mijn plannen tussen nu en drie weken rond heb."
Huismans seizoen begint overigens al in januari. Met zijn broer Patrick en nog twee rijders bestuurt hij een Porsche GT3 in de 24 uren van Daytona.

8Joost Koenders positief over DTCC-plannen Match Racing

Zoals bekend, zou Match Racing afgelopen seizoen deelnemen aan het Libertel DTCC met een Citroën Xsara Coupé. Joost Koenders, Citroën Saxo CUP-kampioen in 1998, zou de auto besturen. Zou,want budgettaire problemen leidden ertoe, dat het hele plan voor een jaar in de ijskast werd gezet. Achter de schermen werkten Match Racing en Joost echter wel hard aan het plan. Op de beurs 'Speed & Design' vertelde Joost op de stand van Fast Company, dat het team een flink stuk op de goede weg is. "De auto is nu voor 80% klaar. Zaken als de motor, de versnellingsbak en het uitlaatsysteem zijn klaar voor het seizoen 2000."

Hans van der Beek
Voor de preparatie van zaken als de motor en het motormanagementsysteem is Match Racing bij Hans van der Beek geweest. "Hans heeft veel contact met de rijders die in België met een Peugeot 306 uitkomen", aldus Koenders. "De Peugeot 306 komt qua motor en dergelijke overeen met onze Citroën Xsara." Het voordeel volgens Joost: Match Racing hoeft de auto niet van de grond af te ontwikkelen. "Er is al veel kennis. Een uitgebreide ontwikkelingsfase zoals we die met de BMW 320i E46 hebben gezien, zal ons bespaard blijven."
Match Racing en Joost Koenders zijn momenteel druk doende met het zoeken naar sponsors om de running costs van het volgende seizoen te dekken. "Onze daadwerkelijke deelname hangt af van het vinden van deze sponsors." Match Racing is ook bezig om enkele Citroëndealers in het project te interesseren.


state-of-art
Een fraaie stand van State of Art



1Donald Molenaar wil door met Renault"

Natuurlijk wil ik ook volgend jaar graag verder met Renault", verklaart Donald Molenaar. Niet voor niets koestert de rijder een inmiddels al jarenlange relatie met het Franse merk. In 1998 behaalde hij voor Renault de titel in het - toen nog - DUTCH en eerder werd hij al Nederlands kampioen in de Renault Clio Cup. "Het is echter nog niet zeker hoe de situatie er volgend jaar uitziet", zo zegt Molenaar. Er is nog geen definitieve keuze gemaakt omtrent de auto waarmee het Renault Dealer Team zal aantreden in het DTCC. De Clio met tweelitermotor is een serieuze optie, maar als die niet op tijd klaar is, kan ook de Mégane opnieuw worden ingezet. Ook de rijdersbezetting staat nog niet vast. "Natuurlijk zou ik ook wel graag in het buitenland willen rijden, het liefst DTM of BTCC, maar daarvoor ben ik momenteel gewoon te druk, en bovendien liggen de plaatsen daar niet voor het oprapen. Ook Porsche Supercup zou een goede mogelijkheid zijn, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat ik volgend jaar DTCC met Renault rijd", aldus Molenaar.


12Sepp Koster blijft in de VS

"Als je eenmaal ergens mee begonnen bent, dan moet je dat niet te snel opgeven", zo is Sepp Koster overtuigd. Vandaar dat hij er dus voor heeft gekozen om ook in het seizoen 2000 in de Verenigde Staten actief te zijn. Op de vraag in welk kampioenschap hij uitkomt, kan de in Antwerpen wonende Nederlander echter nog geen antwoord geven. "Aan de ene kant voel ik er wel voor om nog een jaar in de Barber-Dodge-klasse te rijden, maar aan de andere kant wordt er volgend jaar in de VS voor het eerst een Formule 3-kampioenschap gehouden, en dat vind ik ook wel interessant." Naar verluidt is onze legendarische landgenoot Arie Luyendijk bezig met de opzet van een eigen Formule 3-team voor de Amerikaanse serie, waarin exclusief met Volkswagen-motoren (zonder restrictor en met zo'n 280 pk) zal worden gereden. "Dat klinkt natuurlijk heel goed", zegt Koster, die toegeeft met Luyendijk in gesprek te zijn over dit onderwerp. Het is inmiddels bekend dat het Amerikaans F3-kampioenschap de meeste races zal afwerken in het programma van de TransAm-serie, plus een wedstrijd tijdens de Amerikaanse Formule 1-Grand Prix op Indianapolis. Het merendeel van de Barber-Dodge-wedstrijden wordt verreden tijdens evenementen van de FedEx Cart ChampCar-klasse.


26Matthijs Bakkum kiest wederom voor Formula Arcobaleno


Matthijs Bakkum heeft het afgelopen seizoen zijn autosportdebuut gemaakt in de Formula Arcobaleno. De jonge coureur reed enkele races voor het team van Har Vaessen Racing, het team waar hij ook in 2000 voor in actie zal komen. "Har Vaessen Racing is een professioneel team, dat niet alleen de zaken op het technische vlak goed voor elkaar heeft, maar ook op het gebied van relatiemarketing en perscontacten goed scoort", vertelde hij enthousiast op de stand van Fast Company. Na het succesvolle, eerste seizoen van Har Vaessen Racing loopt het storm bij het team met jonge, talentvolle coureurs die graag voor het team van de Limburgse transportondernemer uitkomen. "Har Vaessen Racing groeit volgend seizoen van vier naar vijf of zes auto's", aldus Bakkum. "Die auto's komen wel vol, want Har krijgt iedere week wel een telefoontje van een serieus geinteresseerde."

Sandor van Es gaat voor toerwagens


Sandor van Es, voormalig kampioen Formule Renault, mocht onlangs op het circuit van Estoril even kennismaken met de nieuwe Formule Renault. "Dat was geweldig. Toen ik in de auto zat dacht ik bij mezelf: dit is het ware racen", aldus de 28-jarige coureur. Sandor zal echter niet opnieuw de overstap naar formulewagens maken. "Ik heb besloten dat ik definitief verder ga in de toerwagens." Hij houdt de deur echter op een kier. "Als de Formule Renault in 2000 echt op het Circuit Park Zandvoort in actie komt, dan zal ik misschien eenmalig in actie komen." Zoals bekend, reed Sandor afgelopen seizoen voor JJ Motorsport in het Libertel DTCC. Het team werkt ook in de wintermaanden hard om de BMW's 320i E46 van het team verder te verbeteren. "Het gaat steeds beter", meent Van Es. "We hebben onlangs onder koude omstandigheden op het Circuit Park Zandvoort getest met een auto gebaseerd op het reglement van het afgelopen seizoen. We reden met een gewijzigde kooiconstructie en een gewijzigd in- en uitlaatsysteem. We kwamen tot een rondetijd van 1:56.1, een tijd die we het hele seizoen nog niet hebben gereden."

Voorkeur voor BMW
De kans is groot, dat Van Es volgend seizoen wederom voor JJ Motorsport uitkomt. "Als JJ en Ekris doorgaan, dan is de kans groot dat ik bij dit team blijf", vertelde hij op de stand van Fast Company op 'Speed & Design'. "In principe wil ik met een BMW blijven rijden, onder meer omdat ik daar de afgelopen drie seizoenen veel ervaring mee heb opgedaan." Een onzekere factor is nog de eventuele komst van een BMW Dealer Team. "Tijdens de Finaleraces waren enkele BMW-dealers onze gast, zij waren positief gestemd", meende Van Es. "Er wordt over de komst van een Dealer Team gesproken, maar er is nog geen beslissing gevallen."



40Peter van Egmond met kroost
De kersverse winnaar van de Mobil 1 Foto Award, Peter van Egmond vereerde de Fast Company stand evenals vorig jaar met een bezoekje. Vergezeld van zijn beide dochters nam de Veenendaalse Formule 1 fotograaf een kijkje op de beurs.


48






Boy Zentveldt volgend jaar definitief in Pearle Alfa 156
In een geheel nieuwe look bezocht Boy Zentveldt de stand. Geblondeerd a la Villeneuve, zat hij tegenover uw reporter. "Mijn kapper is een Villeneuve-fan en hij stelde me voor eens wat anders te doen. Maar dat het zo blond zou worden, wist ik ook niet. Best wel even schrikken, maar het went!! Dat ik komend seizoen in de Pearle Alfa 156 ga rijden, stond na mijn laatste Citroen Saxo race al vast. Ik rij met de ex-Autovisie 156. Die auto staat nu nog op een beurs en komt in januari terug. Dan snel in de Pearle-groene kleur spuiten en in februari of maart uitgebreid testen in Frankrijk of Spanje. Technisch gezien wordt er natuurlijk het nodige aan de autoÕs veranderd. Er wordt gesproken over de versnellingsbakken en de ophanging. Ik rijd samen met Ferry Duivenvoorde voor Pearle, waarbij hij zeker voor het kampioenschap gaat. Daarnaast rijden er nog drie AlfaÕs bij Automotive. Mark Kroes was ook al langer bekend en verder Roger Ciapponi en Thomas Bangma. Over de Saxo's zijn we nog druk mee. Natuurlijk houden we ze er het liefst bij. We hebben er nu nog vier staan en gaan daar een plan voor uitstippelen. Verder zal het totale team aangepast worden aan de nieuwe omstandigheden.


45Eric Wevers heeft keus


Eric Wevers heeft keus uit zeker acht navigatoren. Eerder dit jaar maakte Robin Ekker al bekend (aan het eind van het seizoen) met het navigeren van de Dutch Toyota Castrol Rally Celica 4WD te stoppen. "Sindsdien ben ik door zeker acht navigatoren benaderd voor het seizoen 2000. Op wie de keus valt, weet ik nog niet. Zeker is dat ik volgend jaar doorga met het DRO. Met dezelfde auto, die in de komende periode bij TTE (Toyota Team Europe) gerebuilt wordt. Ook de versnellingsbak wordt volledig gereviseerd. Wat we nu in ieder geval nog zoeken is een bandensponsor. Uiteraard zijn ook andere sponsors van harte welkom. Zeker is in ieder geval dat Louwman en Parqui ons blijven steunen in ons streven de DRO titel in 2000 binnen te halen.

42Flip van Zutphen en Theo Badenberg finishen in de Equador

Flip van Zutphen
is net terug uit Equador, waar hij samen met navigator Theo Badenberg een 2000 km lange rally reed. Met hun Lancia Delta Integrale voltooiden zij de route, die hen dwars door de Andes en langs meerdere vulkanen (waarvan er twee nog actief waren) voerde. De Nederlanders waren de eerste buitenlandse deelnemers ooit, die deelnamen aan deze reeds 25 jaar bestaande rally. Zij genereerden daarmee niet alleen veel publiciteit, maar werden in iedere etappeplaats uitgebreid geinterviewd. Bijgestaan door een Nederlands serviceteam, aangevuld door een team met Nederlandse journalisten en een lokaal serviceteam eindigde de Nederlandse Lancia equipe als negende algemeen van de 70 gestarte deelnemers.

Walter van Lent bedenkt zich

Walter van Lent voerde afgelopen week uitvoerig overleg met het team van JB Motorsport. "Ze hebben me een aanbod gedaan en ik heb nu enige bedenktijd om te reageren op dat voorstel. We gaan nu in overleg met de sponsors om te bekijken in hoeverre een tweede seizoen in de Duitse Formule 3 haalbaar is. Mocht het onverhoopt niet lukken kijken we in principe naar een toerwagenklasse. Misschien wel in Nederland, om van daaruit te de ontwikkeling van de plannen in de ons omringende landen (DTM) goed te volgen. Maar nogmaals, we gaan in principe voor nog een seizoen in de Formule 3. Verder houd ik me bezig met de zaken rond het Multipromo Formule Ford Team. Daar hebben inmiddels meerdere rijders getest: Bas Schothorst, Jaap van Lagen, Tristan te Pas, Michael Koel (neef van Patrick) en Ferdinand Kool. Precies! De zoon van Cock Kool. Met de andere rijders zijn we nog volop in gesprek. Ook in 2000 kiezen we voor de Mygales. Momenteel voeren we gesprekken met rijders en eventuele sponsors. Met de techniek houd ik mij in het geheel niet bezig. Daar is Erik Dikkeboom volledig verantwoordelijk voor. Danielle (Dikkeboom-red.) runt de rest van de winkel.



harc-ruimte
De HARC was prima vertegenwoordigd in Utrecht


16Rintje Ritsma gaat nog een jaartje door

Rintje Ritsma heeft de smaak van het autoracen duidelijk te pakken. Ondanks de wisselende resultaten, gaat hij zeker door. Met net als enkele andere coureurs kon hij uw verslaggevers van Fast Company nog niet vertellen, waar hij komend jaar mee aan de start verschijnt. Wordt dus vervolgd. Maar als we een gokje moeten uitbrengen, denken we dat het nog een jaartje Renault Megane wordt.

Vincent van der Valk wil doorgroeien

Na het winnen van de Nederlandse kampioenstitel in de Formule Ford Zetec wil Vincent van der Valk doorgroeien naar een hogere klasse. De student economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft zijn zinnen gezet op deelname aan de nieuwe Formule Renault Eurocup in het jaar 2000. "Het voordeel is dat je veel buitenlandse banen leert kennen en bovendien biedt de ondersteuning van Renault de nodige mogelijkheden", verklaart hij. Op de langere termijn wil Van der Valk richting Formule 3, maar hij realiseert zich terdege dat daarvoor een fors budget nodig is. "Daarom leek het me verstandiger de zaak eerst maar via Formule Renault op te bouwen, om dan vervolgens te kijken of er mogelijkheden in de Formule 3 bestaan." De coureur denkt dat hij rijp is voor de overstap. "Na drie jaar Formule Ford wil ik nu echt iets anders. Dat is een afgesloten hoofdstuk, het is nu tijd voor iets nieuws."

Als prijs voor zijn kampioenschap in de Formule Ford kreeg Vincent van der Valk van oud-kampioen Tom Coronel op Speed & Design de sleutels van een nieuwe Ford Ka overhandigd.

speed-design-1999-4

Hoewel nog niet alle handtekeningen zijn gezet, zegt Van der Valk de financiering van zijn seizoen vrijwel volledig rond te hebben. Daarnaast heeft hij goede contacten met Renault Nederland in de persoon van autosportcoördinator Ron Boon. "Ik beschouw Formule Renault volgend jaar als een interessante nieuwe uitdaging. Ik heb er echt zin in", aldus Van der Valk. Als prijs voor zijn kampioenschap in de Formule Ford kreeg hij van oud-kampioen Tom Coronel op Speed & Design de sleutels van een nieuwe Ford Ka overhandigd.

66Druk, druk, druk voor Jeroen Bleekemolen

Jeroen Bleekemolen
gaat volgend seizoen deelnemen aan het Duits Formule 3 kampioenschap. Alsof racen op dat niveau inclusief testen, reizen en sponsorverplichtingen niet al tijd genoeg kost, telt de agenda van Jeroen nog veel meer bezigheden. "Vorig jaar ben ik blijven zitten op het gymnasium, dit schooljaar doe ik op een andere school twee jaar in één om te proberen om deze verloren tijd weer goed te maken", aldus de 18-jarige coureur. Tevens is Jeroen werkzaam als instructeur bij de racecursussen van Circuit Park Zandvoort Incentives by Michael Bleekemolen. Zoals bekend, organiseert de raceschool van Michael Bleekemolen op de winterse zondagen de cursussen 'Flying Start' en 'MasterClass'. "Ik ben tot nu toe nog iedere zondag in touw geweest als instructeur", aldus Jeroen. Tijdens 'Speed & Design' was Jeroen druk in touw in de speciaal voor Bleekemolen Race Planet gereserveerde hal, inclusief het voor de gelegenheid aanlegde indoor circuit. "Ik heb hier met een kart, een Renault Mëgane uit de gelijknamige merkencup en een Renault Sport Spider gereden", somde de succesvolle coureur op. Hij kwam niet in actie met de Fittipaldi Formule 1-bolide van Michael Bleekemolen. "Mijn vader rijdt daar deze dagen alleen zelf in", besloot de sinds een week in het bezit van een rijbewijs zijnde Jeroen.

72Michael Bleekemolen in DTCC?

"Ik ga in ieder geval geen Arcobaleno rijden", zegt Michael Bleekemolen gekscherend, gevraagd naar zijn plannen voor het komend seizoen. De routinier uit Aerdenhout zal, samen met zijn zoon Sebastiaan, in ieder geval een aantal races in de Renault Sport Clio Eurocup rijden. "We beginnen het seizoen in Monza, daar moeten de rijders zich kwalificeren voor Monaco. In Monaco wil ik er beslist bij zijn, alleen al vanwege de sfeer", zegt 'Bleek''. "Hoeveel wedstrijden we verder rijden, hangt ook van de financiering af. Daar wordt momenteel aan gewerkt." Op nationaal niveau zal Team Bleekemolen als vanouds vertegenwoordigd zijn in de Marlboro elf Renault Mégane Trophy, maar Michael Bleekemolen zal hier niet zelf rijden. "Wel kijk ik naar een aantal andere mogelijkheden. Deelname aan het DTCC is een optie, misschien ook de Donkervoorts. Op de een of andere manier blijf ik zeker in Zandvoort actief."


70Braspenning blijft op vele fronten actief


Het wekt waarschijnlijk weinig verwondering dat het Team Braspenning ook volgend jaar weer op heel wat fronten actief zal zijn. Dutch Touring Car Championship, Super Car Cup, Zomeravondcompetitie en lange-afstandsraces in het buitenland. Dat zijn de hoofdpunten uit het programma, waardoor Ron Braspenning en zijn team vrijwel iedere week op een of ander circuit te vinden zijn. Team Braspenning zet twee BMW's Coupé van het actuele model (E46) in tijdens de wedstrijden om het DTCC. Het is zeker dat Ron Braspenning zelf een auto zal besturen, de tweede positie moet nog worden ingevuld. "Daarover zijn we nog niet in gesprek. Er zijn heel veel andere dingen te doen: onze deelname aan Speed & Design, en natuurlijk ons bedrijf, dat ook gewoon doordraait", aldus Braspenning. In de Super Car Cup zet het team traditioneel een flink aantal auto's in. "Daar blijft het meeste zoals het is, alleen worden alle auto's voorzien van luchtkriks. Dat maakt het werk tijdens het weekeinde wat eenvoudiger", zegt de teameigenaar. Een nieuw element binnen het team is de deelname aan lange-afstandsraces in het buitenland. Een aantal wedstrijden voor de Veedol Langstreckenpokal Nürburgring, maar ook races in Groot Brittannië, Italië en Frankrijk. Daarnaast blijft de Zomeravondcompetitie een belangrijke activiteit. "Daar ligt ons hart", verklaart Braspenning. Het team levert een bijdrage aan de nieuwe Seat-klasse, die zal worden verreden met een aangepaste versie van de Ibiza TDI. Braspenning: "Wij vonden het leuk om dat samen met Huub Vermeulen van de grond te krijgen. We leveren de rolkooi, de stoelen en een aangepaste computer. Naast de BMW's zullen we ook zelf een Seat in deze klasse inzetten. Ja, dat wordt de eerste keer dat we met iets anders gaan rijden dan BMW's."



28Modern of historisch, that's the question

Jasper Izaks is vooral bekend als snelle 'historische' coureur met zijn onafscheidelijke Fiat Abarth 1000 TC. Het hoogtepunt was het winnen van de nationale titel in de klasse Historische Toerwagens & GT's in 1998. Het is een publiek geheim, dat Jasper met meer dan een schuin oog naar de moderne autosport kijkt. Hij haalde enkele keren de finale van de Citroën Saxo Challenge, vorig jaar reed hij twee races met de auto van Marco Scholten in de Radio 538 Citroën Saxo CUP. "Dat smaakte naar meer", aldus Jasper op de stand van Fast Company. Hij is daarom druk bezig om budget te zoeken voor een volledig seizoen in deze populaire merkencup.

54EK Historisch

Jasper is echter ook bezig om samen met Cees van Haver een volledig seizoen in het Europees historisch toerwagenkampioenschap te rijden met de bekende Alfa van Cees. "Dat zie ik als een nieuwe, leuke uitdaging. We gaan rijden in Zweden, Frankrijk, Duitsland, België, Engeland, Itali' en natuurlijk de Historische Zandvoort Trophy." Als het bovenstaande doorgaat, zal Jasper zijn Abarth trouw blijven. Mocht het Saxo-avontuur lukken, dan gaat het Fiatje in de mottenballen. "De Radio 538 Citroën Saxo CUP is dusdanig competitief, dat ik daar al mijn aandacht aan zal moeten besteden."

36De Europese gedachte van Meindert van Buuren

Meindert van Buuren is een druk baasje. Hij nam afgelopen seizoen deel aan enkele races van de Europese Renault Sport Clio Trophy, hij reed in de nationale Marlboro Elf Renault Mégane Trophy, hij is voorzitter van de Stichting Formula Arcobaleno en hij zit sinds enkele weken in het bestuur van de Nederlandse Autorensport Vereniging. Volgend seizoen gaat hij zich op het Europese Clio-avontuur concentreren. "Ik stop met de Marlboro Elf Renault Mégane Trophy, want het valt allemaal niet meer te combineren", aldus Meindert op 'Speed & Design'. Tijdens de nationale evenementen ga ik mij concentreren op de organisatie rond de Formula Arcobaleno."




Familie Van der Slik goed vertegenwoordigd in Formule Ford

Isaäc van der Slik, in 1998 kampioen in de First Division van de Formule Ford, komt in 2000 in actie met de ex-Arie Luyendijk jr. Swift 98. "Met deze nieuwere auto moet ik een goede kans op de titel in de First Division maken", aldus de coureur die in 1999 een seizoen meemaakte om snel te vergeten. Isaäc en zijn broer Bram zijn druk aan de slag om sponsoring te zoeken. "Onze trouwe hoofdsponsor Total, tegenwoordig Total-Fina, gaat zo goed als zeker door. Daarnaast zijn we zo goed als rond met Innotec", aldus Isaäc.

57
Kevin van der Slik vond 'Speed & Design' maar een slaapverwekkende beurs.


Alle begin is...
Helmert-Jan, de 16-jarige zoon van Bram, zal in 2000 zijn debuut maken in de Formule Ford. Hij zal uitkomen met de oude auto van Isaäc. Helmert-Jan heeft zijn eerste klapper al achter de rug; tijdens de racecursus op het Circuit Park Zandvoort ging hij over de kop met zijn Alfa 75. "Ik gleed in de grindbak, er was in wezen niets aan de hand", aldus de jonge coureur-in-spe. "Helaas kwam er een steen vast tussen de remklauw van een van de voorwielen te zitten, waardoor dit wiel in een keer stilstond. Toen sloeg de auto over de kop."

77Marcel Kesseler nog een jaartje Renault Megane

Marcel Kesseler runt samen met zijn technische steun en toeverlaat Renato Albers al weer vele jaren het Jetstream Team. Op de basis nabij Nijmegen wordt momenteel al weer hard gewerkt aan de plannen voor de 2000. "Net als afgelopen seizoen rijden we met vijf auto's. Die worden bestuurd door: "Simon Frederiks, Leon Kemperman, Johan Straatman en mijzelf. Wie de vijfde auto rijdt staat nog niet helemaal vast. Terugkijkend op het afgelopen seizoen zeg ik dat het voor ons een ramp is geweest. Veel ellende met de wiellagers. Er schijnt een serie rotte lagers tussen gezeten te hebben en het leek wel of die allemaal bij ons terecht gekomen waren. Desondanks liep het, zeker voor mijzelf, tijdens de buitenlandse races op Spa, maar zeker ook tijdens de Europese Finales in de trainingen zeker bijzonder goed. Waarbij ik me in de Europese race een beetje liet verrassen door de acties van andere Nederlanders. Daardoor bracht zeker die race niet het gewenste resulataat. Qua snelheid zitten we er in ieder geval goed. Alleen op Zandvoort wil het ons nog niet helemaal lukken om de zaak volledig optimaal te krijgen. Ik weet ook niet waarin dat zit. Zeker is dat we volgend jaar doorgaan. Waarbij er nog meer aandacht komt te liggen op de catering en hospitality. Dit zijn zaken die meer en meer bij het racen horen. In dit laatste Megane jaar zullen we ook zoveel mogelijk van de bestaande onderdelen opmaken. Vanaf 2001 komt er een nieuwe Renault Clio Cup. In principe werken wij daar ook naar toe.


73Peter Grondel blijft Compacts nog een jaar trouw

Peter Grondel
reed afgelopen seizoen in de Compact Car klasse met een114 Gti van het Rover Racing Team. Voor komend jaar blijven zijn plannen, wat dat betreft gelijk. "Ik ga inderdaad nog een jaartje door in de Compact Car klasse. Afgelopen seizoen heb ik afgesloten met een vierde plaats en in 2000 wil ik proberen wat vaker op het podium te komen. Ik race al vanaf 1990. In die begin periode heb ik aan Autospeedway gedaan en ben daar tweemaal Nederlands kampioen geworden. Op Zandvoort ben ik nu al weer twee jaar actief. Nee, we veranderen niet aan de auto. Cor Euser heeft 'm destijds zo ontwikkeld en daar moet je niet aan sleutelen. Zeker niet wanneer de auto het prima doet. Dit is voor mij nog steeds een hobby. Want daarnaast zijn wij druk doende met de verdere ontwikkeling van de Advanced Driving School. Daarmee verzorgen we rijvaardigheidstrainingen, racecurssusen en alles wat daar mee te maken heeft. Tevens verzorgen wij meerdere testdagen voor coureurs die hun auto nog eens willen beproeven. De komende maanden staan volledig in het teken van onze rallycursus in Zweden. In de periode janauri-maart gaan we in principe iedere week met een groep naar Zweden. Deze cursus is zeker aan te bevelen voor mensen die over meer wagenbeheersing willen beschikken. Het is zeker niet goedkoop maar leert je wel heel en je hebt er lol in een mooie omgeving. Er zijn mensen die het dan ook zien als een soort wintersportvakantie.

64Gaby Uljee heeft het 'onwijs naar haar zin' bij Illy

Gaby Uljee heeft een goed seizoen achter de rug in de Pearle Alfa 156 Challenge. De Alphense kwam vanuit de Radio 538 Citroën Saxo CUP en behaalde meteen de tweede plaats in het eindklassement van de nieuwe merkencup van Alfa. Wat ze volgend seizoen gaat doen is nog onbekend. "Er zijn diverse mogelijkheden", aldus de supersnelle dame. "Een optie is dat ik doorgroei naar een hogere klasse in Nederland." Of, met andere woorden, een overstap naar het Libertel DTCC. "In het DTCC zijn echter nog weinig zitjes bij competitieve teams beschikbaar", weet ze.

Competitief
Een andere mogelijkheid is een overstap naar een buitenlandse klasse. De kans is ook niet te verwaarlozen, dat we Gaby volgend seizoen weer in een Illy Alfa 156 in actie zien. "Ik heb het onwijs naar mijn zin bij het Illy team, bovendien is het op sportief gebied absoluut geen tweede keus voor mij als ik in de Pearle Alfa 156 Challenge blijf uitkomen. Zoals bekend, was de klasse afgelopen seizoen erg competitief. Volgend jaar vallen er slechts enkele rijders af, daarnaast komen er weer enige nieuwe topcoureurs bij." Hoe meer competitie, hoe liever het Gaby is. "Ik word liever tweede in een erg competitieve klasse, dan dat ik met gemak kampioen word in een klasse zonder tegenstand."

Publiciteit
Het Illy team heeft het afgelopen seizoen veel publiciteit gescoord. "Illy caffe is al marktleider in de horecamarkt, het merk wil nu ook scoren op de consumentenmarkt", aldus Gaby. "Naamsbekendheid op dit gebied genereren ze onder meer door intensieve advertentiecampagnes en natuurlijk de sponsoring van ons team." Het Illy team zal komend seizoen in principe weer uit drie auto's bestaan.



61Olav Mol is rond

"Voor volgend jaar ben ik rond, en dan heb ik het niet alleen over mijn postuur", meldt Olav Mol. "Ik ga opnieuw alle Grands Prix volgen voor RTL en daarnaast gaan we met Kroon Racing in het DTCC uitkomen. Met welke coureurs en welke auto houden we voorlopig nog even geheim, daar kunnen we binnenkort meer over melden. Daarnaast ben ik samen met Jeroen van Inkel gestart met Kinkonk Automotive, een verwerkhuis voor auto's en autosport. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan audiovisuele producties, tv-registraties, verslaggeving en dergelijke." De nationale autosport zal daarbij volop aandacht krijgen. "Mijn basis ligt op Zandvoort, daar ben ik indertijd begonnen als commentator, dus het is niet meer dan logisch dat ik daarbij ook betrokken blijf. Ik ben van mening dat de Nederlandse autosport beter in beeld kan worden gebracht dan nu vaak gebeurt. Waarom niet een on-boardcamera in de voorste acht auto's van het DTCC, desnoods gesponsord. Een professionele aanpak met vaste aanspreekpersonen en commentatoren, een creatieve invulling waardoor je de sport ook op televisie attractief maakt. Kijk maar naar de verslagen van de BTCC-races, zoals die door de BBC worden uitgezonden. Volgens mij kan dat in Nederland ook, en dat willen we graag laten zien!"

79KIM Racing houdt Bilthovense eer hoog

Volgend jaar wordt het team KIM Racing van Bilthovenaar Eduard Peters uitgebreid met een tweede auto. Het team zal wederom uitkomen in de Marlboro elf Renault Mégane Cup, waarbij de tweede auto zal worden bestuurd door Martin de Kleijn, eveneens uit Bilthoven. "We komen uit dezelfde plaats en zijn min of meer in dezelfde branche werkzaam, dus het lag voor de hand dat we de handen ineen zouden slaan", aldus Eduard Peters, die overweegt voor volgend jaar een nieuwe trailer voor het team aan te schaffen. Peters zelf verwacht komend seizoen bij de eerste zes in de Renault Mégane Cup te kunnen eindigen. "Er zijn enkele ervaren rijders vertrokken uit de klasse, dus ik kan een beetje opschuiven", zegt hij. Voor de 32-jarige Bilthovenaar wordt het zijn zesde seizoen in de klasse. Plaatsgenoot Martin de Kleijn nam afgelopen seizoen deel aan de Zomeravondcompetitie met een BMW. "Dat is echt een perfecte opstap", zo vindt hij. "Het is relatief betaalbaar, de sfeer is goed en je kunt lekker rijden." Nu vindt hij het tijd voor de doorgroei naar de Mégane Cup. "Daar gaat het er natuurlijk wat professioneler aan toe, maar daarmee zijn de budgetten ook gelijk een stuk groter. Niettemin geloof ik dat we het aardig voor elkaar hebben. Ik verwacht toch wel bij de eerste drie in de Junior Cup te kunnen eindigen."

60Patrick Andriessen heeft grote plannen

Ook in het jaar 2000 komt Patrick Andriessen weer uit in de Formule Renault. Hij is immers al jarenlang een trouwe deelnemer in deze klasse, waarin hij zijn eigen team inzet. De komst van het nieuwe jaar gaat echter ook voor Andriessen met de nodige veranderingen gepaard. In de eerste plaats groeit hij door van het Duits kampioenschap naar de Eurocup, omdat Formule Renault volgend jaar in Duitsland als nationale klasse niet langer bestaat. Daarnaast is de naam van zijn team gewijzigd van P.A. Racing in PATsport. "Pat is een afkorting van mijn voornaam, zo noemen de meesten van mijn vrienden me altijd", zegt de coureur/teameigenaar. Ook voor Andriessen geldt natuurlijk, dat hij te maken krijgt met de nieuwe Formule Renault, die volgend jaar zijn opwachting maakt. "Dat betekent dat alle teams in feite vanaf nul beginnen, en dat beschouw ik als een groot voordeel", zegt hij. Andriessen is nog op zoek naar een tweede rijder in het team, waarbij de voorkeur uitgaat naar een Nederlandse of Belgische coureur.

Momenteel worden onderhandelingen gevoerd met een aantal rijders. Voor het volgend seizoen zal het team enigszins worden uitgebreid. Er komt een teammanager/bedrijfsleider en ook de technische staf krijgt versterking.

"We zagen het afgelopen seizoen al dat het beter ging toen Wito van Kuijeren ons kwam helpen. Daardoor hoefde ik me minder met de organisatie te bemoeien en kon ik me meer op het racen concentreren. Zo kan ik werk en racen ook beter combineren, want het is zoals bekend de bedoeling dat ik op termijn het bedrijf van mijn vader overneem. Voorlopig wil ik racen en werken beide blijven doen, maar daarvoor geldt wel dat het honderd procent goed moet zijn. Anders begin ik er liever niet aan."


56Nieuwe auto voor Piet Provily

Piet Provily is binnen de historische autorensport geen onbekende. Hij boekte de voorbije seizoenen successen met zijn zeldzame, snelle Falcon Carribean in het Oger-HCH-Muermann NK Historische Toerwagens & GT's. Bovendien was hij het afgelopen seizoen voorin het veld van de Historische Monoposto's te vinden met de door Olaf Bartels ter beschikking gestelde Mallock. Volgend jaar zal Provily met zijn Reynard Formule Ford 2000 uitkomen in de klasse Historische Monoposto's. "We hebben circa 300 uur aan de auto gewerkt om deze in optimale conditie te krijgen", vertelde Piet op de stand van Fast Company op 'Speed & Design'. Provily wordt gesteund door Berner (leverancier van onder meer bouten en houtschroeven) en Palm Collect (fabrikant van aluminium tuinmeubelen). De Reynard uit 1978 was een week voor 'Speed & Design' klaar en stond, als welkome aanwinst voor de HARC-klasse, op de ruime stand van de Historische Auto Ren Club.

Formule Ford Festival
Naast de (zeer uitgebreide) kalender van de Historische Monoposto's, zal Provily ook tijdens het Formule Ford Festival in actie komen. "Mijn zoon werkt bij Geva Racing, dat onlangs aan het Formule Ford Festival deelnam. Daar zag hij ook een race van semi-historische formulewagens. Daar wil ik dus volgend jaar aan deelnemen", aldus Provily. De sympathieke coureur zal zijn Falcon overigens niet verkopen of in de mottenballen zetten. "Tijdens de leukste HARC evenementen, zoals het British Race Festival en natuurlijk de Historische Zandvoort Trophy annex de viering van het 25-jarig jubileum van de HARC, zal ik met mijn Falcon van de partij zijn."



87Bart Wolfswinkel in de race voor de VEGE Series

De trouwe deelnemer aan de VEGE Sierra Cup Bart Wolfswinkel wil volgend seizoen graag uitkomen in de nieuwe VEGE Series. "Ik ben druk bezig om sponsors te vinden voor dit avontuur", vertelde Bart op de stand van Fast Company. "Momenteel ben ik in gesprek met enkele potenti'le sponsors." Bart heeft diverse redenen om voor een overstap naar de VEGE Series te opteren. "Ten eerste is dit in meerdere opzichten een logisch vervolg op de VEGE Sierra Cup", meent hij. "De VEGE Series maakt gebruik van de technische basis van de VEGE Sierra Cup, daarnaast zie ik deze klasse als een stapje hoger op de autosportladder. Tevens ben ik werkzaam bij en word ik gesteund door Ford-dealer Dick Visser te Naarden." Zijn kennis van de Ford-producten en het feit dat hij tijdens een raceweekeinde altijd de servicebus van zijn werkgever vol reservedelen en gereedschap meekrijgt, speelt ook een rol. Daarnaast is hij erg tevreden over de door VEGE Motoren ontwikkelde en opgebouwde motoren. "Ik rijd nu al drie seizoenen met dezelfde motor, inclusief de 500 kilometer van Zandvoort. Veel meer dan olie verversen en de bouten natrekken heb ik in al die jaren niet gedaan."

82Youngtimers-vergadering verplaatstKlaas van Vuure had de jaarlijkse vergadering van de Youngtimers gepland voor 16 januari 2000. "Dat leverde mij bijna een huwelijkscrisis op", vertelde 'Mr. Youngtimers' op de stand van Fast Company. "Mijn zoon is op die datum jarig, dat was ik even vergeten." De vergadering is nu gepland op 13 februari in de showroom van Waaijenberg in Veenendaal. Klaas vertelde tevens, dat de klasse meer aandacht aan de naleving van het reglement gaat besteden. De klasse is hiertoe onder meer bezig om klasse-eigen Technische Commissie-leden te werven. "Het gevolg hiervan zal zijn, dat het startveld volgend seizoen waarschijnlijk minder zal groeien dan velen zullen verwachten", meende Van Vuure. "Wij hebben echter liever één goed startveld, dan twee velden met daarin de nodige auto's die reglementair niet voldoen." Tot slot had Klaas nog twee mededelingen: de Youngtimers zijn vanaf nu ondergebracht in een vereniging, en Frits Kremer (die afgelopen seizoen al meer dan een klasse apart was) is om voor velen onduidelijke redenen bezig met de bouw van een lichtgewicht body voor zijn TVR Griffith.

91Rob Knook denkt nog even

In de achterliggende seizoenen pakte hij eerst de titel in de Super Car Cup en afgelopen seizoen schreef hij de Marcos Challenge op zijn naam. Rob Knook 4WD en met name Landrover en Range Rover specialist, beraadt zich nog over zijn plannen voor 2000. Het Benelux kampioenschap voor de Marcos spreekt hem zeker aan. Verder bestaan er opties voor het rijden in de Engelse GT Series met een GT3 versie van de huidige Marcos. Met meer vermogen en andere specificaties. Daarover is hij ook al met een team in bespreking. Maar de Noordhollander bepaalt zijn keus pas, wanneer hij meer weet over de verschillende opties waar hij uit kan kiezen. Vast staat wel dat hij met de Marcos niet zal deelnemen aan de Super Car Cup. Zolang Rene Snel daar met een Porsche voorzien van 700 pk de dienst uitmaakt, komt hij er met zijn Marcos (circa 400 pk) niet aan te pas. Voor die races wil Knook af en toe nog eens terugvallen op zijn Chevrolet Camaro. Naar verwachting valt voor Knook rond de jaarwisseling de beslissing.

69Snellere motor voor Frans van Maarschalkerwaart

Frans van Maarschalkerwaart zal volgend seizoen wederom uitkomen in het Oger-HCH-Muermann NK Historische Toerwagens & GT's met zijn bekende Porsche 356. "Volgend seizoen zal ik over meer vermogen beschikken", aldus de makelaar. "Ik zal dan uitkomen met een ex-Arie Ruska motor, die naar verwachting circa vijf pk extra zal leveren. Het is een motor met onder meer hardere cilinderbussen en anders zuigers."

Meer trainen
De werkgever van Jasper Izaks wil meer gaan trainen. "Ik merk, dat ik progressie boek", meent hij. "Met wat meer oefening, moeten de resultaten steeds beter kunnen worden." Hij zal niet alleen trainen in HARC-verband. "Ik heb ook nog een oude Opel Ascona, waarmee ik deelneem aan de Zomeravondcompetitie." Van Maarschalkerwaart, die ook weer in actie komt met zijn Fiat Abarth, zal ook enkele keren in het buitenland in actie komen. "Ik heb net mijn internationale licentie gehaald. Volgend seizoen wil ik gaan rijden op Donington Park, Zolder en de Nürburgring.

34Nieuws en feest bij Stokvis RacingStokvis Racing maakte tijdens de beurs 'Speed & Design' het nieuws bekend dat trouwe bezoekers van Fast Company al enkele maanden wisten: het team stapt over naar het Libertel DTCC. Zoals verwacht, komt Stokvis Racing in 2000 met John de Vos en Pim van Riet uit met door Equipe Verschuur geprepareerde Renault Méganes. Het team stopt met de Marlboro Elf Renault Mégane Trophy. Pim van Riet en Andries Stokvis bezochten de stand van Fast Company en vertelden meteen een ander feestelijk nieuwtje: Andries zag tijdens de laatste dag van Speed & Design Abraham.

62Jong geleerd, jong gedaan

Mark Kroes bezocht de stand van Fast Company samen met zijn vrouw en hun enkele weken jonge zoon Danny. Mark (afgelopen seizoen teamgenoot van het jonge talent Danny van Dongen in de Radio 538 Citroën Saxo CUP...) maakt komend seizoen een overstap naar de Pearle Alfa 156 Challenge. Danny interesseerde zich nog weinig voor al hetgeen op de beurs 'Speed & Design' te zien was. Sterker nog, terwijl de redactie van Fast Company zich ten gevolge van de activiteiten van DJ en Illy-rijder Ronald Molendijk nauwelijks verstaanbaar kon maken, sliep de jonge Danny rustig door. Vader Mark telt ondertussen de dagen af, tot zijn zoon kan debuteren op de kart.




Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2020
Bekijk de desktopversie