Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Italiaans GT: Sospiri-Lamborghini’s vechten tot laatste bocht met Nova Race-Honda op Pergusa
17 mei 2022 Pagina 1 van 1
220515 Start
Pergusa lijkt net een enorme oval met enkele chicanes en de snelle baan zorgde voor veel spektakel

Afgelopen zondag werd de eerste race van het Endurance-seizoen van het Campionato Italiano Gran Turismo, het Italiaans GT-kampioenschap, gehouden op Autodromo di Pergusa, vernoemd naar het meer waar het circuit omheen ligt. Sinds dit jaar zijn de Endurance-races verkort van drie naar twee uur. Karol Basz, Benja Hites en Mattia Michelotto (Vincenzo Sospiri Racing) schreven de zege op hun naam voor de andere VSR-Lamborghini van Michele Beretta, Edo Liberati en Yuki Nemoto. Ze waren de gehele race verwikkeld in een strijd om de leiding met de Honda van Jorge Cabezas, Jacopo Guidetti en Leonardo Moncini (Nova Race). Daan Pijl (Imperiale Racing) maakte een mooie comeback, maar er was teleurstelling voor Jop Rappange (Antonelli Motorsport).

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Liberati ving de race aan vanaf pole positie. Achter hem pakte Guidetti de tweede plek af van Basz. Meerdere auto's staken de eerste chicane af door het gras om contact te vermijden, maar dat liep verkeerd af voor Emidio Pesce. Zijn Mercedes-AMG liep door het gehobbel op het gras juist schade op wat hem en Rappange door de race heen best wat tijd kostte. Uiteindelijk werd de Nederlander, die onder een Duitse licentie uitkomt, elfde algemeen en vijfde in de GT3-Pro-Am-klasse. De andere auto van de door Marco Antonelli-gerunde équipe moest na een aantal ronden opgeven, toen Florian Scholze een bandenstapel raakte. Na een minuut of twintig wist Basz Guidetti terug in te halen.

220515 ColaMoulin
Met een 1-2-resultaat algemeen en de overwinning in de GT3-Pro-Am-klasse was het een perfecte dag voor Vincenzo Sospiri Racing

Nadat de eerste rijderswissels waren gedaan, reed Beretta het gat naar Hites dicht. Hij dwong de Chileen in een foutje en passeerde zijn teamgenoot. In de laatste stint na de tweede en laatste verplichte pit stops had Nemoto de auto van Beretta overgenomen en de Japanner breidde zijn voorsprong uit van vier naar tien seconden, terwijl Cabezas voor Michelotto terecht was gekomen. In de laatste tien minuten gebeurde er echter iets opvallends: Nemoto kon plotseling de snelheid niet meer vinden, mogelijk door een langzaam leeglopende band.

220515 GuzmanPijl
Guzmán en Pijl maakten maar liefst veertien posities goed in het 120-minuten durende evenement

De laatste ronden waren zenuwslopend. Nemoto hield Cabezas op bij het aanremmen van een van de chicanes en de Spanjaard ging wijd, waardoor hij de tweede plek verloor aan Michelotto. De laatstgenoemde leek er vervolgens langs gelaten te worden door zijn teamgenoot, maar verloor bijna de controle over zijn Huracán GT3 wat hem weer op de derde positie bracht achter Nemoto en Cabezas. De Honda-coureur maakte daarna dezelfde fout als eerder en Michelotto schoof weer op naar P2. In de laatste bocht van de laatste ronde, met dank aan een slipstream op het supersnelle circuit van Pergusa, kon Michelotto Nemoto passeren en zo won hij de race samen met Basz en Hites. Beretta, Liberati en Nemoto moesten het doen met de tweede plek, terwijl Cabezas, Guidetti en Moncini het podium afmaakten.

220515 MichelottoNemotoCabezas
Michelotto voor Nemoto en Cabezas door de Chicane Zagaria, de laatste bocht voor de zwart-witgeblokte vlag

Raúl Guzmán en Pijl moesten achteraan beginnen, omdat ze een van de drie kwalificatiesessies niet meededen door een incident. Het Lamborghini-duo reed vlekkeloos van de achttiende naar de vierde positie. Vijfde algemeen werden Andrea Cola en Baptiste Moulin (Vincenzo Sospiri Racing). Zij konden gebruik maken van de problemen bij Antonelli Motorsport om de Pro-Am-klassezege te behalen. Luigi Coluccio en Rocca Mazzola (Easy Race) reden een zeer sterke race en de GT Cup-Pro-Am-winnaars werden zesde algemeen voor Stefano Comandini, Giuseppe Fascicolo en Alfred Nilsson (Ceccato Racing). Het laatstgenoemde BMW-trio kwam op twee ronden achterstand na contact met Eliseo Donno, Manuel Menechini en Nicholas Risitano (Best Lap) die uiteindelijk negende werden achter GT Cup-Am-klassewinnaars Alessio Bacci, Samuele Buttarelli en Lorenzo Cossu (SR&R). Diego Di Fabio en Luca Magnoni (Nova Race) maakten de algemene top tien af als enige GT3-Am-deelnemers.

220515 ColuccioMazzola
De Ferrari 488 Challenge-auto's waren onverslaanbaar in de GT Cup-categorie, dankzij hun betere topsnelheid vergeleken met de Lamborghini Huracán Super Trofeo's en Porsche 911 GT3 Cup-auto's

UITSLAG RACE

Misano World Circuit Marco Simoncelli zal gastheer zijn van het volgende weekend van het Campionato Italiano Gran Turismo, wanneer twee sprintraces verreden zullen worden op 4 en 5 juni.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie