Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
GT4: Dubbelzege Schrey/Piana Dontje/Dörr tweede op de Red Bull Ring
23 mei 2022 Pagina 1 van 1
De combinatie Michael Schrey (D/39)/Gabriele Piana (I/31) behaalde op de Red Bull Ring afgelopen weekend in de GT4 Germany een dubbeloverwinning. In de eerste wedstrijd eindigde de Dörr Motorsport Aston Martin Vantage GT4 van de combinatie Ben Dörr(D/17)/ Robin Laroux (F/19) als tweede gevolgd door de Schnitzelalm Racing Mercedes AMG GT4 van de combinatie Marek Böckmann (D/25)/Miklas Born (CH/20) In de tweede wedstrijd op zondag eindigde de combinatie Indy Dontje (NL/29)/Phil Dörr (D/21) in een Dörr Motorsport Aston Martin GT4 als tweede. Daarachter volgden hun merkencollega's Tom Wood (GB/20) Euan McKay (D/26 Racing One) als derde.

Piana finish
Dubbeloverwinning voor Schrey/Piana op de Red Bull Ring.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: ADAC Motorsport

Dubbelzege Schrey/Piana Dontje/Dörr tweede op de Red Bull Ring
Bij de start van de eerste wedstrijd nam Piana direct de leiding maar de wedstrijd moest in de openingsfase vanwege een safetycar-interventie kort onderbroken worden. Maar ook na de herstart hield Piana de leiding in handen. Met snelle rondetijden liet de Italiaan de concurrentie zijn BMW achterlichten zien en wist steeds meer afstand te nemen. Achter hem ontbrandde zich een sterk duel tussen drie concurrenten. Nicolaj Möller Madsen (DK/29 AVIA WS Motorsport Porsche Cayman 718 GT4 RS CS, de Aston Martin van Ben Dörr en Marek Böckmann in de AMG Mercedes GT4). Het duel werd in het voordeel van de WS Motorsport Porsche Cayman 718 beslist.

Piana was er totaal niet van onder de indruk. Tot aan de verplichte pitstop met Michael Schrey beschikte hij over een voorsprong van meer dan acht seconden. Gabriele Piana: "Bij de zeer hoge buitentemperaturen wilde ik bij de start zoveel mogelijk vooraan blijven om de motor van wege de rijwind te kunnen afkoelen. Toen ik hierin slaagde was het doel om voor Michael een grote voorsprong op te bouwen zodat hij in het tweede wedstrijdgedeelte gemakkelijk aan kon doen"

GT 4 startveld
Altijd vele gevechten in de GT4 op de Red Bull Ring.

Team collega Schrey wist de koppositie overtuigend te verdedigen en kwam met een voorsprong van ruim 7.6 seconden als eerste over de streep. Michael Schrey: "Het was voor mij vandaag een aangename wedstrijd. Er zijn ergere dingen dan het overnemen van een perfect voorbereide auto. Desalniettemin is het belangrijk om hoog geconcentreerd te blijven en niet al teveel nadenken over een mogelijke overwinning."

De beslissing om de tweede plek viel eigenlijk al bij de verplichte pitstops. De als tweede geklasseerde AVIA WS Porsche had te kort in de pits gestaan waardoor Madsens team collega Finn Zulauf (D/17) een z.g. penaltylap aan zijn broek kreeg. Vervolgens mochten Romain Leroux en Miklas Born om de tweede plek strijden. Het leverde Dörr/Leroux een eerste plek in het Juniorklassement op. De combinatie Dontje/Dörr eindigde in deze wedstrijd als zevende.

Start RBR
De Hofor by Bank Motorsport BMW M4 GT4 was dominant op de Red Bull Ring.

Voor de tweede wedstrijd nam Simon Conor Primm (D/17) met zijn Dörr Motorsport Aston Martin de leiding maar vanaf een vierde startplek zette de BMW van Michael Schrey de achtervolging op hem in. De Fransman Theo Nouet (19) bevond zich daarachter met zijn CV Performance Group AMG Mercedes GT4 in derde positie. Vanwege een aanrijding in de achterhoede moest de wedstrijd ruim tien minuten lang onderbroken worden. Direct na de herstart nam Primm opnieuw de leiding maar kwam Nouet langzaam tot stilstand waardoor een nieuwe safetycar-interventie noodzakelijk was.


En na deze herstart nam Aston Martin-rijder voor de tweede maal opnieuw de leiding maar kwam bij start/finish eventjes van de baan af waardoor Schrey de leiding overnam. Michael Schrey: "Ik had een perfecte wedstrijd, zeker omdat ik twee plekken wist goed te maken en later de leiding veroverde. Daardoor creëerde ik voor Gabriele een goede uitgangspositie." Primm's Aston Martin viel later met koelingsproblemen uit.

Driestrijd
Een fraaie driestrijd.

Halverwege de wedstrijd gaf Schrey de BMW aan tea collega Piana over die opnieuw een kleine voorsprong wist op te bouwen maar daarvan weinig profiteerde. Een aanrijding in de achterhoede zorgde opnieuw voor een safetycar interventie. Achter Piana hadden Robin Falkenbach (D/20) in de Schnitzelalm AMG Mercedes GT4 en Cedric Piro(D/24 Piro Sports in de Toyota Supra GT4 de tweede en derde plek ingenomen.


En juist deze twee botsten na de herstart waardoor opnieuw een safetycar onderbreking noodzakelijk was. Daardoor kon Indy Dontje achter Piana de tweede plek innemen. En ook na deze herstart duurde het niet lang voordat er opnieuw geneutraliseerd moest worden. Deze neutralisatie duurde vervolgens tot aan het einde van de wedstrijd. Er kwam geen herstart meer.

Gabriele Piana: " Gedurende mijn stint moest ik de motortemperatuur onder controle houden. De buitentemperatuur was bijzonder hoog. Voor mij was het duidelijk dat de Aston Martin na de herstart bijzonder sterk zou zijn. Daarom heb ik in de weinige vrije groene rondes flink gepusht. Ook werden de remmen tijdens de safetycarfase flink warm. Het eigenlijk wel perfect dat de wedstrijd onder geel werd afgevlagd. Ik verheug me op deze overwinning."

Het goede nieuws was natuurlijk dat Indy Dontje en Robin Dörr in de tussenstand van het kampioenschap met een Aston Martin Vantage GT4 aan de leiding staan.

Podium GT 4
Podium op de Red Bull Ring met geheel links Indy Dontje.

Phil Dörr: "Wij konden de leiding in de tussenstand van het kampioenschap verdedigen. Dit geeft natuurlijk een mega gevoel. Nadat wij zaterdag met de set-up een miscalculatie gemaakt hadden vonden we in de tweede wedstrijd weer onze snelheid. Wij hebben wel laten zien waar wij horen. Dit geeft een bevredigend gevoel."

Indy Dontje: " Voor ons was de BMW dit weekend gewoon te sterk. Met een tweede plek hebben we goede punten voor het kampioenschap binnengehaald. Phil heeft goed vooruit gewerkt. Vanwege problemen met de stopwatch verloren wij bij de pitstop een plek. Vanwege de safetycarfases kon ik gedurende mijn stint weinig uitvoeren. Nu komen wij als leider in de tussenstand naar mijn thuiswedstrijd op Zandvoort. Daarop verheug ik me en ik hoop dat er veel toeschouwers komen."
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie