Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Historic Monoposto Racing houdt strak vast aan zijn concept
04 april 2022 Pagina 1 van 1
pinksterraces2017-16

Historic Monoposto Racing (HMR) is in onze contreien al vele jaren het gezicht van de historische formuleauto's, met Nederland als thuisbasis, maar met heel Noordwest-Europa als wervingsgebied. Helana van der Wouden is al evenzovele jaren de onvermoeibare drijvende kracht achter HMR, maar deze keer laat ze het woord graag aan haar mede-bestuursleden Esper van Heesewijk en Pier Winsemius. AUTOSPORT.NL sprak met hen over de twee coronajaren en het seizoen dat voor de deur staat.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

HMR racet doorgaans in Nederland, België en Duitsland, maar verwelkomt ook rijders uit Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en zelfs Denemarken en Zweden met een formuleauto tot en met 1981. Vele smaken aan Formule Ford (1600 en 2000) en Formule Vee vormen het leeuwendeel van het veld, maar ook F3-auto's zijn van harte welkom. Hoe is dit historische kampioenschap de coronacrisis doorgekomen? "Helana's begrijpelijke eerste reactie was: we moeten er misschien niet eens aan beginnen. Straks lijden we eindeloze verliezen!" zo vertelt penningmeester Van Heesewijk over dat rare voorjaar van 2020. "Ik heb er toen nog eens rustig naar gekeken, met een blik op de geschiedenis. De Spaanse griep duurde destijds ongeveer twee jaar, dus op basis daarvan ben ik gaan rekenen: het kan ons zo veel kosten, maar we hebben nog zo veel in kas. Daar kun je op inkopen. En ik moet zeggen: we hebben twee bescheiden seizoenen gehad, maar het is achteraf best meegevallen. Wel met dank aan de circuiteigenaren – die waren heel fideel, moet ik zeggen."
 
hmr-dtm2014-9

"De rijders hebben we intussen intensief op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen", zegt algemeen bestuurslid Pier Winsemius, die op Zandvoort ook coördinator is tussen de wedstrijdleiding en de rijders. "Wat scheelde: we hebben het net zo aangepakt als in de reisbranche, met omruilacties en terugbetalingen. Dat gaf een enorm vertrouwen in de continuïteit. Dus het is redelijk goed gegaan, al waren de startvelden wel minder groot. Mensen haakten om persoonlijke redenen af of schoven de zaak door."

 
pinksterraces2017-38

"En daar zitten veel verschillende verhalen achter", haakt Van Heesewijk in. "Sommigen om gezondheidsredenen, maar bijvoorbeeld de Britten hadden twéé problemen: corona én Brexit. Let wel, onze Britse deelnemers komen met de camper naar Zandvoort en moeten alles zelf regelen. De douaneformaliteiten zijn in Engeland veel moeilijker voor ze geworden. Formuleauto's zijn geen registergoederen, dus je moet je zaakjes goed voor elkaar hebben. We zijn weer terug bij het carnet de passage – en voor kleintjes zoals wij wordt het dan lastig, het is gewoon een extra kostenpost."
 
pinksterraces2017-50

"Ja, Engeland is lang op slot geweest, maar de Britten zagen het óók als een reddingsboei dat ze weer mochten racen", zo vertelt Winsemius over de sfeer. "En ik moet zeggen: ik heb dat zelf ook zo ervaren. Als ik op een evenement was – behalve de keren dat een mondkapje verplicht was – vergat ik bijna dat er een pandemie gaande was. Mensen vergeten alles op het circuit, zo blij zijn ze dat ze weer mogen racen. Vooraf hebben we 't met gemengde gevoelens tegemoet gezien, want racen doe je zonder zorgen. Dus als je wordt geconfronteerd met zulke bedreigingen als tijdens corona, zou je denken dat mensen even wachten. Maar dat was helemaal niet zo!"
 
hmr-dtm2014-20

Voor 2022 heeft HMR intussen een kalender samengesteld met vier raceweekenden: het New Race Festival op Zolder op 14-15 mei, de Pinksterraces op Zandvoort op 4-5 juni, de Spa Summer Classic op 24-26 juni en de Finaleraces op Zandvoort op 30 september-2 oktober. "We hebben gekozen voor een degelijke kalender", zo is de verklaring van Van Heesewijk. "Nog even geen verre reizen, alleen bekende circuits en vier evenementen in plaats van vijf. Eerst even kijken hoe dat gaat. Met het aantal inschrijvingen gaat het gelukkig best goed."
 
pinksterraces2017-12

"Assen zit er anders altijd wel bij, maar dit jaar even niet", vult Winsemius aan. "Op een of andere manier halen we daar nooit het aantal deelnemers als op andere circuits. Daarom was het nu een iets te groot risico." Van Heesewijk denkt de reden wel te weten: "Het is eigenlijk heel raar, want Assen is juist fantastisch met formuleauto's. Maar het is geen F1-circuit, die andere wel. En daar komen vooral de Engelsen toch op af."

 
hmr-dtm2014-17

"En toch is voor Engelse rijders het continent nog steeds veel aantrekkelijker dan Engeland zelf. Dat geldt voor de duur van de races, maar ook voor de tarieven. Dus de wil is er, maar Brexit blijft een probleem", stelt Winsemius, alvorens een blik te werpen op de andere nationaliteiten onder de deelnemers. "De Duitsers zijn inmiddels vrij goed vertegenwoordigd bij HMR en er is een toenemend aantal Belgen en Fransen. Zweden waren er vroeger veel, maar die kiezen nu meer hun evenementen, ook nu er in Zweden zelf een beter aanbod voor formuleauto's is ontstaan."
 
hmr-dtm2014-1

En hoe staat het bij HMR met de verjonging? Van Heesewijk: "Dat blijft een probleem, het is belangrijk om de jeugd interesse te laten houden in dit soort auto's." Winsemius: "We zien het nu wel gebeuren bij een groep Belgen. Daar staat de tweede generatie op en die nemen ook weer hun vriendjes mee."
 
pinksterraces2017-52

Is er tot slot nog kans op toelating van jongere formuleauto's? "Nee, we houden strak vast aan de regels, een beetje à la het NKHTGT", zegt Van Heesewijk ferm. "Sommige mensen willen met jongere auto's komen, maar na 1981 is er zó veel gebeurd op technisch vlak. Dan zouden er vooraan auto's bij komen, maar vallen er achteraan méér auto's af dan je erbij krijgt." Winsemius voert nog een reden aan om de regels niet te wijzigen. "Dan weten mensen waar ze aan toe zijn. Ze kunnen zich jaar na jaar meten met dezelfde tegenstanders en de groei zien in hun eigen prestaties."
 
hgp2015-sat-127

En 'weten waar je aan toe bent' draagt vanzelfsprekend ook bij aan de sfeer. "We zijn een groot voorstander van het gesprek achteraf", zo beaamt Van Heesewijk. "We willen graag dat iedereen een leuk weekend heeft gehad." Winsemius: "Maar het competitie-element willen we wel overeind houden, we blijven punten geven." Van Heesewijk: "En bekers! We hebben vier klassen en per klasse gaan er altijd drie met een beker weg. Dat voegt toch wat toe aan je weekend."
 
hgp2020-sat-18
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie