Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
GT Nieuws week 23: Zegereeksen van K-PAX en NolaSport stopgezet in Virginia door Winward en Murillo
09 juni 2021 Pagina 1 van 1
2-grenier
Grenier en Ward zorgden ervoor dat de zegereeks van K-PAX Racing gestopt werd met winst op zondag.


De Fanatec GT World Challenge America powered by AWS, de Pirelli GT4 America en de GT America powered by AWS brachten een bezoek aan Virginia International Raceway afgelopen weekend. Een zege in de zondagsrace voor Mikaël Grenier en Russell Ward (Winward Racing) zorgde ervoor dat de zegereeks van K-PAX Racing stop werd gezet in GT World Challenge America. Ook NolaSport wist hun perfecte seizoen in GT4 America niet meer door te zetten op VIR door Murillo Racing en BSPort Racing. De GT America bewees zichzelf weer als een spectaculaire klasse voor amateurrijders vol gevechten om de leiding, maar een bizar ongeluk overschaduwde deze races.


Tekst: Vincent Bruins

Foto's: SRO

GT World Challenge America
Andrea Caldarelli (K-PAX Racing) begon de eerste race vanaf pole positie. Slechts een paar minuten na de start bracht Corey Lewis de andere Lamborghini van het team naar de pitstraat en viel uit met versnellingsbakproblemen. Dit promoveerde Michael Dinan (Turner Motorsport) naar P3 achter Russell Ward. Fred Poordad (Wright Motorsports) vocht met Matt McMurry (Compass Racing) om de leiding in de Pro-Am-klasse, totdat de laatstgenoemde zijn Acura verloor en hij in de bandenstapels terechtkwam in de Oak Tree-bocht.

De Lamborghini van Jeff Burton (Rearden Racing) verloor benzine die sproeide over de hete uitlaat. Zijn race ging letterlijk in rook op. Na de Safety Car-periode en de verplichte rijderswissel kwam Wards teamgenoot Mikaël Grenier, die inviel voor Philip Ellis die meedeed aan de 24-uurs race op de Nürburgring, aan de leiding voor Caldarelli's teamgenoot Jordan Pepper, echter Grenier kreeg een drive-through penalty, omdat zijn crew bijna een band kwijtraakte tijdens de pit stop.

 
1-pepper
Caldarelli en Pepper domineerden op zaterdag op weg naar hun vierde zege van het seizoen.
 

Pepper domineerde vanaf dat moment de race en won samen met Caldarelli. Het was de honderdste zege voor de Lamborghini Huracán GT3. Dinan en Robby Foley eindigden op P2 in de Pro-klasse en Grenier en Ward finishten nog op het podium. De zege in de Pro-Am-klasse ging naar Michael Cooper, die daar de leiding had overgenomen na de pit stops, samen met Erin Vogel (DXDT Racing). Jan Heylen en Poordad kwamen als tweede over de streep. Colin Braun en George Kurtz (DXDT Racing) pakten een podiumfinish, ondanks dat Braun spinde met nog een half uur te gaan.
 
3-heylen
Heylen en Poordad leiden het Pro-Am-kampioenschap met zeven punten voor Braun en Kurtz.

Voor Race 2 op VIR deelden Grenier en Heylen de voorste rij. Ollie Millroy (Inception Racing) raakte een andere auto in de openingsronde en zijn McLaren viel uit met schade aan de ophanging. Sandy Mitchell (TR3 Racing) maakte vervolgens contact met Braun, waardoor de regerend British GT-kampioen terugviel naar de zevende plek algemeen.

Pepper lag op P3 algemeen achter Grenier en Heylen. De Zuid-Afrikaan remde te laat voor de Roller Coaster-bocht. Zijn Lamborghini had mogelijk een ABS-probleem. Na meerdere pit stops finishten de kampioeschapsleiders uiteindelijk op twaalf ronden achterstand. Braun lag tweede in de Pro-Am-klasse en schoof op naar de derde plek algemeen, maar hij kreeg een lekke band. Vooraan streden Grenier en Heylen hard om de overwinning.

Na de rijderswissel hield Ward vast aan de eerste positie. Poordad nam de Porsche van Heylen over, maar de Pro-Am-klasse leider kreeg een drive-through penalty, omdat iemand van de crew van Wright Motorsports geen helm droeg tijdens de pit stop. Hij kwam achter David Askew (DXDT Racing) en Michael Di Meo (Compass Racing) terecht in het gevecht om de zege in de klasse.

Grenier en Ward wonnen de race op zondag en eindigden daarmee de zegereeks van K-PAX Racing. Klassewinnaar Di Meo, Poordad en Taylor Hagler (Racers Edge Motorsports) passeerden Askew voor de drie podiumplekken in de Pro-Am-klasse. Conrad Grunewald en Jean-Clauda Saada (AF Corse) waren wederom de enige rijders in de Am-klasse en finishten beide races net buiten de top tien algemeen.

4-murello
Murillo en Szymczak wonnen in de GT4 America op zaterdag, maar vielen uit met mechanische problemen in Race 2.

 
GT4 America
Ondanks dat het aantal auto's zakte van bijna veertig naar 29 sinds Circuit of the Americas, werden de Pirelli GT4 America races op VIR er niet minder spectaculair door. Matt Travis (NolaSport) begon de eerste race vanaf pole positie. Hij deelde de voorste rij met Kenny Murillo (Murillo Racing) die het snelste was in de kwalificatie in de Silver-klasse. Travis had een goede start, maar na een aantal ronden werd hij ingehaald door Stevan McAleer (Classic BMW), wat de Silver-klasse leider ook de algemene leiding gaf. Travis bleef eerste in de Pro-Am-klasse met achter hem op P3 algemeen Am-klasse leider Kris Wilson (Capstone Motorsports). Murillo viel terug naar de vierde plek.

Voor de verplichte rijderswissel werd Travis door Wilson en Murillo gepasseerd. De Aston Martin van de gebroeders Ryan en Warren Dexter (Dexter Racing), die na Sonoma nog de kampioenschapsleiders waren, viel uit met mechanische problemen. Na de pit stops werd Toby Grahovec, die de BMW van McAleer had overgenomen, op de hielen gezeten door Christian Szymczak (Murillo Racing) en Travis' teamgenoot Jason Hart. Szymczak haalde Grahovec in door laat te remmen voor de Left Hook om zo de leiding te pakken. Ook Hart ging Grahovec voorbij.

Murillo en Szymczak wonnen op de zaterdag, algemeen en in de Silver-klasse. Hart wist voor het eerst dit seizoen niet de algemene zege te pakken, maar hij won samen met Travis nog wel in de Pro-Am-klasse, nadat hij Greg Liefooghe (Stephen Cameron Racing) en Brandon Davis (WR Racing) achter zich wist te houden in een mooi gevecht tot aan de finish. Kevin Conway en John Geesbreght (Smooge Racing) pakten de zege in de Am-klasse.



Het was John Capestro-Dubets (Auto Technic Racing) die het snelste was in de kwalificatie voor Race 2. Wederom pakte Murillo Racing de pole positie in de Silver-klasse met dit keer Szymczak achter het stuur. Capestro-Dubets behield de leiding bij de start en had een voorsprong van bijna twee seconden naar Kenton Koch (BSPort Racing) opgebouwd, toen de Safety Car op de baan kwam. Szymczak viel uit met mechanische problemen en stond stil op het achterste rechte stuk.

Na de herstart haalde Koch Capestro-Dubets in met een verrassingsaanval door de Snake-sectie. Capestro-Dubets maakte gebruik van de goeie topsnelheid van zijn BMW om de leiding terug te pakken. Vervolgens had BSPort Racing weer een snellere pit stop, dus kwam Kochs teamgenoot Bryan Putt op de eerste positie terecht voor Derek DeBoer (TRG – The Racers Group), Sean Quinlan (Stephen Cameron Racing) en Capestro-Dubets' teamgenoot Tom Capizzi. De KTM van Marco Polo Motorsports, nu met Nicolai Elghanayan achter het stuur, lag eerste in de Silver-klasse, sinds dat Szymczak was uitgevallen.

Quinlan raakte DeBoer in de Horseshoe-bocht in een poging om hem voorbij te gaan voor P2. DeBoer spinde, maar hij kon zijn weg vervolgen. Quinlan moest zijn BMW aan de kant zetten, wat de Safety Car weer op de baan bracht. Elghanayan spinde in de South Bend en verloor de Silver-klasse leiding aan McAleer. Na de herstart ging het van kwaad tot erger voor Elghanayan, die crashte samen met Gray Newell (Heart of Racing Team). De race eindigde onder dubbel geel.

 
5-koch
Koch en Putt versloegen de krachtige BMW's op jacht naar hun eerste zege van het seizoen.


Koch en Putt wonnen de race op zondag voor de beste in de Silver-klasse, Grahovec en McAleer. John Allen en Kris Wilson (Capstone Motorsports) finishten als negende om de zege in de Am-klasse te pakken.

Het was een weekend om te vergeten voor Jeroen Bleekemolen (Black Swan Racing). Zijn teamgenoot en teambaas Tim Pappas raakte een hert in de kwalificatie. Ze vielen vroeg uit in Race 1 en in Race 2 konden ze niet eens aan de start komen, vanwege aanhoudende elektronische problemen met de Porsche.


6-luck
Luck is de nieuwe kampioenschapsleider in GT America na pech voor Kurtz.


GT America

In de GT America, de sprint series voor amateurrijders, begon Charlie Luck (Wright Motorsports) vanaf pole positie voor Race 1. Het was een geweldig gevecht om de overwinning tussen hem, Brendan Iribe (Inception Racing), George Kurtz (DXDT Racing), Jason Daskalos (Daskalos Motorsports) en Jeff Burton (Rearden Racing). Dit gevecht werd echter onderbroken door een angstaanjagend ongeval, toen Matt Dalton (Notlad by RS1 Racing) over de muur de bomen in vloog na het lange achterste rechte stuk bij het ingaan van de Roller Coaster-bocht. Volgens de laatste berichten was Dalton alert en bij bewustzijn en hij ligt in het ziekenhuis. Luck werd als winnaar uitgeroepen.

 
7-Iribe
Iribe bewijst zich een titelkandidaat te zijn, ondanks het missen van de seizoensopeners op Sonoma.
 

Iribe won Race 2 op zondag vanaf pole positie, terwijl Luck en Burton het podium afmaakten. Kurtz viel uit na een crash met Daskalos. Hierdoor kon Luck zijn voorsprong in het kampioenschap vergroten en Iribe, ondanks dat hij de seizoensopeners op Sonoma miste, ligt nu slechts twintig punten achter Luck.

Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2021
Bekijk de desktopversie