Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Dragracing: FIA EK Drag Racing eindelijk weer van start
24 mei 2022 Pagina 1 van 1
zetterstrom.313a

Komend weekend gaat op Santa Pod Raceway met The Main Event het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing van start. Na een door de coronapandemie veroorzaakte onderbreking van twee jaar waarin de belangrijkste Europese titelstrijd in het dragracen moest worden afgelast, is het eindelijk weer tijd voor actie. Anita Mäkelä (Top Fuel), Sandro Bellio (Top Methanol), Jimmy Ålund (Pro Stock) en Jan Ericsson (Pro Modified) pakten in 2019 de titels en zijn dus nog steeds de regerend kampioenen. Wie zijn er bij de start van het seizoen in Engeland aanwezig, wie zijn de kanshebbers, komen er nieuwe namen bovendrijven, of pakken de bekende favorieten hun vertrouwde rol weer op?


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Een probleemloze en flitsende herstart kent het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing zeker niet. Diverse rijders hebben in de afgelopen twee rustige jaren nagedacht over het feit of ze nog wel door wilden gaan, terwijl het behouden of vinden van sponsors in deze onzekere tijden ook geen gemakkelijke opgave is. Bijkomend groot probleem voor de titelstrijd die twee wedstrijden in Engeland afwerkt, is natuurlijk de Brexit. Alle bijkomende douaneformaliteiten kosten moeite, tijd en geld en hoewel dit voor rijders uit een aantal landen 'slechts' vervelend is, is dit voor rijders uit Zweden, waar traditioneel veel teams vandaan komen, en Denemarken, een bijna onoverkomelijk probleem. Teams uit deze twee landen moeten 35% van de waarde van hun gehele raceoperatie als depot bij de douane storten, wat dus neerkomt op tienduizenden euro's. Dit bedrag krijgt men pas aan het eind van het jaar terug als blijkt dat alle 'geëxporteerde' goederen ook weer terug zijn gekomen in eigen land. Aangezien niemand zich dit zomaar kan veroorloven, heeft dit een groot gevolg voor het aantal deelnemers bij de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap op Santa Pod. Slechts twee Zweedse rijders zullen aanwezig zijn, waarbij Jan Ericsson zijn zaken via een omweg geregeld heeft en Susanne Callin haar auto altijd in Engeland heeft staat en dus geen last heeft van de Zweedse regels. Het is te hopen dat deze uiterst vervelende situatie binnen afzienbare tijd kan worden opgelost zodat bij de European Finals in september alle Zweedse en Deense deelnemers weer gewoon van de partij zijn.

main-event-2022

Het FIA Europees Kampioenschap telt dit jaar slechts vier wedstrijden. De Finse ronde viel al heel vroeg af omdat de baan nog niet aan alle FIA-eisen voldeed en de coronacrisis de organisatoren ook geen goed heeft gedaan. Recent moest ook de in juni te houden ronde op Tierp Arena van de kalender worden gehaald. Het fraaie complex van Tierp Arena staat al een tijdje in de verkoop en hoewel de onderhandelingen met een koper in een afrondende fase schijnen te zijn, werd de tijd te kort om er nog een groot FIA-evenement te organiseren. Voor de ronde van het kampioenschap in augustus op Tierp Arena zijn de vooruitzichten gunstiger. Gevolg is wel dat er na The Main Event een enorm gat in de kalender valt. De titelstrijd gaat dan namelijk pas half augustus verder in Tierp, twee weken later gevolgd door de NitrOlympx op Hockenheim en daar weer twee weken na de European Finals.

santa pod

Een nieuwe kampioen
De Top Fuel klasse krijgt in ieder geval een nieuwe kampioen aangezien titelhouder Anita Mäkelä een sabbatical heeft ingelast. De Finse die in de jaren voor de coronaonderbreking de titelstrijd domineerde, heeft nog geen besluit over haar sportieve toekomst genomen. Wellicht maakt ze een comeback als rijder, maar het kan ook zijn als teameigenaar en een nieuwe piloot achter het stuur.

horto.085

Het is in ieder geval zeker dat een rijder van Rune Fjeld Motorsport er bij de Main Event met de winst vandoor gaat en aangezien alle drie de rijders van dit team ook het volledige kampioenschap voor hun rekening nemen, zal ook de titel bij een van hen terugkomen. Bij het in het paasweekend verreden Festival of Power kwam het drietal al in actie en bleek tevreden met de resultaten van de testruns. Wie van de drie de strijd ook in zijn of haar voordeel beslist, het wordt in ieder geval hun eerste Top Fuel titel.

horto.300
Antti Horto

Meest ervaren rijder is Antti Horto. De Fin komt uit in de nieuwe kleuren van zijn eigen team Eagle Top Fuel Racing, maar huurt de auto van RF Motorsport.

callin.111
Susanne Callin

Susanne Callin verschijnt weer op de baan in de vertrouwde livery van Slick Tricks Racing en zette in het paasweekend al een 4,07 seconden op de klokken.

zetterstrom.1
Ida Zetterström

Op basis van de gereden tijden moet de in de klasse debuterende Ida Zetterström echter tot de grootste kanshebber worden gerekend. De Finse, afkomstig van de eilandgroep Åland, kwam eerder uit in de klassen Junior Dragster en Super Street Bike. Vorig jaar september zette ze tijdens het maken van een voor het verkrijgen van de licentie noodzakelijk licentierun een tijd van 3,86 seconden op de klokken. In het paasweekend klokte Zetterström vervolgens een tijd van 3,837 seconden bij 'slechts' 264 mph, een fractie boven het Europees record. Als de condities tijdens de Main Event een beetje meewerken, zit het er dus dik in dat er voor het eerst in Europa een 3,7 seconden op het scorebord gaat verschijnen.

zetterstrom.353a
Ida Zetterström

De lijst met tijdens The Main Event ontbrekende namen is helaas lang. Jndia Erbacher concentreert zich op volgend jaar aangezien de zakelijke bezigheden na de coronacrisis meer aandacht vragen. De Zwitserse zal dit jaar alleen in Hockenheim aan de start verschijnen. Stig Neergaard is een van de slachtoffers van de Deense Brexit regels, laat de Engelse wedstrijden schieten en start zijn seizoen pas half augustus in Tierp.

ericsson.113
Jan Ericsson

Vol veld Pro Mods
Hoewel op een na alle Zweedse rijders dus ontbreken, telt de Pro Modified klasse met zestien deelnemers niet alleen een vol, maar met rijders uit zeven verschillende landen ook een mooi internationaal veld. Jan Ericsson is de regerend kampioen en verdedigt met zijn oranje Camaro zijn titel.

vegter.351
David Vegter

De meeste concurrentie voor Ericsson zou wel eens uit Nederland kunnen komen. Zowel David Vegter, Michel Tooren als Marck Harteveld rijden het complete kampioenschap en dat kan niet van iedere rijder worden gezegd. Vegter eindigde al diverse keren in de top vijf en zelfs top drie van het kampioenschap. De toch al snelle Camaro is deze winter bij Andy Robinson Race Cars in Engeland geweest voor reparatie en updates, terwijl ook een aantal technische zaken is vernieuwd.

tooren.327
Michel Tooren

Tooren klokte in het paasweekend op Santa Pod al een 5,9 seconden en schreef uiteindelijk ook de wedstrijd voor het Motorsport UK kampioenschap op zijn naam. Een eerste Europese winst zou voor het Pro Dutch Racing team een nieuw hoogtepunt zijn.

harteveld.112
Marck Harteveld

Harteveld behaalde eerder al de Motorsport UK Pro Mod titel en rijdt dit seizoen voor het eerst het volledige Europees kampioenschap. De fraaie Voodoo Hemi Racing Superbird verraste al eerder en is snel genoeg om voor de winst te gaan.

arnover.112
Andres Arnover

Minder bekend, maar zeker een favoriet, is Andres Arnover. De Est reed al records in de Competition Eliminator klasse en zette vorig jaar op Tierp met zijn nieuwe wapen voor de Pro Modified klasse, een turbo Mustang GT500 '67, bijna uit het niets een 5,886 seconden op de klokken.

bader.130
Bruno Bader

Terug van weggeweest is de Zwitser Bruno Bader met zijn vertrouwde, maar volledig herbouwde, Gothem City Corvette. Marcus Hilt is de tweede Zwitser in het veld, terwijl Jean Dulamon er uiteraard ook weer bij is.

dulamon.301
Jean Dulamon

De Fransman heeft zijn problemen met de lachgasmotor al een tijdje opgelost en is nu ook in staat om regelmatig een 6,0 seconden op het scorebord te laten verschijnen. In Engeland gaat de Duitser Norbert Kuno zijn eerste serieuze meters maken met zijn nieuwe Dodge Avenger.

robinson.152
Andy Robinson

Daarnaast zijn er maar liefst zeven Engelse rijders present. Helaas rijdt er waarschijnlijk niet een het volledige kampioenschap en daarmee zijn ze meteen kansloos voor de titel. Snelste Brit en zelfs kanshebber op de zege is Andy Robinson. De bouwer van Pro Mods en andere raceauto's klokte in het paasweekend al snelle tijden.

slyfield.110
Kev Slyfield

Maar ook Jon Webster, Nick Davies, Kev Slyfield en Bobby Wallace zijn snel en kunnen dus voor verrassingen zorgen. John Tebenham heeft met een nieuw aangeschafte blower op zijn Corvette ook grootse plannen. Tot slot is er Wayne Nicholson, die met Pasen problemen kende maar ook zijn persoonlijk record aanscherpte.

bellio champ19.04
Sandro Bellio

Top Methanol
Sandro Bellio veroverde in 2019 zijn eerste FIA Europees Kampioenschap Top Methanol en was daarmee tevens de eerste Belg met een EK-titel in het dragracen. De snelle Belg verdedigt dit jaar zijn titel met de uiteraard weer volledig door de familie zelf gerunde Monte Carlo.

floysvik.122
Linn Fløysvik

Concurrentie komt van Linn Fløysvik in de Karlsen Motorsport Ford Mustang. De jonge Noorse maakte bij haar debuut een paar jaar geleden al indruk en nu de Mustang van de nodige updates en een nieuwe motor is voorzien, gaat ze voor het eerst een volledig Europees kampioenschap rijden. Het was nog even de vraag of Fløysvik The Main Event zou gaan halen omdat afgelopen vrijdag in het Noorse Gardermoen bij de eerste de beste testrun een drijfstang het begaf waarna de hele motor aan stukken ging. Gelukkig waren er voldoende reserveonderdelen voorradig en met wat hulp van andere rijders kan het Noorse team nu toch richting Engeland afreizen.

strauch.302
Silvio Strauch

De drie Zweedse Top Methanol Dragsters van Jonny Lagg, Tony Bryntesson en Daniel Jedborn zullen door de douaneregels niet in Engeland aanwezig zijn en, net als de Duitser Silvio Strauch, pas in Tierp in actie komen. Rond de broers Timo en Dennis Habermann is het erg stil maar waarschijnlijk zullen zij pas in Hockenheim weer te zien zijn.

alund.132
Jimmy Ålund

Geen Pro Stock klasse
Grootste slachtoffer van de Zweedse Brexit regels is de Pro Stock klasse. De klasse wordt al jaren volledig door Zweedse rijders gedomineerd en omdat geen van hen de oversteek waagt, ontbreekt de Pro Stock klasse op Santa Pod. Jimmy Ålund, Robin Norén (nieuwe auto), Michael Malmgren, Stefan Ernryd, Sampsa Palos, Richard Sundblom, Lasse Britsmar (in de ex-Norén auto) en alle andere Pro Stockers zullen dus pas in augustus op Tierp te bewonderen zijn.

FIM kampioenschappen
Nu de rechten van het FIM Europe Drag Bike European Championship ook bij Drag Racing Europe zijn ondergebracht, rijden zowel de FIA als FIM klassen bij dezelfde evenementen hun kampioenschapsronden. Uitzondering is Kauhava, waar de FIM wel en de FIA niet rijdt.

vdberg
Rene van den Berg

De Top Fuel Bike klasse kent op Santa Pod negen deelnemers, waaronder met Rene van den Berg één Nederlander. Favorieten zijn de Zweed Rikard Gustafsson en de Brit Neil Midgley, die met ingang van dit seizoen de motor bestuurt die eerder door Ian King en Filippos Papafilippou naar titels en records werd gereden. Midgley heeft al snelle tijde op de klokken gezet, maar of hij nu al in staat is om de ervaren Gustafsson achter zich te houden, zal de eerste wedstrijd uitwijzen.

midgley.2
Neil Midgley

In de Super Twin Top Fuel Bike klasse vijf deelnemers, waarbij met twee rijders de Belgen nota bene in de meerderheid zijn. Favoriet is Marcus Christiansen, maar de snelle Deen heeft in de Fin Samu Kemppainen en de Nederlander Martijn de Haas geduchte concurrenten. De Haas veroverde al drie keer de Europese titel en zal dat dit jaar willen herhalen. Chris van Nimmen en Marc van den Boer zijn misschien niet meteen favoriet maar kunnen voor verrassingen zorgen.

lenoble
Aswin Le Noble

Pro Stock Bike telt ook vijf deelnemers waaronder met Aswin Le Noble één Nederlander. Vanuit Engeland treden aan Martin Bishop en Martin Newbury, terwijl Frankrijk daar met Simon David en Bertrand Maurice ook twee snelle rijders tegenover stelt.

lencses.3
Daniel Donat Lencses

Misschien wel de spannendste klasse wordt opnieuw Super Street Bike. De afgelopen jaren zijn de tijden omlaag geschoten en daar lijkt dit jaar geen einde aan te komen. De Hongaar Daniel Donat Lencses bleek met Pasen opeens de snelste rijder van het veld, nog sneller dan de eerder onklopbare Steve Venables. De Brit krijgt echter uit eigen land met Alan en Ross Morrison, Jake Mechaell en Gary Bowe steeds geduchtere concurrentie. Voeg daarbij de snelle Deen Mogens Lund en nog een aantal goed presterende Engelse rijders en spanning en snelle tijden zijn gegarandeerd.

schmidt
Margot Schmidt

Margot Schmidt is de enige Nederlandse vertegenwoordiger in het twaalf motoren tellende veld. Schmidt kende bij de eerste twee wedstrijden nog de nodige afstellingsproblemen met de nieuwe combinatie, maar als die zijn opgelost kan ze zich ook voorin melden.

burgering
Anouk Burgering

De Junior Drag Bikes rijden hun wedstrijd ook onder de FIM-vlag. Helaas maar drie deelnemers in dit geval, maar met Anouk Burgering wel één Nederlandse.

Slechts één Nederlander
Zoals gebruikelijk komen er tijdens The Main Event ook weer veel klassen in actie die strijden om punten voor de diverse Britse en clubkampioenschappen. Hoewel de meeste klassen meer dan uitstekend gevuld zijn, blijkt ook hier de Brexit een hindernis. Waar in het verleden tussen de vijf en tien Nederlandse deelnemers de oversteek maakten, blijft dat nu beperkt tot slechts één. Alleen Stevan Reffeltrath verdedigt in de Sportsman klassen de Nederlandse eer en komt uit in het dertien auto's tellende Super Gas veld.
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie