Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Het Wilhelmus klonk 5 mei op de Berlijnse Avus Ring
04 mei 2021 Pagina 1 van 1
Vandaag 30 jaar geleden alweer. Een historische overwinning op de AVUS-ring. Jammer genoeg werd er toen in de vaderlandse media weinig aandacht aan besteed. De muur was amper 1,5 jaar daarvoor gevallen en het was wat gemakkelijker om naar Berlijn te reizen dan voorheen. Voor het eerst naar de stad uit de single van "Vogels die vliegen van West naar Oost Berlijn" Samen met TCer Richard Gabeler en de vader van Peter Kox naar Berlijn gereisd voor de DTM en de F3.


2021 Peter
Wat een bijzonder moment. Peter Kox wint op 5 mei op de Avusring en stopt voor zijn vader Jan. 

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Het Wilhelmus klonk op 5 mei op de Berlijnse AVUS-ring
De AVUS was een initiatief van Keijzer Wilhelm II. Een enorm prestigeproject waar topsnelheden boven veiligheid gingen.De AVUS-ring. Ik had er geen voorstelling van totdat we het werkelijk zagen. In 1913 werd er aan begonnen en in 1921 was de snelle gevaarlijke baan klaar. In 1926 werd er de eerste Duitse Grand Prix verreden. In de begintijd maar liefst 19 km. lang. In 1937 reed Herrmann Lang er met een Mercedes Silberpfeil maar liefst 400 km/u!!! Fritz von Opel reed er negen jaar eerder met zijn raket aangedreven bolide slechts 238 km/u.

2021 Achtervleugel 1
Vanwege de vele slipstream gevechten kwamen de teams met eigen ontwikkelde vleugels. Hier het exemplaar van de WTS Reynard van Frank Krämer.

Zelfs nu nu nog krankzinnige snelheden. De AVUS was geen geliefde baan. Zelfs de Groene Hel van de Nürburgring was voor WWII veiliger. De eerste wedstrijd na de oorlog trok maar liefst 350.000 toeschouwers. Als prestige event vond er in 1959 de Duitse GP plaats. De befaamde koprol van Hans Herrmann werd wereldberoemd. Herrmann werd zonder een schrammetje uit zijn BRM geslingered en Jhr. Carel de Godin de Beaufort schoot met zijn Porsche Spyder over de banking heen, kwam tientallen meters lager weer op de baan terecht en zette zijn wedstrijd gewoon voort. De sportcommissarissen konden er niet mee lachen en haalden de Nederland uit de wedstrijd.

2021 Achtervleugel Werner
De eigen constructie van het G+M Escom Motorsport.

De Fransman Jean Behra had minder geluk. Hij overleed bij een soortgelijke crash op de andere dag vrijwel direct. De Duitse autojournalist Richard von Frankenberg(tevens oprichter van het Porsche Christophorus Magazine) vloog in 1956 eveneens over de banking heen maar bleef ongedeerd. De gevaarlijke banking werd in 1967 overigens met de grond gelijk gemaakt. Aanvankelijk werd de baan van 8,5 km naar 4,86 km ingekort en werd al snel een bestanddeel van de Duitse autosport kalender. Kees Kroesemeijer won er in 1984 een Interserie-wedstrijd met een Kremer Porsche CK5 op het 8,5 km lange traject. Later werd de baan ingekort. DTM en F3 werden het jaarlijkse hoofdprogramma op de DTM kalender. De ADAC STW/GT Cup wedstrijden werden later aan de kalender toegevoegd. De veel te vroeg overleden Beate Nodes was er bloedsnel en stond in 1986 als eerste vrouw op het podium nadat zij met haar Grab Ford Sierre XR4Ti als derde was geworden. De Oostenrijker Dieter Quester maakte het nog bonter, die sloeg na contact met een andere deelnemer over de kop en ging op zijn dak over de finish. Zelfs lang nadet deze baan gesloten is valt er nog genoeg over te schrijven.

2021 Peter 2
 Peter Kox vanaf het begon direct in gevecht met Wolfgang Kaufmann in de Schübel Dallara Opel 391

Terug naar 1991
Twee lange stukken autobaan aan elkaar verbonden met een hairpin en een kunstmatige chicane. Een circuit dat weinig uitademde. Maar het gevoel van snelheid was onvoorstelbaar. Zelfs in de hairpin en de chicanes. Ondanks dat het circuit weinig uitademde kreeg je wel een beetje "Het Monza "slipstream" gevoel want het barstte van de positiewisselingen op de rechte stukken en uitremmanoeuvres in de chicane

2021 Kaufmann Wagner
Het was al een wonder dat Wolfgang Kaufmann na het nodige contact met diverse concurrenten heelhuids over de finish kwam.

Aan spektakel geen gebrek. Gezien de huidige veiligheidsnormen zou een dergelijke baan nu totaal onacceptabel zijn. De fatale crash van Keith Odor in de STW vier jaar later bezegelde eigenlijk definitief het lot van de AVUS-ring. Er werd in 1996 nog eenmaal gereden maar daarna verhuisde de autosport in het voormalige Oost Duitsland naar Oschersleben, Lausitzring en de Sachsenring. Berlijn net na de muur was wel heel bijzonder. Wilde je met de metro van West naar het voormalige Oost Berlijn dan betaalde je een West Duitse Mark, een omgekeerde reis was 20 pfennig of zoiets want men was er nog niet geslaagd om alles 1/1 over te zetten. Interessant aan de AVUS was dat een bepaald deel zich in het Westen bevond en een ander deel weer in het voormalige Oost Berlijn zo wist het lokale journaille ons te vertellen.

2021 Hessel Muller
Jörg Müller, Marc Hessel en Klaus Panchyrz aan de leiding.

De Eufra F3-overwinning van Peter Kox
De F3 wedstrijd ontaardde zoals verwacht in een klassieke thriller waarbij in de 20 ronden tellende wedstrijd de kop vele malen wisselde en Peter Kox in zijn Eufra F390 Mugen een afwachtende houding aannam. Een enkele maal reed de geel/witte Eufra-bolide aan de leiding maar de beslissing in het veld van de hongerige jonge wolven viel eigenlijk pas in de slotfase toen Jörg Müller(Bongers Motorsport/ONS Reynard 913 Volkswagen) en Peter's teamgenoot Maik Wagner bij het uitkomen van de hairpin elkaar eraf beukten.

2021 Hessel Pancake
Marc Hessel, Klaus Panchyrz in gevecht. Kox neemt een afwachtende houding aan.

Het opende een gat waarvan Peter, Marco Werner en Klaus Panchyrz(VW Motorsport Ralt RT35/VW) profiteerden. Wat er exact in die laatste meters voor de finish gebeurde ontging ons een beetje. Maar toen die geel/witte Eufra F390 Mugen gewoon in de hairpin stopte begreep vader Kox dat zijn zoon deze thriller gewonnen had en ging tussen de struiken volledig uit zijn dak.

2021 Muller Wagner 0
Als fotograaf stond je tussen de prairie van de Autobahn. Veel mogelijkheden om te fotograferen had je niet. Nauwelijks zichtbaar Müller en Wagner reden elkaar eraf.

2021 Muler Wagner 2
Voor Peter's teamgenoot Maik Wagner is het einde verhaal evenals voor Jörg Müller.

2021 Muller Wagner 3
Einde verhaal voor Müller en Wagner.

2021 Wagner
Maik Wagner's neusvleugel vloog gelukkig niet door de truck van Eufra.


2021 B-categorie
Maar ook in de start van het veld werd flink geknokt waarin de koplopers zich gewoon vast reden(8)

Omdat we in de prairie van de Avusring stonden was het onmogelijk om het podium te bereiken want vanwege het krappe tijdschema was er voor fotografen shuttles nauwelijks tijd.

2021 KLaus Peter 1
Slotfase Klaus Panchyrz en Kox strijden om de kop.


Over het algemeen heb ik bij het aanhoren van volksliederen weinig emotie(want eerlijk gezegd, je hebt het al zoveel en vele gehoord....) Maar toen tussen de Berlijnse struiken en bomen via de luidspeakers het Wilhelmus schalde werd ik er even stil van terwijl ik Peter's vader een traan weg zag pinken. Enerzijds de vreugde over deze fantastische overwinning anderzijds het besef dat dit in een stad met een beladen geschiedenis gebeurde, anderzijds dat we hier op deze grond er in vrijheid van mochten genieten. Dertig jaar geleden alweer.

2021 Marco Werner Kaufmann Peter
Allerlaatste ronde Marco Werner op de staart van Peter.

Toen we terug bij de Eufra vrachtwagen kwamen was Peter's teamgenoot Maik Wagner zo kwaad op Jörg Müller dat de kussens van zijn persoonlijke sponsor door de vrachtwagen vlogen en dat hij door zijn zus gekalmeerd moest worden. Wagner verdween na 1991 in de vergetelheid van de autosport. Achter Peter eindigde Marco Werner als tweede, gevolgd door Klaus Panchyrz, Wolfgang Kaufmann en Sascha Maassen. Het werden allemaal toppers in de GT en lange-afstandssport.

Memories forever. Voor de AVUS-RING werd er door de teams behoorlijk met vleugels geëxperimenteerd om zoveel mogelijk neerwaartse druk te vergaren en je zag de meest bijzondere constructies. In de meeste gevallen door de teams op basis van hun eerdere ervaringen op deze baan zelf geconstrueerd.

Het Eufra Team was eigendom van de Duitse zakenman Eugen Pfisterer die in de Formule Ford zelfs Michael Schumacher onder contract had. Toen Pfisterer Schumacher's commerciële contracten door zijn vingers liet glippen sloeg Willy Weber toe. Het deed hem meer pijn dat het ambitieuze Eufra Team onder leiding van Franz Tost in 1994 bij aanvang van het seizoen definitief haar deuren moest sluiten. Zelfs in Duitsland was Eufra niet tegen de moordende concurrentie van Ralt en Reynard opgewassen.

2021 Peter 1
5 mei 1991 een onvergetelijke dag op de AVUS ring. Jammer dat er in de vaderlandse media te weinig notie van genomen werd.


2021 Biela
Audi domineerde in de DTM wedstrijden maar die 20 ronden durende F3 wedstrijd was een ongelofelijke thriller zoals we ze nu nog zelden zien.

DTM
De beide DTM wedstrijden op de AVUS-Ring waren niet bijster interessant. Audi was zo ongelofelijk dominant dat de concurrentie eigenlijk gewoon kansloos was. In beide wedstrijden maakte het Quattro kwartet de dienst uit en de overwinningen gingen naar Hans J. Stuck en Frank Biela. Alleen de Brit Steve Soper slaagde er met zijn Bigazzi M3 in om de Audi Armada nog enigszins bij te houden.Maar ook hier experimenteerden de teams met diverse aerodynamische aanpassingen waarbij men bij Audi gewoon als beste haar huiswerk verricht had. Bij Opel zag je bijv. van die speciaal ontwikkelde velgen. Voor Mercedes werd het ook een dramatische dag want beide teamgenoten Thiim en Lohr beukten elkaar in de hairpin van de baan. Binnen de Mercedes gelederen kookte het behoorlijk destijds. Maar deze 5e mei vandaag 30 jaar geleden alweer zal ik nooit vergeten. Vogels die vliegen van Oost naar West.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2021
Bekijk de desktopversie