Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Dragracing: EDRS Sweden Nationals met internationale allure
22 juni 2022 Pagina 1 van 1
kop

Het was dan weliswaar geen wedstrijd voor het FIA Europees Kampioenschap, maar met volle velden in de klassen Pro Modified en Pro Stock en vijf auto's in de klasse Top Methanol had de EDRS Sweden Nationals op Tierp Arena er makkelijk voor door kunnen gaan. Tel daarbij de fraaie en soms zelfs overvolle velden in de overige klassen van de EDRS Pro Cars en Summit Racing EDRS Series en er staat een topevenement dat alles biedt wat dragracen mooi maakt. Nederlands succes was er in de vorm van David Vegter die tot de halve finales wist door te dringen van de Pro Modified klasse, terwijl daarin Marck Harteveld een nieuw persoonlijk record op de klokken zette en de kwartfinales haalde.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Het afgelopen weekend op Tierp Arena gehouden evenement stond eerst als ronde voor het FIA Europees Kampioenschap gepland. Vertraging bij de op handen zijnde verkoop van Tierp Arena maakte een gedegen voorbereiding echter onmogelijk, waarna besloten werd de wedstrijd als FIA-evenement van de kalender te halen en als EDRS Sweden Nationals een nieuw affiche te geven. Daarmee werd de wedstrijd een ronde van de EDRS Pro Cars (inclusief Bilsport EDRS Pro Modified Series), Summit Racing EDRS Series (de sportsman klassen) en het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship. Een compleet programma dus, bijna alle klassen omvattend, waarbij ook de FIA-klassen Pro Stock en Top Methanol via toevoeging aan de EDRS Pro Cars de mogelijkheid werd gegeven om een wedstrijd af te werken. Ten opzichte van een volledig FIA-programma ontbrak alleen de Top Fuel klasse. Met ruim 240 inschrijvingen had de EDRS Sweden Nationals aan belangstelling van deelnemers zeker niet te klagen.

wedstrijd augustus

Tijdens de EDRS Sweden Nationals werd het goede nieuws bekendgemaakt dat de voor 11 tot en met 14 augustus geplande Scandinavian Internationals wel gewoon een ronde voor het FIA en FIM Europees Kampioenschap zal zijn. Tevens is er een deal gesloten die voor de komende vijf jaar wedstijden op Tierp Arena moet garanderen.

ericsson e
Jan Ericsson

Snelle Pro Mods
De voor het Bilsport EDRS Pro Modified kampioenschap meetellende wedstrijd telde zestien deelnemers, waaronder twee Nederlanders. In de kwalificatie werd de eerste plaats opgeëist door Andreas Arthursson, die met 5,78 seconden niet alleen snel, maar ook nog constant was. De tweede plaats ging naar regerend FIA Europees kampioen en sinds Santa Pod met 5,72 seconden Europees recordhouder Jan Ericsson (5,83 seconden).

vegter.2
David Vegter

David Vegter snelde op zaterdag naar 5,87 seconde en sloot de kwalificatie op plek drie af. Mats Eriksson, Michael Gullqvist en Jere Rantaniemi doken in de 5,9 seconden, terwijl Marck Harteveld op plek zeven en een tijd van 5,97 seconden het rijtje rijders met runs onder de zes seconden afsloot.

harteveld.1
Marck Harteveld

De eerste eliminatieronde leverde meteen een aantal verrassingen op. Roger Johansson en Micke Johansson hadden in de kwalificatie zodanig veel motorschade opgelopen dat ze niet meer aan de eliminaties konden deelnemen, terwijl zowel Gullqvist als Eriksson direct werden uitgeschakeld. Harteveld moest het na een bye run in de eerste ronde, in de kwartfinale opnemen tegen Ericsson. De Zweed was met 5,83 seconden net een maatje te groot, maar met 5,928 seconden zette Harteveld wel een nieuw persoonlijk record op de klokken en dus ging Voodoo Hemi Racing toch met een tevreden gevoel huiswaarts.

arthursson e
Andreas Arthursson

De show werd echter gestolen door Arthursson die met 5,713 seconden onder het bestaande Europees record van Ericsson dook. Omdat de wedstrijd echter geen FIA-status had, zal de tijd alleen als Zweeds en niet als Europees record worden erkend. De 417 km/u waarmee Arthursson de finish passeerde was ook maar een fractie verwijderd van het record dat met 418,60 km/u nog altijd op naam staat van de Fin Tero Laukkanen. Veel had Arthursson niet aan zijn snelle run, want terug in de pits werd schade aan de motor geconstateerd en daarmee was de wedstrijd voor de Zweed over.

pmhalvefinale
De halve finale tussen David Vegter en Jan Ericsson

Na winst tegen Jan Brännvall in ronde één, rekende Vegter in de kwartfinale in 5,84 seconden, zijn snelste tijd van het weekend, af met Rantaniemi. In de halve finale was het vervolgens de beurt aan Vegter om het op te nemen tegen Ericsson. Bij de start was het al beslist want terwijl de Nederlander richting het midden van de baan schoot en van zijn gas moest, snelde Ericsson naar een winnende 5,84 seconden.

rusanes e
Stian Rusånes

Aan de andere kant van de eliminatieladder verraste Stian Rusånes. De als twaalfde geklasseerde Noor klopte in de eerste ronde een in de problemen komende Gullqvist, was vervolgens te snel voor Jesper Stenberg en zag in de halve finale Åke Persson bij de start al grip verliezen. Daarmee stond Rusånes ineens in de finale en werd maar weer eens bewezen dat je niet de snelste hoeft te zijn, maar op het juiste moment sneller dan je tegenstander..

pm final
De finale

In de finale maakte Ericsson geen fouten en snelde in opnieuw een uitstekende 5,80 seconden naar de overwinning. Na zijn winst in Santa Pod is het alweer de tweede grote zege voor de regerend FIA Europees kampioen.

alund.2
Jimmy Ålund

Vol Pro Stock veld
De Pro Stock klasse bracht negen rijders op de been. Zoals verwacht ging de snelste tijd in de kwalificaties naar Jimmy Ålund, die 6,63 seconden op de klokken bracht. Stefan Ernryd bleef daar op plek twee met 6,64 seconden verrassend weinig bij achter, terwijl Richard Sundblom met 6,68 seconden de derde plaats voor zich opeiste.

noren.1
Robin Norén

Op plek vier was Robin Norén (6,70 seconden) ook een tevreden man. De nummer twee van het laatste FIA EK (2019) kreeg pas kort voor de wedstrijd zijn in Amerika gekochte Pontiac binnen en maakte nadat de elektronica problemen waren opgelost op vrijdag pas zijn allereerste run met de voor hem nieuwe auto.

noren.5
Het tevreden team van Robin Norén

In de eliminaties verbeterde Norén zich zelfs tot 6,62 seconden en dus liep het hele team met een grote glimlach op het circuit. In de halve finale moest Norén het echter afleggen tegen een weer constant 6,60 seconden rijdende Ålund.

ernryd
Stefan Ernryd

Ernryd, de nummer twee uit de kwalificaties, kwam bij de start van de eerste eliminatieronde al direct in de problemen en werd uitgeschakeld. Beter verging het Sundblom. De Fin verbeterde zich tot 6,62 en 6,61 seconden en stond daarmee in de finale tegen Ålund.

ps final
De finale

De Fin trok echter een rood licht en daarmee ging de winst naar Ålund, die met 6,61 seconden opnieuw aantoonde de snelste Pro Stock-rijder te zijn.

lagg
Jonny Lagg

Eerste winst Daniel Jedborn
In de Top Methanol klasse vier dragsters en één Funny Car. Voor Magnus Larsson was het na het vorig jaar behalen van zijn licentie ook meteen zijn eerste wedstrijd met de Monte Carlo Funny Car.

larsson
Magnus Larsson

In de kwalificatie klokte Jonny Lagg met 5,45 seconden de snelste tijd, gevolgd door Daniel Jedborn (5,49 seconden) en de Duitser Silvio Strauch (5,58 seconden). Jedborn plaatste zich ten koste van Tony Bryntesson voor de finale, terwijl aan de andere kant van de eliminatieladder Larsson het geluk aan zijn zijde had.

strauch.3
Silvio Strauch

Eerst bleef Strauch na de burn out met motorschade staan, terwijl in de halve finale Lagg een rood licht trok.

jedborn e
Daniel Jedborn

Daarmee stond de debutant meteen in de finale. Bij de start kreeg Larsson echter tyreshake, waardoor Jedborn in 5,60 seconden eenvoudig naar de overwinning kon rijden.

winter.3
Stefan Winter

Buitenlandse finale
De klasse Competition Eliminator leverde een verrassende finale op. Tussen al het Zweedse turbo-geweld hielden de Zwitser Stefan Winter en de Duitser Jens Zimmermann zich uitstekend staande en moesten het zelfs in de finale tegen elkaar opnemen voor de dagwinst. Die ging uiteindelijk naar Winter.

De volledige kwalificatie en eliminatie uitslagen zijn terug te vinden op https://www.dragracing.eu/results.asp?id=2&year=2022

Tierp Arena, het blijft een indrukwekkend complex.
baan

De paddock op woensdagavond, nog bijna leeg....
paddock leeg

en 24 uur later.
paddock vol

Een week vergist, het verkeerde circuit?
lemans

Het media center met het beste uitzicht.
mediacentre

De Noorse Julie Nataas (rechts), in Amerika op het hoogste niveau actief in de Top Alcohol Dragster klasse, was even terug in Europa en vergezelde haar vader Thomas Nataas (meest links op de foto) die de in de klasse Pro Street actieve Trond Nordby bijstond.
nataas.1

Trond Nordby.
nataas.2

Nog meer bezoek uit de States. Jonnie Lindberg was op Tierp om enkele teams te ondersteunen waarvoor de Zweed motoren dan wel tuning set-ups verzorgt. Magnus Larsson kon bij zijn Funny Car debuut vertrouwen op de kennis en ervaring van de inmiddels volledig in Amerika wonende en werkende Lindberg.
lindberg

De klasse Pro Street kent een index van 7,6 seconden en is in Scandinavië erg populair. Van de 22 deelnemers bleven er in de kwalificatie maar liefst 21 binnen 0,7 seconden van de index. Uiteindelijk ging de winst naar Birgitta Lindström die in de finale 'polesitter' Christer Åberg onder de index zag duiken. De finale met op de voorgrond Birgitta Lindström.
prostreet f

De fraaie Corvette van Christer Åberg.
aberg

Competition Eliminator kent diverse extreem snelle high tech turbo auto's, zoals de Audi A5 van Jens Eklund,
audi

en de Volvo S60 van Krister Adeen.
adeen.2

De een komt met een mega trailer
truckgroot

en de ander zet zijn dragracer gewoon achterop een verlengde Saab.
truckklein

De rook kwam niet alleen van de burn outs. De bbq op donderdagavond voor de officials.
bbqrook

Het leek in de kwalificatie even mis te gaan bij Jens Zimmermann. Gelukkig viel het mee en kon de Duitser gewoon weer door en haalde op zondag zelfs de finale.
zippel.1

Hier komt de vlam bij Jens Zimmermann wel op de goede plaats naar buiten.
zippel.2

'Fast Girls Racing' zusjes Amanda en Matilda Sjöström-Andersson delen een Super Pro ET dragster. Dit keer reed Amanda en was Matilda de steun en toeverlaat.
sjostrom

Nog meer racende zussen. Wilma en Lina Andersson (Wilma & Lina Dragracing). Lina zit nog in de Junior Dragsters en Wilma rijdt inmiddels Super Comp. Elkaars grootste supporter. Als de een rijdt, is de nader erbij
andersson.1

en omgekeerd.
andersson.2

Tyreshake bij David Vegter.
bandtyreshake

Intellectueel dragracevolk.
bibliotheek

Het gaat niet altijd goed, maar de veiligheidsmaatregelen zijn gelukkig zodanig dat ook hier de rijder ongedeerd kon uitstappen.
crash

Wat er overblijft van een Pro Mod als de body eraf gaat.
eriksson

Stefan Ernryd op zijn werkplek in de Dodge Pro Stocker
ernryd.5

Voormalig Top Fuel-rijder Jari Halinen begeleidt nu Kaarle Paakkari.
halinen.1

Een afvallige binnen de familie Lyrén. Altijd alles op motoren gedaan, maar Indy, de dochter van Pro Stock Motorcycle-rijder Kalle Lyrén, gaat voor de vier wielen in de Junior Dragster.
lyren

Bij het team van Marck Harteveld zit de stemming er al in bij het opwarmen van de motor.
harteveld.3

Jan Sturla Hegre was met afstand de beste rijder in de Top Fuel Motorcycle klasse. Een 5-seconden zat er echter net niet in.
hegre

Isak Lagg, zoon van Top Methanol Dragster-rijder Jonny Lagg, rijdt dit jaar voor het eerst in een dragster en won direct de Super Pro ET klasse. Lagg begon een paar jaar geleden in Super Street en zoekt het nu al hogerop. De kleuren van de dragster komen wellicht bekend voor want die werd uit Frankrijk overgenomen van de familie Dubois.
lagg.2

Super Twin Motorcycle-rijder Ismo Mäenpää plofte op zaterdag zijn motor, maar de Fin was er op zondag gewoon weer bij en eindigde zelfs als runner-up.
maenpaa

De milieustraat met olie verorberaars.
milieu

De twee Nederlandse deelnemers stonden keurig naast elkaar.
nederlanders

Gentleman racers. Zo kun je ook gekleed gaan om je rijder na de burn out terug te geleiden naar de start.
netpak

Ook de kleine vlekjes moeten weggewerkt worden.
poetsen

Tierp Arena heeft ook een rallycross circuit. Daarvoor zijn een paar speciale lussen aangelegd.
rallycross

De klasse Stock Super Stock is net als in Amerika ook in Scandinavië mateloos populair en telde tijdens de EDRS Sweden Nationals maar liefst dertig deelnemers. De wheelies maken de klasse altijd spectaculair om te zien.
sss.1

sss.6

sss.7

Het turbomonster beschermt de inlaat van de luchtpomp.
turbo

Beetje tegendraads die Zweden.
vlaggen

Top Doorslammer rijdt over de 1/8 mijl en is een klasse met een heel vrij reglement. Grote man is al jaren ex-Pro Mod-rijder Mattias Wulcan. In de kwalificatie klokte de Zweed 3,72 seconden om zich in de eliminaties te verbeteren tot 3,671 seconden en 333 km/u.
wulcan

Nog een Top Doorslammer, maar met een iets te hoge wheelie, Lasse Niskavaara.
wheelie

In augustus zijn we weer terug.
slot

Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie