Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
GT Nieuws week 18: K-PAX Racing domineert wederom op Circuit of the Americas en Bleekemolen pakt podium in GT4
04 mei 2021 Pagina 1 van 1
bleekemolen pappas black swan cota 2021 fabian lagunas1

De Fanatec GT World Challenge America powered by AWS, Pirelli GT4 America en GT America powered by AWS gingen afgelopen weekend naar Circuit of the Americas in Texas voor hun tweede weekend van het seizoen. K-PAX Racing bleek weer onverslaanbaar in de GT World Challenge America, maar in de race op zondag was er toch nog een verrassing in de laatste ronde. Jeroen Bleekemolen kwam op het podium terecht in de GT4 America series met Black Swan Racing na een mooie inhaalrace. Beide GT4-races werden lang onderbroken door zware crashes. Daarnaast zagen we twee nieuwe winnaars in het GT America-kampioenschap.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: PR

GT World Challenge America
Jordan Pepper (K-PAX Racing) pakte de pole positie voor de race op zaterdag en deelde de eerste rij met teamgenoot Giovanni Venturini. Michael Dinan (Turner Motorsport) was echter degene die de leiding nam na een ontzettend goede start vanaf de derde plek, toen de baan nog droog was. De BMW-rijder zag Pepper aan zich voorbij gaan aan het einde van de openingsronde en ging toen het gevecht aan met Venturini om proberen de tweede plek te behouden. Door een slimme inhaalactie in de 'Esses' kon Venturini voor Dinan terechtkomen, maar de Italiaan verloor de positie weer, nadat hij bijna spinde op de natte astroturf bij het opkomen van het rechte stuk. Toen hij wederom Dinan inhaalde, had Pepper al een voorsprong opgebouwd van bijna tien seconden. Ook Russell Ward (Winward Racing) haalde Dinan in.

Toen de pitstraat openging voor de verplichte stops met de rijderswissels, gingen ook tegelijkertijd de hemelsluizen open boven Texas. Brendan Iribe (Inception Racing) had een comfortabele voorsprong in de Pro-Am-klasse, maar ging op zijn slicks op de natte baan in de rondte, voordat hij zijn McLaren zou overgeven aan Ollie Millroy. Corey Lewis nam de Lamborghini van Venturini over en door een langzame pit stop verloren zij een podium positie aan Philip Ellis (Winward Racing) en Robby Foley (Turner Motorsport). Lewis zag ook Millroy en Jan Heylen (Wright Motorsports) aan zich voorbij gaan.

Ellis en Foley kwamen samen dichterbij Andrea Caldarelli die de Lamborghini van Pepper had overgenomen, maar met nog een kwartier te gaan, moest de Safety Car op de baan komen. Het regende te hard om nog veilig te kunnen racen en de rode vlaggen werden gezwaaid om de race voortijdig te beëindigen.


caldarelli pepper kpax cota 2021 fabian lagunas


Caldarelli en Pepper wonnen voor de derde keer dit seizoen, terwijl Iribe en Millroy de zege pakten in de Pro-Am-klasse in hun debuut in de GT World Challenge America. Als enige rijders in de Am-klasse, hoefden Conrad Grunewald en Jean-Claude Saada (AF Corse) alleen maar te finishen om hun winst te halen.

De pechvogel van de race was Ryan Dalziel (DXDT Racing). De Schot kreeg drie drive-through penalty's aan zijn broek. De eerste was voor te snel rijden door de pitstraat, de tweede voor het overtreden van een regel tijdens de verplichte pit stop en de derde voor het feit dat zijn stop te kort was.

De race op zondag werd verreden onder zonnige omstandigheden, maar door het wisselvallige weer tijdens de kwalificatie, startten de Lamborghini's van K-PAX Racing slechts op de achtste en negende plekken. Ellis pakte pole positie, terwijl Giacomo Altoè (TR3 Racing) zich als tweede kwalificeerde. Ellis behield de leiding bij de start, maar Altoè verloor twee plekken en had contact met Colin Braun (DXDT Racing). Heylen kon hierdoor opschuiven naar de tweede plek algemeen en nam de leiding in de Pro-Am-klasse. In het middenveld vochten Madison Snow (Zelus Motorsports), Foley en Caldarelli hard om de achtste plek, waarbij de laatstgenoemde zou terugvallen naar P13.

Na een constant zij-aan-zij gevecht van bijna een kwartier pakte Heylen de algemene leiding over van Ellis. Op die manier kon de Belg zijn voorsprong in de Pro-Am-klasse verder opbouwen, terwijl Altoè en Dalziel vastzaten achter Ellis. Het was niet het weekend van Compass Racing. Waar Matt McMurry en Rodrigo Sales überhaupt niet aan de start kwamen op zaterdag door een motorprobleem in hun Acura, verloor Sales zijn rechtervoorwiel bij het uitkomen van de pitstraat op zondag. Dit zorgde voor een Safety Car-periode na de verplichte stops. Met de amateurrijders nu in de Pro-Am-klasse auto's, gemengd door het middenveld, beloofde het een spannend laatste half uur te worden.
 
Ward nam de Mercedes-AMG van Ellis over en had de leiding voor de herstart voor Fred Poordad (Wright Motorsports), David Askew (DXDT Racing) en de twee Pro-klasse Lamborghini's van Venturini en Pepper. Venturini passeerde Askew en Poordad meteen en, terwijl Askew spinde, gingen ook Pepper en George Kurtz (DXDT Racing) voorbij de Porsche van Poordad. Pepper haalde vervolgens teamgenoot Venturini in en een ronde later nam hij de eerste plek over van Ward met een mooie inhaalactie langs de buitenkant van de haarspeldbocht na de 'Esses'.

Nadat Venturini ook Ward had gepasseerd, kwam de Italiaan terug dichterbij zijn teamgenoot. In de laatste ronde waren er duidelijk geen team orders. Bij het aanremmen van bocht twaalf ging Venturini Pepper voorbij en pakte de overwinning samen met Lewis. Het was het vierde 1-2-resultaat van K-PAX Racing in vier races. Pepper legde na de race uit wat er misging in de slotfase. De Zuid-Afrikaan vertelde dat hij een erge vibratie voelde aan de rechterachterkant van zijn Huracán en hij daardoor niet meer de pace had. De zege in de Pro-Am-klasse ging naar Braun en Kurtz. Grunewald en Saada finishten netjes in de top tien algemeen voor de winst in de Am-klasse.

Caldarelli en Pepper blijven de Pro-klasse kampioenschapsleiders in de GT World Challenge America met een voorsprong van twintig punten op Lewis en Venturini. Met twee tweede plekken in Texas hebben Heylen en Poordad nu een voorsprong van zeven punten op Braun en Kurtz in de Pro-Am-klasse.
 


 
hart travis nolasport cota 2021 sro


GT4 America

Matt Travis (NolaSport) begon de eerste GT4 America race in Austin vanaf pole positie, terwijl Tim Pappas (Black Swan Racing), de teambaas en teamgenoot van Jeroen Bleekemolen, zich netjes als negende had gekwalificeerd. Kenny Murillo (Murillo Racing) wist vanaf de tweede positie de leiding te nemen in de openingsronde. Stevan McAleer (Classic BMW) haalde ook Travis in bij het aanremmen van de haarspeldbocht na de 'Esses'. De Brit ging vervolgens ook Murillo voorbij om zo de eerste positie te pakken. Middenin het veld verloor Matt Dalton (Notlad by RS1 Racing) de controle over zijn Aston Martin bij het uitkomen van bocht vijf. Hij klapte hard in de vangrail en ging over de kop. Dalton stapte gelukkig ongedeerd uit, maar zijn crash zorgde voor een lange onderbreking van de race. Murillo viel uit in de pits met versnellingsbakproblemen, voordat de race werd stopgezet.

Met iets meer dan een half uur te gaan, werd de race herstart. De drie verschillende leiders bezetten de algemene top drie met McAleer uit de Silver-klasse, Travis uit de Pro-Am-klasse en John Geesbreght (Smooge Racing) uit de Am-klasse, terwijl Pappas was teruggevallen naar de dertiende plek. Na de verplichte pit stops haalde Jason Hart die de Porsche van Travis had overgenomen, Toby Grahovec in die nu in de BMW van McAleer reed. Ook Chandler Hull (BimmerWorld Racing) kwam voorbij Grahovec om de leiding te pakken in de Silver-klasse. Ondertussen was Jeroen Bleekemolen bezig met een opmars achter het stuur van de Porsche Cayman van Black Swan Racing. Binnen twintig minuten ging de Nederlander van buiten de top tien naar de tweede positie algemeen en in de Pro-Am-klasse.

 
bleekemolen pappas black swan cota 2021 fabian lagunas2


Bleekemolen kwam dichterbij Hart, maar had niet genoeg tijd om er bij te komen. Hart en Travis wonnen dus de race op zaterdag in Texas voor Bleekemolen en Pappas. Hull pakte de zege in de Silver-klasse samen met Jon Miller. Kevin Conway nam de Toyota Supra van Geesbreght over na de pit stops en won in de Am-klasse.

Net als de eerste GT4 America race, werd ook de race op zondag lang onderbroken door een crash in de beginfase. Hart begon vanaf pole positie en behield de eerste plek bij de start. Aaron Povoledo (RENNtech Motorsports) maakte twee posities goed om op P2 terecht te komen en ook Bleekemolen had een goede start. De Nederlander schoof op van de zesde naar de vierde plek. Echter achter hen ging het fout, toen Hull spinde bij het uitkomen van bocht negen. Meerdere deelnemers in het veld van bijna veertig auto's konden hem niet ontwijken. Samen met Hull vielen Bill Auberlen (BimmerWorld Racing), Andrew Davis (GMG Racing), Guy Cosmo (RENNtech Motorsports), Nick Galante (BimmerWorld Racing), Kris Wilson (Capstone Motorsports) en Todd Hetherington (TRG – The Racers Group) uit met schade. Alle drie de BMW's van BimmerWorld Racing kwamen dus niet door de openingsronde. Deze Safety Car-periode duurde wederom bijna de helft van de race.

Povoledo pakte de leiding van Hart bij de herstart en ook Koch en Greg Liefooghe (Stephen Cameron Racing) passeerden de Porsche van NolaSport. Ross Chouest nam de Mercedes-AMG van Povoledo over, maar een slechte pit stop betekende dat de eerste positie in handen kwam van de BMW van Liefooghe's teamgenoot Sean Quinlan. Bleekemolen viel terug van de vierde naar de twaalfde plek algemeen, omdat de motor in zijn Cayman oververhit raakte. Pappas vocht zich terug in de top tien, totdat hij een drive-through penalty kreeg voor het overtreden van een regel tijdens de pit stop.

Met nog acht minuten te gaan, kwam Travis voorbij Quinlan met een mooie inhaalactie in de 'Esses' op jacht naar een vierde overwinning in vier races dit seizoen. Het werd een dubbele zege voor NolaSport met winst voor Sean Gibbons en Sam Owen in de Am-klasse. Murillo en Christian Szymczak kwamen terug van versnellingsbakproblemen op zaterdag om te winnen in de Silver-klasse op zondag. Bleekemolen en Pappas moesten het doen met P10 in de Pro-Am-klasse.

Murillo en Szymczak nemen de leiding over in het Silver-klassement, slechts vier punten voor broers Ryan en Warren Dexter die met hun eigen Aston Martin weinig in beeld waren op COTA. Hart en Travis hebben na vier races in het seizoen een perfecte score van 100 punten in de Pro-Am-klasse. Russell Walker (NolaSport) kwam niet op het podium terecht en dat heeft de kans gegeven aan Conway en Geesbreght om in de Am-klasse de kampioenschapsleiders te worden.
 

 

sofronas gmg cota 2021 sro


GT America

De race op zaterdag van GT America, de klasse voor amateurrijders in GT2-, GT3- en GT4-auto's, werd verreden in stromende regen. James Sofronas (GMG Racing) startte vanaf pole positie. Brendan Iribe (Inception Racing) spinde in de opwarmronde, nam zijn plek op de eerste rij weer in en dat mocht niet, dus daar kreeg de debutant een drive-through penalty voor. Jason Daskalos (Daskalos Motorsports) werd in de rondte getikt door George Kurtz (DXDT Racing) in de eerste bocht. Nog geen halve ronde later crashte Charlie Luck (Wright Motorsports) tegen Kurtz in de haarspeldbocht. Kurtz kwam als kampioenschapsleider naar Texas, maar viel uit met schade in de eerste race van het weekend.
 

iribe inception cota 2021 sro


Iribe kwam na zijn straf snel naar voren en ging een geweldig gevecht aan met Kyle Washington (GMG Racing) en Jason Harward (Zelus Motorsports) om de tweede positie. Harward pakte de plek en ook Iribe en Daskalos gingen Washington voorbij. Iribe spinde wederom en dat gaf Daskalos een podiumpositie. Sofronas had een comfortabele voorsprong en won de race. Thomas Surgent (Prive Motorsports / Topp Racing) reed lang aan de leiding van de GT4-klasse, maar moest in de laatste ronde zijn McLaren aan de kant zetten door een klein brandje. Ross Chouest (RENNtech Motorsports) pakte de zege in die klasse, terwijl de winst in de Masters-klasse voor oudere coureurs naar Andy Wilzoch (Flying Lizard Motorsports) ging.

De tweede race van het weekend in Texas werd verreden op een droge baan. Iribe zette de snelste rondetijd neer in Race 1 en dat betekende pole positie voor Race 2. Hij hield vast aan de leiding bij de start. Harward tikte Sofronas aan in de openingsronde en spinde, terwijl Matt Dalton (Notlad by RS1 Racing) veel te laat remde voor de haarspeldbocht en hemzelf en Adam Adelson (Premier Racing) in een flinke crash. Na een lange Safety Car-periode passeerde Sofronas de oude Audi R8 LMS ultra van Daskalos voor de tweede plek. Daskalos viel daarna stil op het rechte stuk tussen bochten elf en twaalf en was een uitvaller. Jeff Burton (Rearden Racing) besloot dat bocht vier volledig afsnijden de juiste manier was om de leiding in de Masters-klasse af te pakken van Wilzoch. Dat leverde Burton een drive-through penalty op.

In de slotfase spinde Jason Bell (GMG Racing), de leider in de GT4-klasse. Dit zorgde voor een mooi gevecht tussen Chouest en Sean Quinlan (Stephen Cameron Racing) om de winst in die klasse. Terwijl Iribe als eerste over de streep kwam voor zijn eerste overwinning, passeerde Quinlan Chouest voor de zege bij de GT4's. Ondanks een moeizame openingsronde waarbij hij terugviel naar P14, won Luck in de Masters-klasse. Circuit of the Americas zag het debuut van de eerste GT2-auto in de GT America met de Lamborghini Huracán Super Trofeo GT2 van Scott Schmidt. Hij finishte als vijftiende en tiende algemeen in de races op zaterdag en zondag, respectievelijk.

Kurtz had een slecht weekend en zijn voorsprong in het kampioenschap is nog maar vijf punten voor Luck. Quinlan and Robb Holland (Rotek Racing) delen de eerste plek in het GT4-klassement.

Het volgende evenement van SRO America zal plaatsvinden in het eerste weekend van juni op Virginia International Raceway.
 
 
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2021
Bekijk de desktopversie