Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Groeten uit Monaco van de Grand Prix de Monaco Historique 2022
17 mei 2022 Pagina 1 van 1
Senten-Images Monaco 2022-0776

Met een nieuwe race voor F1-auto's tot 1985 voegde de historische GP van Monaco weer een extra troefkaart toe aan zijn programma, waarop nu geen plaats meer is voor F3's of Formule Juniors. AUTOSPORT.NL snoof van woensdag tot en met zondag de mondaine sfeer op in de straten van het prinsdom. Er gebeurde weer veel om over te vertellen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Carlo Senten

gpmh2022-wed-01

Net uitgepakt: diverse auto's staan twee dagen voor de start van het evenement nog op hun transportwieltjes. Zo ook de Trojan T103 van Philippe Bonny.

gpmh2022-wed-02

Of de banden zijn nog afgeplakt met folie, zoals hier met de Ferrari 312B3 van Methusalem, waar later Charles Leclerc een demo mee zou rijden die niet helemaal goed afliep... (Wie dat heeft gemist, heeft de afgelopen dagen onder een steen geleefd.) Claudia Hürtgen kon er daardoor niet meer mee van start, maar zij had haar uur van glorie al mogen beleven.

gpmh2022-wed-03

De Maserati 300S van Conrad Ulrich – een van de vijf (!) 300S'en in de sportwagenwedstrijd – staat nog in zijn trailer.

gpmh2022-wed-04

Verlate Koningsdag? Voor de 300S van David Hart heeft Jamie Constable een interessante 'Bezet'-sticker aangebracht: de neus van de Lola T370 van Graham Hill, die hij voor dit weekend aan Roberto Moreno zou gunnen.

gpmh2022-wed-05

Nog meer ex-Graham Hill, maar nu de privé-Shadow DN1 waarin Hill in Embassy-kleuren de nadagen van zijn carrière versleet voordat hij de overstap naar Lola en vervolgens zijn eigen merk Hill maakte. Emanuele Pirro zou in deze auto van start gaan.

gpmh2022-wed-17

Een auto met nog een ander startnummer erop. John Romano moest met zijn Brabham van het ene uiterste (99) naar het andere uiterste (1).

gpmh2022-wed-06

Zo vult de hele paddock zich langzaam.

gpmh2022-wed-07

Intussen wordt er duchtig gebeld, want de Monegaskische keurmeesters hadden weer iets bedacht. Vier jaar geleden zorgden ze voor paniek door zelfbedachte rolbeugelregels uit te vaardigen – ook al gingen die in tegen de historische originaliteit van vele auto's. Daardoor moest iedereen nog haastig aan de slag. Althans, iedereen – de Britse deelnemers, want de Franse waren uiteraard al vooraf op de hoogte gesteld... Nu ging het precies zo: het weerspiegelingsoppervlak van de buitenspiegels moest opeens aan een minimaal oppervlak van zo ongeveer een voetbalveld voldoen – en weer niet volgens de originele wijze zoals vermeld op de historisch technische paspoorten van de auto's. Ach ja.

gpmh2022-wed-08

De reuzendoder is er ook al: de Theodore TR1 waarmee Keke Rosberg in de stromende regen op Silverstone het hele F1-veld wist op te rollen tijdens de International Trophy van 1978.

gpmh2022-wed-09

Ja, als je zo'n passagier kunt krijgen, mag de sleutelaar achterop in het bakkie!

gpmh2022-wed-24

Bij Chrome Cars komt een van Nick Padmore's oude monteurs van Forza even buurten.

gpmh2022-wed-10

De opbouw van het circuit was al eerder klaar, want op 30 april was de Formule E al langsgeweest. Toch valt er altijd het nodige te doen, want speciaal voor alle bewoners aan het circuit worden elke avond – ook tijdens het raceweekend – de hekken weggeknipt en stukken vangrail losgeschroefd. Dat is nu eenmaal de afspraak in Monaco: 's avonds en 's nachts moet het circuit weer gewoon openbare weg zijn en moet iedereen weer toegang hebben tot zijn garage.
 


gpmh2022-wed-11

In de pits is Mecauto nog druk F1-auto's aan het uitladen.

gpmh2022-wed-12

Ook het stuk tussen het zwembad en Rascasse wordt als uitlaadzone gebruikt.

gpmh2022-wed-16

De trailers staan tot naast het zwembad.

gpmh2022-wed-18

En door tot aan Tabac. Op dat stuk is altijd mooi te zien hoe het semi-ondergrondse deel van Monaco tijdelijk onzichtbaar is gemaakt. Deze gloednieuwe winkels bevinden zich onder de pitstraat, vier jaar geleden was het hier onder het maaiveld nog één grote bouwput, tientallen meters de diepte in.

gpmh2022-wed-19

Op dat stuk laadt Rofgo de McLaren M23 van Stuart Hall uit.

gpmh2022-wed-23

En daar rolt-ie naar de pits.

gpmh2022-wed-13

Geen tijd om boodschappen te doen, dus we nemen op z'n Hollands onze eigen doosjes wijn mee, ook al is Frankrijk de bestemming... Je bent kruidenier of niet!

gpmh2022-wed-21

Opmerkelijk: het altijd in strakblauw gehulde FR Racing verschijnt opeens in Verstappen-oranje. Omdat ze weten dat die te gast zou zijn bij Frits van Eerd?

gpmh2022-wed-14

Daarom is de historische GP van Monaco zo mooi: er verschijnen niet alleen F1's met Ford Cosworth DFV aan de start. Hier werkt Nine-W Engineering aan de Alfa Romeo 182 van Richard Hope.

gpmh2022-wed-15

Terwijl intussen de cockpitombouw ligt te luchten in het voorjaarsbriesje vanuit de haven.

gpmh2022-wed-20

Je zou er bijna een frisse duik van willen nemen!

gpmh2022-wed-26

Ook hier zou je een duik in kunnen nemen...
 


gpmh2022-wed-27

Nog even een wandeling over het nog maar half afgezette circuit. Hier zijn we in Portier.

gpmh2022-wed-28

Waar je nog gewoon de straat kunt oversteken en waar bussen gewoon bij de halte stoppen. Leuk feitje: een van de haltes staat aan de binnenkant van de haarspeldbocht van het Fairmont Hotel. Een bijzondere plek om als fotograaf de auto's voorbij te zien komen – en om er bij regen te schuilen!

gpmh2022-wed-30

Nog even en die stoep is niet meer voor voetgangers, maar om een stukje af te snijden.

gpmh2022-wed-25

En wat vinden we daar bij terugkeer opeens onder zeil voor de vooroorlogse race? Een MG K3 Magnette? Met een Australische eigenaar? Het zal toch niet de K3 zijn waarmee Eddie Hertzberger in 1936 de eerste (en lange tijd enige) Nederlandse GP-winnaar werd?

gpmh2022-thu-1

Toch de volgende dag even kijken... Nee, het blijkt de auto van John Gillett, die net als de eigenaar van chassis 3031 van Hertzberger uit Australië komt, maar toch een andere K3 in bezit heeft.

gpmh2022-thu-2

Ook eentje met GP-geschiedenis, want chassis 3030 was van prins Bira. Gillett heeft 'm een groot deel van het jaar in Europa staan om zo aan diverse evenementen te kunnen meedoen. 3031 staat nog altijd in onbekende staat in Brisbane, en het is de vraag of die ooit nog het daglicht ziet, zo wist de Nederlandse MG-expert Cathelijne Spoelstra ons te vertellen.

Senten-Images Monaco 2022-8791

Tijd om de baan te verkennen. Is alles klaar voor de vrije trainingen?

Senten-Images Monaco 2022-9439

Nog even een laatste overleg tussen alle pitmarshals.

Senten-Images Monaco 2022-9465

Er waren in totaal meer dan 400 baancommissarissen aan het werk.

Senten-Images Monaco 2022-9482

Opstellen om naar buiten te gaan. Hier staan de monteurs van Matt Wrigley te praten met diens partner Jessica.

Senten-Images Monaco 2022-9483-2

Zuiderbuur Paul Grant met een auto met wrange Nederlandse betekenis: de De Tomaso 505/38 van Piers Courage.

Senten-Images Monaco 2022-9484-2

Gezellige sfeer bij Lyons Racing, dat in race D en race F zelf de auto's voor Michael Lyons op de baan bracht. Hier zit iedereen bij de Surtees TS9 waarin Michaels moeder Judy vaak te zien was. Michael zou ermee naar de tweede plaats in race D rijden.
 


Senten-Images Monaco 2022-9597-2

Op weg naar met gemak het meest dramatische moment van de vrije trainingen: Martin Stretton in de Tyrrell 012 waarmee hij vorige maand nog won op Donington Park. Nu kwam hij lang niet zover. De Amerikaanse eigenaar van de auto, Martin Adams, had zó lang uitgekeken naar de mogelijkheid om met zijn auto uit 1983 te mogen deelnemen aan Monaco – en met de nieuwe race tot 1985 kreeg hij eindelijk zijn kans.

Senten-Images Monaco 2022-9678-2

Totdat het tussen zwembad en Rascasse fout ging: Stretton wilde Ken Tyrrell nog even links passeren vóór het frommelbochtje om het restaurant, maar de Amerikaan zag hem niet en bleef de ideale lijn aanhouden. De Tyrrell 012 raakte met zijn rechterachterwiel het linkervoorwiel van de Tyrrell 011 en werd vol de vangrail van Rascasse in gelanceerd. Einde weekend. Tyrrell zelf kwam meteen naar binnen om zijn auto te laten controleren – hier te zien – maar had geen schade. In de race werd de naamgenoot van de legendarische teambaas sterk zesde, na een duel met de Lotus 91 van Katsu Kubota.

Senten-Images Monaco 2022-9777-2

En dit bleef er over van de Tyrrell 012 van Stretton...

Senten-Images Monaco 2022-8932

Tijd voor de kwalificaties (op zaterdag) en de races (op zondag). De meeste Nederlandse aanwezigheid was in race A1 te vinden, de race voor vooroorlogse GP-auto's en voiturettes. Hier Lucas Slijpen in zijn lichte en watervlugge Amilcar.

Senten-Images Monaco 2022-9443

Daar vliegt Slijpen de heuvel op, op weg naar het casino. Hij zou niet de jackpot winnen. Mede vanwege een gebrek aan pk's in zijn C6 kwam hij niet verder dan de 16e plaats.

Senten-Images Monaco 2022-8940

En daar is Ivo Noteboom in zijn Maserati 6CM – die opmerkelijk veel vaker in zijn cockpit keek dan op de baan!

Senten-Images Monaco 2022-9479

Duim omhoog voor de snelste man in het veld: Mark Gillies in ERA R3A.

Senten-Images Monaco 2022-8980

Een van de kanonnen in race A2 voor GP-auto's tot 1961: de Scarab van Julian Bronson, voor deze gelegenheid toevertrouwd aan Andrew Haddon, die er vierde mee werd.

Senten-Images Monaco 2022-9811

Guillermo Fierro (hier links) eiste de laatste podiumplaats voor zich op in de Maserati 250F.

Senten-Images Monaco 2022-8982

Het liefst had hij rechtstreeks op de baan geduelleerd met zijn vriend Lukas Halusa, die speciaal voor de gelegenheid óók een 250F had aangeschaft – en een 300S voor de sportwagenrace, want Halusa legde eerder dit jaar aan ons uit dat rijden in exact dezelfde auto's als zijn kameraad Guillermo voor hem het grootste plezier van Monaco zou zijn. De Oostenrijker vermaakte het publiek met zijn spectaculair driftende stijl, maar kwam niet verder dan de zesde plaats in de eindrangschikking.

Senten-Images Monaco 2022-8998

De auto die niet te houden was – of eigenlijk was het de coureur, want Claudia Hürtgen liet iets speciaals zien in de Ferrari 246 Dino van Alex Birkenstock. Ze stapte pas op het laatst in, zodat ze in beeld nog als Alex Birkenstock werd aangekondigd, maar dat bleek geen enkel probleem: pole en de overwinning. Wie via Goodwood de livestream volgde, kon nog grinniken over de fout van de twee jonge commentatoren die haar 'Alex Birkenstock' bleven noemen terwijl de camera's haar in de pits volop in beeld namen. Maar je kon 't Alex Brundle eigenlijk ook niet kwalijk nemen: wie kent er nog een vrouwelijke F3- en Super Touring-coureur uit de jaren negentig? Hij noemde haar keurig 'she', want hij zag tenslotte een vrouw in beeld, en ja, Alex kan ook een meisjesnaam zijn. En ook heel progressief gedacht, want waarom zou de baas van een schoenenimperium geen vrouw kunnen zijn?

Senten-Images Monaco 2022-8796

Bij gebrek aan Andy Middlehurst in de ex-Clark Lotus 25 die al zo vaak Monaco won, moest Mark Shaw de eer van Lotus hooghouden in race B. Hij maakte het Joe Colasacco aardig lastig in de kwalificatie.

Senten-Images Monaco 2022-8895

Toch was de Amerikaan in de Ferrari 1512 niet te stuiten: niet in de kwalificatie, niet in de race, waarin hij de Cooper-Ford T71/73 (een Tasman-uitvoering) van Chris Drake op een halve minuut reed nadat Shaw moest opgeven. Het aardigst was het vinnige duel om de derde plaats tussen Andrew Beaumont (Lotus 24), Dan Collins (Lotus 21) en Nick Taylor (Lotus 18).
 


Senten-Images Monaco 2022-8842

Moderne tijden in de klim naar Massenet: van Full Course Yellows had men in de jaren zestig nog nooit gehoord.

Senten-Images Monaco 2022-9922

En de sportwagenrace? Ja, die bleef op het programma staan. Fred Wakeman versloeg daarin in zijn Cooper-Jaguar T38 de Maserati 300S'en van Lukas Halusa en Guillermo Fierro – de Oostenrijker nu vóór de Spanjaard. Achter hen bleef Niklas Halusa (de oudere broer van Lukas) in zijn Jaguar D-type nog een 300S voor, deze keer het Methusalem-exemplaar van Claudia Hürtgen. En David Hart? Hoe verging 't hem in zijn 300S, die zo prachtig is gerestaureerd door Pastorelli Classics? Die reed schade in de kwalificatie en kon zo niet aan race C deelnemen.

Senten-Images Monaco 2022-1450

Prachtig gevoel voor geschiedenis: Esteban Gutiérrez reed in deze BRM P153 met een helm in de kleuren van zijn illustere landgenoot Pedro Rodríguez, om er derde mee te worden in race D, achter Stuart Hall en Jordan Grogor in twee Rofgo-auto's.

Senten-Images Monaco 2022-9170

Een van de oudste auto's in het veld voor F1's van 1966-'72: de Ferrari 312 van Claudia Hürtgen. Ze kon de auto met de prachtige spaghetti-uitlaten in de kwalificatie dan ook niet hoger dan de 14e plaats krijgen.

Senten-Images Monaco 2022-9516-2

Stuart Hall won twee keer in auto's van Roald Goethe. Zijn eerste overwinning kwam in race D, in deze prachtige McLaren M19A waarin hij de Surtees van Lyons op 14 seconden reed. In de Matra MS120C van Goethe werd Jordan Grogor derde.

Senten-Images Monaco 2022-9672

En met deze vroege M23 was Hall opnieuw de beste in race E. Achter hem de Penske PC3 van Matt Wrigley.

Senten-Images Monaco 2022-1709

Roberto Moreno stuurde de Lola T370 in race E naar de vijfde plaats.

Senten-Images Monaco 2022-9549-2

Faîtes vos jeux: de Braziliaan op volle vaart langs het casino.

Senten-Images Monaco 2022-9486

Die andere auto in Embassy-kleuren kwam in handen van Emanuele Pirro maar twee ronden ver.

Senten-Images Monaco 2022-9503

Hij is terug! De Boro Ensign N175 die lange tijd in bezit was van de verongelukte David Ferrer, trad voor het eerst sinds diens dood weer in de openbaarheid. Nu in handen van de Fransman Guillaume Roman, die de auto op de baan liet brengen door Ayari Classic, het pas opgerichte historische team van oud-F3000-coureur Soheil Ayari. Er was ooit sprake van dat een groep Nederlanders deze auto wilde kopen, maar dat is blijkbaar niet gelukt. Zo'n jaar of acht geleden zou Gijs van Lennep tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort een demo in deze auto doen, in bijzijn van Bob en Rody Hoogenboom, met wie Van Lennep het graag wilde bijleggen. Uiteindelijk ging dat op het laatst niet door omdat de moeder van Ferrer overleed op de dag dat de auto op transport zou gaan.

Senten-Images Monaco 2022-9599

Er zijn drie Lotus 77's op deze wereld en alle drie reden ze mee in race E. Dit is het exemplaar van de Amerikaan Chris Locke.

Senten-Images Monaco 2022-9876

En dit is het exemplaar dat de familie Chapman altijd zelf heeft gehouden en nu voor de Amerikaan Kevin Weeda op de baan werd gebracht door Classic Team Lotus, het familiebedrijf van de Chapmans.
 


Senten-Images Monaco 2022-0064

Van pole naar nul meters in race F: de druiven waren zuur voor Miles Griffiths in de Fittipaldi F5A van Max Smith-Hilliard. De auto kwam bij de start niet van z'n plek.

Senten-Images Monaco 2022-2948

In plaats daarvan ging Michael Lyons in de herhaling, in de Hesketh 308E waarin hij al zoveel heeft gewonnen.

Senten-Images Monaco 2022-3110

Zijn enige tegenstander van belang was Mike Cantillon in de Tyrrell 010, die op zeven seconden eindigde. De regerend kampioen in de historische Formule 1 rijdt in het seizoen steevast in zijn Williams FW07C, maar haalt voor Monaco altijd deze Tyrrell van stal.

Senten-Images Monaco 2022-2660

Frits van Eerd kwam uitstekend voor de dag in race F: met zijn Fittipaldi F7 reed hij naar een sterke zesde plaats.

Senten-Images Monaco 2022-2978

In de velden met nieuwere F1-auto's was Van Eerd de enige Nederlander.

Senten-Images Monaco 2022-3157

In de Shadow DN9 van Max Smith-Hilliard bracht Ewen Sergison met zijn helm een prachtig eerbetoon aan Clay Regazzoni. De Schot werd achtste.

Senten-Images Monaco 2022-9582-2

En dat team had het qua aankleding ook dik voor elkaar.

Senten-Images Monaco 2022-9819

De auto waarmee het van kwaad tot erger ging bij Shadow: de DN11 van Richard Hope, die hier hoopvol toekijkt. Hij zou er 15e en voorlaatste mee eindigen, een historisch accurate afspiegeling van wat de auto destijds kon.

Senten-Images Monaco 2022-0391

Een 13e plaats van David Shaw in race F, in de Williams FW06 die voor de gelegenheid sponsoring van diens eigen bedrijf op de achtervleugel droeg: Shaw is medicus en zijn bedrijf Shawpak is specialist in medicijnverpakkingen. De FIA zou daar moeilijk over doen, maar de GP de Monaco Historique is een ACM-feestje.

Senten-Images Monaco 2022-0606

In race G finishte Shaw in het achterveld in zijn Arrows A4.

Senten-Images Monaco 2022-0554

Twee van de drie beroeps die Chrome Cars had ingezet voor zijn Lotussen in race G: Michael Lyons in gesprek met Nick Padmore.
 


Senten-Images Monaco 2022-9954

Maar deze was niet te stuiten: Marco Werner reed in zijn 87B van pole naar de overwinning.

Senten-Images Monaco 2022-3520

Lyons bleef hem redelijk in het spoor en finishte in deze 92 op zes seconden achterstand.

Senten-Images Monaco 2022-8789

Padmore werd derde in deze unieke 88B. Het was de eerste serieuze race voor het beruchte 'twin chassis' dat destijds nooit reed, maar nooit illegaal was verklaard.

Senten-Images Monaco 2022-0059

Niet één Alfa Romeo, er waren zelfs twee. De Duitse Alfa-verzamelaar Thomas Steinke had de zijne ook meegenomen en die toevertrouwd aan niemand minder dan Frank Stippler. En hoe is het mogelijk: beide Alfa's haalden de eindstreep! Het exemplaar van Richard Hope was dat al eens eerder gelukt tijdens een Masters-evenement, maar voor de auto van Steinke was dat een primeur. De Duitser was eerder nooit verder gekomen dan de kwalificatie of zelfs maar de vrije training.

Senten-Images Monaco 2022-3178

Maar nu reed Stippler in race G zowaar naar de vierde plaats, achter de drie Lotussen van Chrome Cars.

Senten-Images Monaco 2022-9575-2

Zegt de ene Duitser tegen de andere... Stippler op bezoek bij Werner.

Senten-Images Monaco 2022-3185

Eerder reed Frits van Eerd op Monaco alleen in zijn Fittipaldi, maar met de nieuw toegevoegde race voor F1's van 1981-1985 greep hij zijn kans waar. Met deze FW08 trainde hij als 11e, maar de auto kwam niet verder dan de opwarmronde. Dat betekent weer twee jaar wachten op nieuwe kansen, want de volgende GP de Monaco Historique vindt plaats in 2024.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie