Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Peter Auto begint seizoen met Grand Prix de l’Age d’Or
07 juni 2021 Pagina 1 van 1
PHOTOCLASSICRACING-SIXTIES-8425

Na Masters Historic Racing is nu ook Peter Auto met zijn Europese seizoen begonnen. De continentale tegenhanger van Masters kon pas later beginnen, maar de traditionele Grand Prix de l'Age d'Or op Dijon kon wel op zijn traditionele datum plaatsvinden – deels op een natte baan. Zonder een geblesseerde David Hart, maar wel met Armand Adriaans, Ad Verkuijlen, Ad van der Kroft, Jan Gijzen, Hans Hugenholtz en Erwin van Lieshout.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Photo Classic Racing

Zoals altijd bij Peter Auto speelden de Le Mans-auto's uit diverse tijdperken de hoofdrol op het programma. In CER1 ging de zege naar Pierre-Alain France, die in zijn Lola T70 Mk3B de open 2-liter-prototypes van Emmanuel Brigand (Chevron B19) en Armand Mille (Lola T212) van zich afhield. Het mooiste prototype in het veld, de Matra MS650 van 'Mr John of B', eindigde als vijfde. Bij de GT's waren het eens niet Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners die met hun Pantera de buit opstreken, de winst ging naar de Porsche 911 Carrera RSR van Didier Denat. De dikke McLaren M8C van Marc Devis/Martin O'Connell kwam door een fout van Devis niet in het spel voor.
 
PHOTOCLASSICRACING-CER1-8016

In CER2 vertrok de Toj SC304 van Yves Scemama van pole, gevolgd door de Lola T600 van broer Philippe, maar Maxime Guenat trok in zijn Lola T286 aan het langste eind door beide Scemama's te passeren. In hun Porsche 930 trokken Romain Rocher en Sébastien Crubilé de winst naar zich toe, in een relatief klein veld.
 
PHOTOCLASSICRACING-CER2-7782

Ook bescheiden waren de inschrijvingen voor beide Group C-races, aangezien de meeste Britse deelnemers niet aanwezig konden zijn. Het was voor het eerst in vier jaar dat de auto's op Dijon hun opwachting maakten. In beide wedstrijden nam de Jaguar XJR14 van Christophe d'Ansembourg de leiding, maar twee keer moest de Belg opgeven. Dat maakte de weg vrij voor een dubbel voor de familie France, want de Nissan R90CK van Pierre-Alain en Erwin France versloeg in de eerste race de Spice SE90C van Tony Sinclair en in de tweede de Porsche 962C van Lars Erik Nielsen.
 
PHOTOCLASSICRACING-GROUPC-RACING-6827

In de twee uur durende Sixties Endurance-race voor GT's tot 1966 vochten vijf Cobra's het onderling uit. Eerst namen de Mahes de leiding, waarna Christophe van Riet het overnam. Toen die van de baan vloog, nam Henri Moser de leiding over, maar diens pech zette Maxime Guenat in het zadel. Die wist uiteindelijk te winnen. Ook konden ze het niet opnemen tegen de overmacht van de Cobra's en E-types, met hun Corvette Stingray werd VA Engineering-duo Armand Adriaans en Ad Verkuijlen toch mooi 17e in het overwegend Frans/Duits/Zwitserse veld.
 
PHOTOCLASSICRACING-SIXTIES-8717

Met een nieuwe Fifties Legends-klasse heeft Peter Auto een categorie geopend voor de minder krachtige sportwagens en toerwagens tot 1965 (inderdaad, even niet op de naam letten), en die zag op Dijon voor het eerst het licht. Een fascinerend mengelmoesje verscheen er aan de start en dat leverde ook een zeer gevarieerd podium op: Eugène Deleplanque won in een TVR Grantura, vóór Louis Zurstrassen in een Elva MkV en Serge Libens in een Austin Healey 3000 Mk2. Ad van der Kroft reed zijn Cooper T22 uit '53 naar een keurige zevende plaats. Verder in het veld: een Mini Cooper S, een Cooper T39 'Bobtail' en een Ferrari 250 MM!
 
PHOTOCLASSICRACING-FIFTIES-LEGENDS-6939

De dikkere al dan niet open sportwagens uit hetzelfde tijdperk kregen twee races in de Greatest's Trophy, waarbij twee Bizzarrini's de grootste trofeeën onderling verdeelden. Dirk & Leon Ebeling wonnen de eerste race, Christian Bouriez de tweede. Jan Gijzen kon op zaterdag helaas niet aan de start verschijnen en op zondag haalde zijn ouwe getrouwe Ferrari 275 GTB/4 de eindstreep niet. Hans Hugenholtz bracht het er beter van af in zijn Ferrari 250 GT SWB, eveneens door Roelofs Engineering op de baan gebracht: derde in de eerste race, vijfde in de tweede.
 
PHOTOCLASSICRACING-GREATESTS-TROPHY-6392

Het tweede optreden van Adriaans kwam in de Heritage Touring Cup voor toerwagens van de jaren zeventig en tachtig. De Helmonder miste vermogen in zijn BMW 635 CSi en kwam in de Groep A-klasse niet verder dan de vierde plaats. Maxime Guenat voegde intussen nog een zege aan zijn palmarès toe, door in zijn Capri RS3100 de BMW 3.0 CSL van Christian Traber te verslaan. Opvallende nieuwe auto in het veld: de AMC Javelin van Marc Devis/Martin O'Connell, die naar een vierde plaats reed.
 
PHOTOCLASSICRACING-HTC-7396

De laatste Nederlandse deelnemer zagen we in de 2.0L Cup voor Porsche 911's aan de start verschijnen. Erwin van Lieshout verkoos Frankrijk boven het NKHTGT op Zandvoort, maar haalde de finish niet. In het relatief geringe veld (veel Britse afwezigen) streek Xavier Dayraut met de eer.
 
PHOTOCLASSICRACING-20L-CUP-4581

De gast op het Peter Auto-programma was de Historic Grand Prix Car Association, die altijd graag Dijon bezoekt. Daar hadden diverse Britten toch de moeite genomen om de oversteek te wagen en eentje daarvan bleek (onvermijdelijk) de beste: Will Nuthall won beide races in zijn Cooper-Climax T53. In beide gevallen was Rüdi Friedrichs in zo'n zelfde Cooper zijn naaste rivaal, in race 1 gevolgd door Rob Halls eerste monteur Andy Willis (die vol driftend door de bochten ging in zijn Cooper-Maserati T51) en in race 2 door Andrew Beaumont in diens Lotus-Climax 18.
 
PHOTOCLASSICRACING-HGPCA-7513
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2021
Bekijk de desktopversie