Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Peter Auto sluit seizoen af op Estoril
11 oktober 2021 Pagina 1 van 1
IMG 1448

Met de Estoril Classics heeft Peter Auto een streep gezet onder zijn historische raceseizoen 2021. De animo voor deze seizoensafsluiter was behoorlijk, zodat alle categorieën van Peter Auto – acht inmiddels! – weer hun eigen races kregen. Twee gastoptredens kwamen uit de koker van Race Ready, de organisatie van Diogo Ferrão die de gastheer van het evenement was. Niet alleen reed diens Iberian Historic Endurance mee, de Portugees had ook weer een redelijk respectabel F1-veld naar Estoril weten te krijgen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

Voor een deel deden aan beide F1-races dezelfde coureurs mee die afgelopen weekend ook al op Spa reden: Steve Brooks, Mark Hazell en Paul Tattersall – hun auto's blijven ongetwijfeld daar staan voor de komende Masters-races op Jérez en Portimão. De overige tien auto's kannibaliseerden echter toch op het magere veld dat daardoor op de Spa Six Hours te zien was. Dat gold met name voor de Franse deelnemers die normaal gesproken altijd Spa aandoen. Michael Lyons won in zijn McLaren M26 de eerste race, Steve Brooks ging in zijn Lotus 91 met de tweede race aan de haal omdat Michael op zondag de M26 aan vader Frank gunde.
 
IMG 2257

In plaats van op zaterdagavond sloot het evenement deze keer af met de grote Sixties Endurance-race, die met 55 auto's weer uiterst royaal was gevuld. Het werd een 1-2 voor de Britse duo's Richard Cook/Harvey Stanley en James Cottingham/Max Girardo, die de Zwitsers Charles Firmenich/Henri Moser op ruim een minuut reden – alle drie in Cobra's.
 
IMG 3289

Armand Mille triomfeerde in CER1 met een Lola T212 waarmee hij de T70 Mk3B van Steve Brooks/Martin O'Connell op afstand hield. De De Tomaso Pantera van Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners was weer eens de sterkste onder de GT's.
 
IMG 8175

In CER2 schreef Maxime Guenat nog maar weer eens een race op zijn naam. In zijn T286 bleef hij drie Tojs voor, die van Yves Scemama, Dominique Guenat en Franck Morel. In een tikje mager bezet GT-veld ging de winst naar de Porsche 934/5 van Lars Rolner/Patrick Simon. Rolner voegde er in de Iberian Historic Endurance nog een zege aan toe, nu in een 911 3.0 RS, terwijl Patrick Simon samen met Annette Rolner nog zo'n RS naar de tweede plaats stuurde, vóór het E-type-duo Andy Newall/Rhea Sautter. Bart Uiterwaal was de enige Nederlander in Estoril: hij werd 34e in zijn Mustang.
 
IMG 3109

Ondanks een opkomst van slechts negen auto's kreeg Group C toch weer eens zijn eigen races. Olivier Galant voerde een Jaguar 1-2 aan, waarbij zijn XJR12 de XJR10 van het gouden gelegenheidsduo Zak Brown/Martin Brundle voorbleef. Galant won ook de tweede race, maar deze keer was zijn tegenstand een stuk geringer. Twee opmerkelijke C2-auto's vergezelden hem op het podium: de Olmas GLT200 van Bertrand Rouchaud/Antoine Weil en de ADA 02B van Ralf Huber/Benjamin Monnay.
 
IMG 1863

De Classic Endurance Legends maakten het Le Mans-prototypegevoel compleet. Net zoals in eerdere CEL-races waren de proto's echter sterk ondervertegenwoordigd: Cottingham/Girardo wonnen twee keer in hun Dallara-Judd SP1, met de MG-Lola EX257 van Mike Newton als tweede en de aparte Keiler KII van Marc Jully als derde – en daarmee waren ze op. Sebastian Glaser won op zaterdag de Porsche-race om de GT-overwinning, op zondag ging die eer naar Stefan Roitmayer/Michael Föveny.
 
IMG 1781

De Greatest's Trophy draaide uit op een Bizzarrini-feestje. Op zaterdag wonnen Dirk en Leon Ebeling in hun 5300 GT, een dag later keerde Christian Bouriez de volgorde om. Jan Gijzen, die op Spa voor het eerst zijn nieuwe vooroorlogse Riley had geprobeerd, was er deze keer niet bij.
 
IMG 0602

Ook Armand Adriaans ontbrak als vast Nederlands gezicht in de Heritage Touring Cup – want die was op Dijon actief. De race werd deze keer een 1-2 voor de Ford Capri RS3100, in dezelfde volgorde als in de CER2-race: Maxime Guenat vóór Yves Scemama. Ze bleven de BMW 3.0 CSL's van Franz Wunderlich en Christian Traber voor, waarna nog eens een Capri volgde: die van Brown/Brundle.
 
IMG 1007

Net als Adriaans koos Erwin van Lieshout voor Dijon, zodat er geen Nederlandse Porsche 911 meedeed aan de 2.0L Cup. Het Britse sterrenduo Mark Sumpter/Andrew Jordan domineerde daarin, ruim voor Xavier Dayraut en David Danglard.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2021
Bekijk de desktopversie