Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
NASCAR: Nieuwe Next Gen. Gepresenteerd. Hybride en elektrificatie verwacht
06 mei 2021 Pagina 1 van 1
De NASCAR-organisatie presenteerde gisteravond de toekomst van deze sport met de nieuwe Gen7 auto. Oorspronkelijk had deze tijdens de Daytona Speedweeks van dit jaar zijn debuut moeten maken maar het project liep door de Corona-pandemie vertraging op. Qua ontwikkeling kwam het de teams en fabrikanten echter wel goed uit. Prachtige nieuwe modellen van Chevrolet, Ford en Toyota. De komende jaren kunnen we nog van de schitterende V8 geluiden genieten. Maar in de toekomst kan dit door vanwege hybride/elektrificatie wel eens minder zijn.


2021
De nieuwe Gen7. auto's van Chevrolet, Ford en Toyota werden gisteravond gepresenteerd. Vrijwel alle betrokkenen noemden het een Gamechanger.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

Nieuwe Next Gen. Gepresenteerd. Hybride en elektrificatie verwacht
De NASCAR-organisatie is ervan overtuigd dat de nieuwe Gen7 auto de sport nog gezonder en sterker zal maken. Woordvoerder Steve Phelps: "Deze auto is relevanter en bevat meer innovatie dan welke auto uit de NASCAR-geschiedenis dan ook. Het is moeilijk te geloven dat het racen sterker zal zijn dan vorig jaar en de eerste elf wedstrijden van dit seizoen maar deze auto beschikt over de eigenschappen om de sport nog beter te maken. Simpel gezegd deze auto zal NASCAR nog gezonder en sterker maken. Voor onze branche en de fans is dit een opwindende dag. Uit de testgegevens en simulaties verwacht men bij NASCAR dat de auto uitdagender zal zijn om te besturen."

Mark Rushbrook globaal directeur van Ford Performance Motorsports: " Ik hou van alles wat onder de motorkap zit en wat je vandaag niet kunt zien. De onafhankelijke wielophanging, het besturingssysteem, de aandrijflijn maakt hem moderner maar ook de mogelijkheid om toekomstige aandrijflijnen aan te brengen. Daar zijn wij heel enthousiast over."

2021 Chevrolet Camaro
De agressieve voorkant van de Camaro.

De Next Gen auto is nog geen voldongen feit. Er moet met meerdere auto's op de baan getest worden waarbij van de aerodynamische aspecten een analyse gemaakt wordt. Ook over het aantal pk's en spoilergrootte moeten nog beslissingen genomen worden. In augustus van dit jaar zal er voor het eerst door diverse teams op Daytona getest gaan worden en later op de Roval van Charlotte. Eind november wordt er nog een keer op Phoenix getest. Verder zal er in aanloop naar de Daytona 500 zeker in december uitgebreid getest gaan worden.

2021 Petty
Nascar legende Richard Petty was er uiteraard ook.

David Wilson van Toyota Racing Development bevestigde dat de auto op dit moment nog niet geheel compleet is.(Voor 98 procent) Vanaf medio juni kunnen de teams beginnen met de aanschaf van de benodigde onderdelen. "Het is onrealistisch om te denken dat de auto na levering direct kant en klaar zal zijn. De realiteit vereist dat er nog wijzigingen aangebracht moeten worden om de auto in het goede spoor te brengen.Vanuit technologisch oogpunt is de auto totaal nieuw. Het enige wat we gemeen hebben met de auto van vandaag is het rijderszitje. Binnen een jaar gaan we meerdere cumulatieve veranderingen waarnemen dan de sport de afgelopen 50 jaar gezien heeft."

2021 Hamlin Wilson
Denny Hamlin en David Wilson van Toyota.

Denny Hamlin: " Hoe gelijkwaardiger de auto's zijn des te groter is de inbreng van de rijder qua set-up. Als rijder moet je nu nog meer voordeel zien te vinden. En vele van je concurrenten zullen net zo identiek zijn als jezelf. Ik ben erg enthousiast over de aerodynamische pakketten die voor de individuele circuits geleverd gaan worden. Het dus niet zo van dit is een short track pakket en dit past bij alle short tracks. Niet alle banen zijn echter gelijk. Deze auto is nogal veelzijdig en het betekent dat je ook dan veranderingen moet aanbrengen. Het betekent dat er dan ook veelzijdig met deze auto omgegaan gaat worden."

Nog meer veiligheid en Hybride
De NASCAR-organisatie is altijd op zoek naar nog meer veiligheid. Om te beginnen wordt het rijderszitje nog meer naar het midden verplaatst. David Wilson van Toyota: "Als je naar de zestiger jaren terugblikt zat de rijder zoveel mogelijk aan de linkerzijde.Maar van wat wij op onze intuïtie geleerd hebben is het nog beter dat de rijder in het midden zit. Ook is de rolkooi met extra rolbeugels verstevigd waardoor de auto nog robuuster wordt."

Gedurende de diverse testsessies waren de rijders dolenthousiast over het geluid. Kyle Busch hierover: " Toen ik Martin Truex Jr. met een gespleten uitlaat hoorde dacht ik dat is nu eens een echt ouderwets donderend " Old school TransAm" geluid." Maar het kan in de toekomst ook wel eens minder worden.NASCAR heeft de fabrikanten de ruimte gelaten om de auto's aan nieuwe technologieën zoals hybride en elektrificatie aan te passen. Zonder een volledig nieuwe auto te construeren kunnen nieuwe hybride componenten aangebracht worden.

2021 Camry
Of de fans het nu leuk vinden of niet maar de verwachting is dat er in de toekomst ook geëlektrificeerd gaat worden. David Wilson van Toyota gaf tijdens de presentatie alvast een hint in deze richting.

David Wilson: " Op dit moment zijn wij verwikkeld in een proces van CO2 neutraal en elektrificatie en wij kunnen ons zeker voorstellen dat wij op korte termijn een soort hybride component(elektrificatie) moeten aanbrengen.En dit Next Gen platform is pakket beveiligd zodat we een hybride systeem kunnen toevoegen. Daar zijn wij klaar voor. Naarmate de technologieën evolueren wilden wij iets dat aanpasbaar is, zonder dat er de nodige financiële druk op onze teampartners komt te staan."
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2021
Bekijk de desktopversie