Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
NASCAR: Loris Hezemans en Jacques Villeneuve snel tijdens Roval test Charlotte. Stuurinrichtingsproblemen voor NextGen
13 oktober 2021 Pagina 1 van 1
Loris Hezemans en Jacques Villeneuve gaven de afgelopen twee testdagen tijdens de officiële NASCAR Roval op Charlotte een uitstekend visitekaartje af. Een twaalfde en een dertiende tijd voor beiden tijdens de laatste testdag gisteren. Gedurende de eerste testdag was SHR-coureur Chase Briscoe de snelste man met 1.20.219. Die tijd werd gisteren door de JGR Toyota van Denny Hamlin met ruim twee seconden verpulverd. De Toyota-rijders sloten de dag met een tijd van 1.18.573 af. Een supertijd vergeleken met de concurrentie die allemaal 1.21ers en 1.22ers reden.


2021 Loris
Uitstekend testdebuut voor Loris Hezemans en Jacques Villeneuve op de Roval van Charlotte.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: NASCAR

Loris Hezemans en Jacques Villeneuve snel tijdens Roval test Charlotte. Stuurinrichtingsproblemen voor NextGen
Voor de officiële NASCAR test op e Roval van Charlotte waren in totaal 21 auto's ingeschreven. Loris Hezemans en Jacques Villeneuve lieten de afgelopen twee dagen met de gloednieuwe Ford Mustang een twaalfde en een dertiende tijd noteren. De tests waren de afgelopen twee dagen op de diverse social media kanalen live te volgen. De auto's zijn vergeleken met hun voorgangers inderdaad meer "stock" ofwel standaard geworden. De Chevrolet, Ford en Toyota ogen duidelijk compacter en meer standaard. Afgelopen maandag lag de focus op het feit om de hitte in de cockpit te verminderen.

2021 Bubba Wallace
Hier Bubba Wallace in actie. Hij maakte gisteren als één van de weinigen een kleine excursie buiten de baan.

Vooral gisteren klaagden nogal wat teams over problemen met de stuurinrichting. Alex Bowman noemde het zelfs een "nachtmerrie" Alex Bowman: "In vergelijking met de huidige auto rijdt hij geweldig behalve als er problemen met de stuurinrichting opduiken." Het was een probleem waar veel teams overigens mee te kampen hadden.

2021 Lajoie
Corey Lajoie legde aan de media duidelijk uit waar de problemen met de stuurinrichting lagen.

Via tekeningen probeerde Corey Lajoie uit te leggen wat er allemaal met de besturing gebeurt en vergeleek het met een versleten band op een personenauto. De auto wiebelt dan zodanig dat de rijder beide handen aan het stuur moet houden i.p.v. één om de versnellingspook te gebruiken.

"Afhankelijk van de verticale belasting doet het stuurhuis rare dingen. Er zijn fundamentele structurele problemen met de stuurcomponenten die we nu hebben. Als het een gemakkelijke oplossing was, zou het al opgelost zijn" aldus Lajoie. Ook voor Tyler Reddick en Joey Logano die eerder het Prototype testten, kwamen de stuurinrichtingsproblemen niet echt als een verrassing."

2021 Ryan Blaney
Ryan Blaney verwacht dat de problemen met de stuurinrichting snel opgelost zullen zijn.

Hoge temperaturen
Ty Dillon van GMS Racing verklaarde dat een sensor 200 graden bij zijn voeten had gemeten. In de huidige auto bedragen die ongeveer 150 graden. Wel gaf Dillon toe dat het team geen wijzigingen had aangebracht om die te verminderen. William Byron van Hendrick Motorsports maakte een aardige vergelijking tussen de huidige auto en de NextGen.

William Byron: "Ik heb het gevoel dat je met de huidige auto meer variabelen zijn als je in de remzones gaat. Je moet je achterbanden voelen en het toerental op elkaar afstemmen voordat je terugschakelt. Als je het verkeerd doet dan lig je eraf. Met de nieuwe auto moet je zo snel mogelijk de remzone ingaan, zo agressief mogelijk zijn en terugschakelen wanneer je tijd hebt. Het zal zorgen voor agressievere uitremmanoeuvres."

Ryan Blaney verwacht dat de problemen door de NASCAR-organisatie zeker opgelost zullen worden en verwacht dat deze "bugs" snel opgelost zijn. Ook John Probst van NASCAR verwacht dit.

2021 Stenhouse
Ricky Stenhouse liet voor het team van JTG Daugherty Racing de dertiende tijd noteren.

Wel kondigde Probst een groot aantal extra testdagen aan. Ter voorbereiding van "The Clash" zal er op korte termijn in het Bowman Gray stadion getest worden. Voor het eerst sinds 1970 vindt de "The Clash" niet plaats op de Daytona International Speedway maar in het Los Angeles Colosseum waar een kwartmijls baan zal worden uitgezet. Ter voorbereiding van de "Dirt"-wedstrijd op Bristol zal de ervaren Stewart Friesen op 16 november met de NextGen auto op de halve mijls baan van Wythe Raceway testen. De volgende testdata van de NextGen auto zijn:

 Nov. 17-18  Charlotte Motor Speedway oval
 Dec. 14-15  Phoenix Raceway
 2022
 Jan. 11-12  Daytona International Speedway 
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2021
Bekijk de desktopversie