Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
FRECA: Kas Haverkort: “Ik wil minstens in de top-3 eindigen”
18 mei 2022 Pagina 1 van 1
IMO FR DL-7743

In het Formula Regional European Championship by Alpine (FRECA) is Kas Haverkort het seizoen buitengewoon goed begonnen. Dankzij een hele reeks top-vijf-noteringen staat hij er goed voor in de tussenstand na vier van de twintig races. Reden genoeg om even bij te praten met het TeamNL-talent in dienst van Van Amersfoort Racing.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Dutch Photo Agency

Het Formula Regional European Championship by Alpine certified by FIA – om de volledige titel van het kampioenschap één keer te gebruiken – staat op de talentenladder naar de Formule 1 op een trede tussen de Formule 4 en de Formule 3 in. Waar de Formule 4 een landelijke of regionale functie heeft en de Formule 3 al meereist met het Grand Prix-circus, fungeert het FRECA voor verreweg de meeste jonge talenten als een noodzakelijke tussenstap om meer ervaring op te doen op circuits overal in Europa.
 
IMO FR DL-5669

Alle coureurs maken gebruik van het F.3-T-318-chassis van Tatuus, net als in de W Series, maar dan met Renault-motor in plaats van het Alfa-blok dat de klasse gebruikte vóór de fusie in 2021 met de Eurocup Formule Renault. Daardoor is het kampioenschap eigenlijk te beschouwen als een soort Formule 3A, net als het GB3-kampioenschap in Engeland en de Euroformula Open, dat zijn Dallara F320-chassis weer gemeen heeft met de Japanse Super Formula Lights. Ondanks de fusie met de Eurocup is het kampioenschap nog wel zwaar Italiaans georiënteerd, een erfenis van de gedeelde organisatie met de Italiaanse kartorganisator WSK en de Italiaanse bond. De eerste twee ronden vonden bijvoorbeeld plaats op Monza en Imola.

Haverkort is in 2022 aan zijn tweede FRECA-seizoen begonnen, nadat hij in 2021 in de klasse debuteerde bij MP Motorsport. Voor dat team werd hij in 2020, zijn debuutseizoen in de autosport, kampioen in het Spaanse F4-kampioenschap, met 13 zeges, 17 podiums, 8 poles en 10 snelste ronden. Het eerste FRECA-jaar ging hem lang niet zo makkelijk af: zijn moeite leverde hem een 16e plaats in de eindstand op, met 35 punten. Momenteel heeft hij na vier wedstrijden al evenzoveel punten binnengeharkt. Waar komt die sprong vooruit vandaan?
 
IMO FR SR-4822-2

"Ik heb een erg goede voorbereiding gehad bij Van Amersfoort Racing", is zijn verklaring. "Ik voel me thuis bij VAR, ik ben er veel over de vloer geweest. Het resultaat is dat de auto nu rijdt nu zoals ik 't wil. En dat is het hele verschil. Begin vorig jaar bij MP had ik daar nog moeite mee, en dan speelt ook de ervaring mee. Dat telt zeker mee. Die heb je nodig in deze klasse. Je ziet ook dat er vaak twee jaar in deze klasse wordt gereden, en daarna ook in de Formule 3. Het is eigenlijk bijna standaard: twee jaar FRECA, twee jaar Formule 3. Verderop in het seizoen begon het bij MP al te verbeteren, maar nu bij VAR hebben we een setup te pakken die me héél goed ligt."

Na MP zit Haverkort dus opnieuw bij een Nederlands team. Gaat hij nog weleens bij zijn oude team buurten? En wat voegt een Nederlands team eigenlijk toe? "MP en VAR zijn twee Nederlandse teams op dezelfde paddock, de contacten over en weer zijn goed. Dus het logisch dat ik ze nog spreek. Ik spreek met de monteurs, ik praat bij met Sander Dorsman, de teambaas van MP. Een Nederlands team is altijd fijn, vanwege de communicatie, maar ook vanwege de logistiek: het is makkelijk om er vaak heen te gaan! Ik had al langer contact met VAR, in de Formule 4 heb ik veel met ze getest. Eind vorig jaar hadden we weer contact en na de laatste races zijn we gaan testen. Dat beviel heel goed, ik voelde me meteen helemaal thuis."
 
MON FR KN-34481

Haverkort is daarnaast ook dit jaar lid van TeamNL. Wat levert hem die samenwerking op? "TeamNL helpt me vooral op het fysieke vlak met trainingen op Papendal, maar we krijgen ook simulatordagen, die heel nuttig zijn. Ik zie daar vaak de andere TeamNL-leden Richard Verschoor en Mitchel van den Brink. En dan heb je nog de KNAF Academy-leden – met bijvoorbeeld Colin Caresani kan ik heel goed opschieten. Natuurlijk kun je veel van elkaar leren. Aan Richard heb ik heel veel, want die heeft alle stappen gezet op de weg die ik nog moet gaan."

Samen met Dilano van 't Hoff en Laurens van Hoepen behoort hij tot het drietal Nederlandse coureurs in het FRECA. Wat is zijn perspectief op het vaderlandse klimaat voor autosporttalent? Is het Verstappen-effect daarin een voordeel of een nadeel? "Ik denk dat 't een voordeel is. Dankzij Max Verstappen is er veel meer media-aandacht voor de autosport, niet alleen meer Formule 1. De formuleauto's zijn booming in Nederland, er wordt inmiddels steeds meer gekeken naar de opstapklassen naar de Formule 1. Wat wel meespeelt: ik ben wat verder verwijderd van Verstappen, om het zo maar te zeggen. Ik was pas 12 toen hij al in de Formule 1 debuteerde. Ik kan me wel voorstellen dat als je in je carrière korter op hem zat, zoals Nyck de Vries, je het dan wel moeilijker hebt gehad."
 
IMO FR DL-4208

Het seizoen is pas vier wedstrijden oud, maar welke doelen heeft hij zich voor het hele seizoen gesteld? Of is hij niet iemand die in doelen denkt? "Zeker doe ik dat, het is heel goed om doelen te stellen. Ik ga voor het kampioenschap en wil minstens in de top-3 eindigen. Het gaat wel zwaar worden, want het is dit jaar een héél sterk veld. Je moet eens kijken naar de kwalificatietijden, 36 auto's die zó dicht op elkaar zitten. Ik denk dat Dino Beganovic en Gabriele Minì mijn belangrijkste concurrenten zijn, maar je moet ervaren derdejaars als Paul Aron en Hadrien David ook niet uitvlakken."

Hoe benadert hij zijn seizoen? Plant hij verder dan het volgende raceweekend of neemt hij elk weekend toch zoals het komt? "Soms hebben we twee weekenden meteen achter elkaar. Die pak je dan in één keer mee. Maar doorgaans kijk je wel gewoon van race naar race. Logisch ook, want elke race moet je er gewoon weer staan. En de volgende is natuurlijk legendarisch om te rijden: Monaco. Vorig jaar reed ik er voor het eerst. Het was wel wat ik ervan had gedacht, al was het in het begin wel wennen om zo dicht langs die muur te gaan. Monaco is ook een extra uitdaging omdat je weinig voorbereiding hebt. Je hebt daar maar één vrije training van 50 minuten, met alle 36 auto's op dat korte baantje..."
 
Kas-Haverkort1

In de formuleklassen ontwaren we steeds meer twee types jonge coureurs, zo leggen we aan Haverkort voor: de realisten die hun plekje in de sportscars al voor zich zien, en de idealisten die blijven dromen van die ene plek in de Formule 1. Dit seizoen zagen we weer twee Nederlanders met succes de overstap maken naar de sportscars: Bent Viscaal en Tijmen van der Helm. In welk type herkent hij zich het meeste? "Het is nog altijd mijn doel om naar de Formule 1 te komen. Maar ik ben ook realistisch. Ik kom niet uit een familie waar het geld aan de boom groeit. Dus we gaan zo ver als we kunnen in de formulesport, en dan kijken we eventueel verder in de autosport. Maar tot die tijd blijft de Formule 1 het doel."

Tot slot vragen we of Haverkort nog weleens in een kart stapt. "Dat heb ik de laatste tijd heel weinig gedaan! Dat vind ik eigenlijk wel jammer. In 2020 deed ik het tijdens mijn F4-seizoen er nog wel bij. Maar nu zijn we best veel onderweg, ik kom er niet meer zo makkelijk aan toe. Maar als je het doet, houdt het je wel scherp. En het is natuurlijk heel leuk om te doen."
 
MON FR KN-7931
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie