Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Sportscars: Penske-Acura's bezetten complete eerste startrij Road Atlanta, Corvette met Nicky Catsburg op pole in GTLM
16 oktober 2020 Pagina 1 van 1
201016 IMSA quali Penske
De pole-winnende Penske-Acura van Montoya, Cameron en Pagenaud

Het Acura Team Penske bezet de volledige eerste startrij voor de tien-uursrace 'Motul Petit Le Mans', de voorlaatste wedstrijd van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op Michelin Raceway Road Atlanta. Dane Cameron kwalificeerde de nummer 6-Acura, die hij deelt met Juan Pablo Montoya en Simon Pagenaud, met een tijd van 1:08,412 minuten op pole-position. De Konica Minolta-WTR-Cadillac met Renger van der Zande, waarin Ryan Briscoe de kwalificatie reed, start als vijfde. In LMP2 was de pole voor PR1 Mathiasen Motorsport dankzij Patrick Kelly, de Starworks-Oreca met Job van Uitert start als derde in de klasse. De pole-position in GTLM ging naar de nummer 3-Corvette van António García, waarmee ook Nicky Catsburg in actie komt, terwijl de Japanner Shinya Mishimi met de Meyer Shank Racing-Acura NSX de eerste startplaats in GTD voor zich opeiste.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Vooraan het veld is het verschil tussen de beide Penske-Acura's minimaal, want pole-sitter Dane Cameron hield in de nummer 6-auto slechts 0,094 seconden over op zijn teamgenoot Ricky Taylor in de zusterauto met het startnummer 7. Daarachter volgt de Whelen-Action Express-Cadillac in handen van Felipe Nasr, terwijl Harry Tincknell de nummer 55-auto als snelste van de beide Mazda's als vierde kwalificeerde. De Cadillac DPi van Wayne Taylor Racing, waarin Renger van der Zande en Ryan Briscoe dit weekeinde versterking krijgen van IndyCar-coureur Scott Dixon, start vanaf de vijfde plaats. "Ryan kwalificeerde bij ons, zodat hij ook de racestart kan doen, ik ga de race finishen in het donker", liet Van der Zande vanuit Georgia weten. "We hebben vrij veel problemen met de remmen gehad, zeer onconstant qua temperatuur. Dat hebben we uiteindelijk opgelost door gewoon rondom nieuwe remmen te monteren, wat eigenlijk niet de bedoeling was. In de kwalificatie zat de snelheid er goed in, ik denk dat we blij mogen zijn met de vijfde plek. Als het koeler is hebben we een betere auto, in de kwalificatie was het best warm. Het is natuurlijk een spannende strijd, omdat we eerste staan in het kampioenschap, en alles achter ons staat binnen tien punten. Het gaat er dus vooral om, punten te pakken. Het blijft een fantastische baan, een geweldig evenement. Opvallend veel fans, toch nog wel, maar dat geeft in ieder geval een betere sfeer!"

201016 IMSA quali Garcia
António García zette de nummer 3-Corvette op pole in GTLM

Na twee opeenvolgende pole-positions van Jordan Taylor was het nu António García die de nummer 3-Corvette op pole zette in de GTLM-klasse. De Spanjaard kwam tot een tijd van 1:15,163 minuten, waarmee hij 0,271 seconden sneller was dan Connor De Philippi, die in de nummer 25-BMW lange tijd bovenaan stond, maar uiteindelijk toch zijn meerdere moest erkennen in García, die de auto deelt met Taylor en Nicky Catsburg. De BMW met De Phillippi, Bruno Spengler en Colton Herta start als tweede, voor de zusterauto van Jesse Krohn, John Edwards en Augsto Farfus, terwijl Laurens Vanthoor de nummer 912-Porsche, die hij deelt met Earl Bamber en Mathieu Jaminet, als vierde kwalificeerde.

201017 IMSA quali NSX
De pole-winnende Meyer Shank Racing-Acura NSX uit de GTD-klasse

Als eerste Japanse pole-sitter sinds mensenheugenis in de geschiedenis van IMSA reed Shinya Michimi met de Meyer Shank Racing-Acura de snelste tijd in GTD, waarmee Acura opnieuw in beide klasses de pole-position in handen heeft. Michimi, die de auto deelt met Mario Farnbacher en Matt McMurry, reed een tijd van 1:19,291 minuten, 0,173 seconden sneller dan Jeff Westphal in de Scuderia Corsa-Ferrari. Op de tweede rij starten de AIM Vasser Sullivan-Lexus van Frankie Montecalvo en de Paul Miller Racing-Lamborghini, waarin Madison Snow de kwalificatie reed.

201017 IMSA quali Uitert
De Starworks-Oreca, waarmee Job van Uitert dit weekeinde zijn Amerikaanse racedebuut maakt
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2020
Bekijk de desktopversie