Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Marlboro Masters hield Zandvoort op het internationale autosportplatform
19 augustus 2021 Pagina 1 van 1
Het is deze week alweer dertig jaar geleden dat op CM.com Circuit Zandvoort de allereerste Marlboro Masters voor de F3 plaatsvond. Een prachtig idee ontsproten uit het brein van toenmalig Circuit-directeur Hans Ernst en diens trackmanager Marcel Luitze. Nadat de F1 in 1985 afscheid van Zandvoort had genomen kwijnde het circuit op internationaal niveau snel weg. En ook het inkorten van de baan in 1989 droeg niet bepaald tot de internationale beeldvorming bij.

2021 JP 2
Deze week exact 20 jaar geleden begon de successtory van de Marlboro Masters. Hier Dr. Jonathan Palmer voor een rollout op de vrijdag.

Tekst en Foto's: Willem J. Staat

Marlboro Masters hield Zandvoort op het internationale autosportplatform
Dertig jaar geleden alweer. Een sombere F3-testdag op Circuit Zolder. De Eufra-crew moest lang op Peter Kox wachten. "Die moest zo nodig naar een persconferentie", werd er gemopperd. Peter arriveerde tegen het middaguur en had groot nieuws. "De F3 gaat Zandvoort weer internationaal aanzien brengen", was Peter vol enthousiasme.

Het persbericht dat de Eindhovenaar mij liet zien zag er wel goed uit. Het basisplan voor de Masters was dat Privilege Formula een aantal identieke Martini-Volkswagens voor het evenement ter beschikking zou stellen. De afstelling van de identieke auto's zou door een ervaren F1-rijder geschieden.

2021 Kox Zolder 91
Een dag om nooit te vergeten. Peter Kox kwam tijdens een testdag op Circuit Zolder met "groot nieuws". De impact van dit "grote nieuws" is na 30 jaar nog steeds enorm geweest. Hoofdsponsor Marlboro hield Cm.com Circuit Zandvoort op de autosport landkaart.

Het plan vond uiteindelijk geen doorgang omdat er onvoldoende auto's en te weinig technisch personeel beschikbaar was. Uit de vier toonaangevende Europese F3 kampioenschappen (Duitsland, Italië, Frankrijk en Scandinavië) nodigde hoofdsponsor Marlboro in totaal dertig rijders uit die in twee heats met elkaar om de hoogste eer zouden strijden. De voorwaarde was dat ze ook door hoofdsponsor Marlboro ondersteund werden. Beide ideeën bleken al snel niet uitvoerbaar. Motor Racing Consultants, het bureau van de Brit Barry Bland, zorgde er gewoon voor dat de toppers van betrokken kampioenschappen naar Nederland gehaald werden.

2021 Masters 91
Niemand dacht die allereerste editie tot een megasucces van het concept zou leiden. Bouchut, Coulthard, Gene, Albers en Barrichello kwamen als eerste uit de Tarzanbocht.

De Masters edities
De eerste editie in 1991 was ondanks een clash met de diverse F3 kampioenschappen in de naburige landen een enorm succes. Gratis kaartjes bij de Marlboro-verkooppunten en een F1-demo van de Brit Jonathan Palmer moest de bezoekersaantallen op het internationaal wegkwijnende Zandvoort doen opleven. David Coulthard, uitkomend voor het team van Paul Stewart Racing, werd met een Ralt RT35 Mugen de allereerste winnaar van de Marlboro Masters.

Marcel Masters 91
Helaas was 1991 het allerlaatste optreden van Marcel Albers in Nederland. Marcel eindigde als derde.

De Top 3 werd door drie Ralt RT 35 Mugens bezet. Achter Coulthard eindigde de Spanjaard Jordi Gené (West Surrey Racing) als tweede gevolgd door onze landgenoot Marcel Albers (Alan Docking Racing). Voor Marcel werd het zijn allerlaatste optreden op Nederlandse bodem. Het talent waarvan iedereen hoge verwachtingen had, verongelukte in het voorjaar van 1992 op het Britse Thruxton nadat hij met zijn Amerikaanse teamgenoot Elton Julian contact had gemaakt. Het betekende een enorm zware klap voor de Nederlandse autosport.

2021 Coulthard 91 Winnaar
David Coulthard schreef geschiedenis door als eerste de Marlboro Masters met een PSR Ralt RT35 Mugen te winnen.

De twee daarop volgende edities waren een enorm succes. De Portugees Pedro Lamy (WTS Reynard 923 Opel) was voor de tweede editie als leider in de tussenstand van het Duitse F3 kampioenschap de grote favoriet. De sympathieke Portugees maakte zijn reputatie als favoriet helemaal waar. Hij versloeg zijn landgenoot Diogo Castro Santos (BSR Ralt RT36 Volkswagen) met 0.150 secs. verschil. Toekomstig Indy 500-winnaar en Indycar-kampioen Gil de Ferran eindigde in een PSR Ralt RT36-Mugen als derde. Diogo Castro Santos werd dat jaar zo vaak door Lamy verslagen dat hij er aan het eind van het seizoen een streep onder zette en overstapte naar de golfsport. Pas in 2010 keerde hij voor de fun weer in de GT-sport terug. Met een tijd van 1.01.43 (Fortec Motorsport Reynard 923 Mugen Honda) noteerde de Brit Kelvin Burt de snelste rijd op het 2,5 km lange parcours. Franc ten Wolde was met de unieke Van Diemen RF92 Mugen Honda de beste Nederlander op vier ronden achterstand. Allard Kalff werd in de KTR Ralt RT36-Volkswagen als 24e geklasseerd. Alex Veenman strandde met een Ralt RT 33 Volkswagen al in de openingsfase.



2021 JV 1993
Ruim 100.000 mensen zagen Jos Verstappen in 1993 de Marlboro Masters winnen. Het absolute paspoort voor de Nederlander richting het Benetton F1 Team destijds.

Verstappens Jaar
Als opvolger van Pedro Lamy mocht Jos Verstappen in 1993 met steun van Marlboro bij het gerenommeerde WTS-Team van Michael Schumachers manager Willy Weber plaatsnemen. Het duurde even voordat Jos bij WTS de draad te pakken had. Pas in de zevende wedstrijd van het Duitse kampioenschap kwam de eerste lang verwachte overwinning van Jos. Daarna was de Nederlander de Nederlander onstuitbaar. Voor ruim 100.000 bezoekers schreef Jos de grootste autowedstrijd van Nederland op zijn naam. De Italiaan Paolo Coloni eindigde met een Dallara Fiat 393 als tweede gevolgd door de Duitser Michael Krumm in een Dallara Opel die eveneens de snelste ronde liet noteren. Voor Jos betekende deze overwinning het paspoort naar de F1 met Benetton. Tom Coronel maakte dat jaar een vrij onopvallend F3-debuut bij racewagenfabrikant Tatuus. Daar hadden Coronel en zijn sponsoren een Dallara 393 Fiat gehuurd. Een geruisloos debuut met een 20e plek. Vier jaar later zou het anders zijn.

2021 Rees 94

1994 werd gekenmerkt door een flinke startcrash in de Tarzanbocht. De wedstrijd werd gewonnen door de Brit Gareth Rees voor het team van Alan Docking (ADR Dallara F394 Mugen). Voor Rees kwam er nooit een echte doorbraak in de eenzitterwereld. Hij strandde als F1-TV-commentator. De Duitsers Jörg Müller en Sascha Maassen eindigden resp. als tweede en derde (RSM Marko Dallara Fiat F393 en BSR Dallara F394 Volkswagen). Karter Martijn Koene eindigde bij zijn Masters-debuut met een RC Motorsport Dallara F394 als vijftiende. En ook de demo's hadden een prominente plek op het programma ingenomen. De fantastische DTM-bolides waren voor het eerste op Zandvoort te bewonderen. Stefano Buttiero (Alfa Romeo), Jörg van Ommen (Mercedes) en "John Winter" (Opel) lieten het Nederlandse autosportpubliek voor de eerste maal met de DTM kennismaken. Begin millenniumjaren volgde er een lange historie. Voor het eerst in de Nederlandse autosportgeschiedenis maakten de fans kennis met Indycar. Arie Luyendijk gaf dat jaar een demonstratie met de Indy Regency Lola Indycar van teameigenaar Sal Incandella (overleden in 2011). In de week voor de Masters had Arie overigens tijdens de Race of Champions op de Indianapolis Motor Speedway een flinke klapper gemaakt.

2021 Crash 1994
Een enorme klapper tijdens de Masters-start in 1994. De Braziliaan Riccardo Rosset kreeg zelfs een auto boven op zijn hoofd maar bleef wonderwel ongedeerd.

Topjaar 1995
Met 32 inschrijvingen was het weer een topjaar in de Marlboro Masters. En ook dit seizoen kwam de gedoodverfde winnaar uit het Duitse F3 kampioenschap. De Argentijn Norberto Fontana, overigens nog steeds actief in de Argentijnse Turismo Carretera, was voor het Duitse F3 kampioenschap dat seizoen de grote titelfavoriet. Voor het Zwitserse team van "Hasi" Kaufmann (KMS Dallara F395 Opel) loste Fontana de belofte als gedoodverfde Masters-favoriet volledig in. Vele toekomstige toppers bevonden zich dat jaar op de deelnemerslijst. De Dallara-Opels van Norberto Fontana en Ralf Schumacher (WTS Dallara Opel F395) waren oppermachtig. Viervoudig Indy 500-winnaar Helio Castroneves eindigde dat jaar met een PSR Dallara F395 Mugen Honda als derde. Tom Coronel eindigde bij zijn F3-comeback in de Masters als vijfde met een WTS Dallara Opel 395 en was daarmee de best geklasseerde Nederlander.

Voor de tweede maal binnen twee jaar viel de Masters in 1996 ten prooi aan het team van Alan Docking. De Dallara F396 Mugens bleken een ijzersterke combinatie. Onze zuiderbuur Kurt Mollekens won verrassend de Masters. Er kwam geen vervolg aan het succes. Kurt concentreerde zich daarna op het KTR familieteam in de eenzittersport en werkt tegenwoordig als race-engineer in de TCR-series, ondermeer voor Tom Coronel bij Comtoyou. De Brit Jonny Kane eindigde met een PSR Dallara F396 Mugen als tweede maar de man die in de wedstrijd de meeste indruk maakte was de Colombiaan Juan Pablo Montoya met een Fortec Dallara 396 Mitsubishi. De Japanse krachtbronnen waren nu niet bepaald de meest betrouwbare.


2021 Tom 97 1
Vier jaar na zijn Masters debuut een sensationele overwinning in de Masters van Tom Coronel die op zijn thuiscircuit werkelijk schitterde.


1997 Tweede hoogtepunt Masters geschiedenis
Ruim 71.000 bezoekers zagen Tom Coronel als tweede Nederlander de hoofdprijs wegkapen. De destijds in Japan actieve coureur nam het gigantische risico om zijn Japanse TOM's Team naar Nederland over te laten komen. Vanaf de vierde startplek maakte Tom uitstekend gebruik van zijn banden die hij in de eerste tien ronden wist te sparen en met nog zes ronden te gaan viel Tom in de toenmalige Toyota-bocht polesitter Sebastian Philippe aan. De Fransman eindigde met een ASM Dallara 397 als tweede gevolgd door de Australiër Mark Webber met een ADR Dallara 397 Mugen Honda. Evenals Tom Coronel reed Philippe jarenlang in Japan en is nu één van de hoofdingenieurs bij het F2-team van ART Grand Prix.

2021 TC  1993
Er werd toen niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven dat Tom Coronel al tijdens zijn Citroën AX Cup-tijd al de eerste schreden in de F3 zette.... Ook tijdens de Masters uiteraard.

Een andere hoogtepunt was natuurlijk het optreden van Arie Luyendijk met de G-Force Oldsmobile V8 waarmee hij dat jaar de Indy 500 gewonnen had. 1998 betekende de F3-doorbraak van de Belg David Saelens met een verouderd Dallara F396 chassis waarin een competitieve Renault motor lag. Achter Saelens eindigden de Brazilianen Enrique Bernoldi (Promatecme UK Dallara F398 Renault) en Mario Haberfeld met een Paul Stewart Racing Dallara F398 Mugen. Voor het team van Frits van Amersfoort betekende het inmiddels alweer de tweede deelname aan de Masters. Helaas vielen zowel Christijan Albers als Bas Leinders uit. In zijn totaliteit niet het sterkste deelnemersveld in de Masters geschiedenis. Winnaar Saelens maakte als "Showman winnaar" ontzettend veel goed doordat hij het publiek enorm wist te bespelen.

2021 Tom 97 1 2
Voor de tweede maal de Nederlandse driekleur op het podium en enthousiaste fans.


2021 Hynes 1999
De Brit Marc Hynes verraste in 1999 voor het team van Manor met een Dallara F399 Mugen Honda.

Doorbraak Marc Hynes in 1999
Veel aandacht ging er in 1999 uit naar het aanstormende Britse talent Jenson Button die voor het team van Promatecme UK met een Dallara F399 Renault uitkwam. Velen tipten op Button als Masters winnaar. Button had het enorm zwaar met de 32-jarige veteraan Walter van Lent (JB Motorsport Dallara F399 Opel) die hij pas in de slotfase wist te passeren. De Brit Marc Hynes met het team van Manor Motorsport (teameigenaar John "Butcher" Booth) won de wedstrijd voor de beide Van Amersfoort-rijders Thomas Mutsch (D) en Etienne van der Linde (ZA), beiden Dallara Opel. Button steeg tot ongekende hoogte in de F1 maar de carrière van Marc Hynes kwam door diverse redenen nooit goed uit de verf. Wel werkte hij als TV-commentator in de F1 en was de afgelopen jaren bij het management van Lewis Hamilton actief.

2021 Schumacher demo 2000
Of ze hem nu wel of niet mochten maakte eigenlijk niet meer uit. Michael Schumacher bracht met zijn Ferrari in het millenniumjaar 2000 het publiek volledig in extase. Een denderende ovatie was het resultaat na deze demo.

Schumacher Hoofdattractie in Millenniumjaar
Michael Schumacher was na afloop van de Masters in het Millenniumjaar met zijn F1 Ferrari de absolute hoofdattractie dankzij sponsor Marlboro. Er kwamen meer dan 100.000 mensen voor destijds. De 10e editie van de Masters leverde een verrassende overwinning op voor de Fransman Jonathan Cochet met een Signature Dallara F399 Renault. Achter hem volgden Ben Collins (Carlin Motorsport (F300 Dallara Mugen) en Tomas Scheckter (PSR Dallara Mugen). De als eerste twee geëindigden braken nooit echt door. De Fransman Jonathan Cochet verdween als race-instructeur volledig in de anonimiteit, Ben Collins (GB) speelde in Top Gear jarenlang "The Stig". Recentelijk leverde hij de stunts in de film Ford vs. Ferrari maar werkte ook als stuntman in James Bond films. Thomas Scheckter zag na een gezellig avondje uit de droom van een F1-carrière uiteenspatten. Reed tot 2011 Indycar, won er twee races en keerde daarna de racerij de rug toe. Werkt nu in het ouderlijke bedrijf van zijn vader (dierenvoeding). De belangstelling voor de sport is er eigenlijk niet meer. Jeroen Bleekemolen eindigde met het team van VAR als zevende.

2021 Sato 91
Takuma Sato won in 2001 de Masters en is nog steeds een geweldige coureur en een factor in Indycar.

Banzaï Takuma komt er aan in 2001
Voor insiders was Takuma Sato in 2001 de gedoodverfde favoriet voor een zege in de Marlboro Masters. De Japanner, uitkomend voor het team van Trevor Carlin met een Dallara F311 Mugen Honda, loste die belofte volledig in. Ondanks een slechte start wist de Japanner zich snel te herstellen. De voormalige wielrenner reed een overtuigende wedstrijd en was in het jaar van 9/11 de allereerste Japanse Masters-winnaar. En evenals als David Saelens in 1990 wist Sato het publiek eveneens met een fantastische act te bespelen door zijn auto, tegen het protocol in, voor de hoofdtribunes stil te zetten. Eén van de mooiste momenten in de Masters-historie. Om in 2001 de Masters te winnen, moest je over een Dallara Mugen F311 beschikken. André Lotterer (Jaguar Racing) en Anthony Davidson (Carlin) eindigden resp. als tweede en derde. Honda-man Sato kwam in de F1 niet altijd tot zijn recht, maar is 20 jaar later nog steeds actief in Indycar en een factor bij RLL Racing om rekening mee te houden. Hij won tweemaal de Indy 500. Lotterer won driemaal Le Mans met Audi, was jarenlang succesvol in Japan en is tegenwoordig fabriekscoureur voor Porsche in de Formule E. Davidson is nog steeds in de sportscar-racerij voor Jota actief en simulator-rijder bij Mercedes.

Renault-motoren sterk in 2002
Wilde je in 2002 kans maken om de Masters te winnen, dan moest je duidelijk over een Dallara-Renault-combinatie beschikken. De eerste vier plekken werden door deze combinatie ingenomen. In een vrij saaie wedstrijd zegevierde de Braziliaan Fabio Carbone voor het team van Fortec Motorsport. De Fransen Oliver Pla en Tristan Gommendy eindigden resp. als tweede en derde. De als vierde geklasseerde Fin Heikki Kovalainen kwam als Renault-Junior in de F1 en is nu nog steeds in het Japanse Super GT-kampioenschap actief. Met een 12e plek was Jeroen Bleekemolen de beste Nederlander. Ook Carbone brak na omzwervingen in Japan en diverse kampioenschappen nooit echt door.

2021 Jan Ferrari
Mooie herinneringen begin millenniumjaren(2004) Jan Lammers aan het stuur van een F1 Ferrari. Ooit succesvol door Michael Schumacher bestuurd.

In het daaropvolgende jaar maakt de gloednieuwe Mercedes-F3-motor zijn opwachting in de Masters. Het leverde een direct een overwinning op voor de Oostenrijker Christian Klien (Dallara F302/Mercedes) uitkomend voor het Mücke-team. In een vrij saaie vertoning was Klien dominant. Klien reed 40 Grands Prix, maar maakte het nooit helemaal in de eenzitter-racerij , vond jarenlang zijn draai in de GT-racerij en richt sinds kort zijn pijlen op de DTM. Nelson Piquet Jr. eindigde in het door zijn vader opgezette Piquet Sports Jr. Team als tweede en behoeft geen nadere introductie hier. De Australiër Ryan Briscoe((Premapowerteam 3e Dallar Opel 303)  reed tot 2015 in de Indycar-series en rijdt sindsdien in de sportscars en komt nu voor het team van Glickenhaus in het FIA WEC uit.



2021 Premat 2004 Masters
Alexandre Premat wint de Masters in 2004. Kampioen in de A1 Grand Prix en driemaal winnaar van de Bathurst 1000! Dan kun je echt wel iets.
De komst van Rosberg en Hamilton
17 jaar geleden reden Sir Lewis Hamilton en Nico Rosberg voor de eerste maal op CM.com Circuit Park Zandvoort. Hamilton eindigde bij zijn kennismaking met Zandvoort voor het team van Manor Motorsport (Dallara F303 Mercedes) als zevende achter zijn toekomstige Mercedes-F1-teamgenoot Nico Rosberg (Team Rosberg Dallara Opel F303). In de daaropvolgende jaren zouden beiden elkaar nog vaak tegenkomen. De wedstrijd zelf leverde een dubbeloverwinning op voor het team van ASM Motorsport (F303/Dallara Mercedes) met Alexandre Prémat als winnaar. Prémat won o.a. het A1 Grand Prix-kampioenschap voor Team France gedurende het 2005/06 seizoen. Soms ruw en onbesuisd. Won driemaal op Bathurst met de teams van Triple Eight en DJR Team Penske. De nu in Las Vegas woonachtige Fransman wist zich in meerdere autosportdisciplines te bewijzen. De als tweede geëindigde Eric Salignon reed daarna nog wel in de World Series by Renault 3,5 maar verdween verder volledig van de radar. Adam Carroll beschikte nooit over financiële middelen, reed DTM, Formule E en rijdt nu in de diverse Ferrari Challenge-wedstrijden rond. Tevens is hij daar rijderscoach.

2021 Hamilton 2005
Lewis Hamilton wint de Masters in 2005. Rechts in beeld oud perschef Dirk Buwalda in 2020 te vroeg van ons heengegaan.

2005 Het jaar van Hamilton
Lewis Hamilton keert komende maand na 16 jaar weer tussen de duinen terug. De vraag is of hij het succes van toen kan herhalen. In 2005 werd het een overtuigende dubbeloverwinning voor het team van ASM waarbij zijn Duitse teamgenoot Adrian Sutil als tweede eindigde. Als getuige van de crash van Jules Bianchi in 2014 vond Sutil eigenlijk nooit meer zijn draai terug in de F1 en verdween geruisloos uit het circus. Tegenwoordig handelt hij met luxe auto's. De Braziliaan Lucas di Grassi eindigde voor het team van Manor Motorsport met een Dallara Mercedes F305 als derde. Di Grassi werd gedurende het seizoen 2016/2017 met Audi Formule E-kampioen. Een technisch enorm begaafde rijder. Is ook als rijder begaan met de klimaatproblematiek en hield in 2018 een speech bij de Verenigde Naties. Voor de toekomst ambieert Di Grassi de functie van FIA-president. Met een zevende plek was Giedo van der Garde (Team Rosberg Dallara 305 Opel) de best geklasseerde Nederlander. Giedo zou in 2006 bijna zijn slag slaan Zandvoort.

2021 DiResta 2006
Paul di Resta winnaar van de  laatste "Marlboro Masters" in 2005. In 2006 gaf de tabaksgigant nog steun via de achterdeur.

Nadat hoofdsponsor Marlboro door allerlei overheidsreguleringen afscheid had moeten nemen werd het stokje aan BP overgedragen. Voor 2006 werd het de BP Ultimate Masters.De editie 2006 werd andermaal een dubbeloverwinning voor het Franse ASM Team. De Schot Paul Di Resta (ASM Dallara F305 Mercedes) reed een foutloze wedstrijd terwijl onze landgenoot Giedo van der Garde vanuit pole slecht uit de startblokken kwam. Giedo slaagde er nog wel in om zijn teamgenoot rondenlang onder druk te zetten maar moest vanwege die slechte start met P2 genoegen nemen. Di Resta was jarenlang het gezicht van Mercedes in de DTM en won in 2010 het kampioenschap. Tevens in het WEC voor United Autosports actief. Reed tevens voor Force India in de F1, treedt ook regelmatig op als TV-commentator in de Formule 1 en werd door Peugeot aangetrokken voor het nieuwe hypercar-project.

2021 Giedo 2006
Giedo wist in 2006 zijn goede uitgangspositie helaas niet optimaal te benutten helaas.


2021 Hulk 2007 Zolder
De pitlane in Zolder. Het was wel even wennen in 2007. Maar een schitterend evenement.

De Masters verhuisden vanwege geluidsbeperkingen twee jaar richting Zolder
Al na één jaar volgde bandenleverancier Kumho de Masters als partner op. Zandvoort Masters@Zolder was de benaming van de noodgedwongen excursie richting België. Voor polesitter Romain Grosjean (ASM Dallara F305 Mercedes) was de wedstrijd eigenlijk al afgelopen nog voordat hij begonnen was. De Zwitserse Fransman liet bij de start de motor afslaan en speelde geen rol van betekenis meer. Hij eindigde als veertiende.

2021 Hulk 2007
Nico Hülkenberg, de uitstekend Nederlands sprekende Duitser, wint de Masters op Circuit Zolder.

Bij de start versloeg Nico Hülkenberg de Fransman Franck Mailleux (Manor Motorsport Dallara F305 Mercedes) en nam de leiding die hij niet meer afstond. Voor het team van ASM betekende het de vierde Masters-overwinning. De Fransman Yann Clairay eindigde als tweede (Signature Plus Dallara F305 Mercedes Benz ) gevolgd door de Nieuw Zeelander Brendon Hartley (ASL Team Mücke Motorsport Dallara F305 Mercedes Benz). Clairay vervolgde zijn carrière richting sportscars. Hield er in 2011 mee op totdat hij begin dit jaar tijdens de 24U van Daytona weer opdook. Clairay is ook voor Alpine nu in de rallysport actief. Yelmer Buurman was bij de eerste buitenlandse editie van de Masters de beste Nederlander.

2021 JB 2007 1
De betreurde Jules Bianchi zegevierde in 2008 voor het team van ART Grand Prix.

De tweede Belgische editie kreeg de naam RTL GP Masters of F3 en de Fransman Jules Bianchi was met het team van ART Grand Prix eigenlijk de grote favoriet. De start vond op een halfdroge/natte baan plaats. Renger van der Zande was bij de start direct bij een incident betrokken waarbij de auto van Nico Hülkenberg (ASM Dallara F308 Mercedes Benz) geraakt werd. Die liep echter geen schade op terwijl voor Van der Zande de wedstrijd al over was nog voordat hij begonnen was. Bianchi en Hülkenberg profiteerden evenals hun Britse teamgenoot Jon Lancaster. Teameigenaar Frédéric Vasseur had zijn team inmiddels tot ART Grand Prix omgedoopt. Ditmaal zelfs een drievoudige overwinning voor de huidige Alfa Romeo F1-sportdirecteur.

2021 Zolder 2008 Winner
Veel te vroeg van ons heengegaan. Jules Bianchi.


2021 Bottas
Bottas wist als eerste rijder de Masters tweemaal achtereen te winnen.

Comeback in Zandvoort
Na twee noodgedwongen Belgische excursies keerde de Masters in 2009 naar Circuit Zandvoort terug. Ditmaal was brandstofleverancier Tango de hoofdsponsor. Tactische spelletjes tussen Valtteri Bottas en Jules Bianchi tijdens de trainingen zorgden ervoor dat laatstgenoemde voor de wedstrijd vijf gridposities werd teruggezet zodat een herhaling van zijn Zolder-zege in het voorgaande jaar was uitgesloten. Bianchi eindigde als vierde en Bottas behaalde een overtuigende Masters-overwinning. Al in de eerste ronde beschikte de Fin met zijn ART Grand Prix Dallara F308 Mercedes-Benz over een voorsprong van meer dan twee seconden en mocht zich overtuigend de nieuwe F3 Master noemen. Zijn landgenoot Mika Mäki eindigde met een Signature Dallara F308 Volkwagen als tweede. De derde plek werd door Stefano Coletti met een Prema Powerteam Dallara F308 Mercedes ingenomen.

De carrière van de Fin Mika Mäki (die over veel talent maar weinig financiële middelen beschikte) kreeg door een verkeersongeval in Finland een knak. En uiteindelijk trok hij zich uit de autosport terug. Mäki werkt nu in de computerbranche. De loopbaan van Coletti in GP2, Indycar etc. kwam nooit uit de verf. De Monegask was recentelijk nog actief in het nieuwe FIA Pure ETCR-kampioenschap waar al snel afscheid van hem genomen werd. Met een zesde plek was Renger van der Zande met een Dallara F308 van het HiTech team de beste Nederlander.

2021 Bottas 2009
Wordt dit jaar in de F1 ook champagne voor Valtteri Bottas?

In 2010 slaagde Valtteri Bottas er als eerste in om zijn Masters-titel met het team van ART Grand Prix te prolongeren. Wisselvallige weersomstandigheden voor de start zorgden voor het chaos met de bandenkeuze. De Spanjaard Roberto Merhi (Mücke Motorport Dallara F308 Mercedes) was de enige die voor regenbanden koos. Helaas droogde het Zandvoortse asfalt snel op en werd hij door alle toppers voorbij gereden. Beide ART-coureurs Sims en Bottas vlogen de Spanjaard op een snel opdrogende baan voorbij. Niet veel later passeerde Bottas zijn Britse teamgenoot en behaalde zijn tweede achtereenvolgende Masters-zege. (Beiden ART F308 Dallara Mercedes). De Duitser Marco Wittmann eindigde voor het team van Signature met een Dallara F308 Volkswagen als derde. Zowel Sims als Wittmann werden in de DTM en de lange-afstandsracerij het gezicht van BMW. Ruim 43.000 mensen vonden de weg naar Zandvoort. Sebastian Vettel gaf op een nat wegdek tevens een F1-demo dat jaar.

2021 Vettel 2010
Sebastian Vettel kwam op uitnodiging van Red Bull in 2010 met zijn Red Bull F1 Bolide naar Zandvoort.


2021 Crash Munoz Merhi
Roberto Merhi veroorzaakte direct bij de start in 2011 een flinke crash met Carlos Munoz en Daniel Juncadella. Op de foto vooraan Merhi met daarachter Munoz.

Doorbraak Rosenqvist
Met een Masters-overwinning behaalde de Zweed Felix Rosenqvist in 2011 zijn eerste grote succes in de F3-wereld. De Spanjaarden Daniel Juncadella en Roberto Merhi waren direct na de start bij een incident betrokken waarbij Juncadella uitviel en Merhi later uit de wedstrijd genomen werd. Dit incident werkte in het voordeel van Mücke-coureur Felix Rosenqvist die met zijn Dallara F308 Mercedes een grote voorsprong wist op te bouwen en voor de eerste maal in de Masters wist te triomferen. Marco Wittmann behaalde voor het team van Signature (Dallara F308 Volkswagen) voor de tweede achtereenvolgende maal een podiumresultaat. Kevin Magnussen eindigde met een Carlin Motorsports Dallara F308 Volkswagen als derde. Voor de eerste keer telde de Masters mee voor de FIA International Trophy. Een voorbode van de dingen die op de lange termijn zouden komen.

2021 2011 FR
Podium 2011.Vlnr. Wittmann, Rosenqvist en een piepjonge Kevin Magnussen.

Daniel Juncadella nam het daaropvolgende jaar revanche door de Masters op zijn naam te schrijven. Voor het Prema Powerteam werd het met de Italiaan Raffaele Marciello een dubbeloverwinning (Dallara F312 Mercedes). Beiden zijn nu het gezicht van Mercedes Benz in de GT-racerij. Hannes van Asseldonk eindigde met een HiTech Dallara Mercedes Benz F312 als derde. Helaas zette de talentvolle Van Asseldonk al snel een streep onder de racerij omdat zijn doel, de F1, niet haalbaar bleek.

2021 FR 2013
Bij zijn tweede Masters-zege was Felix Rosenqvist veel uitbundiger dan bij de eerste.

Twee jaar na zijn allereerste Masters-zege herhaalde Felix Rosenqvist, voor het team van Mücke Motorsport, zijn succes op Zandvoortse bodem. Vanaf pole nam de Zweed met zijn Dallara F312 direct de leiding en stond die niet meer af. Even leek de zege van Rosenqvist in gevaar te komen toen hij vanwege een "Medical Car" op de baan moest vertragen. Maar het achter hem rijdende Prema Powerteam-duo Alex Lynn en Emil Bernstorff (Dallara F312 Mercedes) vormde geen bedreiging meer en namen in de einduitslag P2 en P3 in. Bernstorff (de Deense Schot) houdt zich nu professioneel met iRacing-platforms bezig. In 2014 won Lynn het FIA GP3 kampioenschap. Tegenwoordig komt hij in het FIA FE kampioenschap voor Mahindra Racing uit. Als "F3 Opa" was Rosenqvist voor de F1 te oud maar vond later zijn draai bij Ganassi Racing en Arrow SP McLaren in de IndyCars.


2021 Max 2014
Vader en zoon wonnen de Masters. Jos en Max Verstappen. Tussen beide zeges lag exact 21 jaar.

Max zonder tegenstand
2014 was het jaar van Max Verstappen. Zonder enige vorm van serieuze tegenstand schreef Max de Masters met een Motopark Dallara F311 Volkswagen op zijn naam. Voor Max een leuke prestatie maar hij had niet de zware tegenstand die zijn vader 21 jaar eerder had.  De wedstrijden werden evenals in 2014 als bijprogramma in het ADAC GT Masters-pakket opgenomen. Het Britse F3 kampioenschap was inmiddels een samenwerking met de FIA F3 Euroseries aangegaan waardoor de belangstelling duidelijk minder was geworden. Bovendien vonden die wedstrijden ook in het kader van de DTM op Zandvoort plaats.

2021 Max 2014 2
Jos had in 1993 heel veel tegenstand. Max in 2014 nauwelijks. Een wereld van verschil.

Sommige teams voelden er dan financieel weinig voor om tweemaal daar te rijden. In 2015 won Antonio Giovinazzi voor het team van Carlin met een Dallara F315 Volkswagen de Masters en zijn teamgenoot George Russell eindigde als tweede. Sergio Sette Câmara is nu voor het team van Dragon Penske in de Formule E actief.


2021 Giov 2015
Giovinazzi voorlaatste winnaar in 2015.


Geruisloos einde
De Zweed Joel Eriksson had de twijfelachtige eer om in 2016 als laatste Masters winnaar te worden afgevlagd. Het werd een drievoudige overwinning voor Motopark. De Fin Niko Kari eindigde als tweede terwijl Sette Câmara P3 uit 2015 wist te herhalen. De Brit Calum Illott eindigde voor het team van Frits van Amersfoort als vierde. Twee succesvolle teams die in 2019 de toegang tot het FIA F3 kampioenschap om onbegrijpelijke redenen geweigerd werden. Jarenlang hadden ze in diverse F3-kampioenschappen de kar getrokken......Het plotselinge overlijden van adviseur Barry Bland in 2017 versnelde het proces tot definitieve beëindiging van de Masters, tot een 25e editie kwam het helaas niet meer.

2021 Ericsson
Marcus Ericsson allerlaatste winnaar van de Masters in 2016.

Met de Marlboro Masters maakte tabaksgigant Philip Morris de autosport voor het grote publiek toegankelijk. Nog steeds spreekt men over de Marlboro Masters ondanks het feit dat andere sponsoren zoals Kumho of Tango het stokje overnamen. Een begrip dat uit de CV's van de vele grote namen die hier aan deelgenomen hebben niet meer weg te denken valt. Verschraling op diverse fronten zowel binnen als buiten de sport maakt dit soort concepten helaas niet meer mogelijk.

2021 Laatste Masters
Geruisloos viel het doek van één van 's werelds mooiste F3 events.

Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie