Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro 1987: Wat doet Speedy Bandito op het circuit van Zandvoort?
24 maart 2020 Pagina 1 van 1
fernandez

We gaan weer meer dan 30 jaar terug in de tijd. Wie is Speedy Bandito en wat doet hij in de FF1600? Waarom was de zege van Frank Kerseboom in de Squadra Bianca zo opmerkelijk? En in welke klasse zette Evert Bolderheij een nieuw ronderecord neer? Lees het hier in het verslag over de zomerse clubraces van 1987 op het circuit van Zandvoort.

Tekst: Matthé IJzerman (bron Auto & Sport)
Foto's: Gerrie Hoekstra


start groep n


Toerwagens Groep N

Divisie 1
In de eerste ronde al ontstond er enige consternatie doordat Henny Hemmes van de baan raakte. Ze had een tik gekregen van de Belg Albert Vanierschot, die zich met zijn Renault GT Turbo ook mengde in de strijd om de kop. De tik had tot gevolg dat Henny dwars ging, waarna Geerlof Stam haar vol in de flank raakte. De wedstrijd werd toen twee ronden stil gelegd door de pacecar.
Nadat de pacecar was verdwenen, pakte Jeroen Hin de kop. Maar niet voor lang. De volgende ronde al kwam Arie Ruitenbeek er voorbij, die ook deze race op zijn naam schreef. Op een tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Jeroen Hin en Gerrit van Kouwen.


voros eglem
Frans Vörös voor vaste rivaal Frank Eglem


Divisie 2 tot 3000cc
In de tweede divisie tot 3000cc ging de winst deze keer naar Frans Vöros. Nadat hij in de eerste twee ronden op kop gelegen had, moest hij Frank Eglem voor laten gaan. Eglem kon die voorsprong maar drie ronden vasthouden. In de 9de ronde gaf zijn versnellingsbak de geest, wat hem noodzaakte de rest van de race te voltooien met uitsluitend een tweede versnelling. Zijn moeite werd wel beloond, want dat leverde hem uiteindelijk een derde plaats op en de daarbij behorende punten voor het kampioenschap. De klasse werd gewonnen door Frans Vöros met zijn BMW 325i.

Divisie 2 tot 2000cc
Deze klasse werd met overmacht gewonnen door de Belg Albert Vanierschot, die, zoals gezegd, zich zelfs mengde in de strijd aan de kop van het veld. De tweede stek ging naar John Postmaa. Joop Bodt probeerde nog wel van alles om er voorbij te komen, maar werd uiteindelijk toch derde.


bolderheij visser
Evert Bolderheij voor Klaas Visser

Divisie 2 tot 1600cc
Berend Oeberius Kapteijn was oppermachtig in deze klasse. Hij leidde van start tot finish. In het gevecht om de tweede plaats lag dat even anders. Deze positie werd in eerste instantie in beslag genomen door Klaas Visser met de Suzuki Swift. Evert Bolderheij, op dat moment derde, deed er van alles aan om hem voorbij te gaan. Zijn moeite werd beloond. In de 8ste ronde pakte hij de tweede stek en stond die niet meer af.
 


start starlets

Toyota Cup
De Toyota-rijders hadden een moeilijke start. Na twee ronden al werd de rode vlag gegeven en wel om een heel ongebruikelijke reden. Het begon namelijk zo hard te regenen, dat de wedstrijdleiding het noodzakelijk achtte de race te stoppen.

regen
Er waren dan ook op sommige plaatsen gigantische plassen ontstaan. Maar één deelnemer had de bui zien aankomen. Hij ging meteen na de opwarmronde de pits alweer in om zijn banden te wisselen. Dan maar vanuit de pitstraat starten, dacht hij. Al met al was dat niet nodig geweest, maar had het wat minder hard geregend, en was de race niet afgevlagd, dan had hem dat zeker een goede klassering opgeleverd. Deze slimme deelnemer was uw eigen verslaggever Matthé IJzerman.


matthe
Matthé IJzerman krijgt voor de start de laatste aanwijzingen van Charles van Lookeren Campagne (rechts)

matthe actie

Na dit voorval besloot men, toen het meeste water van de baan was, om de race opnieuw te starten. Maar nu zou het een wedstrijd over 8 ronden worden, plus twee opwarmronden om de baan droger te rijden.
Het werd vervolgens een saaie race. Jaap van de Ende nam meteen na de start al de leiding en stond die niet meer af. Ook de tweede plaats was meteen na de start al vergeven. Deze was voor John Bolten, die aantrad met de auto van John Vos.


raadt zande
Joris de Raadt (24) in gevecht met Martin van Bourgondiën (12) en Ronald van der Zande

De derde plaats was wel aan nog wat verwikkelingen onderhevig. Allereerst was het Martin van Bourgondiën die hem bezette, maar al gauw moest hij plaats maken voor Ronald van der Zande, die deze stek niet meer uit handen gaf. Van Bourgondiën zou uiteindelijk 5de worden, doordat Jip Coronel (opgeklommen vanaf P8) hem ook nog voorbij ging.
 


vacirca

Squadra Bianca
Ook dit keer was er een nieuw gezicht in de Squadra Bianca, namelijk Michel Vacirca. Hij was ooit wereldkampioen karten bij de junioren, dus is een veelbelovende jongen! Vacirca eindigde in zijn debuut bij de Squadra's als 7de.
 
 
hart-kerseboom-schippers
David Hart (33), Frank Kerseboom (2) en Bob Schippers (32) waren ijzersterk in de regen

Overtuigend winnaar van de race was Frank Kerseboom. De leider van het kampioenschap was ongenaakbaar. Na 12 ronden wedstrijd had hij liefst 28 seconden voorsprong op de nummer 2, Bob Schippers. De zege van Kerseboom was opzienbarend, omdat hij vlak na de start in de Tarzanbocht spinde en zich vanuit het middenveld weer een weg naar voren moest banen. Dat lukte hem glorieus. In de tussenstand leidt Kerseboom nu voor David Hart, die deze race als 3de finishte.

Opel Ascona
De winst bij de Opeltjes ging weer naar Egbert Top, die zich daarmee verzekerde van het Nederlands kampioenschap. De tweede plaats was aanvankelijk voor Jack de Lange, maar in de 8ste ronde moest hij aan de pits komen, waardoor hij zijn plek kwijtraakte aan Jan van de Graaf. Niet voor lang overigens, want ook Van de Graaf kreeg problemen en daarmee kwam de tweede positie in handen van Tim Brewster. Een derde plek was er voor Jaap Willemsen.


willemsen
Jaap Willemsen pakte de laatste podiumplaats




dedem
Arthur van Dedem gevolgd door Jeroen Hin en Evert Bolderheij

Toerwagens Groep A
Het ging heel hard bij de toerwagen Groep A. In de eerste ronde al zette Evert Bolderheij een nieuw ronderecord neer: 1.44,796. Helaas nam hij daarna teveel risico's en ging hij in de derde ronde in de Panoramabocht rond om vervolgens naast de baan te belanden.


bolderheij wakker
Evert Bolderheij, na zijn spin, bezig met een inhaalrace. Rechts Jan Wakker met zijn Talbot Rally III

Dat kostte hem zoveel tijd, dat Arthur van Dedem en Jeroen Hin geen last meer van hem zouden hebben. Van elkaar hadden ze dat wel. Er werd hard gevochten om de eerste plek. Hin probeerde alles om Van Dedem voorbij te gaan, maar het lukte hem niet.


hin spin

In de één na laatste ronde maakte Hin zelfs nog een schuiver. Veel tijd kostte hem dat echter niet. Hij behield zijn tweede positie, alleen kansen op de zege waren voorgoed verkeken.
Arthur van Dedem won dus weer en schreef meteen de klasse overwinning op zijn naam. Jeroen Hin, tweede algemeen, was tevens winnaar in de klasse boven 2500cc voor Bolderheij en Staal.

 
raadt


In de klasse tot 1600cc leek het erop dat Mike van de Raadt de winst zou gaan pakken. In de vijfde ronde echter kreeg hij technische problemen en moest hij opgeven. De klasse werd toen met grote overmacht gewonnen door Paul Welther, gevolgd door Antonio de Abreu en Carl Dekker.
Rob Nobels won de klasse tot 1300cc. Hij leidde deze van start tot finish. Jan Wakker, die lange tijd de tweede plaats bezette, moest in de 8ste ronde machteloos toezien hoe Fred de Jong hem voorbij ging en alsnog tweede werd.
 
 
fontijn
Peter Fontijn in actie met zijn Opel Kadett



milko tas

FF 1600 en 2000
Na het succes van Patrick Dewulf brachten ook de Nederlanders het er goed vanaf en dan met name Milko Tas. Twee jaar geleden werd hij als een nieuw talent aangekondigd, maar sindsdien werd het angstvallig stil rond hem. Nu reed hij zich in één keer in de kijker. Na een aantal ronden eerste te hebben gelegen, kon hij niet voorkomen dat Dewulf hem passeerde. In de 7de ronde haalde ook Henny Klarenbeek hem in, maar dat liet hij niet op zich zitten. Het lukte Tas om Klarenbeek in de slotronde weer voorbij te gaan en toch op een tweede stek te eindigen.
 
 
huldiging de wulf

fernandez 2

Dan was er ook nog een Mexicaan genaamd Adrian Fernandez, bijgenaamd Speedy Bandito. Hij deed zijn naam eer aan. Als hij geen tik van Milko Tas had gekregen, was hij zeker bij de eerste drie gefinisht. En dat ondanks het feit dat dit pas zijn eerste race op Zandvoort was. Oorspronkelijk reed hij in het Engelse kampioenschap met steun van Marlboro Mexico, maar halverwege het seizoen was zijn geld al op. Hij besloot toen naar Nederland te komen. Momenteel werkt hij bij Henny Vollenberg, die hem in staat stelt FF1600 op Zandvoort te rijden.


bokhoven

Er was ditmaal weinig spectaculairs te melden bij de FF2000. Jaap Bokhoven leidde de race van start tot finish. Het gevecht op de tweede plaats tussen Jaap Abbema en Nico Versteegh werd uiteindelijk beslist in het voordeel van Abbema.
 
 
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2020
Bekijk de desktopversie