Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Sportscars: Ho Pin Tung en Larry ten Voorde schrijven autosporthistorie: voor het eerst twee Nederlandse klassewinnaars in FIA WEC-race
15 november 2020 Pagina 1 van 1
201115 WEC Tung finish
Ho Pin Tung (midden) won met teamgenoten Will Stevens (l.) en Gabriel Aubry voor het eerst sinds bijna twee jaar weer eens

De afsluitende wedstrijd van het seizoen 2019-2020 in het FIA World Endurance Championship, de acht-uursrace van Bahrein, leverde met Ho Pin Tung in de LMP2-klasse en Larry ten Voorde in de GTE-Am-klasse twee Nederlandse klassewinnaars op, een succes dat nog niet eerder in de historie van het FIA WEC in zijn huidige vorm werd gerealiseerd. Daags na dit historische feit blikken beide Nederlandse winnaars voor AUTOSPORT.NL terug op de race.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Voor het Jackie Chan DC Racing-team was het de eerste overwinning in het FIA WEC in bijna twee jaar, want de tot nu toe meest recente LMP2-zege dateerde vaan 18 november 2018 op het circuit van Sjanghai. Volop reden voor blijdschap dus bij Ho Pin Tung: "Een fantastische race voor ons! We hebben hard gevochten voor de overwinning, die is ons zeker niet zomaar komen aanwaaien. We hebben meerdere keren op de baan ingehaald voor de leiding van de race. Ik denk dat dat voor de kijkers, voor iedereen die van autosport houdt, mooi om te zien was. Het viel niet iedere keer onze kant op. We wisten van tevoren dat het een race zou worden die op bandenslijtage in de tweede stint bepaald zou worden, dus het was voor ons als rijders vooral zaak om in de eerste stint zo gedisciplineerd mogelijk te rijden. Dan geef je voor je gevoel wel veel tijd op, maar die kun je dan in de tweede stint weer terugpakken, want dat is het moment waarop je het verschil kan gaan maken. Zo gebeurde het ook, tot drie keer toe in de race!"

201115 WEC 37 race
Dit seizoen vaak "net niet", maar nu dan toch wel voor de nummer 37

"We waren wat ongelukkig met de safety-car, waardoor het werk wat we in de beginfase van de race hadden gedaan om een gat te slaan, teniet werd gedaan. Daardoor waren we plotseling weer aan het strijden met de zusterauto (JOTA, red.), de Alpine, die ook met een alternatieve strategie reed, en United. Gaby (Aubry, red.) werd geraakt bij het inrijden van de pits door United, die een beetje optimistisch was bij het afremmen voor de pitstraat. Dat zorgde voor behoorlijke schade aan de achterkant van de auto, waardoor de auto ook niet meer was zoals die zou moeten zijn, maar desondanks zat de snelheid er nog steeds goed in. Een dikke pluim voor Goodyear ook: we hadden dit keer de nieuwe B-compound, die eerder dit jaar voor Le Mans is geïntroduceerd. Die werken goed. Ook over één ronde: we hadden maar één set nodig in de kwalificatie, zodat we nog een extra set over hadden voor de race, wat ook de basis vormde voor de overwinning. Dat pakte goed uit. Super blij! We zaten er dit seizoen al vaak dichtbij, maar het lukte altijd net niet, dus dat maakte het extra mooi om het seizoen te kunnen afsluiten met een overwinning als deze. Hard bevochten, maar super verdiend, denk ik!"

201115 WEC LtV Podium
Larry ten Voorde (geheel links) won net als vorig jaar de GTE-Am-klasse in Bahrein

Larry ten Voorde behaalde elf maanden na zijn overwinning op 14 december vorig jaar in Bahrein zijn tweede klassezege in het FIA WEC. Destijds won hij met de nummer 57-Project 1-Racing-Porsche 911 RSR, samen met Jeroen Bleekemolen en Ben Keating. Ditmaal was hij wederom succesvol met een 911 RSR van de renstal uit het Noord-Duitse Lohne, maar nu de nummer 56, die hij deelde met de Noor Egidio Perfetti en de Duitse routinier Jörg Bergmeister. "Een mega-weekeinde", aldus Ten Voorde, inmiddels weer terug op Nederlandse bodem. "Natuurlijk de overwinning, maar ook nog de derde plaats in de eindstand van het rijderskampioenschap. In de paar races die ik gereden heb, heb ik natuurlijk ook wel heel goede gepresteerd." Wat heet: uit zijn vier gereden WEC-races dit seizoen behaalde Ten Voorde twee overwinningen (beide malen op Bahrein), één tweede (Sjanghai) en één vierde plaats (Le Mans), een niet geringe prestatie.

201115 WEC LtV Actie
Nee, dat object daarachter is geen Mentos

"Het was geen heel gemakkelijk weekeinde", vervolgt Ten Voorde zijn relaas. "Tijdens de wedstrijd kwamen we een keer in een verkeerde 'slow zone' terecht, waardoor we terugvielen naar P7. Daarna konden we weer opklimmen: Egidio en Jörg hebben het ook perfect gedaan. Door de safety-car waren we weer terug in de strijd en zo kwamen we ook precies uit met de rijtijd van Egidio, de gentleman-rijder in ons team. Daarna stapte Jörg nog een keer in en deed een dubbele stint. Het was in mijn stint nog wel even spannend: een achterblijver wilde revanche en duwde me van de baan. Gelukkig is de auto heel gebleven en zo win je! Mijn tweede overwinning in Bahrein, het lijkt wel alsof de baan me daar heel goed ligt, maar het komt zoals het komt. Het team Project 1 heeft het ook heel goed gedaan, uitstekende pitstops. Heel gaaf om dit waanzinnige seizoen in ieder geval op sportief gebied zo te kunnen afsluiten. Het was een bijzonder jaar, natuurlijk jammer, zo zonder toeschouwers, maar qua prestaties wel heel goed. Mijn raceseizoen zit er nu op, maar ik heb nog wel aardig wat te doen met coaching en andere zaken, daar kijk ik erg naar uit, en dan in januari de 24 Uur van Dubai als eerste race van het nieuwe jaar."
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2020
Bekijk de desktopversie