Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
IMSA: Corvette-rijders García en Taylor winnen waterballet op Charlotte, Turner-BMW wint GTD
12 oktober 2020 Pagina 1 van 1
201012 IMSA race Corvette BMW
De winnende Corvette van García/Taylor voor de BMW van Krohn/Edwards, die tweede werd

De zogeheten 'Roval' (combinatie van 'road course' en 'oval') van Charlotte Motor Speedway was de plaats van handeling voor de 'Motul 100% Synthetic Grand Prix' een wedstrijd van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, waarin uitsluitend de GTLM- en GTD-auto's aan de start verschenen. Het optreden in het voorprogramma van de NASCAR X-Finity-serie verving de oorspronkelijk geplande wedstrijd op Lime Rock. De overwinning, in de stromende regen, was voor het Corvette-duo António García en Jordan Taylor, waarmee Corvette al voor de zesde keer dit seizoen won. De GTD-klasse leverde een overwinning op voor Bill Auberlen en Robby Foley in de BMW M6 van Turner Motorsport.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

201012 IMSA race start
Start in de regen met een uur vertraging

De start van de race vond ruim een uur later plaats dan gepland als gevolg van vertraging in de voorafgaande Xfinity-race, allemaal vanwege de overvloedige regenval in Charlotte. Jordan Taylor had in de nummer 3-Corvette de pole-position veroverd en leidde na de start, maar verloor in de regen in de vierde ronde de koppositie aan Jesse Krohn in de nummer 24-BMW. Vervolgens streden de Corvette en de BMW vrijwel de gehele race van 100 minuten om de overwinning, waarbij García, de slotrijder in de Corvette, een klein halfuur voor het einde de leiding overnam van John Edwards, die Krohn in de BMW had afgelost. In de slotfase was er een safety-car-fase, nadat Tommy Milner in de nummer 4-Corvette hard was gecrasht, vermoedelijk als gevolg van een defecte wielophanging. Met nog zes minuten te gaan werd de race weer vrijgegeven, maar er waren geen positiewisselingen meer. Voor García en Taylor was het de vijfde zege van het seizoen, waarmee ze hun voorsprong op merkgenoten Milner en Gavin in de titelstrijd verder vergrootten. De beide BMW's van Krohn/Edwards en Spengler/De Phillippi completeerden het podium. Meer finishers waren er niet in de GTLM-klasse, want beide Porsches vielen in het eerste halfuur uit door crashes: Laurens Vanthoor raakte in de nummer 912-Porsche van de baan, terwijl korte tijd later Fred Makowiecki in de nummer 911-Porsche crashte.

201012 IMSA Corvette winnaars
Vijfde seizoenszege voor García/Taylor, zesde overwinning voor de nieuwe Corvette C8

In de GTD-klasse behaalden Bill Auberlen en Robby Foley in de BMW M6 GT3 van Turner Motorsport hun tweede overwinning van het seizoen. Foley ging in de derde ronde in de rondte, maar het BMW-duo kwam sterk terug en wist tot aan de laatste neutralisatie een voorsprong van 20 seconden op te bouwen. Na de herstart bracht Auberlen de eerste plaats met een marge van 1,497 seconden over de eindstreep. De tweede plaats was voor Patrick Long en Ryan Hardwick in de Wright Motorsports-Porsche. Bij de herstart ging het mis tussen Jack Hawksworth in de nummer 14-AIM-Lexus en Mario Farnbacher in de nummer 86-Meyer Shank Racing-Acura. De Brit tikte de Duitser in de rondte en incasseerde daarvoor een drive-through penalty. De kansen op een podiumplaats waren daarmee voor beide verkeken. De derde plaats in de klasse was uiteindelijk voor Roman De Angelis en Ian James in de nummer 23-The Heart of Racing-Aston Martin.

201012 IMSA Turner BMW
De Turner-BMW van Auberlen en Foley werd als eerste in GTD afgevlagd

Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2020
Bekijk de desktopversie