Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Indycar: Veekay productief op COTA. Aflossing van de wacht is ingezet
13 februari 2020 Pagina 1 van 1
Met 84 ronden was Rinus Veekay de meest productieve coureur op COTA. Vanwege de te lage temperaturen begon de test in Texas met ruim drie uur vertraging op een langzaam opdrogende baan. Met de teams van Penske, Ganassi en Andretti waren er weinig verrassingen. Wel dat er een afwisseling van de wacht op komst is. De dagen van Sebastien Bourdais(nog steeds snel overigens) en Tony Kanaan zijn inmiddels al geteld. Duidelijk is dat de toekomstige opvolgers van Scott Dixon, Will Power, Simon Pagenaud, Marco Andretti etc.  zich gisteren allemaal met klinkende performances hebben aangemeld.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Veekay 1
Voor Veekay is Indycar nog steeds een leerproces. Resumerend over beide dagen deed de Nederlander het eigenlijk heel goed.


Veekay productief op COTA. Aflossing van de wacht ingezet
Veekay, McLaughlin, Palou, Askew, O'Ward en cs. hebben zich tijdens de twee testdagen op COTA duidelijk tijdens de tweede testdag op COTA geprofileerd. Veekay legde het meestal aantal ronden af terwijl McLaughlin verrassend de derde tijd voor zich opeiste. Of er na de GP van Indianapolis een vervolg van het McLaughlin verhaal komt hangt Roger Penske af. "The captain" heeft eens te meer laten zien wat voor neus hij voor talent heeft.

Will Power
Will Power voor Team Penske de snelste man.

Met de weinig ideale weersomstandigheden konden de teams nog onvoldoende data m.b.t. de aeroscreen ervaren. Wel zijn er door het gebruik van de aeroscreen in de voorkant van de neus gaatjes aangebracht om de voeten van rijders te koelen. Opvallend was dat de wat langere rijders dit duidelijk voelden en de kleinere wat mindere verklaarde Tino Belli. Een optie die niet op de Superspeedways overigens gebruikt gaat worden vanwege het loslatend rubber.

Will Power2
Tja met Halo in de F1 en aeroscreen in Indycar is het maken van helmportretjes toch wel wat minder aantrekkelijk geworden. Hier Will Power.

Andretti/Harding Steinbrenner coureur Colton Herta voerde gedurende lange tijd de timesheets aan. Uiteindelijk sloot hij de sessie met in totaal 43 ronden als vijfde af. Regerend kampioen Josef Newgarden bezette gedurende lange tijd achter Herta de tweede plek. Met in totaal 54 afgelegde ronden en een vierde plek was Newgarden een fractie sneller. Uiteindelijk sloten Will Power en Alexander Rossi de sessie als snelste af.

Colton Herta
Colton Herta gedurende lange tijd snelste man op de baan.

Will Power: " Dit voelt natuurlijk altijd goed aan. Goed voor onze jongens om te zien dat de snelheid erin zit en dat we zoveel mogelijk hebben kunnen afwerken. Vanwege de rode vlaggen op het einde was het allemaal erg gehaast waardoor we niet alles voor elkaar kregen. Maar van de meest belangrijke zaken weten we in ieder geval iets."

Alexander Rossi
Tevredenheid bij Alexander Rossi.

Alexander Rossi: "Fantastisch om weer terug op de baan te zijn. Het wachten vanwege de weersomstandigheden duurde lang. Ik denk dat het team goed werk verricht heeft. Volgens plan hebben we veel kunnen afwerken, minder drama's dan verwacht. En ook de aeroscreen was minder dramatisch dan iedereen verwachtte. Er wat kleine issues met reflecties op het einde maar dit kan gemakkelijk opgelost worden. Wij werkten een goede testlijst af waarin de 2020 spec. auto zich binnen een halve dag aanpaste."

Wickens Johnson
Vakgesprek tussen Robert Wickens en Jimmie Johnson. Beiden door en door sporters.

Naarmate de baan snel opdroogde wisselden de meeste teams naar de Firestone "blacks" en kwamen al snel in de buurt van de 1.46.011. Daarbij moet aangetekend worden dat de snelheid in 2019 in Turn 19 iets hoger laag vanwege een andere baanconfiguratie.

De AMR Safety Team had wel de handen vol aan gestrande en gespinde auto's. Veekay was wat dit betreft in goed gezelschap van Alexander Rossi, Marcus Ericsson, Santino Ferrucci, Colton Herta, Serge Sette Camara en Pat O'Ward. Op een testdag mag het allemaal. Die zijn ervoor om je limiet te vinden toch?

McLaughlin cockpit
Scott McLaughlin, de man die iedereen verraste.

Anderzijds heeft de bemoeienis van Roger Penske met Indycar nu al zijn vruchten afgeworpen. Het vertrouwen van de sponsors en industrie is met 27 aanwezige auto's duidelijk weer aanwezig. Het ziet er naar uit dat de hoogtij dagen uit de negentiger jaren weer terugkeren. En met "The Captain" aan het roer is de angst voor een scheiding zoals in de negentiger jaren zeker niet meer aanwezig. Onze indruk na COTA? "Indycar Rules in 2020!!

Zach Veach
Stapt Zach Veach nu in of uit? Volgens Rossi zijn er weinig problemen mee.

Tot aan de openingswedstrijd in St. Petersburg gaat er nog weinig meer getest worden. Wel testen de rookies a.s vrijdag op de Texas Motor Speedway.Volgens welingelichte kringen zou Fernando Alonso de afgelopen twee dagen ook het team van Ed Carpenter voor een zitje bij de Indy 500 benaderd hebben. Maar ook Carpenter gaf de Spanjaard echter de bons.

Veekay 2
We kijken met spanning naar het seizoen 2020 uit.

Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2020
Bekijk de desktopversie