Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
GT Nieuws: Winst voor Daan Pijl in Italiaans GT en spanning tot aan de vlag in Super GT op Fuji
06 mei 2021 Pagina 1 van 1
pijl vairini monza acisport

Het Campionato Italiano Gran Turismo Sprint begon het seizoen afgelopen weekend op Monza met een paar races van ieder vijftig minuten. In een prachtig veld van 34 auto's vochten GT3-, GT Cup- en GT4-auto's op de 'Temple of Speed'. Daan Pijl pakte een zege in de GT Cup-klasse met een Lamborghini van Bonaldi Motorsport. Ook werd er geracet in Japan in het Super GT-kampioenschap met een evenement van 500 kilometer op Fuji. Er was constant actie met verrassingen in de slotfase waar Bertrand Baguette en Koudai Tsukakoshi van konden profiteren in de Honda NSX van Astemo Real Racing.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: PR

Italiano Gran Turismo
Ondanks hevige regenval werd er toch een poging gedaan om de seizoensopener van het Campionato Italiano Gran Turismo Sprint van start te laten gaan op zaterdagmiddag. Zelfs achter de Safety Car aqua planeerden de rijders en Simon Mann (AF Corse) crashte hard op het rechte stuk. De Ferrari die hij met Toni Vilander deelde, had flinke schade en er werd besloten om de race stop te zetten en de volgende ochtend een nieuwe poging te doen.


crestani greco monza acisport


Gelukkig scheen de zon op zondag en de eerste race kon veilig verreden worden, al was de baan nog wel wat nat en koud. Jacopo Guidetti (Nova Race) startte vanaf pole positie. Daan Pijl had zich als achtste algemeen gekwalificeerd en als beste van de GT Cup-klasse. Toen de lichten uitgingen, kwam Luca Filippi (RAM Autotoracing) goed weg in zijn gele Ferrari en ging van de tweede startrij naar de leiding, gevolgd door Fabrizio Crestani (Easy Race). Guidetti viel na een aantal ronden terug naar de zevende plek. De Honda-coureur remde vervolgens veel te laat voor de eerste chicane en klapte in de zijkant van de Mercedes-AMG van Bar Baruch (AKM Motorsport). Guidetti kon nog door, maar zou op een ronde achterstand komen met een lekke band, terwijl Baruch uitviel met schade aan de ophanging.

Crestani gaf de Ferrari over aan Matteo Greco en zij namen de eerste plek in. Fabio Vairini reed in de Lamborghini van Pijl na de verplichte pit stop en zij bleven aan de leiding van de GT Cup-klasse. Crestani en Greco wonnen dan ook de eerste race van het seizoen op Monza met een comfortabele voorsprong van meer dan twintig seconden. Filippi en Alberto Lippi vielen terug naar P5 algemeen, maar wonnen in de GT3 Pro-Am-klasse. Murat Cuhadaroglu en Niccolò Schirò (Kessel Racing) waren de beste in de GT3 Am-klasse. Het Nederlandse succes kwam in de GT Cup-klasse, waarin Daan Pijl won samen met Vairini.


UITSLAG Race 1

Na een uitvalbeurt in de eerste race mocht AKM Motorsport vanaf pole positie beginnen voor de tweede race na een goede kwalificatie van Luca Segù. Francesco De Luca (Nova Race) pakte P2 af van Lorenzo Ferrari (Audi Sport Italia) bij de start, maar hij verloor die plek meteen door de grindbak op te zoeken in de tweede chicane. De Safety Car moest op de baan komen voor een crash in het middenveld, waarbij Marius Zug (BMW Team Italia) hard in de zijkant werd geraakt door de Porsche van Carlo Curti (Tsunami Racing) uit de GT Cup-klasse.

Na de herstart bouwde Segù een voorsprong op voor Ferrari en Jonathan Cecotto (LP Racing). Cecotto, Am-klasse leider Schirò en De Luca gingen vervolgens allemaal Ferrari voorbij. Toen de pitstraat openging voor de verplichte stop, reed Vairini op de achtste positie in de GT Cup-klasse, voordat Pijl in de Lamborghini stapte. Baruch nam de Mercedes-AMG van Segù over en kwam weer op P1 terecht na een vlekkeloze pit stop. Riccardo Agostini (Audi Sport Italia) en Guidetti gingen Pietro Perolini (LP Racing) voorbij om de tweede en derde plekken algemeen in te nemen.


baruch segu monza acisport


Baruch en Segù wonnen de tweede race op Monza, terwijl Perolini vasthield aan de GT3 Pro-Am-klasse leiding om de klasse-zege te pakken samen met Cecotto. Erwin Zanotti (Nova Race) reed in zijn eentje en won in de GT3 Am-klasse. Pijl maakte een geweldige inhaalrace mee en kwam van positie acht in de GT Cup-klasse sterk terug om in de laatste ronde Daniel Vebster (Easy Race) in te halen. De Nederlander zag de geblokte vlag als eerste, maar door een straf van een minuut voor het overtreden van een regel tijdens de rijderswissel, werden hij en Vairini als zevende geklasseerd.


babini digiusto monza acisport

Fabio Babini en Mattia Di Giusto (Ebimotors) pakten de zege in de GT4 Pro-Am-klasse in beide races, terwijl in de GT4 Am-klasse Dario Cerati en Giuseppe Ghezzi (Autorlando Sport) de eerste race en Giuseppe Fascicolo en Nicola Neri (BMW Team Italia) de tweede race wonnen.


UITSLAG Race 2

De volgende race van het Italiaans GT-kampioenschap zal de seizoensopener zijn van het Endurance-gedeelte met een race van drie uur op Autodromo di Pergusa op 23 mei.

baguette tsukakoshi gt500 fuji500km gta


Super GT
De 500-kilometer race op Fuji Speedway, de tweede ronde van de Autobacs Super GT Series, werd afgelopen dinsdag verreden, vanwege de Golden Week feestdagen. Ritomo Miyata (TGR Team WedsSport Bandoh) pakte pole positie met zijn Toyota Supra in de GT500-klasse, terwijl Hideki Yamauchi (R&D Sport) de snelste rondetijd neerzette in zijn Subaru BRZ in de GT300-klasse. Nirei Fukuzumi (ARTA) nam de leiding bij het ingaan van de eerste bocht van het 110-rondelange evenement. Achter hem vochten Hiroaki Ishiura (TGR Team ZENT Cerumo) en Sho Tsuboi (TGR Team au TOM'S) om de tweede plaats, terwijl Miyata terugviel naar positie zes. Hij werd vervolgens onder druk gezet door Ronnie Quintarelli (Motul Autech), maar de Italiaan blies de motor van zijn Nissan op in de derde ronde. Dat bracht de Safety Car op de baan.

Bij de herstart was Tsuboi goed wakker. Hij ging buitenom Fukuzumi bij de eerste bocht om de leiding af te pakken. Kenta Yamashita (TGR Team Eneos Rookie) ging in de aanval bij Ishiura en de twee maakten contact in de Dunlop-chicane. In ronde 32 brak de naaf af van het linker achterwiel van de laatstgenoemde bij het opkomen van het rechte stuk. Ishiura kon zijn Toyota terugbrengen naar de pitstraat in de drukte tussen alle andere deelnemers tijdens de eerste geplande pit stops. Het wiel kwam uiteindelijk tot stilstand tegen de vangrail. Dit zorgde voor de eerste Full Course Yellow-periode in Super GT ooit.

Verscheidene teams konden profiteren van hoe de Full Course Yellow viel, terwijl die eerste geplande stops bezig waren. Baguette kwam aan de leiding in zijn Honda NSX. De teamgenoot van de Belg, Tsukakoshi, was als elfde gestart. De eerste plek in de GT300-klasse kwam in handen van de Toyota Supra van Kohta Kawaai (Saitama Toyopet GreenBrave).

Tsukakoshi nam de Astemo Real Racing-Honda vervolgens weer over van Baguette en in de tachtigste ronde crashte Hisashi Wada (R'Qs Motor Sports) bij het uitkomen van de snelle 100R-bocht. Ondanks de flinke schade aan de achterkant van zijn Mercedes-AMG, kon hij terug naar de pits en werden de groene vlaggen al gauw weer gezwaaid. Door een snelle pit stop van ARTA kwam Fukuzumi voor Tsukakoshi terecht. De twee gingen het gevecht ronde na ronde aan met bijna elke bocht wel weer een wisseling van positie. Fukuzumi kon op een gegeven moment een klein gat naar Tsukakoshi slaan. Tsukakoshi zag ondertussen de Toyota van au TOM'S steeds groter worden in zijn spiegel. Tsuboi ging hem voorbij en zette de jacht in op Fukuzumi.

Met nog dertien ronden te gaan, kwam de Toyota Prius van Yuhki Nakayama (apr) tot stilstand en dit zorgde voor de laatste Full Course Yellow-periode. Bij de herstart kwam Tsuboi niet op gang, alsof de snelheidsbegrenzer niet uitgezet kon worden. Terwijl hij zijn Toyota ook aan de kant van de baan moest zetten, kreeg race leider Fukuzumi een drive-through penalty. Hij bleek de Mercedes-AMG van Naoya Gamou (K2 K&D LEON Racing) ingehaald te hebben onder gele vlaggen. Drama dus voor de twee leiders en wie lag er toen weer op de eerste plek? Tsukakoshi, al vechtend om positie met Yamashita!

De laatste tien ronden waren nagelbijtend spannend. Tsukakoshi moest Yamashita, Ry? Hirakawa (TGR Team KeePer TOM'S) en Naoki Yamamoto (Stanley Team Kunimitsu) achter zich houden en dat lukte. Hij won de Fuji 500km-race samen met Baguette. In de GT300-klasse waren Shunsuke Kohno (LM Corsa), Yamauchi en Ren Sato (ARTA) verwikkeld in een mooi gevecht om de tweede plaats, maar dat ging ineens om de overwinning door een late uitvalbeurt voor de Saitama Toyopet GreenBrave-Toyota waar Hiroki Yoshida achter het stuur van zat. Ook Kohno lukte het om drie auto's achter zich te houden en won zijn klasse samen met Hiroki Yoshimoto in een Toyota Supra.


kohno yoshimoto gt300 fuji500km gta


Kazuya Oshima en Yamashita, de winnaars van de seizoensopener op Okayama, verlieten Fuji als kampioenschapsleiders in de GT500-klasse. Ondanks dat ze slechts als zevende finishten, staan Kiyoto Fujinami en João Paulo de Oliveira (Kondo Racing) nog steeds bovenaan de puntenstand in de GT300-klasse.
De volgende race van de Autobacs Super GT Series zal op 30 mei verreden worden op Suzuka.

Uitslag Super GT Fuji 500km (GT500 klasse)

Uitslag Super GT Fuji 500km (GT300 klasse)
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2021
Bekijk de desktopversie