Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro 1987: Emoties tijdens het Lucky Strike racefestival
25 maart 2020 Pagina 1 van 1
480 zijspanraces
Egbert Streuer en Bernard Schnieders glijden door de Gerlachbocht tijdens de zijspanrace van het Lucky Strike Festival.

Doorgaans verlopen de zomermaanden betrekkelijk rustig met hier en daar een raceje, wat buitenlandse ontmoetingen en vooral een aantal weekeinden heerlijk niets doen in de zon. Maar of het nou aan het wegblijven van de zon lag of niet, midden in de zomer barstte de bom. De groep N staat op zijn kop na het diskwalificeren van de oppermachtige Sierra Cosworth van Arie Ruitenbeek. Zo hoog liepen de emoties op dat alle andere races in het niets zonken.

Tekst: Bron Auto & Sport, Matthé IJzerman
Foto's: Gerrie Hoekstra

groep n ophouden
Jeroen Hin (7) en Arie Ruitenbeek (1) blokkeren Henny Hemmes (5) zodanig dat zelfs John Postmaa (36) nog bij kon komen.

Groep N
De gemoederen liepen hoog op tijdens het Lucky Strike Festival. Races die door meer dan 50.000 mensen werden bezocht en weer voor ouderwetse files zorgden. Na de clubraces van juli protesteerde Henny Hemmes tegen collega Ford-rijders Jeroen Hin en Arie Ruitenbeek. En inderdaad, de beide Sierra's werden illegaal verklaard en daarmee raakten beide rijders al hun punten kwijt omdat zij bij de preparatie van hun auto's de grenzen van het reglement hadden overschreden. Met Henny Hemmes ineens in de race om het kampioenschap, besloten de twee gestraften tot een strafexpeditie met bijbedoeling tijdens de Lucky Strike-race.


groep n duel
Theo Koks (2) op kop voor een verdedigend rijdende Arie Ruitenbeek.

De beide heren zijn in principe de snelsten van het veld en kunnen daarom de hete wedstrijd controleren. Zo werd het plan opgevat om Theo Koks, ook nog een titelkandidaat, na de start van de race de kop te gunnen en vervolgens Hemmes zodanig op te houden, dat er voor haar geen eer aan te behalen zou zijn. Hetgeen inderdaad lukte, al kwam ook Gerrit van Louwen met de BMW even voorbij stuiven. Hemmes liet al snel haar kop hangen en gaf zich gewonnen. Zij werd vijfde en daarmee zo goed als kansloos voor de titel. Maar je weet nooit wat er nog gaat gebeuren. Het blijft tenslotte Groep N. Tot ver na afloop van de race, met nog een extra protest van het kamp Hemmes tegen de voor dit evenement goedgekeurde Sierra's van Ruitenbeek en Hin, werd er onderling geruzied.

De divisie 2 hield het heel netjes, al ging er wel veel stuk. Bij de Renaults onder andere, waar John Hoogendoorn lijdzaam moest toezien hoe zijn nieuwe opgebouwde motor weer de geest gaf. Geerlof Stam had ook weer een strakke Renault bij zich. Hij lag lange tijd samen met John Postmaa op kop, maar ook zijn motor weigerde de volle twaalf ronden optimaal te presteren, terwijl Paul Fauchey nog steeds op zoek is naar de verloren gegane pk's.


480 bolderheij kapteijn
Close racing tussen Evert Bolderheij en Berend Oeberius Kapteijn.

De kleinste klasse gaf weer een episode van de titanenstrijd tussen Berend Oeberius Kapteijn en Evert Bolderheij te zien, nu door de laatste met zijn Daihatsu GTi in de tweede fase duidelijk in zijn voordeel beslist. Door zijn tweede plaats kan B.O.K. toch de kampioensvlag gaan hijsen.


voros strike
Frans Vörös reed onbedreigd naar de overwinning.

De strijd in de top van de divisie 2 splitst zich toe. Weer gaf de versnellingsbak van de BMW 325i van Frank Eglem de geest en moest hij in de tweede versnelling de race uitrijden. En wederom profiteerde Frans Vörös met een overwinning, gevolgd door Fred Krab die weer een kogelstart had, maar met de gebruikelijke remproblemen moest afhalen.
 

 
gerhards
Peter Gerhard in actie

Dunlop 2000
Peter Gerhards is nu echt op toeren gekomen en boekt de ene na de andere overwinning. Jan Litjens werd tweede en krijgt daarmee een riant uitzicht op de titel met Marko Keur, die derde werd als voornaamste concurrent.

Toyota Cup
De spanning bij de Toyota rijders begint zo langzamerhand naar een kookpunt op te lopen. Frans Verschuur, John Postmaa en Jan Scholten heten de kanshebbers op de titel. Postmaa had het in de laatste race het beste naar zijn zin. Hij was al na één ronde samen met de weer helemaal presente John Vos er vandoor en het eendrachtig samenwerkende duo werd niet meer achterhaald, temeer daar de achtervolgers zich niet konden verenigen. Ronald van der Zande, die als tweede had getraind, kon het tempo niet volgen, maar reed daardoor wel als stoorzender in de kopgroep rond.


toyota crash

Jan Scholten tikte teamgenoot Jip Coronel per ongeluk bijna in de banden in de Tarzanbocht en Frans Verschuur had weinig steun van zijn Depa teamgenoot Eric Vosveld, die duidelijk met pech had te kampen.


crash david hart 1

crash hart 2

crash hart 3

crash hart 4

crash hart 5

Pech had zeker ook David Hart, alleen al omdat hij toevallig daar reed waar Jan van Rijn naar toe ging toen die een tik had gekregen. Van Rijns wagen kwam er met flinke schade vanaf. David Hart belandde na een salto zelfs bovenop de vangrail.
 


480 hin op kop
Jeroen Hin pakte de kop.

Groep A
Poleposition man Evert Bolderheij kwam met de Sierra Cosworth heel slecht weg bij de start, waardoor Jeroen Hin de Holden aan de kop kon nestelen. Maar na één ronde zette kampioen Arthur van Dedem al orde op zaken door in de Tarzanbocht buitenom te passeren. Hij werd daarna niet meer bedreigd, ook niet door een ontketende Bolderheij, die tenslotte nog tweede werd met de snelste rondetijd op zijn naam.


alfa
De Luigi Alfa 75 van Henk Haane is een welkome nieuweling in de groep A.

Paul Welther nam in de klasse tot 1600 cc wel de leiding, maar werd halverwege de race toch gepasseerd door Mike van der Raadt. Het zal de Peugeot preparateur een zorg zijn geweest, want de tweede plaats was wel voldoende voor het kampioenschap.
In de klasse tot 1300 cc had Jan Wakker nog een theoretische kans om de titel te behalen, temeer daar concurrent Freddy de Jong vanaf de achterste plaats moest starten. Het zou niet helpen, want Wakker moest met pech afhaken, terwijl De Jong daarentegen als een mes door het veld sneed en toch nog de klassewinst voor zich opeiste.

hin achter
Jeroen Hin in een mooie stijl door de Marlborobocht.

Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2020
Bekijk de desktopversie