Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro 1987: Rampartijen in strijd om de titel tijdens Finaleraces Zandvoort
26 maart 2020 Pagina 1 van 1
480 alfa rechtzetten

De finaleraces 2012 kende bij de Dutch GT veel ophef en ruzies die op de baan tot crashes aan toe werden uitgevochten. Maar wie de geschiedenis van de nationale autosport een beetje kent, weet dat hier niets nieuws aan de hand is. Ook 33 jaar geleden, tijdens de slotraces van het seizoen 1987, gebeurden er dingen, waar geen wedstrijdleider blij van zou worden. "Ik wilde in de baan de zaken rechtzetten, maar hij was kennelijk zo bang dat hij niet langs me durfde'', stelde één van de titelkandidaten na afloop. "Toen hij toch naast me zat, heb ik hem direct een dreun verkocht. Al schaam ik me achteraf dat ik zo gereden heb.'' Leuk detail over de afsluitende races van 1987: ene Patrick Huisman maakte sponsorloos zijn debuut en reed direct goed mee in de Squadra Bianca.

Tekst: Matthé IJzerman en Gerrie Hoekstra
Foto's: Gerrie Hoekstra

De finale van het seizoen. Het vaste decor voor winnaars en verliezers. En die waren er natuurlijk ook in 1987. Net zoals er traditioneel met het mes tussen de tanden werd gestreden.

480 henny hemmes kampioen

Hemmes kampioen Groep N
De verrassende kampioene van de Groep N is Henny Hemmes. Voor de race waren de acteurs er al op gewezen dat de wedstrijdleiding geen genoegen zou nemen met intimidatiespelletjes en zo werd het ineens een hele andere race. "De afspraak was dat we alleen iets zouden ondernemen als Theo Koks bij kon blijven. Maar toen die in de rondte ging, zijn Jeroen en ik er vandoor gegaan. Tenslotte heb ik ook verantwoording af te leggen tegenover mijn sponsors'', aldus winnaar Arie Ruitenbeek.

Maar die gezamenlijke rit duurde niet lang, want al na vier ronden kwam de Playboy-Cosworth de pits in met een lekke koppakking. Maar noch Gerrit van Kouwen noch Henny Hemmes was daarvan op de hoogte. "Ik wist niet eens dat ik toen op kampioenspositie reed'', verklaarde de kersverse kampioene na afloop. "Ik probeerde de race zo goed en kwaad als het ging uit te rijden omdat ik al de hele tijd werd geplaagd door storingen met het ABS. Ik zag Theo Koks voorbij komen en dacht dat het spel daarmee over was. Nu ben ik dus toch kampioen en al heeft het de laatste tijd enorm gerommeld, ik ben toch heel blij met de titel. Zeker na al de pech die wij dit seizoen hebben gehad. De klasse is me overigens wel tegengevallen. Veel te weinig echte duels en een reglement dat teveel rammelt. Alleen de verplichte straatbanden zijn me meegevallen, zeker de Bridgestone waar ik op rijd. Maar dat is niet voldoende om volgend jaar door te gaan met de Groep N. De Cosworth staat nu te koop en ik ben druk bezig met het uitwerken van drie alternatieven. Maar één ding moet ik tot slot nog kwijt: ik wil iedereen, de rijders en vooral ook de OCA-leden, die me de afgelopen weken hebben gebeld om steun te betuigen, hierbij bedanken.''

Theo Koks toonde zich een uitstekend verliezer: "Ik was niet eens echt kwaad toen Gerrit me in de Tarzanbocht rond tikte. Voor mij was het alleen een reden om er nog eens vol tegenaan te gaan en ik geloof dat ik mezelf in de rest van de race best bewezen heb.''


480 bodt postmaa

Geen dubbelspel Postmaa
John Postmaa kon ook nog kampioen worden in de klasse tot 2000cc, maar dan moest hij het liefst winnen. De voorgeschiedenis zou wat hem betreft echter de hoofdrol spelen: "Ik werd in juli gediskwalificeerd omdat ik een omweg naar de keuring had gemaakt. Het bleek bij navraag dat de monteur van Joop Bodt me bij de TC had aangegeven. Ik heb dat zelf bij Koop geverifieerd. Heel kinderachtig, want al reed ik de verkeerde kant op, ik was zoals de reglementen voorschrijven terstond bij de keuring. Alleen had ik stomtoevallig niet de kortste weg genomen en dat was volgens een aanvullend reglement verplicht. Het kostte me uiteindelijk de overwinning en de twintig punten. Ook het beroep bij het CAR verloor ik. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik in de race echt op Joop heb zitten wachten. Dan maar in de baan de zaken rechtzetten. Maar hij was kennelijk zo bang dat hij niet langs me durfde. Ja, één keer toen het niet anders kon. Ik heb hem toen ook meteen een dreun verkocht, maar goed, achteraf schaam ik me ook weer voor mezelf dat ik zo heb gereden.''



240 joop bodtJoop Bodt had op zijn beurt natuurlijk een heel andere mening: "Het klopt dat een medewerker van de Elan-dealer het gebeuren, samen met een OCA-lid overigens, heeft gadegeslagen. Die laatste heeft er trouwens iets van gezegd. Ik zag Postmaa bij de TC van de verkeerde kant aankomen en heb hem daarop voor gelaten. Hij moest als ervaren coureur toch beter weten. Ik begrijp niet dat hij zich op mij wilde wreken. Ik ben er toch niet schuldig aan dat hij verkeerd rijdt. En hij weet dat ik zuinig op mijn auto ben. Om me dan eerst in de training al in mijn deur te rammen en het in de race nog eens dunnetjes over te doen, dat vind ik beneden peil. Het klopt dat ik heb geprobeerd uit zijn buurt te blijven. Ik koop er toch immers niets voor! Trouwens, in die bewuste race in juli heeft hij met handen en voeten geprobeerd mij uit zijn slipstream te houden en zo de race te winnen. Op zich niet te tolereren gedrag, maar ik heb er niet tegen geprotesteerd.''


480 voros eglem actie

Juniorengevecht
Frank Eglem en Frans Vörös reden de hele race bumper aan bumper maar wat de Interstate-rijder ook probeerde, hij kwam er niet langs. "En om nu door het uitdelen van een tik kampioen te worden, zag ik ook niet zitten. In de laatste ronde zat ik in de Panoramabocht naast Frank, maar werd te veel naar buiten gedreven. Maar in wezen had ik het bij de start al verbruid toen ik te veel wielspin had. Al viel het me wel op dat Frank voor de bochten heel vroeg remt.'' Eglem: "Dat kan wel wezen, maar ik kom wel steeds sneller de bocht uit en daar lag toch de winst'', aldus de nieuwe kampioen.

Pechvogels
Kees Tijsterman zocht zijn heil tijdens de Groep N-race op het onverhard, maar voor de Mitsubishi Starion betekende het uitstapje bij Bos-Uit meteen het einde van de race. John Hoogendoorn werd voor het eerst winnaar van de klasse tot 2000cc, terwijl Geerlof Stam met een defecte turbo de strijd moest staken. Ook met turboproblemen kampte Evert Bolderheij. Die daardoor dit keer na wederom een enerverend gevecht de eer aan Berend Oeberius Kapteijn moest laten. Gerrit van Kouwen, die in de openingsronde Theo Koks had aangetikt, staakte de strijd vlak voor de finish met een kapotte radiator.
 
 


480 hin vandedum

Groep A

Vrijbuiterij
Jeroen Hin zal zich in de toekomst nog wel eens vaker bedenken of de belangen van het edele publiek nou wel zo zwaar wegen. Hij had namelijk na een fel gevecht met de BMW M3 van Arthur van Dedem de kop veroverd en leek op de natte en door olie spekglad geworden baan van de nieuwe kampioen weg te lopen. "Maar nadat ik een gat had geslagen, wilde ik het publiek trakteren op wat spectaculair driftwerk. In mijn enthousiasme vergaloppeerde ik me in de Tarzanbocht, waarop Arthur me voorbij kwam. Stom van me, ik had gewoon meer afstand moeten nemen. Arthur zou dat op zijn beurt ook gedaan hebben.''

Toch leken de kansen voor de Playboy-rijder nog niet verkeken, maar nadat hij een aantal staaltjes van uitstekende wagenbeheersing op de natte baan had laten zien, droogde die steeds verder op en dat maakte de weg vrij voor weer een totaal overwinning van de BMW-rijder.


480 hin staal

Maar voor Jeroen Hin zou de tweede plaats toch voldoende zijn om de titel in de hoogste klasse op te strijken. Temeer daar Freek Staal, ondanks dat de Monza voor het eerst dit seizoen perfect liep, geen bedreiging kon vormen. "In het begin kon ik die twee nog wel bijhouden. Maar toen de baan droger werd, waren mijn kansen verkeken'', aldus de Opel-rijder.

Ook Hans van der Beek, die eindelijk weer eens aantrad met de Mazda 929, zag met lede ogen aan hoe de baan opdroogde. Juist op het natte wegdek bleek dat de voorheen wispelturige auto aanzienlijk strakker stuurde dan voorheen. Henk Haane speelde dit keer geen rol. Weliswaar had hij een derde trainingstijd, maar de Alfa bleef kampen met een onwillige motor. En zelfs nadat die was verwisseld, bleef het tobben. In de race viel geen enkele turbodruk te bespeuren.
In de kleinere klassen vielen vooral de problemen van Mike van der Raad en Paul Welther op, waardoor Antonio de Abreu met zijn Alfa Sprint de klasse tot 1600cc kon winnen. De kleinste klasse gaf een enerverende strijd te zien tussen de Talbot Rally III van kampioen Fred de Jong en de Toyota Starlet van Rob Nobels, die pas in de laatste meters in het voordeel van de eerste werd beslecht.
 
 



480 botsing starlets

Toyota Starlet

Lucky Postmaa
"Ik heb zeker niet over geluk te klagen'', vond John Postmaa na afloop van de Toyota-race. Daarmee doelde hij vooral op de pace-car-situatie aan het begin van de race. Was het Frank Caron die in het gedrang na de start Rob Hartlandaantikte? Zo ja, dan reed deze door het Tasking-team extra ingezette rijder uitgerekend zijn ploeggenoten danig in de wielen.

De chaos na het ongeval, waar ook Erik Post, Joris de Raadt en Alex Post bij betrokken waren, was zo groot, dat de pacecar bij Tunnel_Oost het veld opwachtte. Veel te laat hadden de drie Tasking-rijders de witte BMW in de gaten en een hernieuwde chaos was het gevolg, met aanzienlijke schade voor Jan Scholten, Jip en Raymond Coronel, maar ook Theo van den Berg, die zoals de laatste tijd gebruikelijk weer helemaal voor in het veld te vinden was.

Het was koren op de molen van John Vos, die zich daardoor helemaal voor in het veld kon nestelen, maar ook voor John Postmaa, die zich van een twaalfde startpositie naar een vijfde positie kon opwerken. En nadat het veld weer was losgelaten al snel aansluiting vond bij John Vos. Vervolgens reed dit duo onbedreigd naar de finish. "Toch was het nog even afwachten wat Vos ging doen, want twee races geleden hadden we ook de afspraak dat ik zou mogen winnen in verband met het kampioenschap, maar toen bedacht hij zich honderd meter voor de finish kennelijk en won dan ook prompt. Nu bleef hij toch nog net achter me en gelukkig maar, want mijn auto had wel een formidabele trekkracht maar kwam topvermogen te kort zodat ik hem nooit had kunnen bijhouden. Ik was trouwens wel heel erg blij dat iedereen me na afloop kwam feliciteren, ook mijn grootste tegenstrevers. Het tekent toch de mentaliteit van de rijders in de Toyotacup'', aldus een opgetogen Postmaa, die zich met de titel tevens een nieuwe Starlet verwierf.


480 verschuur starlets

Voor Postmaa's grootste tegenstrever, Frans Verschuur, stonden de sterren het weekeind helemaal verkeerd. Al in de vrije training op de vrijdag was het hommeles met het Depa-team. Een Engelse Fiësta-rijder was in de Gerlach in de fout gegaan. De aanstormende Verschuur kon de wagen nog net omzeilen, maar de daarachter rijdende Eric Vosveld (wat heeft die jongen toch telkens een pech!) zag hem op het allerlaatste moment en probeerde er nog achter langs te rijden. Dat lukte niet en het resultaat was een Total-losse Starlet. Maar de Engelsman probeerde ook nog op tijd weg te komen en ramde daarbij de wagen van Verschuur, die aan de achterzijde helemaal ontzet was. Geen wonder dat het in de training niet zo lekker ging. "En in de race ging het ook nog eens, doordat de baan half versperd was, in de rondte, waardoor ik vanaf een 24ste plaats me weer naar voren moest werken. Gelukkig vond Evert Bolderheij me al snel en zo worstelden we ons naar voren. De derde plaats was, vond ik, een fantastisch resultaat'', aldus de verslagen titelkandidaat.

Een heel bijzonder reglement
Ooit wel eens gehoord dat een wagen met rijder moet worden gewogen? Ja, in de kartsport, maar niet in de autorensport. Toch circuleerde er een dergelijk voorschrift met betrekking tot de Dunlop 2000-klasse. Een verkeerd velletje papier was gekopieerd en het werd de redding van Peter Gerhards. "Mijn wagen was afgekeurd omdat hij 12 kilo te licht zou zijn geweest. Gelukkig was dat voorlopige reglement er nog en daarop heb ik alle punten weer teruggekregen. Ik ben blij, want in wezen heb ik dit jaar bitter weinig tegenstand gehad, zodat ik de titel echt wel verdiende. Als ik met het formule racen doorga, dan zal het wel in de FF 1600 zijn, want ik wil er wel wat harder voor moeten knokken.''

FF 2000 / SPORTS 2000
Bij de Sports 2000 werd gestreden of het om de wereldtitel ging. Geen duimbreed gaven de heren elkaar toe en daarmee werd de race één van de hoogtepunten van de dag. Charles Zwolsman, die een derde trainingstijd had neergezet, ging uitzonderlijk vlot van start en samen met pole-positionman Matthew van Diessen ging het zij aan zij duwend richting Tarzanbocht. En buitenom kwam de eveneens sterk voortvarend gestarte Jim Vermeulen, die profiteerde van de chaos. Zwolsman, hij was al kampioen, nam de leiding. Maar toen hij de derde ronde bijna stil viel in de Tarzanbocht, werd hij op de horens genomen door Van Diessen. Hans Ernst was vervolgens de lachende derde, gevolgd door Ger Brands, maar die ging zo hard, dat hij er even later uitvloog.


480 bokhoven actie

Intussen waren de FF 2000's direct na de Sports gestart, een procedure die kennelijk Jaap Bokhoven verraste, want hij zag Nico Versteegh aan zich voorbij trekken. De kampioen stelde echter snel orde op zaken en worstelde zich vervolgens door het hele Sports-veld om uiteindelijk als eerste de twaalf ronden vol te maken. Hij werd gevolgd door Versteegh en Ron Kluit, die daarmee weer traditiegetrouw zijn jaarlijkse race afwerkte.
 
 
480 start sport 2000

Charles Zwolsman wist uiteindelijk toch Hans Ernst nog te verschalken, die op zijn beurt werd gevolgd door Jaques Cleutjens. Jim Vermeulen kwam op deze voor hem roerige dag niet voor de champagne in aanmerking. Hij eindigde als zevende.
 


480 regenstart fford

FF1600

Deen onderonsje
De twee manches om het EK FF 1600 werden een buitenlandse aangelegenheid. Drie Scandinaviërs en een Duitser vulden de eerste twee rijen en de tijden dat de Nederlanders zich in de strijd mengden lijken lang vervlogen.
 
 
480 Van dedem gastrace ford

Of het zou een oude rot van het kaliber Arthur van Dedem moeten zijn. Hij kreeg een tweede van Diemen van Rob Potharst aangeboden en presteerde het om de wagen naast teamgenoot Patrick Dewulf op de vierde rij te zetten. Daarmee was de toerwagenkampioen de beste Nederlander. In de race maakte hij het nog doller door na een kogelstart als vierde door te komen, maar al in de derde ronde was het feest voorbij na een aanrijding in de Tarzanbocht.


480 dewulf

Ook kampioen Patrick Dewulf zou niet ver komen, want hij spinde in de Slotemakerbocht in de vangrails. Beste Nederlander in de eerste heat was Piet Bouwmeester met een uitstekende vijfde plaats. Dat succes zou Henny Klarenbeek in de tweede heat herhalen en daarmee werd hij de beste Nederlander in de eindrangschikking met eveneens een vijfde plaats, gevolgd door Bouwmeester.

Een verrassend optreden bij de pre-80's was dat van Evan Kersbergen. In de eerste heat ging het nog niet helemaal naar wens, maar de tweede heat liet hij zien dat hij wel meer in de formuleklasse tot zijn recht komt dan in de Toyota Cup. Hij eindigde als eerste met een aanzienlijke voorsprong op Eddie d'Hondt.


 
 
240 kerseboom kampioen"Ik had gehoopt op ijzel, het werd echter olie, maar dat maakte niets uit. Ik was er even blij mee'', aldus de nieuwe kampioen Frank Kerseboom. Hij was na afloop van de race in alle staten. Zichzelf nauwelijks rust gunnend de triomf te laten inwerken, rende hij enthousiast van de één naar de ander. Die opwinding was ook niet zo verwonderlijk, want het had er het hele weekeind maar somber uitgezien voor de 22-jarige kersverse kampioen. Aangezien zijn budget met chronisch geldgebrek kampte, kwam het aanbod van Interparts om zijn Alfa voor de finale eens duchtig op te poetsen als een geschenk uit de hemel. Maar al snel bleek de Enem-motor niet te voldoen. "Ron Verzijlbergen had de nokkenastiming veranderd om zo meer topvermogen te krijgen. Maar uitgerekend dit weekeind stond er een straffe wind mee op het rechte eind, waardoor het voordeel daarvan eigenlijk weer verloren ging. Vandaar dat ik er na de eerste training niet zo goed voorstond. Daarna heb ik de timing weer teruggeschroefd en kon ik gelukkig toch nog wat naar voren komen'', aldus Kerseboom.

Kerseboom begon de race vanaf P5, terwijl mede-titelkandidaat David Hart op pole stond. Kerseboom was echter blij dat het in Zandvoort alsmaar bleef regenen. Hij maakte een wereldstart en verschalkte daarmee direct Bart Rosman en de weer eens optredende Daan van den Noort. Maar Bob Schippers, teamgenoot van Hart, hield Kerseboom vakkundig af, waarop Hart kon ontsnappen.

Met David Hart en Maarten Bottelier voor hem, zag Kerseboom ineens de olievlag uitgaan, onmiddellijk gevolgd door twee spinnende koplopers in de Tarzanbocht. De twee Alfa's kon Kerseboom net ontwijken en daarmee kwam hij riant aan kop te liggen en die positie zou hij niet meer afstaan. Daarmee verzekerde Kerseboom zich van de titel.

Voor David Hart waren de druiven zuur. Hij onderstreepte zijn ambities met een prima afgestelde wagen en zijn snelste trainingstijd. "Maar dit is helemaal mijn raceweer niet'', vertelde hij na afloop. "Op een droog wegdek had ik zeker gewonnen. Mijn Alfa was echt super, hij stuurde heel precies en de motor liep prachtig. Maar ik denk dat ik toch wat te nerveus ben geweest en aan te veel dingen tegelijk heb gedacht. Hoe het ook zij, ik ben wel vier keer in de rondte gegaan. Dat ik alsnog tweede ben geworden, is voor mij een hele troost.''

Patrick Huisman debuteert
Een opvallende debutant, luisterend naar de naam Patrick Huisman. Inderdaad, een zoon van de bekende Ben Huisman. Hij huurde met eigen geld (''ondanks mijn vaders rijke autosporthistorie wil hij voorlopig geen geld in mijn carrière steken'') de auto van Peter van Veen. Patrick Huisman trainde daarmee meteen naar de achtste startplaats, zij het dat er een straf van 250 gulden mee gepaard ging.
"Ik had namelijk nog helemaal geen licentie en moest eerst voorrijden en zou op zondag theorie-examen doen. Zaterdags wist ik dus nog niets van de regels en haalde dan ook prompt onder de zwarte vlag in. Die 250 gulden is een behoorlijk lesgeld, maar ik heb nu wel mijn licentie'', aldus Huisman, die naar een uitstekende zesde plaats reed. "Ik hoop dat ik mijn vader ervan heb kunnen overtuigen, dat ik wel wat sponsoring waard ben, want ik zou graag in de toekomst lange-afstands-toerwagenraces willen rijden.''


480 alfa koprol

Opel Ascona
Evenals bij de Squadra's hadden ook de Ascona's veel last van de olie die de baan nog gladder maakte dan de regen. En daarbij werden de snelsten nog regelmatig geblokkeerd door langzamere Alfa-rijders. René Rekelhof zag zijn Ascona al in de opwarmronde de geest geven en maakte daarmee de weg vrij voor een overtuigende zege van Jan van der Graaf, gevolgd door Arnold van Wingerde. Kampioen Egbert Top had zijn Ascona de laatste race afgestaan aan ''Auto & Sport''-redacteur Matthé IJzerman en die reed ermee naar een vierde plaats.
 



Eindstanden autosportklasses in 1987

Nederlands kampioenschap FF 1600 (open):
1. P. Dewulf (Bel) 78 punten, 2. P. Bouwmeester 57, 3. K. Frahm (Bel) 52, 4. H. Klarenbeek 48, 5. P. Wuyts (Bel) 45, 6. C. Vermeulen 36, 7. J. de Kleine 35, 8. S. Cohen (Bel) 30, 9. M. Tas 29, 10. H. Jansen 19.

Beneluxkampioenschap FF 1600 (open):
1. P. Dewulf (Bel) 104, 2. K. Frahm (Bel) 56, 3. P. Wuyts (Bel) 55, 4. S. Hansen (Den) 47, 5. S. Cohen (Bel) 44, 6. H. Klarenbeek 42, 7. P. Bouwmeester 40, 8. C. Vermeulen 34, 9. M. Tas 29, 10. M. Hackinen (Fin) 20.

FF pre 80:
1. M. Groeneveld 100, 2. E. d'Hondt 78, 3. R. Paul 72, 4. P. van de Mede 54, 5. B. Lokkers 54, 6. J. Mollet 30, 7. M. van de Water 20, 8. E. Kersbergen 10, 9. R. Hagelen 4,5.
 
 
480 charles zwolsman

NK Sports 2000 (open):
1. Ch. Zwolsman 100, 2. H. Ernst 72, 3. H. Onderstal 58, 4. M. van Diessen 57, 5. J. Cleutjens 38, 6. G. Brands 37, 7. J. Vermeulen 34, 8. H. Vollenberg 21, 9. E. Fresco 20, 10. L. Nielsen (Den) 10.

Beneluxkampioenschap Sports 2000 (open):
1. Ch. Zwolsman 100, 2. H. Ernst 72, 3. M. van Diessen 53, 4. H. Onderstal 44, 5. J. Cleutjens 38, 6. J. Vermeulen 34, 7. H. Vollenberg 31, 8. G. Brands 27, 9. L. Nielsen (Den) 25, 10. E. Fresco 20.


480 jaap bokhoven

NK FF 2000 (open):
1. J. Bokhoven 101, 2. J. Abbema 72, 3. N. Versteegh 60, 4. A. Kalff 42, 5. J. Jarviletho (Fin) 40, 6. D. Waayenberg 37, 7. L. Verhoeven 35, 8. G. Valkenburg 26, 9. J. Alcorn (GBR) 25, 10. A. Guiot (Bel) 23.

Beneluxkampioenschap FF 2000 (open):
1. J. Bokhoven 84, 2/3. J. Abbema en N. Versteegh 60, 4. A. Kalff 46, 5. J. Jarviletho (Fin) 40, 6. J. Alcorn (GBR) 25, 7. P. Warwick (GBR) 38, 8. A. Guiot (Bel) 29, 9. D. Waayenberg 29, 10. P. Claassen 20.


480 kampioen gerhards

Dunlop 2000:
1. P. Gerhards 112, 2. J. Litjes 84, 3. M. Keur 62, 4. M. Riemersma 53, 5. P. Claassen 50, 6. T. Brewster 43, 7. E. Verbiest 34, 8. G. Verboon 26.


480 podium kampioen De Jong

Super Toerwagens (A) tot 1300cc:
1. F. de Jong 110, 2. F. Schregardus 84, 3. J. Wakker 74, 4. R. Nobels 65, 5. E. Kistemaker 15, 6. H. Thomas 10.

Super Toerwagens (A) 1300-1600cc:
1. P. Welther 105, 2. M. van de Raadt 87, 3. J. Singelenberg 84, 4. D. van Vuure 67, 5. A. de Abreu 35, 6. C. Dekker 24, 7. B. Pieterse 20, 8. P. Baay 8.


480 kampioen vandedem

Super Toerwagens (A) 1600-2500cc:
1. A. van Dedem 120, 2. P. Dam 84, 3. Ch. Bouwman 53, 4. J. van de Hoeven 53, 5. P. Fontijn 51, 6. R. van Vlimmeren 48, 7. H. van der Beek 38, 8. H. Vermeulen 20, 9. J. Burger 12, 10. W. Burger 8.


480 podium hin riemersma staal

Super Toerwagens (A) boven 2500cc:
1. J. Hin 95, 2. J. van de Vooren 84, 3. F. Staal 83, 4. E. Bolderhey 60, 5. J. Riemersma 50, 6. B. Uiterwaal 45, 7. R. Span.

Squadra Bianca:
1. F. Kerseboom 83, 2. D. Hart 75, 3. P. Gerhards 58, 4. B. Rosman 54, 5. P. Velthuys 40, 6. M. Bottelier 38, 7. B. Schippers 36, 8. R. Maas 29, 9. R. Verzijlbergen 15, 10. A. van der Heyden 15.

Opel Ascona Cup:
1. E. Top 100, 2. R. Rekelhof 64, 3. J. van de Graaf 59, 4. A. van Wingerde 52, 5. J. de Lange 39, 6. J. Willemsen 34, 7. T. Brewster 33, 8. L. Kemmer 31, 9. J. Steenstra 16, 10. A. Kalff 15.

Toyota Starlet:
1. J. Postmaa 82, 2. F. Verschuur 74, 3. J. Vos 62, 4. T. van de Berg 60, 5. J. Scholten 58, 6. J. Coronel 44, 7. E. Bolderheij 41, 8. J. van Rijn 23, 9. J. van den Ende 22, 10. M. Snoeck 19.
 
 
480 jim vermeulen
Jim Vermeulen nam afscheid als circuitdirecteur en liet de champagne rijkelijk vloeien.



Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2020
Bekijk de desktopversie