Home | Nieuwsarchief | Kalender | Desktopversie
Retro: Groeten uit Paul Ricard van de GP de France Historique 2022
22 juni 2022 Pagina 1 van 1
Senten-Images GPFH-11

Met het 70-jarig jubileum van de Franse bond FFSA had de Franse historische promoter HVM goede reden ook in een even jaar hun Grand Prix de France Historique te organiseren. Waar de inschrijflijst vooraf nog deed vermoeden dat we met Frits van Eerd een Nederlands tintje aan de ooit door Nederlanders opgerichte BOSS GP zouden hebben, bleef het dit weekend bij auto's met een Nederlandse racegeschiedenis.

Tekst en foto's: Carlo Senten

Senten-Images GPFH-3

Zoals de Ensign N175 van Guilliaume Roman in de bekende kleuren van HB Alarmsystemen van de gebroeders Hogenboom.

Senten-Images GPFH-2

En de rood-wit-blauwe Ensign N180 waarmee ook Jan Lammers in 1980 nog meters maakte. De huidige Italiaanse eigenaar Luciano Biamino heeft vooralsnog moeite ermee te finishen, terwijl diens vorige eigenaar Simon Fish zelfs regelmatig het podium mocht beklimmen.

Senten-Images GPFH-1

De slechts 10 auto's tellende Formule 1-grid had toch nog twee Franse beautés aan de start, waaronder deze Matra MS120B van Sébastian Boulet.

Senten-Images GPFH-4

En Soheil Ayari met de prachtige Ligier JS21.

Senten-Images GPFH-5

Voor wie helaas het bergen van de auto inspannender bleek dan het rijden ervan...

gpfh22-4

Daarnaast genoeg F1's die demo's deden of op static display stonden, zoals deze Dallara-Ferrari F192 van destijds Pierluigi Martini.

Senten-Images GPFH-17

Organisator Laurent Vallery-Masson vond ondanks alle hectiek nog tijd om zelf in te stappen en deed dat met zijn Formule 2 zeer verdienstelijk: hij haalde het podium. Iets dat hij in zijn Formule 3 niet wist te evenaren.

Senten-Images GPFH-10

En dat er op de limiet gereden werd door de F2-deelnemers toont Daniel Clayfield met zijn March 782 hier nog maar eens aan.

Senten-Images GPFH-13

De Historic F2-pole ging naar de Brit Matthew Wrigley die samen met de Duitser Wolfgang Kaufmann en Vallery-Masson slechts vier tienden van elkaar zaten.

Senten-Images GPFH-33

De winst ging daarna ook naar Wrigley.

Senten-Images GPFH-9

Wat verderop in het veld ook prachtige Franse racehistorie, namelijk deze door Henri Pescarolo in periode geracete Brabham BT38, ingezet door Jean-Pierre Eynard-Machet.
 


Senten-Images GPFH-27

Cupcoördinator Régis Provost bracht maar liefst 44 Formule Ford 1600's aan de start. Helaas moet hij de FFSA Historic Tour-kalender nog afwachten voor hij zijn jawoord kan geven, maar wat zou het mooi zijn als deze club komend jaar te bewonderen is tijdens de Pinksterraces, wanneer ook de Marcel Albers Memorial Trophy wordt verreden.

Senten-Images GPFH-7

Binnen het goedgevulde Formule Ford 1600-veld reed Eric Helary mee met een Crosslé 32F.

Senten-Images GPFH-15

Helaas moest hij deze tijdens de race bij zijn crew stallen in de pits.

Senten-Images GPFH-22

De F3 Classic-races waren een heuse warm-up voor de FIA-race komende maand tijdens onze eigen HGP op het circuit van Zandvoort.

Senten-Images GPFH-24

De Monegask Frédéric Lajoux wist de eerste race op zijn naam te zetten en was daar zichtbaar blij mee.

Senten-Images GPFH-12

Soms raakten wij wat in de war van de Franse marshals.

Senten-Images GPFH-26

En wij niet alleen! Dat zorgde voor een wat chaotische gang naar de grid voor de BOSS GP, die ineens samenviel met de iets later geplande gridwalk...

Senten-Images GPFH-28

Dus moesten de auto's naar hun plaatsen geduwd worden in plaats van dat zij er zelf naartoe konden rijden.

Senten-Images GPFH-29

Maar dat hinderde niemand voor een gezellig teamplaatje.

Senten-Images GPFH-31

De chaos was voor de BOSS GP-rijders nog niet voorbij want ook hun start moest worden afgebroken nadat een van hun collega's bleef staan met een vastgeslagen versnellingsbak bij het geven van de groene vlag.

Senten-Images GPFH-20

Ook op de paddock was genoeg te zien zoals deze prachtige Ferrari 330 P4.

Senten-Images GPFH-25

Onze lokale held werd als Franse GP-winnaar geëerd.
 


gpfh22-3

Makkelijkste manier om een trackwalk te doen.

Senten-Images GPFH-14

Wij moesten even goed kijken maar deze dame hielp toch echt haar coureur met zijn gordels.

Senten-Images GPFH-23

Deze cheerleaders wachtten de winnaars op om ze vervolgens te begeleiden naar het podium.

Senten-Images GPFH-21

Chauvinisme alom hier tijdens de GP de France Historique, maar hadden we deze jonge Ferrari-fan toch moeten vertellen dat hij de verkeerde vlag bij zich had?

gpfh22-2

Gedurende het weekend groeide de collectie rondom de tent van het Alpine Berlinette-magazine.

gpfh22-1

Waaronder de prachtige Alpine Formule.

Senten-Images GPFH-19

Waar de oorspronkelijke rijder Alain Serpaggi achter het stuur plaats nam om de parade aan te voeren.

gpfh22-5

Een Rondeau met IMSA-stickers? Dat deed ons Google raadplegen! En ja, deze Rondeau M382 chassis 2 werd in 1982 ingezet in het IMSA-kampioenschap. Met een derde plaats op Sears Point als beste resultaat, met Skeeter McKitterick achter het stuur.

Senten-Images GPFH-30

De Fransen van weleer kon je tijdens het weekend ook gewoon tegen het lijf lopen, zoals Jean Alesi, die afgewisseld met René Arnoux en Yannick Dalmas de bokalen mocht overhandigen op het podium.

Senten-Images GPFH-32

Wat kun je hiernaar verlangen als je drie dagen lang in de brandende zon op het circuit hebt rondgehangen. Tot snel met de volgende historische 'Groeten uit'!
Hét mobiele autosport magazine
© Autosport.nl is gemaakt door Fullservice reclamebureau Fast Company 2022
Bekijk de desktopversie