Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
British GT: Barwell-Lamborghini verslaat Garage 59-McLaren in spannende Silverstone 500
09 mei 2022 Pagina 1 van 1
220508 Start
Twintig GT3- en veertien GT4-auto's namen deel aan de zinderende Silverstone 500 waar Balon de leiding had voor de start

De Silverstone 500, de drie-uurs endurance race dat deel uitmaakt van het Intelligent Money British GT Championship, werd afgelopen zondag gehouden op de thuisbasis van de Britse Grand Prix. Adam Balon en Sandy Mitchell (Barwell Motorsport) wonnen vanaf pole positie, maar ze moesten er voor vechten in een veld van 34 auto's. Marvin Kirchhöfer en Alexander West (Garage 59) bleken hun grootste rivalen te worden, maar het Lamborghini-duo wist voor de McLaren te komen na de laatste pit stops. Voor de Mercedes-AMG-teams was het een race om te vergeten met uitvalbeurten en een diskwalificatie. Matt Topham en Darren Turner (Newbridge Motorsport) wonnen de Silverstone 500 voor de tweede maal op rij in de GT4-divisie.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Balon en Mitchell waren het snelst in de kwalificatie waarin de beste rondetijden van de rijders van ieder duo bij elkaar op worden geteld. Indrukwekkend was Silver-Am-deelnemer Alex Malykhin (Redline Racing) die samen met James Dorlin zijn Lamborghini ook op de voorste rij kreeg. Op de tweede rij vonden we de Mercedes-AMG's van James Cottingham & Lewis Williamson (2 Seas Motorsport) en vader-en-zoon-duo Richard & Sam Neary (Abba Racing) voor Ian Loggie & Callum Macleod (RAM Racing) en Nick Moss & Joe Osborne (Optimum Motorsport). West begon vanaf P10, twee posities voor de Audi van kampioenschapsleiders Shaun Balfe en Adam Carroll (Balfe Motorsport). De amateurcoureurs in de Pro-Am- en Silver-Am-combinaties namen de openingsstint op zich. Sennan Fielding en Richard Williams (Steller Motorsport) waren erg sterk in de GT4-divisie en namen daar pole positie voor de Ford Mustang van Matt Cowley en Marco Signoretti (Academy Motorsport).

220508 BalfeCarroll
Balfe en Carroll kwamen als kampioenschapsleiders naar Silverstone, maar ze vielen uit, nadat een lekke band voor schade zorgde aan onder andere de remleidingen

Balon nam de leiding bij de start voor Malykhin. Achter hen was het een vreselijk chaotische eerste ronde. Strijdend om de derde positie, raakten Richard Neary en Cottingham elkaar in de Vale-chicane. Ze spinde allebie en Loggie kon Cottingham niet ontwijken. Neary sloot achteraan het veld aan, terwijl Cottingham uitviel en Loggie met schade de pits bereikte en uiteindelijk op tien ronden achterstand over de streep kwam. Kevin Tse (SKY – Tempesta Racing) profiteerde om van P7 naar P3 te gaan, maar de Mercedes-AMG-rijder uit Macau spinde vervolgens zelf tussen de Village- en Aintree-bochten. Ook McLarens kwamen in de problemen: Mia Flewitt (7TSIX) kreeg de meatball te zien, omdat ze een gebroken achtervleugel had. Nick Halstead (Fox Motorsport) spinde in Stowe en verloor twee ronden, toen hij zijn 720S GT3 niet aan de praat kreeg.

220508 CLKGTR
DK Engineering, de hoofdsponsor van Cottingham en Williamson, bracht de Mercedes-Benz CLK GTR die in 1998 het FIA GT-kampioenschap won, naar Silverstone voor de fans om te bewonderen

In de GT4-divisie ging het ook niet van een leien dakje. Will Burns (Century Motorsport) pakte daar de leiding in zijn BMW, maar hij moest daar wel tikken voor uitdelen aan Signoretti en Williams. De laatstgenoemden spinden en vielen terug buiten de top vijf. Dit bracht de Supra van Jordan Collard (Toyota Gazoo Racing UK) in het gevecht om een podiumpositie met Josh Miller (R Racing) en Tom Rawlings (Century Motorsport), totdat hij een lekke band kreeg. Bij het repareren van de opgelopen schade verloren Collard en Tom Edgar zes ronden.

220508 CluttonTillbrook
Enduro Motorsport-duo Marcus Clutton en Morgan Tillbrook lagen op podiumkoers, nadat ze vanaf P13 de race waren aangevangen, maar de McLaren kampte met motorproblemen tijdens de laatste pit stop

Slechts vijf minuten in de race dacht Malykhin een gat te zien om Balon in te halen in de Vale-chicane. Hij pakte dan wel de leiding, maar er was ook contact en dat leverde Redline Racing een stop-en-go-penalty op. In de drie uren die volgde, werd er niet alleen hard gestreden om posities in de GT3- en de GT4-divisies, maar er werd ook met de strategie gespeeld. Elk team moest tenminste drie pit stops met rijderswissels maken. Sommige teams maakten volledige uren vol, voordat ze overgingen op korte stints van dertig minuutjes in het laatste uur, sommige teams verdeelden de race precies in vier delen van ieder drie kwartier. Dat gaf het evenement een interessante dimensie.

220508 MitchellKirchhofer
Mitchell voor Kirchhöfer, vechtend om de 1932 RAC Trophy in de slotfase van de race

Kirchhöfer kwam net achter Mitchell terecht na de laatste verplichte rijderswissel. Mitchell verdedigde de leiding netjes tegenover de Duitser voor bijna veertig minuten en hij kwam over de finish met een halve seconde voorsprong als eerste meervoudig overall racewinnaar van de Silverstone 500. Hij kreeg samen met Balon de 1932 RAC Trophy als beker op het podium. Achter Kirchhöfer en West maakten Moss en Osborne het podium compleet. Dorlin en Malykhin kwamen sterk terug na hun straf en de Silver-Am-klassewinnaars werden als vierde algemeen geklasseerd. Richard en Sam Neary maakten ook een goede comeback mee door als vijfde algemeen en tweede in Silver-Am het zwart-witgeblokt te zien, maar de Abba Racing-Mercedes-AMG werd later gediskwalificeerd. Jonny Adam (2 Seas Motorsport), die nooit eerder in zijn British GT-carrière iets anders had bestuurd dan een Aston Martin, werd uiteindelijk vijfde samen met Flick Haigh voor de Bentley van Mark Sansom en Will Tregurtha (Assetto Motorsport).

220508 DorlinMalykhin
Na een tegenvallend weekend op Oulton Park lieten Dorlin en Malykhin in de Silverstone 500 zien dat de andere Silver-Am-deelnemers rekening moeten houden met het Redline Racing-duo in de strijd om de titel in die klasse

Kelvin Fletcher, die samen met Martin Plowman zegevierde in Race 2 op Oulton Park, was niet aanwezig, omdat zijn vrouw hoogzwanger is van een tweeling, en werd vervangen door Andrew Howard. De Paddock Motorsport-McLaren kwam na enkele foutjes en straffen echter niet verder dan de negende positie achter Michael Igoe & Phil Keen (WPI Motorsport) en Lewis & Stewart Proctor (Greystone GT). Over de tweede race op Oulton Park gesproken, RAM Racing is in hoger beroep gegaan om de resultaten ervan te protesteren. Ze waren het niet eens hoe de overwinning van Jules Gounen en Loggie werd afgepakt door de rode vlag en de successtrafseconden die pas na de finish werden toegepast. Omdat de successtrafseconden voor de Silverstone 500 afhingen van de resultaten van de race hiervoor, konden ook die niet worden toegepast. De resultaten van de tweede en derde race van het seizoen kunnen dus nog veranderen.

220508 TophamTurner
Dankzij hun zege passeren Topham & Turner de Audi van Fielding & Williams in de algemene puntenstand in de GT4-divisie

Topham en Turner waren het sterkst in de GT4-divisie en wonnen ook hun Pro-Am-klasse. Jack Brown en Burns kwamen als tweede in de divisie en als Silver Cup-winnaars over de streep, maar voor het contact met Signoretti en Williams werden ze na de race bestraft. Fielding en Williams werden vervolgens als Silver Cup-winnaars uitgeroepen voor Matthew Graham & Ross Wylie (Valluga Racing), Cowley & Signoretti, Brown & Burns, Tom Rawlings & Chris Salkeld (Century Motorsport) en Seb Hopkins & Jamie Orton (Team Parker Racing).

220508 FieldingWilliams
Ondanks een spin in de openingsfase wonnen Fielding en Williams de GT4-Silver Cup om hun kampioenschapsleiding te versterken

UITSLAG RACE

Op Donington Park zal de volgende ronde van het Intelligent Money British GT Championship worden gehouden met nog een drie-uurs race op 29 mei.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie