Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Weinig prijzen voor Nederlanders op Spa Classic
23 mei 2022 Pagina 1 van 1
PHOTOCLASSICRACING-ERL-2894

De Spa Classic van 2022 – dit jaar weer op zijn traditionele weekend teruggekeerd – kenmerkte zich door wisselende weersomstandigheden en overvolle velden, waarin de Nederlandse deelnemers enkele klassepodia voor zich wisten op te eisen. Algemene podiumplaatsen zaten er deze keer echter niet in.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

De overvloed op de inschrijvingslijsten was als vanouds, en in sommige gevallen zelfs méér dan vanouds: het aantal van 81 auto's in de Sixties Endurance was ongekend. In een Le Mans Classic-jaar ('voorrang' voor deelnemers die zich voor een heel seizoen hebben ingeschreven) haalt organisator Peter Auto duidelijk het onderste uit de kan, daarbij nog eens geholpen door de Brexit-malaise die de Britse concurrent Masters meer dan ooit parten speelt.
 
PHOTOCLASSICRACING-SIXTIES-5040

In de Sixties Endurance ging de winst deze keer naar de Cobra van Urs Beck, die zich deze keer had verzekerd van de rijderskwaliteiten van Ralf Kelleners als tweede coureur. De Duitsers versloegen de Cobra van thuisfavorieten Van Riet/Bouvy en de Daytona Cobra van vader en zoon France. David Hart – die voor het eerst een duo vormde met zijn Amerikaanse naamgenoot Steve Hart, die bekender is om zijn HGPCA-deelnames in zijn Maserati 250F – werd daardoor met zijn Bizzarrini 5300 GT net van het podium gehouden. Armand Adriaans en Ad Verkuijlen reden met hun Shelby Mustang GT350 naar de 26e plaats algemeen. David Verzijlbergen voegde zich bij Lukas Bucher om diens Porsche 911 31e te eindigen. Jochem Kentgens en Mike van Thiel kwamen in hun 'Morgan with a Mission' als 49e over de streep.
 
PHOTOCLASSICRACING-20LCUP-2458

Het duo Bucher/Verzijlbergen liet ook in de Porsche 2.0L Cup van zich spreken door de zesde plaats voor zich op te eisen. Erwin van Lieshout eindigde als 13e waarin de favorieten Olly Bryant en Andrew Smith hun belagers Mark Sumpter en Andrew Jordan op acht seconden wisten te houden.
 
reynaudguillaume DSC9920

Zoals altijd ook Nederlandse aanwezigheid in The Greatest's Trophy, waar Jan Gijzen in een beter dan gemiddeld bezet veld met zijn Ferrari 275 GTB/4 twee keer 11e werd. De Brabander kreeg deze keer gezelschap van Hans Hugenholtz, die in de 250 SWB/C van Racing Team Holland een zevende en vijfde plaats liet noteren. De Bizzarrini's van Dirk & Leon Ebeling en Christian Bouriez verdeelden de hoofdprijzen.
 
PHOTOCLASSICRACING-FIFTIES-1046

Ad van der Kroft was met zijn Morgan Plus 4 de vaderlandse exponent in de Fifties Legends. Na een duel tot aan de streep met de Elva van Louis Zurstrassen kwam Van der Kroft als vierde over de streep, ruim achter het strijdende duo aan kop, waarvan Guillaume Peeters in zijn Lotus XI aan het langste eind trok, ten koste van de TVR Grantura van Eugène Deleplanque.
 
PHOTOCLASSICRACING-CER1-1947

De Le Mans-auto's die nog altijd de kern van het Peter Auto-aanbod vormen, waren op Spa in de aanloop naar de Le Mans Classic uitermate goed vertegenwoordigd. In CER1 ging de winst naar de Chevron B19 van Alex Furiani, die de Lola T70 Mk3B van Toni Seiler en de Lola T212 van Serge Kriknoff ruim voorbleef. De T70 Mk3B van David & Olivier Hart reikte na oponthoud deze keer niet verder dan de 17e plaats. De GT1-klasse ging naar de GT40 van Philippe Scemama.
 
fotorissima-cer2-1378

In CER2 ging dezelfde Scemama er samen met Laurent Fort met de hoofdprijs vandoor: hun Lola T600 versloeg de T286 van Maxime Guenat en de Toj SC304 van Yves Scemama. Olivier Hart en Nicky Pastorelli veroverden in de Ferrari 512 BBLM hun eerste klassezege in de GT2-klasse en werden bovendien vierde algemeen, na de BMW M1 van Sebastian Gläser op een halve minuut te hebben gereden.
 
fotorissima-cer2-4196-2

Weer iets jonger waren de Groep C-auto's, waar deze keer de Jaguar XJR-14 van Christophe d'Ansembourg twee keer ongenaakbaar bleef. Michel Lecourt en Raymond Narac werden in hun Porsche 962C twee maal tweede. Met de ex-Cor Euser/Charles Zwolsman Sr Lola T92/10 kwam David Hart in de eerste race niet verder dan drie ronden, om in de tweede race niet meer van start te gaan.
 
fotorissima-groupec-4546-2

Het meest recente Le Mans-spul verscheen aan de start in de Endurance Racing Legends, waarin deze keer het ongekende aantal van 40 auto's aantrad. Weliswaar nog steeds met een relatief tekort aan LMP's, maar dat mocht de pret niet drukken. Twee MG-Lola EX257's eindigden in de eerste race bovenaan, Christian Gläsel vóór Mike Newton, met BTCC-ster Jake Hill op de derde plaats in de fantastische Panoz LMP-1 Roadster. Vierde werd GT-winnaar Olivier Galant in nog zo'n opmerkelijk Panoz-ontwerp: de Esperante GTR-1. Gläsel deed het in race 2 nog eens over, nu gevolgd door de Riley & Scott-Elan MkIIIC van Xavier Micheron/Antoine Weil. Galant werd nu zelfs derde algemeen in zijn Panoz Esperante.
 
PHOTOCLASSICRACING-ERL-0483

De toerwagens waren zoals gebruikelijk vertegenwoordigd in de Heritage Touring Cup. De Ford Capri RS3100 voert daarin de boventoon en de overwinningen gingen dan ook naar twee RS3100-exponenten: Mark Farmer/Adrian Willmott in race 1, Maxime Guenat in race 2. De BMW 3.0 CSL van Vink Motorsport met Jan Schouten achter het stuur was helaas de eerste uitvaller, vijf ronden later gevolgd door de 635 CSi van Armand Adriaans. Adriaans pakte daarna in race 2 wel de derde trede op het Groep A-podium, met een 14e plaats algemeen.

PHOTOCLASSICRACING-HTC-0080
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie