Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Cédric Baeten en Kees van der Wouden winnen Historic Monoposto races op Circuit Zolder
19 juli 2021 Pagina 1 van 1
HMR vd Wouden en Baeten credit RVG-Racing-Photography

Niet het grote startveld wat wij gewend zijn van de Historic Monoposto Racing. Door de gecompliceerde Corona maatregelen bleven de Engelse coureurs thuis. Cédric Baeten en Kees van der Wouden verdeelden de zeges op Circuit Zolder. Maar we zagen heel wat mooi op de baan verschijnen. Bolides uit de jaren 70 en 80 kwamen in hun originele kleuren weer terug op het circuit. Een verslag van Jan Bart Broertjes met foto's van Roel Louwers, RVG-Racing-Photography en Andy Jaenen.

In de kwalificatie voor Race 1 waren het Kees van der Wouden Junior (Royale RP27) en Cédric Baeten (Lola T580) die stuivertje wisselden om de snelste tijd in hun 2-liter Formule Fords.
HMR Cedric Baeten foto credit Andy Jaenen


Het was uiteindelijk Baeten die de pole pakte in zijn Lola in Audio Sonic kleuren, precies zoals Jim Vermeulen er 40 jaar geleden mee reed. Er viel meer te genieten voor historici. Jeff Struijcken – racefans met een ijzeren geheugen kennen hem welllicht nog als piloot van een VW Golf - bracht de ex-Cor Euser Royale RP29 aan de start.

PSUH4025


Dit is de auto waarmee Cor in 1980 het Europees kampioenschap FF1600 behaalde. Uiteraard in de correcte beschildering van Ben Huisman's Remako Papier. En dan was er nog een witte raaf, de Brinkgreve Formule Ford, een heus Nederlands product ontworpen door ingenieur Brinkgreve van de TU in Eindhoven.

Brinkgreve - Rob Bergmans


De coureur waar deze bolide destijds voor gebouwd is, Rob Bergmans, heeft hem weer rijdend gemaakt. Inclusief een niet geheel historisch correct maar wel bijzonder detail: hij monteerde de achterbody van de McGregor FF1.
De achterzijde van de Brinkgreve-McGregor

Die is dan weer ontworpen door Kees van de Grint, dus als het al geen unieke auto was, dan is het dat nu zeker! De snelheid moet nog wat komen bij deze herintreders: in de 1600-klasse was er geen kruid gewassen tegen Leo Beckers (Royale RP26) die zelfs voor oude rot Roel Mulder (PRS RH02) te snel bleek en 1:46,4 op de klok zette.


Race 1

Bij de start van de eerste race was het Kees van der Wouden die de leiding nam voor Baeten. De twee leverden een geweldig gevecht gedurende de gehele 12 ronden van de race, waarbij Baeten op de meet 0,181 seconden voorsprong had. De FF1600 klasse werd aanvankelijk geleid door Roel Mulder, maar Leo Beckers stelde al snel orde op zaken. Mulder kon hem bijhoiuden, maar geen succesvolle aanval plaatsen. De derde plek in de 1600-klasse was voor de achteraan gestarte Ed Waalewijn in Zijn Van Diemen RF79, die een fraaie inhaalrace reed. Good old Frans Parfant won de Vee-klasse in zijn Apal.
 

Podium R1 vlnr Vd Woude Baeten Beckers

 


Race 2

Cédric Baeten was ook in de kwalificatie voor Race 2 opnieuw de snelste geweest, maar het verschil met Kees van der Wouden was nog slechts 0,045 seconde! Baeten nam de leiding, maar het was Van der Wouden die in de derde ronde het stokje overnam en een voorsprong van uiteindelijk 14 seconden op wist te bouwen. Beckers nam wederom de leiding in de 1600-klasse, geschaduwd door Mulder, maar deze keer wist de PRS-rijder genoeg druk te zetten om in de tiende ronden de leiding van de klasse over te nemen. Ed Waalewijn herhaalde zijn eerdere prestatie door vanaf de laatste startplaats op te rukken naar de vijfde plek algemeen en derde FF1600 en Parfant was opnieuw de eerste (en enige) in de Formule Vee.
 
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2021
Bekijk de desktopversie