Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Sportscars: Renger van der Zande en teamgenoten winnen Petit Le Mans, LMP2-klassewinst Job van Uitert bij Amerikaans racedebuut (lang)
18 oktober 2020 Pagina 1 van 1
201018 IMSA Zande race vlag
Renger van der Zande nam in de slotfase de leiding over en kwam als winnaar over de eindstreep

Een kleine negen maanden na hun overwinning in de Rolex 24 at Daytona wonnen Renger van der Zande, Ryan Briscoe en Scott Dixon ook de tien-uursrace 'Petit Le Mans' op het circuit van Road Atlanta. Van der Zande, die de laatste stint voor zijn rekening nam, kon de leiding overnemen nadat Pipo Derani in de Whelen-Action Express-Cadillac en Ricy Taylor in de nummer 7-Penske-Acura in de slotfase met elkaar in botsing kwamen. Vervolgens reed Van der Zande de overwinning naar huis, waarmee hij en Briscoe hun voorsprong als leiders in de tussenstand van het IMSA-kampioenschap vergrootten. Ook in de LMP2-klasse, die uit vier auto's bestond, was er Nederlands succes, want hier behoorde Job van Uitert tot het winnende team in de Tower Motorsports by Starworks-Oreca, samen met Mikkel Jensen en John Farano. In de GTLM-klasse behaalde Porsche zijn eerste overwinning van het seizoen met Fred Makowiecki, Nick Tandy en Matt Campbell in de 911 met hetzelfde startnummer. Nicky Catsburg eindigde samen met António Carcía en Jordan Taylor in de nummer 3-Corvette op de tweede plaats. In GTD ging de winst naar de Scuderia Corsa-Ferrari met Cooper MacNeil, Alessandro Balzan en Jeff Westphal.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: IMSA

201018 IMSA race Zande actie
De uiteindelijk winnende WTR-Cadillac voor de Whelen-Action Express-Cadillac

Nadat Renger van der Zande eerder dit jaar zijn tweede overwinning in de Rolex 24 At Daytona had behaald, schreef hij nu, na zijn eerdere overwinning in 2018, ook voor de tweede maal de klassieker 'Motul Petit Le Mans' op Michelin Raceway Road Atlanta op zijn naam. Van der Zande won de tien-uursrace samen met teamgenoten Ryan Briscoe en Scott Dixon in de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac. De WTR-Cadillac zat vrijwel de hele race vooraan in het veld, maar leek niet de grootste kanshebber op de overwinning. Die rol was weggelegd voor de nummer 7-Penske-Acura van Alexander Rossi, Helio Castroneves en Ricky Taylor, en de nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac van Felipe Nasr, Pipo Derani en Filipe Albquerque, die in de laatste uren van de race een paar maal van positie wisselden aan de kop van het veld. Eerder had de pole-winnende nummer 6-Penske-Acura van Juan Pablo Montoya, Dane Cameron en Simon Pagenaud de eerste vijf uur van de race vrijwel volledig aan de leiding gereden, totdat Cameron aan het eind van het vijfde uur in botsing kwam met een Job van Uitert in de Starworks-Oreca-LMP2 en terugviel.

201018 IMSA Race Zande podium
Na Daytona nu ook winst bij Petit Le Mans voor Renger van der Zande, Ryan Briscoe en Scott Dixon (vrnl)

Met nog tien minuten te gaan in de race kwam Derani in botsing met Taylor, waardoor de kansen op de overwinning voor beide teams verkeken waren. Van der Zande, die zo'n tien seconden achter de twee strijdende auto's op de derde plaats reed, was snel ter plekke en profiteerde, waarna hij als winnaar over de eindstreep kwam. "Een fantastische overwinning", reageerde hij. "Niet zozeer vanwege het ongeluk, dat de eerste en de tweede eraf gingen, maar ook omdat ik vanaf de eerste stint twee keer stilgevallen ben doordat alles uitviel, elektrische problemen dus. Tijdens het rijden kon ik al rollend een 'reboot' doen. De stuurbekrachtiging viel ook uit, dus in bocht zes ging ik er nog bijna vol af, maar toen kreeg ik hem weer aan de praat. Vanaf dat moment hebben de engineers de accu constant in de gaten gehouden. Soms ging het niveau naar beneden, af en toe ook weer omhoog. Het is een wonder dat de accu het heeft overleefd! We stonden zelfs op het punt om achter de muur te gaan om de accu te wisselen. Maar zulke overwinningen zijn het zoetst! Ik reed een gat van meer dan 30 seconden terug naar twaalf en toen naar negen seconden in de laatste stint, dus we hadden ontzettend veel snelheid in de auto, ik ging als een kogel! Normaal wacht je met 30 seconden op een 'yellow' om weer de aansluiting te vinden, maar in dit geval werd de inzet beloond, want ze gingen er voor me af en zo hebben we gewonnen! Voor de tweede keer Petit Le Mans winnen, heel gaaf! Scott Dixon kan volgende week Indycar-kampioen worden, dus voor hem is het ook een mooi succes. Vooral ook een legendarische coureur, een fijn mens. Leuk om eerst Daytona samen met hem gewonnen te hebben en nu deze, toch bijzonder en heel cool. We hebben hard gewerkt om de auto scherp te krijgen en we hebben erop ingezet dat de auto in de nacht hard ging. Dat bleek ook goed te werken: we waren op het laatst de snelsten op de baan. Als je dan kunt winnen, op deze manier met een beetje geluk, dat is geweldig! Het zijn moeilijke tijden, want er zijn heel wat coureurs die aan mijn stoelpoten zagen voor mijn zitje bij dit team, maar ik denk dat dit een heel mooie stap in de goede richting is om ze niet op andere ideeën te brengen dan met mij, maar we gaan het zien!"

De Penske-Acura van Ricky Taylor, Helio Castroneves en Alexander Rossi werd als tweede geklasseerd, voor de andere Acura van het team met Dane Cameron, Juan Pablo Montoya en Simon Pagenaud. De JDC Miller Motorsport-Cadillac met Tristan Vautier, Sébastien Bourdais en Loïc Duval werd vierde, voor de Whelen-Action Express-Cadillac.

201018 IMSA Race Uitert
Job van Uitert won met zijn teamgenoten de LMP2-klasse

Job van Uitert na klassezege bij IMSA-debuut: "Dit smaakt naar meer!"
Ook in LMP2 was er Nederlands succes in de vorm van winst voor Job van Uitert in de Tower Motorsport by Starworks-Oreca, die hij deelde met John Farano en Mikkel Jensen. De PR1/Mathiasen Motorsports-Oreca met Kelly/Trummer/Huffaker reed tot het voorlaatste uur aan de leiding, maar daarna kon het Starworks-team de koppositie overnemen en de overwinning veiligstellen. "Een heel goede race gehad, de pace was heel sterk, vooral in het eerste deel", zei Van Uitert. "Totdat ik geraakt werd door Dane Cameron in de Acura. Dat kostte heel veel: er zat een gat aan de zijkant van onze auto, de aerodynamica van de bodemplaat werkte niet meer, dus het was heel lastig om de strijd met de 52-auto (PR1/Mathiasen-Oreca, red.) aan te gaan. "Maar ja, niet opgeven en doorgaan. Uiteindelijk kwamen we in de 'lead lap' terecht en heb ik nog de leiding weten te pakken. Toen kwam Mikkel in de auto en vielen we weer wat terug, maar we hebben de overwinning kunnen binnenhalen op Road Atlanta! Het is mooi om een keer een grote wedstrijd op mijn naam te schrijven, ook al is het nog geen vol kampioenschap en zou ik het liefst in een DPi zitten, maar dit is al een mooi begin! Ik mag zeker tevreden terugkijken op mijn debuut in Amerika. Dit smaakt naar meer!"

201018 IMSA race Porsche
Porsche won na ruim een jaar weer eens de GTLM-klasse

Porsche, vorig seizoen nog kampioen met de 911 RSR, had al ruim een jaar niets gewonnen in de IMSA-competitie, maar behaalde in 'Petit Le Mans' eindelijk weer eens een klassezege dankzij Nick Tandy, die in 2015 in de stromende regen historie schreef in het evenement door alle prototypes te verslaan, Fred Makowiecki en Matt Campbell. Ook hier was de winnende auto niet de dominerende, want dat was, in ieder geval in de tweede helft van de wedstrijd, de nummer 24-BMW van Jesse Krohn, John Edwards en Augusto Farfus. In het laatste halfuur echter moest Farfus de pits in om de radiateur te laten schoonmaken, die verstopt was geraakt nadat Farfus vanwege contact met een prototype in bocht 12 van de baan raakte. Door de pitstop van de Braziliaan kon Makowiecki in de Porsche de leiding overnemen. Hij wist de hevig aandringende António García in de nummer 3-Corvette achter zich te houden en stelde zo de klassezege veilig.

201018 IMSA Race Catsburg
Nicky Catsburg: "Wel het gevoel dat García had kunnen winnen"

Nicky Catsburg: "Podium hoort nog wel bij 'winning streak'"
De Corvette van García en teamgenoten Jordan Taylor en Nicky Catsburg werd als tweede geklasseerd, waarmee Catsburg – de afgelopen weken zeer succesvol met overwinningen in de 24 Uur van de Nürburgring, de acht-uursrace van de IGTC op Indianapolis en het WTCR op de Slovakia Ring – ditmaal net naast de overwinning greep. "Een goed resultaat, P2 bij 'Petit Le Mans' is zeker niet verkeerd", reageerde de Amersfoortse rijder. "Toch had ik het gevoel dat García aan het eind nog wel een kans had om te winnen, dus ergens voelt het niet megagoed, maar ik ben persoonlijk toch wel heel blij, het is een mooi resultaat. Ik heb een goede job kunnen doen voor het team. Het is erg belangrijk voor mij om hier nu geen fouten te maken en vooraan mee te kunnen strijden. Dat ging hartstikke goed, een leuk weekeinde weer, altijd goed om met Corvette hier te racen. Mijn 'winning streak' is nu wel voorbij, maar ik vind dat een podium bij 'Petit Le Mans' er toch nog wel bij hoort!" Achter de Corvette eindigde de BMW van Farfus, Krohn en Edwards nog als derde. De race eindigde onder geel na een zware crash van Laurens Vanthoor in de nummer 912-Porsche in de Esses met nog vijf minuten te gaan.

201018 iMSA Race GTD
Eerste seizoenszege in GTD voor de Scuderia Corsa-Ferrari

Ook in GTD was er sprake van de eerste seizoenszege, en wel voor de Scuderia Corsa-Ferrari van Cooper MacNeil, Jeff Westphal en Alessandro Balzan. Het team had de afgelopen twee IMSA-races verstek laten gaan, omdat MacNeil zich wilde concentreren op zijn deelname aan de Amerikaanse Ferrari Challenge. De terugkeer van de WeatherTech-Ferrari in het IMSA-veld was succesvol. MacNeil reed in de eerste helft van de race zijn verplichte tijd en hield zicht op de top drie, waarna Balzan en Westphal het karwei konden afmaken. De nummer 14-AIM Vasser Sullivan-Lexus van Aron Telitz, Jack Hawksworth en Michael De Quesada eindigde op de tweede plaats, waarmee Telitz de leiding in de kampioenschapsstand kon overnemen. De derde plaats in de klasse was voor de nummer 44-Magnus Racing-Lamborghini van John Potter, Andy Lally en Spencer Pumpelly. De pole-winnende Michael Shank-Acura NSX van Mario Farnbacher en Matt McMurry, voorafgaand aan de race leiders in de tussenstand, alsmede de Japanner Shinya Michimi, werd in de race geraakt door een concurrent – al voor de derde wedstrijd op rij! – en verloor veel tijd door reparatie, waardoor het team slechts als tiende werd geklasseerd.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2020
Bekijk de desktopversie