Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
V8 Supercars: Definitief afscheid van het Holden fabrieksteam Bathurst 2020
14 oktober 2020 Pagina 1 van 1
Dit weekend wordt er tijdens de Bathurst 1000 na 51 jaar defintief afscheid genomen van het fabrieks Holden activiteiten in de Australische Supercars. Meer dan 50 jaar geleden werden de autosport activiteiten officieel door Detroit bevestigd. Een periode met veel hoogtepunten,dieptepunten, kleurrijke teambazen en een ongelofelijke catalogus van succesvolle Supercar-coureurs.

2020 Bathurst 2
Het officiële Holden fabrieksteam komt dit weekend voor de allerlaatste maal in actie.


Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden Australia

Definitief afscheid van het Holden fabrieksteam Bathurst 2020
Voor de emotioneel geladen fans wordt de 2020 edtie van de Bathurst 1000 een zuurzoete editie omdat het Iconsche Holden fabrieksteam definitief afscheid van Mount Panorama neemt."The Great Race" zal dit jaar de laatste keer zijn dat de Triple Eight Team Holdens zullen strijden als het officiële Red Bull Team Holden fabrieks Racing Team. Voor de allerlaatste maal kunnen miljoenen fans genieten van de confrontatie Holden-Ford. Meer dan een halve eeuw lang waren de fans in twee intensieve maar loyale kampen verdeeld. "Rood tegen Blauw"

Zondag 18 oktober betekent voor Shane van Gisbergen en Jamie Whincup de allerlaatste dag dat zijn als Holden fabrieksrijders actief zullen zijn. Momenteel bestaat zelfs tweederde van de startgrid uit Holden Commodores. Met de ZB Commodores kan ook volgend jaar nog geracet worden. Maar voor de Holden fabriekssteun valt het doek definitief. En daarmee komt er een einde aan de dominante presentie waarmee het merk sinds 1969 actief was.

Er zullen veel emoties zijn. De onwankelbare genegenheid voor Holden is versterkt door talloze magische wedstrijdmomenten en een lange lijst van geweldige machines en racehelden.otionele gevoelens zijn, zeker nu men realiseert dat het bijna over is.


1969 Colin Bond Tony Roberts
Het allereerste begin in 1969. Met Colin Bond en Tony Roberts. Ooit waren het eigenlijk standaard auto's.

Indrukwekkende namen lijst.
Een indrukwekkende lijst van grote namen heeft het fabrieksteam vertegenwoordigd waaronder ook enkele grote Europese waaronder Peter Brock, Colin Bond, Doug Chivas, John Harvey, Charlie O'Brien, Larry Perkins, David Parsons, Jim Richards, Allan Moffat, Kevin Bartlett, Spencer Martin, Phil Brock, Christine Gibson, Sandra Bennett, Vern Schuppan, Mark Skaife, Craig Lowndes, Garth Tander, Greg Murphy, Win Percy, Allan Grice, Tomas Mezera, Neil Crompton, Brad Jones, Ryan Briscoe, Wayne Gardner, Jason Plato, Yvan Muller, Nathan Pretty, Glenn Seton, Cameron McConville, Paul Morris, Tony Longhurst, Russell Ingall, Warren Luff, Jason Bright, Todd Kelly, Craig Baird, Earl Bamber, Nick Percat, James Courtney, Jamie Whincup, David Reynolds, Will Davison, Shane van Gisbergen, Paul Dumbrell and Matt Campbell. Daarvan was Peter Brock met negen overwinningen in de Bathurst 1000 de meest legendarische.

Het merk begon met de Holden Monaro, vervolgens de Torano die door de Holden Commodore V8 series werd opgevolgd. Het merk behaalde in de Bathurst 500/1000 op Mount Panorama maar liefst 33 overwinningen en 21 Australische Toerwagenkampioenschap/Supercars titels.In 1968 organiseerde journalist-coureur David McKay een soort "semi"-fabrieksteam voor de Bathurst 1000 dat uit drie auto's bestond. Ene Bruce McPhee won de Bathurst 1000 met wat steun van Barry Mulholland. En die ondersteuning bestond uit het feit dat Mulholland slechts één rondje aflegde om aan het reglement te voldoen.

1979 Brock 2
Peter Brock onlosmakelijk met Holden verbonden. De man die Bathurst, Holden en Australië groot maakte.

Fabrieksondersteuning
De fabrieksondersteuning kwam in 1969 in weerwil van het GM moederbedrijf in Detroit dat zijn merken wereldwijd verboden had om circuitraces deel te nemen.(Een uitvoeisel van het Le Mans drama in 1955 en een gentlemen's agreement met Ford sloot dat in 1963 vanwege het Le Mans project van de blauwe ovaal weer geschonden werd). De Australische Holden marketing directeur John Bagshaw zag de marketingvoordelen van het op de baan zetten van prestatiegerichte modellen en wist simpelweg het Detroit verbod te omzeilen door het Holden Dealer Team op te zetten waarbij de dealers het project via z.g. "slush-funds" financieerden waarbij de Australische race-legende bij Ford werd weggelokt.

De slimme maar autocratische Firth die in 2014 op 96-jarige leeftijd overleed, koos twee nogal vrij obscure personen voor het Holden project uit. Rallyerijder Colin Bond en de ruigharige Peter Brock die met een Austin A30, uitgerust met een Holden motor, de Australische circuits onveilig had gemaakt.In die tijd was de jaarlijkse Bathurst 500 een lange-afstandswedstrijd voor productie-auto's en het betekende de allereerste outing voor het Holden Dealer Team met drie HDT Monaro GTS 350 Coupés die het tegen de favoriete Ford Falcon GTHOs moesten opnemen. In een sprookjesachtig begin behaalden Colin Bond en Tony Roberts een verbluffende overwinning terwijl de teamgenoten Peter Brock en Des West als derde wisten te eindigen. De andere teamauto werd zesde. Holden eigenaars waren laaiend enthousiast en verheugden zich met de dealers en het merk.

In het volgende decennium groeiden de HDT overwinningen en reputatie terwijl het team door een fase van managementsveranderingen, nieuwe keuzes, nieuwe circuit wapens en verschillende coureurs ging. Zo ontstond eigenlijk de Peter Brock legende. Zijn ster was rijzende, de overwinningen stapelden zich op waardoor de legende van het merk en de coureur werd opgebouwd.Met de stormachtige zege van Norm Beechey in het Australische Toerwagenkampioenschap in de gele Monaro GT 350 S begon het tijdperk van de Holden Muscle Car.

1970 Norm Beechley
Norm Beechley met de Holden 350 S Muscle car in 1970


1979 Brock
Peter Brock ook in de rallywereld was hij een gigant.

Nipte overwinning voor John Fitzpatrick
Wie herinnert zich sportscar-coureur John Fitzpatrick niet? In het verleden vooral veel met Porsche actief in het toenmalige WEC. Die zorgde in 1976 op Bathurst voor een sensatie. Samen met privateer Bob Morris kreeg hij de leiding in Torana L34 in handen, terwijl de auto door diverse problemen eigenlijk zowat al uit elkaar viel. Lekkende versnellingsbakolie en een slippende koppeling zorgden in de slotfase voor veel problemen. De Brit vertroetelde de auto als een kind en wist nipt als eerste het zwart-wit geblokt te halen.
Rallye succes

In 1979 zegevierde het merk in de Round Australia Reliability Trial. Een wedstrijd die maar liefst 20.000 km. omvatte. Het winnen van de Repco Trial beschouwde Peter Brock als één van de hoogtepunten in zijn legendarische carriere. Het leverde voor Holden enorme verkooprecords op. Twee maanden later zegevierde de combinatie Brocks/Richards in een HDT Torana A9 Hatchback op Bathurst. De combinatie reed de volledige afstand aan de leiding en won met een voorsprong van maar liefst zes ronden op de concurrentie. Vervolgens ontplofte er een "bommetje" doordat het HDT Team te koop werd aangeboden en Peter Brock werd in 1980 de nieuwe eigenaar.

1982 Peter Brock
Het officiële fabrieksteam van Peter Brock in 1982

Turbulente tijden
Het duizelingwekkende succes ging maar liefst zeven jaar door toen Brock in 1987 de "Energy Polarizer" introduceerde. Een performance product waarvan voor straatauto's waarvan Holden zich distantiëerde. Holden weigerde betere prestaties aan het onwetenschappelijke apparaat toe te schrijven en beëindigde de relatie met Peter Brock.

Uit de onrust die hieruit ontstond een nieuw Holden Racing Team, een joint venture met de Schot Tom Walkinshaw waarbij ex-Holden directeur John Crennan de leiding nam, doorstond HRT uitdagingen van revolutionaire reglementaire veranderingen en economische veranderingen om als krachtpatser in de sport te blijven floreren.

Voor Holden ontstonden er moeilijke tijden. Hordes Turbos uit Japan en Europa vormde de concurrentie voor de 1990 editie van de Bathurst 1000 maar Allan Grice en toerwagenexpert Win Percy wist de overzeese invasie te verslaan. Na zeven jaar in de wildernis gebivakeerd te hebben keerde Peter Brock in 1994 naar de Holden schaapskooi. Een verstandshuwelijk dat door sponsorgeld en opportuniteit tot stand kwam.

De 10e Bathurst-overwinning kwam er nooit meer maar wel bezorgde Brock het nieuwe HRT de overwinning op Eastern Creek. Na een lange periode zonder overwinningen wist Mark Skaife dit in 1994 met het behalen van het kampioenschap te doorbreken. Hij won het kampioenschap voor het team van Gibson Motorsport.In 1995 presteerde ex-HB F1 coureur Larry Perkins samen met Russell Ingall bijna het ongelofelijke door vanuit laatste positie de Bathurst 1000 te winnen.


1980 Percy Grice
Win Percy en de Australische kippenboer Allan Grice zegevierden op Bathurst in 1990.




1996 Craig Lowndes Calder
In de F3000 wilde het met Craig Lowndes niet echt lukken maar in de Supercars braken er voor hem gouden tijden aan. Peter Brock was zijn grote leermeester.

HRT's gouden tijdperk
Tussen 1990 en de begin millenniumjaren braken er voor het HRT Team werkelijk gouden tijden aan. V8 Superstars zoals Craig Lowndes en Mark Skaife behaalden een record aantal overwinningen in het kampioenschap en op Bathurst. Voor 2017 behaalde het team zes rijderskampioenschappen en zeven Bathurst 1000 overwinningen. Voor Mark Skaife(nu TV analist) was 2002 het absolute hoogtepunt toen hij Bathurst en het kampioenschap won maar ook beide wedstrijden van de Clipsal 500 op Adelaide.

Mark Skaife: "Ik ben onmetelijk trots op de rol die ik in die periode gespeeld heb. Misschien wel de meest competitieve tijd als je kijkt naar de klasse van de coureurs en de diepte van het veld. Het was erg bijzonder om met de steun van zoveel gepassionneerde Holden fans zoveel te winnen. Ook na het overlijden van Tom Walkinshaw Holden Special Vehicles was booming. Skaife verklaart dat in het "Gouden Tijdperk" de tribunes gewoon met 60 procent Holden fans gevuld waren.

2020 Skaife 2003
TV  commentator Mark Skaife zette het merk begin millenniumjaren goed op de kaart.

Vliegende Kiwis
De legendarische in Nieuw Zeeland geboren Jim Richards won driemaal met Peter Brock de Bathurst 1000(1978/1979/1980) en vervolgens in 2002 samen met Mark Skaife. Hij herinnerde zich een indrukwekkende vorm van professionaliteit. "In de zeventiger en tachtiger jaren waren de budgets natuurlijk kleiner en waren er minder mensen in de werkplaats dan nu. Maar het Holden fabrieksteam was de maatstaf en is dit nog steeds.

Een ander hoogtepunt was natuurlijk die fantastische pole van Greg Murphy in 2006 met een tijd die iedereen voor onmogelijk hield en nog steeds omschreven als "The Lap of the Gods" Samen met Rick Kelly won hij de Bathurst 1000 in een Kmart Racing Holden Commodore. Een andere gedenkwaardige Bathurst 1000 was de 2016 editie.

Aan het einde kwam er leven in de wedstrijd toen een dominante Jamie Whincup met Garth Tander en Scott McLaughlin in de 150e ronde contact maakten. Met een tijdstraf van 15 secs. bleef Whincup echter aan de leiding waardoor Will Davison de werkelijk leider in de wedstrijd was. Davison won met een verschil van 0.14 secs. en behaalde zijn tweede Bathurst 1000 overwinning terwijl het voor het kleine Tekno Team van Jono Webb de allereerste betekende.

Het team van Triple Eight Engineering begon haar relatie in 2010 met Holden maar was in het begin zeker niet fabrieksondersteund.
Team eigenaar Roland Dane: " Het was een groots moment toen we de Commodores in 2010 voor het eerst uit de box rolden en we als eerste en tweede eindigden. De overwinningen bleven maar komen." In 2017 werd Triple Eight het officiële fabrieksteam en het werd een onvergetelijke finale in Newcastle toen Jamie Whincup zijn zevende titel won, waarvan vijf in Holden Commodores. Het betekende sinds 2002 de allereerste titeloverwinning voor een fabrieksteam.

Roland Dane, een pragmaticus, erkende dat de autosport voor altijd verandert. "In de autosport komen en gaan tijdperken. That's life.In verband met Holden is er veel Australische autosportgeschiedenis dat tot de zestiger jaren teruggaat. Dit moeten we respecteren" aldus Dane.

2018 SVG
Vliegende Kiwi Shane van Gisbergen. altijd spectaculair overigens, bezorgde het merk in 2016 de titel.



202 Jamie Whincup
Jamie Whincup bezorgde het T8 HRT Team ongelofelijk veel succes.

Jamie regeert
Jamie Whincup heeft natuurlijk nogal wat bijzondere momenten in zijn carriere mogen blijven. Eén van de beste was natuurlijk dat monumentale gevecht in 2012 toen hij met een bijna lege brandstoftank een aandringende David Reynolds achter zich wist te houden. Het verschil op de finish bedroeg slechts 0.3 secs. Voor Whincup zelf was Newcastle 2017 één van de hoogtepunten.

Jamie Whincup: "Wij waren in een aangrijpend gevecht met de #17 van Scott McLaughlin verwikkeld en moesten hard werken om in het allerlaatste raceweekend de nodige 30 punten te verzamelen. Een crash in de openingswedstrijd op zaterdag betekende dat Whincup nog 78 punten achterstand had. Bij het avonddiner op de zaterdag heerste er een sombere stemming en duistere gevoelens. Whincup dacht er is geen gerechtigheid en we moeten allemaal nog harder werken want we verdienen beter.

"Ik gaf toe dat de titel hoogst waarschijnlijk niet voor ons was weggelegd maar ik zou alles geven en was hoog gemotiveerd." verklaarde Jamie achteraf.Het werd een beslissende en krankzinnige wedstrijd. Zodra hij het zwart-wit geblokt gepasseerd had, wist hij dat hij gewonnen had maar het titelgewin was nog niet helemaal doorgedrongen. "Het was een ongelofelijk moment." Voor dit jaar behoort de combinatie Jamie Whincup/Craig Lowndes tot één van de sterkste op de startgrid. Het zou voor deze dreamcombinatie fantastisch zijn indien ze weer konden winnen."Mijn tijd om met Lowndessy te racen is beperkt evenals mijn tijd als Supercar-coureur. Winnen, verliezen of gelijkspel. Het is altijd een bijzonder voorrecht om in deze serie te mogen racen. "Ik koester elke ronde."


Holden fans bedankt
Nu de allerlaatste fabrieksronde nadert bedankte Kristian Aquilina, interim voorzitter en algemeen directeur van GM Holden de fans voor het eerbetoon dat ze brachten en de duizenden mensen die bijgedragen hebben aan het succes van het merk.

Aquilina: "We gaan samen naar de allerlaatste race van het Holden fabrieksteam en willen nogmaals Triple Eight Engineering, al onze geweldige supporters, coureurs, ingenieurs, dealers, commerciële partners, marketeers en iedereen die aan het succes van Holden heeft bijgedragen bedanken. Hoewel het een emotionele tijd is, hebben deze mensen er toe bijgedragen dat Holden het icoon blijft dat het is. De autosportgeschiedenis van Holden overstijgt het circuit en heeft een onuitwisbare stempel achter gelaten op het leven in Australië en Nieuw Zeeland.

2020 Bathurst 1
Achteraan Gart Tander en SVG. Vooraan Jamie Whincup en Craig Lowndes. Allemaal Bathurst 1000 winnaars die erop gebrand zijn om te winnen. Een zeer sterke line-up voor a.s. zondag.

We willen ook onze 1,6 miljoen Holden-eigenaren verzekeren dat Holden gedurende ten minste 10 jaar onderdelen en service zal leveren.
"Uiteindelijk hebben onze klanten en fans Holden gemaakt tot wat het is - iets waar we allemaal trots op kunnen zijn. Er zal nooit meer een Holden zijn.Holden-ambassadeur en de populairste coureur van Australië van de afgelopen jaren, Craig Lowndes, geeft toe dat deze Bathurst bijzonder aangrijpend zal zijn. "De laatste race voor het fabrieksteam zal voor veel mensen verwoestend worden. Het zal me hard raken. Ik ben opgegroeid met Peter Brock, John Harvey en vervolgens Tomas Mezera en ik wilde coureur worden voor het Holden-team. Mijn dromen kwamen uit toen ik die kans kreeg. "

Lowndes nomineert 1996, zijn eerste seizoen als fulltime HRT-coureur als meest memorabel. In een schitterend jaar won hij het kampioenschap met Greg Murphy, de Sandown 500 en de Bathurst 1000."Bathurst 2020 zal enorm zijn, met zoveel emoties en druk. Het zou enorm zijn indien het fabrieksteam het met een overwinning kon verlaten.""
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2020
Bekijk de desktopversie